Muziek maken met de Mac

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15:55

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://images.starpulse.com/Photos/Previews/Junkie-XL-n04.jpg
Muziek icm de Mac.
Iedereen die wel eens bij grote optredens is geweest is het wel eens opgevallen: er staat vrijwel altijd een Mac, die intensief wordt gebruikt.

Zoals we in Het grote "Show je Apple computer" topic - Deel 9 kunnen zien zijn er ook Tweakers die de Mac kiezen om hun muziek mee te componeren, opnemen etc etc.
Wat doe jij met je Mac?
Volgens mij valt er best veel informatie uit te wisselen over hoe en wat met betrekking tot keuze van de applicaties en apparatuur.
  • Waar gebruik je de Mac voor, icm muziek? (opnemen, componeren, sampelen etc)
  • Wat is voor jou de reden om een Mac te gebruiken?
  • Welke apparatuur gebruik je?
  • Welke programma's gebruik je
  • Wat voor muziek maak je?
Doel van dit topic is om elkaar te helpen met problemen, discussiëren over instellingen van programma's noem het maar op. Zolang het maar over muziek icm een Mac gaat ;)

- deze post zal nog worden uitgebreid. Suggesties zijn welkom! -

[ Voor 8% gewijzigd door Tjebakka op 10-01-2009 14:00 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericafterdark
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-05 20:11
Op dit moment gebruik ik mijn MacBook Pro voornamelijk tijdens DJ sets aangezien mijn productie werkzaamheden een beetje stil liggen. Ik ben actief binnen de techno / house wereld.

Ik gebruik 2 setups afhankelijk van de situatie en gelegenheid.

- Serato Scratch Live (time code) met de MacBook Pro en 2 draaitafels of 2 CD spelers.
http://scratchlive.net/

- Ableton Live en/of Traktor Pro met de MacBook Pro, een M-Audio Firewire geluidskaart en wat Faderfox MIDI modules.
http://www.ableton.com/
http://www.native-instruments.com/
http://www.m-audio.com/
http://faderfox.de/

Mac OS X is mijn favoriete operating system en bovendien houd ik van Apple's producten. Het heeft me altijd al aangesproken. Naar mijn mening draaien Ableton, Traktor en Scratch Live net zo prima binnen Windows, het is alleen zo dat OS X minder toestanden kent. Het is allemaal transparanter en door de jaren heen is het Apple platform daardoor erg populair geworden.

Apple heeft toentertijd een geweldige beslissing genomen door Logic op te kopen, de populariteit van dit pakket draagt er ook aan bij dat veel artiesten de Mac on stage nemen.

Interessante site: http://www.apple.com/pro/profiles/

Hier had uw reclame kunnen staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 19:51
Ik gebruik mijn macbook2,1 2ghz/2gb voornamelijk voor producing (house) in Reason 3. Ook al moet ik wel zeggen dat ik de laatste 2 jaar eigenlijk meer snippets dan volledige tracks maak ;)

Verder dj ik wel regelmatig met 2 cdjs en 2 platenspelers en wil ik daar mijn macbook wel eens bij pakken om een beetje te prutsen dmv het aanvullen van mijn set met loopjes ed.

De reden dat ik voor beide toepassingen een mac gebruik is eigenlijk omdat ik in mijn dagelijks werk (webdevelopment) op een unix gebaseerd systeem wilde werken (geen externe servers of VM'etjes), en Linux voor mij qua desktop environment al erg snel afviel. Uiteindelijk is dit wel een van de beste keuzes op computergebied die ik ooit gemaakt heb :) Ook heb ik het idee dat mijn muziekprogramma's stabieler draaien dan voorheen op mijn windows machine, maar natuurlijk kan ik dat nu niet meer vergelijken.

Overigens zit ik de laatste paar maanden wel serieus na te denken om qua djing misschien zelfs helemaal over te stappen op mijn macbook + Ableton Live (zie dj Sasha). Daarbij zou dan een midicontrollertje horen, waar ik ook al wat schetjes voor gemaakt heb aangezien ik die zelf wil gaan bouwen zodat-ie precies kan wat ik wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07
Ik gebruik mijn Macbook Pro unibody met m'n Keyboard. Deze heeft een USB MIDI interface, en zo kan het heel mooi samenwerken met garageband. Het was alleen een hel om de drivers te installeren :X , of liever gezegd: Te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SanderI
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 18:05
Ik gebruik mijn MacBook (2GHz C2D, 2GB) op muziek op te nemen via Logic en een USB audio interface. (Tascam US-144). Daaraan hangt ook nog een keyboard aan die met MIDI is verbonden. Een set monitor speakers eraan en je bent klaar :)

Ik speel zelf basgitaar en klein beetje elektrisch gitaar en dat neem ik dan beetje op. Via het keyboard heb je met de ingebouwde plugins in Logic nog een heel arsenaal aan instrumenten/geluiden. Voor elektrisch gitaar gebruik ik nog Amplitube 2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Leuk initiatief :) Here goes:

Waar gebruik je de Mac voor, icm muziek? (opnemen, componeren, sampelen etc)
Opnemen van gitaar riffjes, en deze mbv Garageband aan wat drumsamples etc knopen. Hiernaast lezen van tabs in Guitar Pro.

Wat is voor jou de reden om een Mac te gebruiken?
Geen idee, eigenlijk. De Mac stond er al, dus het was niet echt een optie om de amp op een PC aan te sluiten :P

Welke apparatuur gebruik je?
Epiphone Les Paul
Randall SG100RC Amp
Korg AX1000G Effecten pedaaltje

Welke programma's gebruik je

Garageband
Guitar Pro
iMovie

Wat voor muziek maak je?
Het reflecteert eigenlijk wat ik luister.

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:07
* Waar gebruik je de Mac voor, icm muziek? (opnemen, componeren, sampelen etc)
Opnemen (midi), midi files van internet importeren, tabs en chords zoeken en m'n mac op m'n keyboard zetten om vanaf daar de noten te lezen.
* Wat is voor jou de reden om een Mac te gebruiken?
Windows werkt niet lekker, en Garageband.
* Welke apparatuur gebruik je?
Yamaha PSR-200 (??) keyboard, met USB aangesloten.
* Welke programma's gebruik je
Garageband
* Wat voor muziek maak je?
Jaren 70, 80. Ook coldplay en nog vele andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhodium
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Waarmee?
  • Macbook 2.1 Black
  • iMac 20"
  • iMac 24"
Software
  • Native Instruments: TRAKTOR PRO / 3
  • Native Instruments: TRAKTOR SCRATCH PRO (demo)
  • Apple Logic Pro
Hardware
  • Vestax VCI-100
  • Native Instruments: AUDIO KONTROL 1
  • Native Instruments: AUDIO 8 DJ
  • Reloop RP-4000 M3S (x2)
  • Reloop IQ 2 mixer
  • E-MU Xboard 25
Speakers
  • Alesis M1 Active MK2
  • KRK RP 5 G2
Het is beetje een uit de hand gelopen hobby. Echt producen is nog op amateuristische niveau. De E-MU gratis gekregen en de KRK zijn als vervanging voor de Alesis.

Ik vind het af en toe leuk om iets te fixen als techno, elektro, hardstyle en industrial hardcore. Al mijn probeersels zijn te vinden op: http://robin.imdesign.nl/share/music/trash/ .

Qua DJ'en draai ik graag minimal of hardstyle. Begonnen met de VCI-100 en overgestapt op draaitafels.

[ Voor 26% gewijzigd door rhodium op 03-10-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 17:57

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Uberpre-amateuristisch ben ik bezig met filmachtige composities, kom echter niet verder dan twee maten muziek, een pianootje en wat strings. Ben echt nog beginnende en ga binnenkort bij een collega componeerlessen volgen, wel al een klein setupje klaarstaan.

Waarmee?

* iMac

Software

* Apple Logic Pro
* Garritan Personal Orchestra (voor de samples)

Hardware

* Yamaha PSR-220 keyboard met USB --> Midikabeltje

Speakers

* Heel oud goedkoop Pioneersetje, mag verder geen naam hebben
* Sony MDR-V300 hoofdtelefoon
Ik wil in de toekomst nog betaalbare monitorspeakers kopen, maar eerst maar eens leren componeren. O-)

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Ik gebruikte eerst een iBook G4 933 en/of een Mac G4 733 en nu een G5 Quad voor het opnemen en spelen van muziek.

Systeem:
  • G5 Quad | 4,5 GB MacPro 8-core 3.0, 16GB.
Analoge invoer:
  • M-Audio Mobile Pre USB (2x gitaar en/of 2x zang)
Keyboard:
  • M-Audio Keystation 49E
Voorheen:
  • Garageband, waar je zo goed als niets voor hoeft te kunnen (extreem korte leerperiode, veel gemak)
Nu:
  • Logic Express
Gitaareffecten:
  • Ibanez PUE5 (analoog multieffect)
  • Ibanez Tube Screamer TS10
  • Jim Dunlop Crybaby Wah-Wah
  • ElectroHarmonix Big Muff π
  • ElectroHarmonix Small Stone
  • Boss CE3 Stereo Chorus
  • Boss MT2 Metal Zone (gebruik ik nooit)
Speakers:
  • Logitech Z-340 (2.1)
En liefst uiteraard gewoon door mijn buizenbak + 2x 15" kast, zonder computer ertussen. ;)
Momenteel helaas geen band... :/

Mac vanwege: eigenlijk een hekel aan alle Windows-applicaties als ik ze kan vermijden. Waarom klooien met software die minder gemakkelijk en degelijk is? :P

Muziekstijl: rock, alles met gitaar.

[ Voor 18% gewijzigd door Ramzzz op 03-10-2009 13:29 ]

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nWn
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 22:58

nWn

In Geocentric Orbit

@ Stefsoft

Zin om een keer samen wat te proberen? Ik maak ook filmachtige muziek, met vooral veel piano en sounddesign.

Ontopic: Ik gebruik een Macbook 2.13Ghz als "sketchbook". Het echte werk gebeurt op een Windows PC (ivm met Sonar, draait helaas niet op OS X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Dit topic verdient eigenlijk een hele grote schop. Mijn set is inmiddels weer wat uitgebreid:

Waarmee?

* iMac 3,06 ghz 4 GB ram

Software

* Apple Logic Pro 8
* East West Symphony Orchestra Gold (samples)
* East West Symphony Choirs (samples)
* Garritan Personal Orchestra (samples) - gebruik ik haast niet meer

Hardware

* Yamaha PSR-220 keyboard met USB --> Midikabeltje

Speakers

* Genelec 8020A monitor speakers
* Sony MDR-V300 hoofdtelefoon

Begin het maken van muziek steeds leuker te vinden, op www.soundclick.com/stefsoft zijn wat probeerseltjes te beluisteren. Verder heb ik ook de muziek geschreven voor de 48hfp teaser: linkje

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311037

Waar gebruik je de Mac voor, icm muziek? (opnemen, componeren, sampelen etc)
Vooral het componeren. Af en toe voor het opnemen van vocals / samples.

Wat is voor jou de reden om een Mac te gebruiken?
Ben begonnen met Cubase en Reason op de PC.. daarna de overstap gemaakt naar Mac omdat het toch wat meer mogelijkheden biedt op creatief gebied, doe ook veel met film / webdesign / photoshop dus de keuze was snel gemaakt.

Welke apparatuur gebruik je?
- Mac Pro 8-Core 2.8Ghz, 6GB, Snow Leopard
- RME Fireface 400 geluidskaart
- CME UF80 Midi keyboard
- Rode NT-2A microfoon
- Mackie HR-624 Monitor speakers

Welke programma's gebruik je?
Hoofdzakelijk Logic Studio 9, heel af en toe een beetje knutselen in Reason 4
Gebruik op het moment zo min mogelijk audio units, eigenlijk alleen de Native Instruments bundel

Wat voor muziek maak je?
Vooral house / electro / hiphop

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 311037 op 01-10-2009 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StefSOFT

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Anoniem: 311037 schreef op donderdag 01 oktober 2009 @ 16:13:

Welke programma's gebruik je?
Hoofdzakelijk Logic Studio 9, heel af en toe een beetje knutselen in Reason 4
Gebruik op het moment zo min mogelijk audio units, eigenlijk alleen de Native Instruments bundel
Zijn er nog schokkende wijzingen in versie 9 met vergelijking tot 8? Vind het bij mij icm East West nogal instabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311037

Ik heb een aantal audio units getest en die werkten zonder problemen, ik had in logic 8 nog wel eens een vastloper maar dat lijkt in 9 een stuk minder te zijn!
Pagina: 1