• R.E.
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:12
Ik heb onlangs een 2e handse kapotte (ondertussen weer volledig operationele) reserator 2 kunnen aanschaffen....

Nou wil ik waterkoelings blokken voor de CPU en de GPU gaan aanschaffen maar aangezien ik volledig nieuw ben met waterkoeling, ben ik gestart met het lezen van de cooling FAQ. Hier wordt gezegd dat je geen alu met koper moet mengen in 1 setup. Nou is de reserator een anodized alu radiator. Normaal gesproken zitten er ook blokken bij, maar omdat de mijne dus 2e hands is, zit dat er allemaal niet meer bij....

Nou is mijn vraag:
Kan ik toch koper gebruiken voor mijn CPU block, omdat ik eigenlijk geen blokken vindt zonder koper? Of kan ik dan beter gold plated copper base gebruiken? Ik dacht zelf om de zalman ZM-WB4+ te gebruiken, samen met een ZM-GWB3. De GWB3 is puur aluminium dus dat is geen probleem. Ook zit ik te kijken om een magnesium opoffer metaal te gebruiken, alleen hiervan kan ik helemaal niks vinden. Is dit nodig of is een anticorrosie vloeistof, zoals koelvloeistof voor de auto, icm demi water op zichzelf al genoeg om corrosie te voorkomen? Hoe lang duurt het eigenlijk voordat corrosie problemen gaat opleveren?

Nou heb ik al wat gegoogled en ik vind wel forums waar dit wordt besproken en zelfs plaatjes erbij met corrosie beschadigde blokken, maar er vindt dan discussie plaats over de details, dus anti corrosie vloeistof, anodized of niet, enz....
In ieder geval, alvast bedankt.

Vette shit!

Verwijderd

Nou, ik kan je uit eigen ervaring vertellen ik draai al sinds de komst van de 8800 gtx ( heb er 3 watergekoeld tripple sli aluminium full cover blokken van aqua computer) dus pak em beet zeker 2,5 jaar op pure autokoelvloeistof. In de loop zitten ook nog 2 radiatoren en een D-tek fuzion die van koper is.

Het enige wat ik heb gedaan is van moederbord en CPU gewisseld en de hele mikmak zo overgezet.
Toen heb ik er een grotere radiator in de loop gezet, omdat ik de i920 wilde overclocken, waardoor ik alles moest leeglaten en dacht ik van hm eens kijken voor corrosie maar mijn aluminium blokken zijn puntgaaf, helemaal niets op te zien geen vlekje niks. heb alleen geef foto voor je sorry daar had ik niet aan gedacht op dat moment. Maar met autokoelvloeistof spreekt dat ook vanzelf ( motorblok = alu en rad = koper ).

Groetjes ;)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

auto koelvloeistof inderdaad, de, en ongeveer de enige manier om te voorkomen dat je alu radiator compleet wegrot. je kan het ook aanlengen met gedestilleerd water, maar puur mag ook..

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik draai hier al 2 jaar met een stukje allu in mijn setup. Dit is 1 kleine ring van het reservoir. De rest van de setup is koper.

Draai met 30/40% Halfords autokoelvloeistof en de rest gedestileerdwater. Dit gaat prima. Geen enkele vorm van corrosie of algen te bekennen.

Autokoelvloeistof voor waterkoeling werkt super. Het beschermt tegen corrosie en algen, en smeert ook nog eens de pomp. Kost verder ook bijna niet.

Edit: Het voordeel tegen over pure autokoelvloeistof of aanmengen met water, is dat de combi met water iets beter voor je temps is. Water heeft betere eigenschappen voor koeling dan autokoelvloeistof.

Een flinke scheut is ook al genoeg om corrosie te voorkomen. Ik zou zeggen ga voor 20% of meer.

[ Voor 26% gewijzigd door PilatuS op 11-01-2009 13:42 ]