Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan versterker vervangen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goede middag,

de fan in mijn home cinema set maakt belachelijk veel herrie, dus ik wil hem gaan vervangen. Maar van elektronica heb ik niet veel kaas gegeten en ik kan maar geen datasheet vinden van dit model.

Het gaat om de JVC RX-E11. Ik heb er wat foto's van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010894-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010896-1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010908-1.jpg

Hier de aansluiting van de fan:

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010898-1.jpg

Vragen:

1. Kan het kwaad als de getoonde onderdelen wat minder goed worden gekoeld?
2. Kan ik een standaard 12cm 12v fan op 1 of andere manier gewoon op de connector pluggen/solderen? Zou het wel een 12v aansluiting zijn?
3. Kortom, hoe ga ik te werk?

Alvast bedankt!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
1: Ja dat kan kwaad, in het ergste geval zou de versterker kunnen uitbranden.
2: Je kunt vrij makkelijk de connector overzetten of gewoon 2x de draadjes aan elkaar solderen.
3: Als ik het goed zie zit aan de andere kant van de fan (de kant die richting de duct zit) een label. Daar staat waarschijnlijk op welke spanning de fan nodig heeft. Zo niet zou je met een multimeter de spanning over de 2 pinnen waarop normaal de fan is aangesloten kunnen meten.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11 16:51

mux

99% efficient!

De CFM-waarde van de fan kun je (meestal) opzoeken, dat zegt hoeveel luchtverplaatsing (cubic feet per minute, eigenlijk een eenheid en geen grootheid, ik weet het, sla me) de fan produceert. Probeer daar in ieder geval in de buurt te gaan zitten. Als je denkt dat dat moeilijk wordt hebben scythe en noctua fannetjes die bijzonder veel lucht verplaatsen voor hun geluidsproductie.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 13:24

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik heb zelf een NAD versterker. Deze blijven altijd op een bepaalde temperatuur. Waarom zou dat hier niet zo zijn? Daarnaast kun je een weerstand tussen je aansluiting plaatsen.. maar dan moet je zeker weten dat hij niet te heet wordt.

If it aint fixed, it's broken.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Haal de oude fan eruit, en kijk wat er op het ronde stickertje staat.

Ram het typenummer/merk even in Google, en je weet de specs.

Aantal volt waarop de fan werkt staat meestal ook wel op dat stikkertje.

En volgens mij is het een 60mm fan, redelijk standaard dus.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had eigenlijk in gedachten om een gat te zagen in de bovenkant, een 120mm fan erop te plakken en dan de luchtstroom een beetje te kanaliseren naar de duct.

Fan eruit gesloopt:

chb6012as

Hm, weinig info, staat op de fan wel: DC12v, 0.06A.

Wil hem vervangen door SY1225SL12M:

SY1225SL12M
1,200 rpm
24.00 dBA
68.54CFM
DC12V
0.26 A

gaat dat dan werken? Als hij opeens veel Amperes meer moet leveren?

• Tjebakka

Tjebakka

Zo'n ding levert toch maar wat er wordt aangevoerd?

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet hoe dat werkt :$ , sorry. Als dat zo is, dat het niks uitmaakt, kan ik het gewoon proberen...

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Zo'n ding levert toch maar wat er wordt aangevoerd?
Wat is 'zo'n ding' en hoezo levert hij zelf iets wat aangevoerd wordt?

43prcnt burnt: die nieuwe fan trekt inderdaad meer stroom dan de oude fan. Of dat een probleem wordt weet ik niet, maar echt extreem zwaar is hij niet.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een nog iets lichtere coolermaster 12cm gevonden met 0,12 A, ondertussen vastgesoldeerd en hij draait.

Maar eigenlijk heb ik geen idee wat ik aant doen ben. Blijft hij draaien? krijg ik nergens anders problemen nu de fan meer stroom verbruikt?

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20-11 15:16
Je zou moeten kijken of de fan direct op de 12V en GND rail is aangesloten. Als hij niet door een transistor of andere electronica gestuurd wordt zal die 200mA niet zo'n problemen opleveren.

Edit:
Als je geluk hebt gebeurt er niks als je hem zo er zo aan hangt. Maar voor hetzelfde geld blaas je de hele aansturing van die fan op en is je versterker dadelijk scrap...

[ Voor 32% gewijzigd door 0fbe op 10-01-2009 14:57 ]

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

zou kunnen dat je voeding nu warmer wordt door het extra verbruik. Maar denk dat het nog wel binnen de marges valt?

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik heb hem aangehad en de fan draait en er gebeurt verder niks geks, de fan zit aangesloten op de normale aansluiting van de originele fan, welke op een PCB zit.

Vooralsnog niks opgeblazen oid. Als iemand nog wat zekerheid kan geven, heel erg graag.

• Gizz
  • Laatst online: 08:31

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Mr_gadget schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:00:
zou kunnen dat je voeding nu warmer wordt door het extra verbruik. Maar denk dat het nog wel binnen de marges valt?
De oude fan verbruikte 0,72W en de nieuwe 1,44W. 0,72W extra dus in een apparaat dat zelf 100+W verbruikt als hij zwaar aan de bak moet.

Het is te verwaarlozen dus.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• mux

mux

99% efficient!

Ja, maar 12V is waarschijnlijk niet de highpowerlijn, dus je weet het alsnog niet zeker. Maar goed, de kans dat je er iets mee stukmaakt is idd extreem verwaarloosbaar, dus niemand die zich hier zorgen maakt.

• Tjebakka

Tjebakka

Gizz schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:39:
[...]

Wat is 'zo'n ding' en hoezo levert hij zelf iets wat aangevoerd wordt?

43prcnt burnt: die nieuwe fan trekt inderdaad meer stroom dan de oude fan. Of dat een probleem wordt weet ik niet, maar echt extreem zwaar is hij niet.
My bad... dacht dat het over de fan zelf ging :+

Maar goed. Ik verwacht dat dit wel goed moet komen :) Is hij nu ook daadwerkelijk stiller geworden?

[ Voor 11% gewijzigd door Tjebakka op 10-01-2009 15:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
Nou, ik ben maar gewoon door gegaan... Van herrieding naar absolute stilte!!! :D

Mooi gat afgetekend, gedremeld, kabeltjes aan elkaar gesoldeerd en wat plexiglas op maat gezaagd en gebogen en het werkt. De fan draait, geef meer luchtverplaatsing dan de 60mm fan, naar ik aanneem.

Het enige waar ik me "zorgen" over maak is dat de fan 0.12A nodig heeft ipv de 0.06A van de 60mm. Maar even vanuit gaan dat dat goed gaat...

Hij past net in het kastje, maar daar gaat binnenkort toch wat veranderen waardoor hij meer lucht zal krijgen.

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010916.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010915.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010918.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i198.photobucket.com/albums/aa191/frits123_2007/P1010919.jpg

• AtomicShockwave
  • Laatst online: 11-11 11:00

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

je gaat toch niet die fan aan de buitenkant plaatsen? :'(

• mux

mux

99% efficient!

Vind het anders nog bijzonder netjes gedaan eigenlijk, en binnenin past zon dik model niet.

• Tomfish
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 18-10 18:19

Verwijderd

Ik denk dat je meer lucht naast dan in die airduct blaast. Zou me niets verbazen als de luchtstroom langs de onderdelen die het er van moeten hebben juist omlaag gegaan is door deze actie. Je had beter een stiller exemplaar kunnen kopen en die in de plaats van de oude gezet.

• jvalks
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-11 08:45
Ik heb hetzelfde probleem, met dezelfde versterker ;) Maareh... ik denk dat ik het toch iets anders ga aanpassen... op dit moment is de fan weer stil, maar afgelopen zomer heb ik em regelmatig moeten 'helpen'.. In het voorjaar ga ik hier eens de tijd voor nemen...

• ustinov
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19-11 21:29
Deze discussie al gezien?
Die stellen een 8cm fan met een adapter voor.

Verwijderd

Topicstarter
@ustinov, das een andere versterker, in deze gaat dat waarschijnlijk niet passen.

@Xtresis, yes i did. ;) Zit in een kastje, dus onzichtbaar en stil. Wat wil een mens nog meer? Hij doet wat ik wil dat hij doet en ik zie hem niet. Prima toch? Opgelost is opgelost...

En binnenin is inderdaad geen ruimte voor een grotere fan.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 13:25 ]

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja als het dan zo moest dan had ik wel pats boem nog een exact op de koelplaat laten blazen
en evt. wat extra ribben er op geschroeft. gassen met die hap

er zitten een paart vermogensweerstanden onder die koelplaat dus de stroom inwaarts helemaal afkappen zou miscchien niet handig zijn

Iperf

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Neeeee!

Kon je dat ding niet aan de binnenkant kwijt? Dit is wel erg lelijk :X

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Ben ik de enige hier die het niet lelijk vind? Vooral die fangrill past er mooi bij. :p

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-11 11:05

Krentenbol

Prutz0r

fish schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:36:
er zitten een paart vermogensweerstanden onder die koelplaat dus de stroom inwaarts helemaal afkappen zou miscchien niet handig zijn
Ik denk dat het een outtake fan is, dus dat zal wel meevallen.
jdm8 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 13:46:
Ben ik de enige hier die het niet lelijk vind? Vooral die fangrill past er mooi bij. :p
Mooi vind ik het niet, maar ik vind het ook niet lelijk of zo.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Het lijkt mij een intake hoor (ook gezien plaatsing van originele fan). Een beetje laat nu misschien, maar had de fan echt niet aan de binnenkant gepast? Door een stuk uit de fanduct te slijpen, en dan een 1cm dikke fan te plaatsen (Scythe heeft van die dunne 10cm fans).

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad wat laat, maar nee, dat had echt niet gewerkt en zeker geen 120mm fan.

Ik zeg ook niet dat dit de mooiste oplossing is, maar wel de eenvoudigste en erg doeltreffend. Stil en koel. En in het kastje onzichtbaar.

Het is trouwens een intake fan, de originele blies ook van diezelfde kant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 18:14 ]

Verwijderd

@TS.
Als het over een paar maanden weer zomer is en warm is dan zal je is moeten opletten
of de beveiliging niet aanspringt.
Mocht het zaakje te warm aan de bovenkant worden of gaat hij in de beveiliging dan andere manier verzinnen.
Ik denk in het algemeen dat je geen problemen zal ondervinden met warmte als je maar niet op volume stand max staat te draaien.

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-11 21:21

Dima_2005

T.net-verslaafde

NEEEEEE, dit meen je niet!
In een woord samenvattend: :'(

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Verwijderd

Topicstarter
Das geen woord.... ;)
Pagina: 1