Schoonmaken radiator

Pagina: 1
Acties:

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 08:39
Maart 2004 was mijn kast eindelijk af bigass radiator, dangerden rbx gestuwd door een enheim 1250 pomp. Door omstandigheden heb ik hem daarna eigenlijk vrijwel niet meer gebruikt en stond hij in een vergeten hoek in mijn kamer met het water er nog in...... je begrijpt het is nu 2009 en it aint pretty...

Ik wil de boel weer eens aan slingeren, maar daarvoor moet ik het zaakje wel grondig schoonmaken. De pomp is niet zon probleem rbx blokje was ook vrij makkelijk. Maar de radiator is toch wel een probleem. Iemand een idee hoe ik dit het beste aan kan pakken? Ik heb niet zoveel verstand van zuur oplossingen enzo.

Afbeeldingslocatie: http://home.quicknet.nl/qn/prive/m.bays/3kast.JPG
Dit was alleen de test opstelling. Uiteindelijk versie had geen hout :P

Specs van mijn bak Hier!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Kan je hem niet gewoon doorspoelen of zit er rare aanslag in?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 28-01 10:56

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Waar is het onderdeel van gemaakt? Welk materiaal bedoel ik dan..

If it aint fixed, it's broken.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Doorspoelen met water en azijn schijnt goed te werken.

• msentinelb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23-01 08:39
De radiator bestaat uit koperen pijpen. De aanslag die overal zit is een soort groene drap.

Specs van mijn bak Hier!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
msentinelb schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:19:
De radiator bestaat uit koperen pijpen. De aanslag die overal zit is een soort groene drap.
Met heet water kom je trouwens ook een eind. Kook water in een ketel of waterkoker en laat het even staan zodat het een graad of 80 is. Dan de rad helemaal vol gooien en flink schudden. Als je de rad dan leeg gooit komt er als het goed is de meeste drap wel uit. Dat een paar keer doen en dan later nog even met water en azijn door spoelen. Voordat je de rad gaat gebruiken wel weer even spoelen met gedestileerdwater zodat er geen mineralen en zouten achter blijven, anders kan je weer algen groei krijgen.

Die groene drap zijn waarschijnlijk gewoon klompjes algen.

Verwijderd

Azijn of een ander zuur werkt vaak goed ... laat wel het schoonmaakmiddel eerst even in je radiator weken, vooordat je hem doorspoelt, dan is de kans groter dat je alle drab (misschien alg of coper corrosie) losweekt en eruit krijgt.

PilatuS legt volgens mij het beste uit hoe je je rad moet schoonmaken.
Ideetje : Misschien kan je de kraan aansluiten op je rad en dan doorspoelen met heet water.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Laten we voordat we met allemaal zuren e.d. beginnen, eerst dit even doorlezen:

MMach in "[CM] De mislukkelingen - deel 5" ;)

Verwijderd

ThinkPadd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 22:42:
Laten we voordat we met allemaal zuren e.d. beginnen, eerst dit even doorlezen:

MMach in "[CM] De mislukkelingen - deel 5" ;)
Er bestaat zoiets als een veiligheidsbril of een veiligheidsscherm dat je hele gezicht bedekt. En als je met zo'n producten werkt die nooit naar je gezicht/lichaam richten. Aan dat zuur zou ik zelfs niet beginnen of het door een professioneel laten doen.

Verwijderd

een ongelukje zit in een klein hoekje;) Je kunt nog beter een heel masker opdoen dan kan je (bijna) niks gebeuren. Handschoentjes en je bent denk ik goed beschermd tegen die rommel. MMach kon er niet veel aan doen dat het gebeurde pure peg denk ik

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

Je kan zo'n masker opzetten die je normaal gebruikt bij kettingzaag gebruik. Dat is dus groot stuk plastic scherm voor je kop. Met of zonder helm.

Hier zo'n ding die ze ook in chemische lab gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.chem.kuleuven.ac.be/safety/Images/screen.gif
Komt van hier: http://www.chem.kuleuven....Veiligheid/preventie.html

Bent u een echte tweaker? Koop oude open type brommerhelm en koop dunne PVC plaat uit bouwmarkt. Voorzichtig ombuigen onder warmte en erop schroeven. Voila, je hebt een goede veiligheidsscherm. :)

[ Voor 22% gewijzigd door MrDummy op 11-01-2009 11:29 ]

Verwijderd

MrDummy schreef op zondag 11 januari 2009 @ 11:27:
Bent u een echte tweaker? Koop oude open type brommerhelm en koop dunne PVC plaat uit bouwmarkt. Voorzichtig ombuigen onder warmte en erop schroeven. Voila, je hebt een goede veiligheidsscherm. :)
Ik zou er eentje gaan kopen. Afhankelijk van de PVC soort kan dat zo wegsmelten. Neem het risico niet een speel echt op veiligheid.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:52

BCC

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 10:41:
[...]
Aan dat zuur zou ik zelfs niet beginnen of het door een professioneel laten doen.
Schoonmaak azijn voor koffiezetapparaten en waterkokers is veilig genoeg om hier te gebruiken.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

warm water met azijn, evt de emmer met water n paar keer leeggooien en nieuw water + azijn in doen, totdat dr geen troep meer uitkomt, dan ff goed doorspoelen met gedestilleerd water om alle azijn dr uit te krijgen.. (liefst niet rondpompen, maar gewoon met n trechter ofzo dr ff doorheen jassen, zodat alle azijn weg is..

Verwijderd

Voor een masker kun je ook één uit de fopshop kopen lol

Verwijderd

Bron: http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=54331

1. Cleaning of radiator and waterblocks.
2. Cleaning the funnel.
3. Filtration

1. Cleaning the Radiator and Waterblocks
During the manufacturing of PC radiators, certain chemicals are used that can leave residues inside of the radiator. Due to the time and cost, it would take to ensure that all of these residues are removed, radiator manufactures do not properly prep their products for use. You can see just how dirty radiators are in the pictures below. The picture is of some vinegar that was in a Black Ice Pro2 for about 6 hours.

Advisory: If copper, brass, or the solders used in radiators are exposed to vinegar (acetic acid) for extended periods of time, the acid will begin to eat away at the materials. I have updated the guide to limit the soaking of components in vinegar for no more than one hour. A tale-tale sign that vinegar is eating your copper components is a blue tinge to the vinegar, which is caused by copper ions being dissolved into the vinegar. If you want to play it completely safe, I suggest substituting the vinegar for isopropyl alcohol, or as recommended to me by Marc of Thermochill, Kamco System Pre-Clean which is specifically designed for cooling systems for use. Finally, salt, when combined with vinegar, acts a catalyst for the destruction of copper (I am unsure if it hastens the reaction with solders or plastics). So please do NOT include salt in any cleaning regimens of your watercooling loop.
Thankfully prepping a radiator for use is a relatively simple procedure. Just follow the steps I have outlined below.

1. Flush the radiator with distilled water. I suggest getting 2-3 2.5gallon jugs and just start pouring about 2.5-3gallons of distilled through the rad.
2. Pour Distilled or De-Ionized water into radiator. - Pour until full, drain and repeat. Shaking the radiator when it is half full of water will help. Repeat this 3-5 times.
3. Following the same procedure as in step 2, repeat with vinegar.
4. Fill the radiator with vinegar, and let it sit for appx. 1 hour.
5.Flush the radiator, following the procedure of step 2. Repeat Step 3 as well.
6.Repeat Step 4.
7.Repeat Step 2.

Alternatively, or in addition to the above outlined cleaning methods, you can pump hot water through your radiator which will clean out the left over solder flux from the manufacturing process. This method will work well with Thermochill radiators because they use water based flux, but it is not known how well it works with other manufactures radiators.
Flushing the radiator with hot water can be accomplished by filling your sink with hot water (via the tap) and leaving the tap on. Then, using a submersible pump (you can purchase one at a local fish store for cheap), placed in the sink, pump the water through the radiator and into the other side of the sink. If you have a one sided sink, using a bucket in the sink to hold the water will work.
If you are still not satisfied with the cleanliness of the radiator, the final step you can take is to create a small loop with the radiator, pump and reservoir/T-line along with the Pentek 5 micron filter I will mention below, and pump the water through the rad. If done overnight, the water will erode most debris/rosin that has not already been removed and the Pentek filter will ensure that it never gets back into the radiator.

You're now done cleaning the radiator. It may seem like a very tedious and time-consuming procedure, but as you saw, PC radiators are far from clean.

Now that you’re done with the radiator, we can move onto the waterblocks. Thankfully, the waterblocks are much easier to clean than the radiator. The first thing to do is to take the waterblock apart, and flush it with de-ionized or distilled water. After you have flushed all of the parts, grab some vinegar and pour it into a glass or ceramic bowl. Plastics won’t do as they can actually stain the waterblock. Once the bowl has been prepared, place ONLY the copper base of the waterblock in the bowl, making sure it is fully submerged and that only a small portion of it (non-wetted surface) is touching the bowl. Set the baseplate stand in the vinegar for 1 hour. Upon removal of the waterblock, flush it with distilled water and then lightly scrub it with a NEW toothbrush that has been cleaned off with rubbing alcohol and distilled water.

• Silentpuma
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-11-2025

Silentpuma

To much mind...

Als je het met (verdunt) zoutzuur wil gaan proberen vallen de risico's wel mee hoor. Zo'n 1 liter flacon haal je voor weinig bij de DHZ-shop en deze zijn dan al 1:10 verdunt. Ik heb zelf ook mijn radiator, die van de sloop kwam, ermee schoon gemaakt en werkte prima. Beetje verdunnen nog met water en in je rad gieten, even laten weken en schudden en dat een paar keer herhalen moet het meeste er wel uit zijn.
Wel goed schoonspoelen daarna, anders blijft er misschien prut achter. Nachtje laten doorspoelen met je pomp moet genoeg wezen, maar zorg wel dat je het water dat terug in het reservoir stroomt ff door een filter haalt. Een oude panty deed het hier heel goed. :D

Als je maar wel iig een normale beschermbril draagt, je huid kan het verdunde spul eventueel wel hebben, als je het er maar gelijk van afveegt, ben ik achter gekomen... :X

En anders zou je ook nog iets creatiefs met bruistabletten kunnen bedenken :+

Suc6! :)

Use the Search Luke...

Pagina: 1