Toon posts:

Lan to Wan via server probleempje

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Probleem :
Internet (wan) op server is 100% [19mbit], maar op de werkstations (lan) is dit nog niet de helft.
Alle onderdelen getest (kaarten,kabels,switch) is NIET het probleem..

Wanneer ik de server bv. een rekenactie laat doen zoals SETI
Een load van +/- 80 op server dan schiet mijn Wan to Lan omhoog en haal ik wel snelheden van 18mbit met downloads. zet ik de rekenactie uit, dan is het weer traag.
Ik zou het eerder andersom verwachten.. Alles is full duplex ingesteld

Wie heeft een idee wat het zou kunnen zijn.. heb zelf namelijk even geen idee meer waar te zoeken.

Verwijderd

Een terugklokkende cpu om stroom te besparen?
Wat voor server / specs praten we hier?

Verwijderd

Topicstarter
amd 2400+ 1Gb en div disks. het betreft windows 2003
nee cpu klokt niet terug bij mijn weten.. ik heb het niet ingesteld!
tot een aantal weken terug werkte het goed (thans niet eerder opgemerkt) op een 15mbit verbinding nu omgezet naar 20mbit en komt dit tevoorschijn..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat voor verbinding heb je exact? LAN-to-WAN is je upload, als je het over 20Mbit/s upload hebt is dit een glasvezelverbinding. Mogelijk is wel meer veranderd dan alleen de snelheid.

Waar meet je trouwens die snelheid mee? Sommige sites (www.speedtest.nl bijvoorbeeld) zijn niet zo goed in het meten van snellere verbindingen. Het kan zijn dat je daar tegenaan loopt. Wat gebeurt er als je meet op bijvoorbeeld www.speedtest.net ?

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Ik meet altijd via speedtest.net
Het is een coax verbinding

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, speedtest.net is niet perfect maar absoluut een van de betere. Hij kan tot vele malen deze snelheid aan :)

Coaxverbinding met 20Mbit/s upload? Dat is geen EuroDOCSIS.... (althans, niets wat in NL over ED(3) vooralsnog aangeboden wordt) Is het EttH oid? Misschien dat het er niet toe doet, maar totdat we het zeker weten wordt het verhaal er niet duidelijker op - sterk afwijkende protocollen kunnen raar gedrag vertonen :o

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
20Mbit downstream en 3Mbit upstream (docsis 2) voorbereid docsis 3 (tot125Mbit)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-03 14:18
Het bijzondere is dat als Seti aanstaat en dus de pc bezig is dat internet wel snel gaat.

Seti is een leuk project... Ofwel aanlaten voor jou snelheid en voor Seti pakketjes _/-\o_

Het lijkt echter op een onderdeel wat wel gaat slapen.. HDD spindown? Iets anders wat uitgaat?

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 14:13:
20Mbit downstream en 3Mbit upstream (docsis 2) voorbereid docsis 3 (tot125Mbit)
Dat is dus 20Mbit WAN-to-LAN, niet LAN-to-WAN :o

Onnauwkeurige topictitels en onvolledige informatie leiden makkelijk tot verwarring...

In dat geval is het een gewone consumentenDOCSIS verbinding en is er niets raars qua verbinding aan de hand.

Is het niet een idee om even die server vanaf een LiveCD (Ubuntu ofzo) te booten en routing (IPtables+masquerade) aan te zetten. En dan te kijken wat dat oplevert. Als het dan ook brak is, zit het probleem in je LAN (LAN NIC van server, kabels, switches/hubs). Is het dan goed, dan is het een softwareprobleem op je server :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Booten van Live Linux is geen optie.. alle hardware is al vervangen zonder resultaat.
Software probleem denk ik niet zo zeer omdat er niets is geweizigd daar.. ik denk iets in de zin van instellingen ergens in de server.. maar welke??

Leuke bijkomstigheid sinds deze week op ALLE werksatations eigen en klant hebben het probleem wanneer ik op "mijn netwerk lokatie's" klik en dan klik op zoeken naar computers dan komt er een foutmelding van onvoldoede rechten of ik zie geen enkele pc! pingen kan wel evenals het op zoeken van de pc in het zoeken opdracht venster.. rara.. dit komt op alle pc's voor.

• kalizec
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 16:03:
Booten van Live Linux is geen optie.. alle hardware is al vervangen zonder resultaat.
Software probleem denk ik niet zo zeer omdat er niets is geweizigd daar.. ik denk iets in de zin van instellingen ergens in de server.. maar welke??
Waarom is booten van een Live CD geen optie? Hoe kun jij uitsluiten dat er niets in de software is veranderd? Heb je soms zowel gisteren als vandaag een MD5-hash berekent over de gehele schijf? Zo niet, dan kun je niet aannemen dat er niets is gewijzigd, alleen dat jij niets gewijzigd hebt.

Ook volledigere specs zouden welkom zijn om dit uit te zoeken... Nu komen wij namelijk iedere keer met ideeen (zoals terug klokken van de CPU) terwijl als we geweten hadden dat het een 2400+ betrof we dat niet eens voorgesteld hadden.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Gezien ook je overige problemen: misschien is het handig om de network troubleshooter in de FAQ door te nemen.

Wat is de ip-configuratie, kun je wel pingen etc etc. Kun je de werkelijke snelheid van je netwerk meten met een tools als NetCPS. Wat als je de server vervangt door een routertje; werkt het dan wel goed?

Verwijderd

Topicstarter
gin uit van een basic error die ik over het hoofd zie.. live cd is geen optie i.v.m. functie en diensten die er op draaien..

@noork heb ik gedaan , server kort vervangen door router geprobeert dat is redelijk (17mbit ongeveer) maar dat is ook al een oudje ;-) zal nog eens netcps een doen inter en extern

Verwijderd

Topicstarter
Score van net cps
In ruste :
NetCPS 1.0 - Entering client mode. Press ^C to quit
Connecting to 192.168.0.1 port 4455... Connected!

---> CPS 10121216.00 KPS: 9884.00 MPS: 9.65
Avrg CPS 143695.86 KPS: 140.33 MPS: 0.14
Peek CPS 10121216.00 KPS: 9884.00 MPS: 9.65
Done. 104857600 Kb transferred in 729.72 seconds.

Belast met stom rekenwerk:
NetCPS 1.0 - Entering client mode. Press ^C to quit
Connecting to 192.168.0.1 port 4455... Connected!

---> CPS 3358720.00 KPS: 3280.00 MPS: 3.20
Avrg CPS 7582991.00 KPS: 7405.26 MPS: 7.23
Peek CPS 10127360.00 KPS: 9890.00 MPS: 9.66
Done. 104857600 Kb transferred in 13.83 seconds.

Kan je er wat mee?

Edit: Puntje van het netwerk en elkaar niet meer zien is opgelost!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2009 16:21 . Reden: update ]

Verwijderd

Topicstarter
Niemand meer??? dat is er spijtig voor mij!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik zou 't niet weten. Uit de gegevens kan ik opmaken dat de snelheid van je lan idd hoger is onder belasting. Dat vind ik maar vreemd. Misschien moet je maar gewoon wat veranderingen op je server proberen. Andere netwerkkaart, IRQ veranderen van de netwerkkaart, software deinstalleren of draaiende processen beeindigen etc.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 17:06:
gin uit van een basic error die ik over het hoofd zie.. live cd is geen optie i.v.m. functie en diensten die er op draaien..
Het gaat er niet om dat je dat permanent doet, gewoon eenmalig proberen om duidelijk te krijgen of je probleem softwarematig is of niet.

Sowieso, als de boel te mission-critical is om iets als dit even te testen, heb je een volstrekt onveilige setup, want in dat geval zou je een spare moeten hebben die de boel op kan vangen als iets kapot gaat in je (primaire) server. Dat is licht off-topic, maar zeker iets om mee te nemen. Want bij downtime geldt altijd dat voorkomen beter is dan genezen :)

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
@ Noork.. allemaal al getest niks gevonden
@ Dion_b Na de hand moet ik weer de domein (nl) en ip zooi switchen vandaar.. met dank aan nieuwe ziggo systeem.
Pagina: 1