Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:55
Kenners,

Ik heb zonet een Canon EOS 450D gekocht. Er ligt hier ook nog een Metz 32CT3 flitser (aangekocht in 1986) met een SCA 321 M1 voet, welke ooit op een Olympus camera heeft dienst gedaan. Volgens deze site produceert die 22V bij het ontsteken, kan dat kwaad voor mijn nieuwe camera? Een tweede vraag is of dat ik hem zonder meer met die voet kan gebruiken of dat ik op zoek moet naar een Canon adapter (SCA 312/2, SCA 310, ...)?

Zijn er andere dingen waar ik rekening mee moet houden? Ik ga ervan uit dat TTL lichtmeting niet gaat werken, maar manueel zou hij het nog prima moeten doen vermoed ik. Tips? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golflars
  • Registratie: April 2005
  • Nu online
Ik heb een tijdje geleden een soortgelijke vraag gesteld die positief werd beantwoord. In mijn geval gaat het om een oude Metz 30BCT4 flitser, die volgens mij nog meer dan 22V op het contact zet. Dit werkt allemaal zonder problemen. TTL werkt inderdaad niet, maar handmatig gebruik is na even oefenen goed te doen.

Canon EOS R | EF 16-35mm f/4.0L IS USM | RF 24-105mm f/4.0L IS USM | EF 50mm f/1.8 STM | EF 70-300mm f/4.0-5.6 II IS USM | EF 100mm f/2.8L Macro IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

22V valt netjes binnen de ISO 10330 norm (max. 24V), en de meeste moderne camera's hebben daar geen enkel probleem mee.
Of dat voor je 450D ook geldt weet ik echter niet: in het verleden heeft Canon digitale toestellen gehad die maar max. 6V(!) aankonden, maar of dat nu nog zo is?

TTL flitsen kun je inderdaad vergeten (moderne camera's werken met 'preflash' TTL flitslichtmeting, en de 32 CT3 ondersteunt dat niet), maar het 321 voetje kun je hoogstwaarschijnlijk gewoon gebruiken, omdat je alleen het middencontact gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rulus
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09 15:55
Ik heb hem dan maar even getest, en het werkt inderdaad :) Het schijnt dat ze vanaf de 350D hogere voltages kunnen hebben, maar dat blijkt nergens officieel bevestigd.