Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Snel bootende OS voor webbrowser

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Om te beginnen moet ik toegeven dat ik nog nooit serieus met linux gerommeld heb, veel verder dan ubuntu en puppy linux installeren en met de desktop klooien ben ik nog niet gekomen (Heb ze wel kapot gekregen met experimenteren :> ). Dus als er wat moet gebeuren met enge commandos, liefst noobtalk. ;)

Maar waar ik naar opzoek ben, is een distro die zeer snel van een USB stick of iets dergenlijks opstart en enkel webbrowser mogenlijkheden bied. Eigenlijk een soort kaalgevreten firefox in OS vorm. ;) Ik wil namenlijk graag een bootstickje maken zodat ik even snel het internet op kan met mijn notebook zonder die fatsige windows vista OS op te hoeven starten.

Ik heb zelf wat gezocht en gerommeld, maar het is me nog niet gelukt om iets degenlijk in elkaar te draaien.
Puppy linux heb ik het eerste geprobeerd, leuke OS maar opstarten duurt helaas wat telang.
Daarnaast ook nog wat geprobeerd met Damn Small Linux met hetzelfde resultaat.
Ook heb ik nog een distro gevonden genaamd BlueFlops, maar die start schijnbaar van 2 floppydisks, dat wordt (voor mijn linux kennis) ook weer moeilijk.

Weet iemand een linux distro die makkenlijk installeerd op een USB drive en gebouwd is om bliksemsnel het internet op te kunnen? Er is nog wel 1 valkuil waar schijnbaar veel linux distros aan blijven hangen, en dat is dat het geheel met WiFi connecties die ik onderweg tegen kom, moet kunnen draaien.

CD booting mag ook, maar liever niet want dan kan ik niets permanent opslaan. (linux zal wel niet bij mijn NTFS disks kunnen denk ik. ;))

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:33 ]

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-11 00:47

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je zou kunnen kijken naar: meuk: Phoenix Hyperspace 1.0.0.1 en de reacties met eventuele suggesties eronder.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je zou naar Lynx kunnen kijken,maar ik weet niet of dat is wat je wilt?
(Het is wél een snelle browser :P )

[ Voor 20% gewijzigd door anandus op 10-01-2009 01:35 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:33:
Je zou kunnen kijken naar: meuk: Phoenix Hyperspace 1.0.0.1 en de reacties met eventuele suggesties eronder.
Bedankt, ik zal er eens naar kijken.
anandus schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:34:
Hoe het heet of van wie het is maakt me niet zoveel uit. :P
Zolang ik maar geen 2 minuten op vista hoeft te zitten wachten, en er gewoon mee kan bloggen en dergenlijke, ben ik gelukkig.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:58 ]

• Ra_gdd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 17:41

Ra_gdd

-= Nigga on tha Trigga =-

Met laatste versie van Ubuntu 8.10 kan je ze installeren op USB stick.
Booten gaat tamelijk snel op een OCZ ATV gaat dit tamelijk snel.

http://www.tweakers.net/gallery/92748/sys / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11563" / http://www.tweakers.net/gallery/sys/11561

Verwijderd

Topicstarter
Hyperspace schijnt nog niet zo lekker te werken, en het is denk ik ook niet zo "vluchtig" als ik het bedoel.
Ik heb op mijn notebookje "USB storage device" als 1st boot staan, en mijn idee was dat als ik even vlot op internet wil, dat ik er dan even mijn stickie in prop. Hyperspace laat vista ook nog opstarten in hybride mode, en in dualboot frummeld die aan de harddisk voor een eigen partitie om vervolgens met een boot menu door te starten, wat ook weer tijd kost.
Ra_gdd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:49:
Met laatste versie van Ubuntu 8.10 kan je ze installeren op USB stick.
Booten gaat tamelijk snel op een OCZ ATV gaat dit tamelijk snel.
Ubuntu is niet bepaald een snelle linux vind ik.
Puppy en DSL linux zijn volgens mij sneller, maar nogsteeds niet echt drastisch snel.
Ik weet niet wat OCZ ATV is. :> Ramboot?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:58 ]

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:31:
[...]

CD booting mag ook, maar liever niet want dan kan ik niets permanent opslaan. (linux zal wel niet bij mijn NTFS disks kunnen denk ik. ;))
Zeker wel, ntfs-3g is stabiel en snel. Maar waarom installeer je de distributie die je wilt draaien niet op een kleine partitie op je notebook? Dat zal altijd vele malen sneller werken dan een usb-stick.

@anandus hieronder:
Firefox in een CLI? ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Room42 op 10-01-2009 02:02 ]

"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Moet er trouwens ook een grafische schil geboot worden? Of is de CLI genoeg?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Verwijderd

Topicstarter
Room42 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:59:
[...]

Zeker wel, ntfs-3g is stabiel en snel. Maar waarom installeer je de distributie die je wilt draaien niet op een kleine partitie op je notebook? Dat zal altijd vele malen sneller werken dan een usb-stick.
Dualboot met linux moet weer met een boot menu, een USB stick boot meteen als bios hem ziet zitten. ;)
anandus schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:59:
Moet er trouwens ook een grafische schil geboot worden? Of is de CLI genoeg?
Zul je eerst uit moeten leggen wat een CLI is. ;)

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Command line interface precies het tegenovergestelde van een grafische schil dus ;)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Verwijderd

Topicstarter
Herby schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 02:08:
Command line interface precies het tegenovergestelde van een grafische schil dus ;)
Ik heb linux gehad op school jaren geleden.
Bedoelen jullie of er iets als gnome gestart moet worden, of dat een dos achtig geval goed genoeg is? :P
In dat geval denk ik dat een GUI wel handig is als ik een min of meer volwaardig browsertje wil. Zonder GUI ook geen plaatjes denk ik, toch?

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 02:11:
[...]
Ik heb linux gehad op school jaren geleden.
Bedoelen jullie of er iets als gnome gestart moet worden, of dat een dos achtig geval goed genoeg is? :P
In dat geval denk ik dat een GUI wel handig is als ik een min of meer volwaardig browsertje wil. Zonder GUI ook geen plaatjes denk ik, toch?
klopt, dan krijg je dus zoiets: http://www.accessibility.nl/internet/tools/lynxviewer

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat gaat niet werken denk ik. ;)
Ik wil wat newsfeeds kunnen bekijken enzo, daar komen geheid grafische toestanden bij kijken.

• daft_dutch
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22-11 11:20

daft_dutch

>.< >.< >.< >.<

anandus schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:34:
vergeet lynx
links2 (-g)

>.< >.< >.< >.<

• Crakie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-11 17:29

Crakie

I want my board back, Lance

Wat de TS wil bestaat volgens mij niet in kant-en-klare vorm. Hoewel... had Asus niet een laptop met een 'ingebouwde' mini-Linux-installatie die supersnel start?

Ik ben het met sjaak eens dat een distro installeren naast Vista de beste oplossing is. Arch of Gentoo bouw je zelf vanaf het absolute minimum op en zijn (mede daarom) snel. Met moderne hardware moet je binnen de minuut toch wel je browser op het scherm kunnen hebben vanaf een cold boot. Nadeel: deze distro's vereisen meer kennis en inzet dan Ubuntu ;)

Deze signature is strikt genomen langer dan noodzakelijk.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Crakie schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:30:
Hoewel... had Asus niet een laptop met een 'ingebouwde' mini-Linux-installatie die supersnel start?
Asus Express Gate, ook wel Splashtop
nieuws: Asus voorziet moederbord van Linux, browser en Skype

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 28-11 19:52

jelly

Arch Linux

Kijk even naar dillo die browser is razendsnel alleen heeft ie geen javascript support volgens mij (hij miste iets)

Keep it simple stupid

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-11 16:02

we_are_borg

You will Comply

Denk toch dat de TS een eigen Linux kernel moet compilen en daar uit de zooi filteren die niet gebruikt wordt. Er moet ergens een stukje staan dat Linux er snel kan starten binnen een paar seconden. Heb wel dit gevonden http://www.bootchart.org/ misschien dat je daar mee kan spelen. Een quote van de makers:
Bootchart is a tool for performance analysis and visualization of the GNU/Linux boot process. Resource utilization and process information are collected during the boot process and are later rendered in a PNG, SVG or EPS encoded chart.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Een nieuwe laptop/moederbord met Asus Express Gate is de kortste klap, kost geen schijfruimte en al je hardware (lees netwerkdevices etc.) werkt out of the box.

[ Voor 93% gewijzigd door Wiethoofd op 10-01-2009 10:31 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Waarom zou dat niet kunnen? :)

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Of een andere insteek: heeft die laptop geen goede slaapstand modus dan? Ik werk bijvoorbeeld op een oude Powerbook, en die zet ik gewoon nooit uit. De slaapmodus kan makkelijk meerdere dagen overspannen, ook als de batterij bijna op is, want het kost vrijwel geen energie. Ontwaken kost twee seconden, plus nog een paar seconden voor je wireless roaming. Het werkt ook prima in Linux (Debian Lenny, met pmud als power manager). Alleen met Compiz heb ik soms wel eens een klein issue (omdat het blijkbaar de shadowing van vensters in het videogeheugen 'bewaart' en niet altijd opnieuw opbouwt). Met een enkele klik is dat te resetten (en dat zal ook wel te automatiseren zijn door een commando ergens in /etc/powerdinges te zetten). Verder heb je onder Linux nog geen ideale WiFi manager (ofwel, in mijn geval, de powerpc architectuur is niet zo goed ondersteund). Ik gebruik wicd, die werkt met het vinden van en inloggen op wireless netwerken even makkelijk als bij MacOSX, maar laat op de één of andere manier de gateway vallen als je het netwerk eventjes niet gebruikt.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-11 18:38
Dillo heeft geen CSS support, valt dus af voor vrijwel elke deftige site :)

Persoonlijk zou ik Debian lenny op een USB installeren, Xserver en openbox op gooien, en iceweasel (debian tegenhanger van firefox) in xinitrc == autorun zetten. Het geheel dan versnellen via statische kernel, onnodige services verwijderen, udev vervangen door statische dev, en je hebt een surf-omgeving in enkele seconden klaarstaan :)

Verwacht natuurlijk best een pak werk en kennis, als je dit niet ziet zitten zou je ook DSL (damn small linux) met enkel een browser op USB installeren, is ook lightweight en boot vrij snel :)

[ Voor 5% gewijzigd door maleadt op 10-01-2009 13:45 ]

Verwijderd

Het klinkt een beetje raar omdat dit NOS is maar feitelijk is Windows XP hier heel erg geschikt voor. Het is erg klein, eenvoudig op USB te installeren, compatible met alle hardware. Mits juist uitgekleed en geconfigureerd is het ook nog eens enorm snel.

Zeker icm EWF, minlogon en IE6 krijg je een enorm snel geheel wat binnen 12 sec kan booten en direct een fullscreen browser voor je ter beschikking heeft. IE6 is natuurlijk niet ideaal maar wel enorm snel, IE7 is iets trager wat dat betreft. IE8 aan de andere kant heeft weer de vertrouwde snelheid van IE6 maar is nog in beta.

In mijn ervaring is het erg lastig om een Linux systeem echt zo snel bootend te krijgen als een uitgeklede Windows XP. Ik heb op mijn EEE PC hier heel veel mee zitten testen en XP was toch de duidelijke winnaar. Helemaal als je die USB stick op meerdere PC's wil gebruiken is XP de juiste keuze ivm uitstekende compatibliteit.

Overigens had ik de beste resultaten qua Linux met Debian zoals degene boven mij al zegt.

(De 12 sec is mijn snelste boottijd tot nu toe behaald op een EEE 900, dat is maar een traag ding dus een moderne laptop moet sneller kunnen)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 13:55 ]

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Five second boot mod for ASUS Eee PC Ik meende dat dat artikel ook op tweakers heeft gestaan, maar als je achter die tweak (acties simultaan uitvoeren ipv sequentieel) moet je OS sowieso al sneller booten. Googlen op linux browse fast boot levert ook de nodige hits op ;)

@ TRRoads, heb je BootBooster icm een licht gestripte EEEBuntu al eens geprobeerd, die schijnt ook snel te zijn.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 18:59
Of je pakt gewoon een van de lichtere distributies van Ubuntu, bv die met XFCE (Xubuntu). Is al stuk lichter dan Gnome of KDE en toch laagdrempelig. Is natuurlijk niet zo geoptimaliseerd als bovenstaande opties, maar je hebt dan ook minder kennis nodig. En als je er ntfs-3g bij installeert (is dit niet al standaard?) dan kan je ook lezen en schrijven op de je harde schijf.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:30:
Een nieuwe laptop/moederbord met Asus Express Gate is de kortste klap, kost geen schijfruimte en al je hardware (lees netwerkdevices etc.) werkt out of the box.
Dat is precies waar mijn idee vandaan komt. ;) De expressgate.
blaataaps schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:12:
[...]
Waarom zou dat niet kunnen? :)
Ik dacht dat linux een eigen indeling had? ext2 en ext3 enzo?
benoni schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:13:
Of een andere insteek: heeft die laptop geen goede slaapstand modus dan? Ik werk bijvoorbeeld op een oude Powerbook, en die zet ik gewoon nooit uit. De slaapmodus kan makkelijk meerdere dagen overspannen, ook als de batterij bijna op is, want het kost vrijwel geen energie. Ontwaken kost twee seconden, plus nog een paar seconden voor je wireless roaming. Het werkt ook prima in Linux (Debian Lenny, met pmud als power manager). Alleen met Compiz heb ik soms wel eens een klein issue (omdat het blijkbaar de shadowing van vensters in het videogeheugen 'bewaart' en niet altijd opnieuw opbouwt). Met een enkele klik is dat te resetten (en dat zal ook wel te automatiseren zijn door een commando ergens in /etc/powerdinges te zetten). Verder heb je onder Linux nog geen ideale WiFi manager (ofwel, in mijn geval, de powerpc architectuur is niet zo goed ondersteund). Ik gebruik wicd, die werkt met het vinden van en inloggen op wireless netwerken even makkelijk als bij MacOSX, maar laat op de één of andere manier de gateway vallen als je het netwerk eventjes niet gebruikt.
Ik heb een Samsung Q310, die is een maand of 2 geleden uitgekomen geloof ik. Hij kwakt hem automatisch in hybernate als ik hem dichtklap, maar ik weet niet of dat wel echt energiezuinig is. Opstarten is dan idd maar enkele seconden.
Ziet er leuk uit, ook vrij lichtgewicht, maar ik denk dat dat nogsteeds een volwaardige OS is die zn tijd nodig heeft om op te starten.
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 13:53:
Het klinkt een beetje raar omdat dit NOS is maar feitelijk is Windows XP hier heel erg geschikt voor. Het is erg klein, eenvoudig op USB te installeren, compatible met alle hardware. Mits juist uitgekleed en geconfigureerd is het ook nog eens enorm snel.
Ik heb hem geprobeerd, TinyXP van 89mb op een USB stick. Installeren ging wel, maar bij het opstarten geeft hij een BSOD. Suggesties mischien? Of zou de stick van 2gb teklein geweest zijn? :+
Zeker icm EWF, minlogon en IE6 krijg je een enorm snel geheel wat binnen 12 sec kan booten en direct een fullscreen browser voor je ter beschikking heeft. IE6 is natuurlijk niet ideaal maar wel enorm snel, IE7 is iets trager wat dat betreft. IE8 aan de andere kant heeft weer de vertrouwde snelheid van IE6 maar is nog in beta.
Ik vind FF wat fijner werken, maar die is dus trager?
In mijn ervaring is het erg lastig om een Linux systeem echt zo snel bootend te krijgen als een uitgeklede Windows XP. Ik heb op mijn EEE PC hier heel veel mee zitten testen en XP was toch de duidelijke winnaar. Helemaal als je die USB stick op meerdere PC's wil gebruiken is XP de juiste keuze ivm uitstekende compatibliteit.

Overigens had ik de beste resultaten qua Linux met Debian zoals degene boven mij al zegt.

(De 12 sec is mijn snelste boottijd tot nu toe behaald op een EEE 900, dat is maar een traag ding dus een moderne laptop moet sneller kunnen)
Ik heb een artikel gelezen over een stel techies die op een conventie een eee 900H met linux in onder 5 seconden geboot hadden. Ze moesten hem omhoog houden naar het publiek omdat de projector zo snel niet synchte. _/-\o_
Wiethoofd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:06:
Five second boot mod for ASUS Eee PC Ik meende dat dat artikel ook op tweakers heeft gestaan, maar als je achter die tweak (acties simultaan uitvoeren ipv sequentieel) moet je OS sowieso al sneller booten. Googlen op linux browse fast boot levert ook de nodige hits op ;)

@ TRRoads, heb je BootBooster icm een licht gestripte EEEBuntu al eens geprobeerd, die schijnt ook snel te zijn.
^^ Die dus! :P

Mijn bedoeling is idd een cold boot van rond de 10 seconden. Ik had eigenlijk niet gedacht dat windows uberhaubt zosnel zou kunnen booten, maar dat is nu dus ook een optie schijnbaar. Ik probeer eigenlijk dat dualboot menu te omzeilen omdat dat de boel weer ophoud. ;) Of kun je dat zo instellen dat als je boot terwijl je een knop vast houd, hij gewoon door blaast naar de OS die je wil? Wil ik bijvoorbeeld een bloedsnelle kale linux da houd ik "1" vast, wil ik vista dan houd ik "2" vast, zoiets?

Zelf linux compilen/kaalvreten is denk ik nog een beetje boven mijn petje, zeker als er met scripts gefrummeld moet worden. Daarom zocht ik iets dat je zo op je stick kunt zetten zonder aan te passen. Maar als je linux gestroomlijnd wil hebben met je hardware, dan zal dat handwerk wel verplichtte kost zijn.:') Ik wil het graag leren, maar als jarenlange windhoos gebruiker is linux nogal overweldigend.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 15:18 ]

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:06:
Boot booster heb ik ook aan staan ja, maar dat is natuurlijk alleen beschikbaar op de EEE en niet op andere PC's.

Die 5 sec is leuk, maar ik heb niet de kennis of de zin of de tijd om zo lang met Linux te klooien totdat ik dat heb. Die 12 sec in XP is via nLite binnen een uurtje te configureren en installeren, daarna in 10 min even wat register tweaks, EWF en minlogon toepassen en je bent klaar.

Misschien als ik nog wat langer tweak dat ik er wel 10 sec van kan maken of nog minder, maar ik vind dat allang snel zat. Het is overigens wel dat ie op dat moment helemaal klaar is, in principe kan je na 10 sec al wel het adres intypen.

Firefox is helaas erg traag met starten in mijn ervaring en ook lastig sneller te krijgen.

Als het toch alleen maar ff is om snel dingen op te zoeken enzo, wat boeit het dan welke browser het is? Ik gebruik standaard IE7 en Opera, maar ik zie echt het voordeel niet in van Firefox over IE7 in deze situatie. IE7 heeft boven IE6 wel het voordeel dat het wat beter is in renderen en tabs heeft wat handig kan zijn. Maar als tabs niet nodig zijn zou ik lekker IE6 pakken, het is dan wel een gare browser maar echt mega snel.

Die 12 sec is trouwens wel met volledige Windows en wireless, als je alleen een browser start en niet de explorer moet dat zeker nog 3 sec schelen. Tel daarbij op dat de EEE draait op een 900mhz Celeron en je snapt dat je met een C2D laptop een veel betere boottijd haalt.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 15:24 ]

• gertvdijk
  • Laatst online: 30-11 23:24
Epiphany is echt gewoon rap en heeft gewoon een Gecko engine, a la Firefox, maar dan zonder het lompe XUL, geavanceerde adresbalk (die echt mega veel hdd activiteit veroorzaakt) en andere wellicht onnodige features. Het is tevens Debian default. Het lijkt een beetje op Firefox 1.0 (maar dan met nieuwe engine).
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:11:
Die 5 sec is leuk, maar ik heb niet de kennis of de zin of de tijd om zo lang met Linux te klooien totdat ik dat heb. Die 12 sec in XP is via nLite binnen een uurtje te configureren en installeren, daarna in 10 min even wat register tweaks, EWF en minlogon toepassen en je bent klaar.
Klinkt leuk, maar ik heb daar weer geen zin in. Ik kan eenzelfde verhaaltje houden hoe je zoiets even in Linux doet (geen 5 seconden boottijd, maar 20 sec ofzo), maar daarover zijn talloze how-to's te vinden. Het is maar net wat je gewend bent, denk ik.

[ Voor 60% gewijzigd door gertvdijk op 10-01-2009 16:40 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

gertvdijk schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 15:18:
Klinkt leuk, maar ik heb daar weer geen zin in. Ik kan eenzelfde verhaaltje houden hoe je zoiets even in Linux doet (geen 5 seconden boottijd, maar 20 sec ofzo), maar daarover zijn talloze how-to's te vinden. Het is maar net wat je gewend bent, denk ik.
Ik ken voor Linux toch niet zo'n mooie wizard zoals nLite die al het werk voor je doet ;)

Ik ben zelf Linux fan en gebruik heel veel Linux (maar dan voornamelijk op servers of voor de hobby). Maar ik ga echt niet roepen dat Linux ergens goed voor is als dat simpelweg niet zo is en er een veel simpeler alternatief beschikbaar is wat nog beter voldoet ook.

Persoonlijk denk ik dat ik een C2D wel op 5 sec boottijd kan krijgen met Windows XP en een browser en dan niet eens met heel veel moeite, gewoon de standaard stappen die ik ook bij m'n EEE heb gedaan. Even nLite over je Windows XP CD heen halen, CD'tje branden, installeren (duurt helemaal niet lang met zo'n uitgeklede Windows), een handvol register tweaks, minlogon en EWF toepassen. Klaar is kees.

Daar heb je geen how-to voor nodig, al zijn die er wel meer dan genoeg te vinden.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:15:
[...]

Ik ken voor Linux toch niet zo'n mooie wizard zoals nLite die al het werk voor je doet ;)

Ik ben zelf Linux fan en gebruik heel veel Linux (maar dan voornamelijk op servers of voor de hobby). Maar ik ga echt niet roepen dat Linux ergens goed voor is als dat simpelweg niet zo is en er een veel simpeler alternatief beschikbaar is wat nog beter voldoet ook.

Persoonlijk denk ik dat ik een C2D wel op 5 sec boottijd kan krijgen met Windows XP en een browser en dan niet eens met heel veel moeite, gewoon de standaard stappen die ik ook bij m'n EEE heb gedaan. Even nLite over je Windows XP CD heen halen, CD'tje branden, installeren (duurt helemaal niet lang met zo'n uitgeklede Windows), een handvol register tweaks, minlogon en EWF toepassen. Klaar is kees.

Daar heb je geen how-to voor nodig, al zijn die er wel meer dan genoeg te vinden.
Heb je dan mischien zon how-to voor de register tweaks? :P Ik heb nu een uitgekleedde XP lopen op een hardeschijfje maar die heeft denk ik nogsteeds een hoop vet die er eigenlijk wel vanaf kan. Ik krijg het overgens niet voor elkaar om XP op een 2GB stick te proppen. Zou dat echt teklein zijn, zelfs voor een 280mb installatie?

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 14:53:
[...]
Ik heb hem geprobeerd, TinyXP van 89mb op een USB stick. Installeren ging wel, maar bij het opstarten geeft hij een BSOD. Suggesties mischien? Of zou de stick van 2gb teklein geweest zijn? :+
Voor zover ik weet kan géén enkele Windows versie van een USB-stickje starten...

Weet het overigens niet van Windows 7.

[ Voor 5% gewijzigd door Raven op 10-01-2009 21:00 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Verwijderd

Nee hoor, 2GB is meer dan genoeg. Zelfs 512MB zal nog wel werken. Waarschijnlijk is de BSOD die je kreeg een inaccessible boot device foutmelding, dan moet je de drivers van de USB eerder inladen bij het opstarten. Dat is wel te vinden op internet (zoekwoorden XP how to USB boot).

Ik zou beginnen met het toepassen van minlogon, dat geeft je direct al een flinke boost in opstarttijd.

Daarna de standaard dingen als services die je niet nodig hebt uitschakelen. Dit kan eenvoudig via het control panel.

Dan even via MSConfig de boot opties tweaken, uitschakelen wat je niet nodig hebt.

Als laatste zou ik dan in het register aanpassen dat ie niet explorer.exe start maar direct de browser (iexplore.exe).

Om het af te maken kun je EWF toepassen, dat zorgt voor een langere levensduur van je stick en een enorme snelheidsboost. EWF is een driver van Microsoft die tussen je schijf (stick) en Windows in gaat zitten, alle schrijfacties worden gedaan naar het geheugen ipv de schijf (stick). Alle leesacties op reeds geschreven sectoren worden dan gelezen vanuit het geheugen. Aangezien het booten van Windows voornamelijk bestaat uit kleine schrijf en leesacties win je daar veel tijd mee. Ook het geheel draait sneller doordat ie minder op de trage stick hoeft te wachten.

Let wel dat wijzigingen niet weggeschreven worden naar de stick, maar dat is ook niet nodig voor iets waar je even snel mee internet, helemaal als je toch niet vele ruimte hebt. Het gaat op partitie basis dus je kan altijd een extra partitie maken waarop je wel dingetjes kunt opslaan.

Doordat wijzigingen niet worden weggeschreven blijft de stick altijd werken (je kan em zelfs op alleen-lezen zetten zonder problemen) en zal ie ook nooit trager worden.
Raven schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 20:59:
[...]

Voor zover ik weet kan géén enkele Windows versie van een USB-stickje starten...

Weet het overigens niet van Windows 7.
Windows 98, Windows XP en Windows FLP heb ik ervaring mee met draaien vanaf USB stick. Het is simpelweg een kwestie van eerder de USB drivers inladen zodat ie de USB stick kan mounten als boot device.

Ik neem aan dat het in Windows 2000 en Vista ook gewoon mogelijk is, alleen zijn dat vrij zware OS'en wat het lastiger maakt.

http://www.google.com/search?q=windows+boot+usb

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 21:07 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zover dattie van de USB kan booten, linux, dos, dat spul werkt allemaal wel, zelfs installeren van winXP gaat goed totdat hij moet doorstarten naar het grafische gedeelte van de setup procedure. Dan krijg ik de BSOD. Ik heb zelf een compilatie gemaakt met nlite maar die had precies hetzelfde. Betekend dit dat hij wel de stick al ziet, of is dit toch dat USB driver probleem? Ik krijg het niet voor elkaar. Maar als bios zelfs al ziet wat voor ding et is, compleet met capaciteit, dan moet XP dat toch ook al wel kunnen vreten? :P

Heb net wat aan de services en bootables gesleuteld, vista start nu op in 52 seconden van cold boot.
Update: Nu start hij in 44 seconden op, zonder dat ik er het moois af heb moeten slopen. Het helpt, maar nogsteeds geen insta-boot. :p

[ Voor 58% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 12:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kun je win XP schijnbaar in 12 seconden booten? Ik heb een XP met nlite echt helemaal kaalgevreten, zo min mogenlijk services en geen enkele bootstart, nogsteeds duurt het op een 1Ghz systeem dik 45 seconden. En dat is nogwel bootend vanaf een gewone IDE HDD.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Probeer eens 'Bootvis' een tooltje van Microsoft zelf, er overheen te halen:
Trace -> Next boot + Drivers Delay
na reboot:
Trace -> Optimize system

Ik heb em hier online staan.

Verwijderd

Heb je minlogon al toegepast? Dat scheelt je zo 15 a 20 sec.

Als je een traag IDE schijfje gebruikt kun je misschien nooit de 12 sec halen. Voordeel op de EEE is natuurlijk dat er een SSD in zit met een goed lage seektime. Seektime bij het booten is belangrijker dan pure performance. (Qua performance is die SSD in de EEE 900 echt te slecht gewoon)

Over USB kan dat ook wat performance kosten aangezien bij de seektime de latency van de USB stack opgeteld wordt. En dat is nogal wat, afhankelijk van de gebruikte hardware.

Via bootvis kun je precies zien waar je tijd laat liggen en hoe je dat kunt fixen.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zelfs met mijn redelijk vol gestouwde XP zonder nLite-tweaks boot ik in 40seconden, scheelt natuurlijk wel dat het vanaf een Velociraptor draait, binnenkort eens Bootvis er overheen, nog niet gedaan namelijk.

Ook zo min mogelijk objecten op je bureaublad zetten scheelt in de 'klaar om te internetten'-boot tijd.

Verwijderd

Wiethoofd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 19:06:
Zelfs met mijn redelijk vol gestouwde XP zonder nLite-tweaks boot ik in 40seconden, scheelt natuurlijk wel dat het vanaf een Velociraptor draait, binnenkort eens Bootvis er overheen, nog niet gedaan namelijk.

Ook zo min mogelijk objecten op je bureaublad zetten scheelt in de 'klaar om te internetten'-boot tijd.
Als je toch alleen een browser wil hebben start je gewoon heel explorer niet meer, dan heb je ook geen bureaublad :p

• Chilly_Willy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 10-10 14:59
http://crunchbanglinux.org/ is een snelle op Ubuntu gebaseerde distro met Openbox window manager

Coïtus ergo sum

Verwijderd

Chilly_Willy schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:10:
http://crunchbanglinux.org/ is een snelle op Ubuntu gebaseerde distro met Openbox window manager
Helaas geen geweldige boot tijden: http://crunchbanglinux.org/forums/post/4436/

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 18:35:
Probeer eens 'Bootvis' een tooltje van Microsoft zelf, er overheen te halen:
Trace -> Next boot + Drivers Delay
na reboot:
Trace -> Optimize system

Ik heb em hier online staan.
Kun je mischien wat meer uitleg geven met wat ik met die bestandjes moet doen?

Ik heb een tutje gevonden om minlogon erop te douwen, dat zal ik eerst eens doen, zal wel wat schelen. ;) Tis bijna een sport om XP zo af te breken. :+

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:53:
Kun je mischien wat meer uitleg geven met wat ik met die bestandjes moet doen?
De enige die je nodig hebt is Bootvis, er staan toevallig wat meer in, je register compacter maken (ntregopt), je pagefile defragmenteren (pagedfrg.exe).

En wat je met Bootvis moet doen had ik al in m'n vorige post gezet ;)

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 20:58:
[...]

De enige die je nodig hebt is Bootvis, er staan toevallig wat meer in, je register compacter maken (ntregopt), je pagefile defragmenteren (pagedfrg.exe).

En wat je met Bootvis moet doen had ik al in m'n vorige post gezet ;)
Euh, ik zie niets staan van bootvis?
Heet het ook echt "bootvis"?
Ik zie alleen "autoruns" naast de dingen die je opnoemd.

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:00:
Euh, ik zie niets staan van bootvis?
Heet het ook echt "bootvis"?
Ik zie alleen "autoruns" naast de dingen die je opnoemd.
Hij staat er inderdaad niet in, ik heb em nu op m'n eigen domein gezet, direct als .exe clickable:
BootVis.exe

Verwijderd

Topicstarter
Wiethoofd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 21:17:
[...]

Hij staat er inderdaad niet in, ik heb em nu op m'n eigen domein gezet, direct als .exe clickable:
BootVis.exe
Mijn dank is groot. :P

Minlogon gaat trouwens ook als een beest. XP start nu op in 26 seconden.
En aangezien het een op pruttig 1ghz Via Epia Nehemiah microbordje is met 256mb gaar geheugen en een kreunende WD 80gb disk, mag je niet echt klagen denk ik. ;) Ik ben nu maar wat aan het breken op mijn testrig, maar het uiteindelijke platform heeft een P8400 met 4gb geheugen.

Ik ga zo nog eens mollen dattie IE6 opstart ipv explorer, en kijken wat er sneller kan met bootvis.

Alleen nog wel jammer dat ik hem niet op mijn stick draaiend krijg.
Het is wel eigenlijk maar een microSD reader met 2gb erin. :+
Dus maar eens even ergens een goedkope 8gb stick rondselen ofzo, want volgens mij vreet ie de stick niet.
Zijn er merken waar zoiets absoluut op zou kunnen draaien?

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 22:12 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bootvis heeft inmiddels ook zijn ding gedaan, weer 4 seconden eraf. Hij start nu in 22 seconden op.
Nu ga ik explorer vervangen door iexplorer en dan kijken hoesnel hij doet over mijn startpagina klaar te hebben (symbaloo.com) ;)

[ Voor 107% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 23:19 ]

Verwijderd

Daar komt de aap uit de mouw, een extreem trage CPU, weinig geheugen en een oud gaar HDD'je. ;)

Maar ik denk dat als je iexplore start ipv explorer (simpel te wijzigen via registry) je zeker wel op of onder 20 sec moet komen. Veel sneller gaat niet werken met die setup ben ik bang.

Voor de juiste reg key gewoon even een search op explorer.exe dan heb je em in no time gevonden, de naam spreekt voor zich.

En vergeet ook niet EWF te proberen, dat kan je zomaar eens wat tijd schelen nog.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 11-01-2009 23:57 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:53:
Daar komt de aap uit de mouw, een extreem trage CPU, weinig geheugen en een oud gaar HDD'je. ;)

Maar ik denk dat als je iexplore start ipv explorer (simpel te wijzigen via registry) je zeker wel op of onder 20 sec moet komen. Veel sneller gaat niet werken met die setup ben ik bang.

Voor de juiste reg key gewoon even een search op explorer.exe dan heb je em in no time gevonden, de naam spreekt voor zich.

En vergeet ook niet EWF te proberen, dat kan je zomaar eens wat tijd schelen nog.
Ik moet morgen even opnieuw beginnen, XP is op zn smoel gegaan. (Ik krijg ook alles kapot }:O)
Hij start IE6 niet op en ik kan ook niet meer bij regedit. Einde oefening denk ik.
Ik heb bij ../winlogon/ shell = explorer.exe veranderd naar het volledige pad van IE.exe, en dat had ik denk ik niet moeten doen. :p Hoe moet ik explorer eruit schoppen en een browser laten starten?

Enne, EWF is toch pas nuttig als het spul op een USB stickie draaid?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2009 01:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 01:21:
[...]
Ik moet morgen even opnieuw beginnen, XP is op zn smoel gegaan. (Ik krijg ook alles kapot }:O)
Hij start IE6 niet op en ik kan ook niet meer bij regedit. Einde oefening denk ik.
Ik heb bij ../winlogon/ shell = explorer.exe veranderd naar het volledige pad van IE.exe, en dat had ik denk ik niet moeten doen. :p Hoe moet ik explorer eruit schoppen en een browser laten starten?

Enne, EWF is toch pas nuttig als het spul op een USB stickie draaid?
Ik weet zo de registry key niet uit m'n hoofd, maar dat lijkt me wel te kloppen. Ik kan em morgen wel ff opzoeken voor je.

Je hebt dus ipv explorer.exe er iets van C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe gezet? Volgens mij moet het als het niet werkt nog wel mogelijk zijn om even in Safe Mode te starten en het daarin weer te fixen. Het is wel handiger om eerst de registry te tweaken en dan pas minlogon toe te passen aangezien na minlogon CTRL-ALT-DEL niet meer werkt wat je handig kan redden in situaties waarbij Windows moeilijk doet (zoals geen explorer opstarten en ook niets anders).

EWF is altijd nuttig omdat je geen schrijfopdrachten doet naar de schijf (wat vaak traag is, zelfs bij een snelle schijf) en leesopdrachten naar reeds geschreven delen ook mega snel zijn. Het opstarten van Windows bestaat uit heel veel kleine lees en schrijfopdrachten, voor een deel naar dezelfde data. Daardoor zal het opstarten wat vlotter gaan met EWF aan.

Het verschil bij een snelle schijf is natuurlijk veel kleiner dan bij een trage of zeer trage schijf maar toch zou het een klein voordeel op moeten leveren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 02:11:
[...]

Ik weet zo de registry key niet uit m'n hoofd, maar dat lijkt me wel te kloppen. Ik kan em morgen wel ff opzoeken voor je.

Je hebt dus ipv explorer.exe er iets van C:\Program Files\Internet Explorer\iexplore.exe gezet? Volgens mij moet het als het niet werkt nog wel mogelijk zijn om even in Safe Mode te starten en het daarin weer te fixen. Het is wel handiger om eerst de registry te tweaken en dan pas minlogon toe te passen aangezien na minlogon CTRL-ALT-DEL niet meer werkt wat je handig kan redden in situaties waarbij Windows moeilijk doet (zoals geen explorer opstarten en ook niets anders).
Aha, dus daarom kreeg ik taskmanager niet open om explorer op te starten. ;) En ik heb idd de volledige pad invegoerd, inclusief quotes omdat er een spatie in zat.
EWF is altijd nuttig omdat je geen schrijfopdrachten doet naar de schijf (wat vaak traag is, zelfs bij een snelle schijf) en leesopdrachten naar reeds geschreven delen ook mega snel zijn. Het opstarten van Windows bestaat uit heel veel kleine lees en schrijfopdrachten, voor een deel naar dezelfde data. Daardoor zal het opstarten wat vlotter gaan met EWF aan.

Het verschil bij een snelle schijf is natuurlijk veel kleiner dan bij een trage of zeer trage schijf maar toch zou het een klein voordeel op moeten leveren.
Ik dacht eerder gezien te hebben dat je dan niets meer op kunt slaan. Geld dat ook voor het maken van bookmarks en eventuele tweaks die nog achteraf komen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 12:40:
[...]
Aha, dus daarom kreeg ik taskmanager niet open om explorer op te starten. ;) En ik heb idd de volledige pad invegoerd, inclusief quotes omdat er een spatie in zat.
Ah die quotes had je waarschijnlijk niet moeten doen, de registry is niet gevoelig voor spaties.
[...]
Ik dacht eerder gezien te hebben dat je dan niets meer op kunt slaan. Geld dat ook voor het maken van bookmarks en eventuele tweaks die nog achteraf komen?
In principe wel, maar je kunt als je EWF hebt draaien de driver vragen om de gegevens weg te schrijven zodat je tweaks kunt toepassen. Bookmarks kan ook via dezelfde manier.

Op internet is een hoop te vinden over EWF, heel veel mensen passen het toe in Car PC's

• akjssdk
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 30-04-2022

akjssdk

Slurp Slurp

wa dacht je van www.kolibrios.org
boot in 3 seconden in een virtuele machine met 8mb ram :P kan ook via een usb stick, je moet alleen uitvogelen hoe je de internetverbinding instelt. Heeft een niet al te geavanceerde browser, maar moet genoeg zijn.
(is trouwens geschreven in assembler code, wat er niet in zit is er ook niet voor, en het is maar 1.8 mb groot :P)

[ Voor 0% gewijzigd door akjssdk op 12-01-2009 16:10 . Reden: smiles ]

Verwijderd

Topicstarter
akjssdk schreef op maandag 12 januari 2009 @ 16:10:
wa dacht je van www.kolibrios.org
boot in 3 seconden in een virtuele machine met 8mb ram :P kan ook via een usb stick, je moet alleen uitvogelen hoe je de internetverbinding instelt. Heeft een niet al te geavanceerde browser, maar moet genoeg zijn.
(is trouwens geschreven in assembler code, wat er niet in zit is er ook niet voor, en het is maar 1.8 mb groot :P)
Ziet er veelbelovend uit, maar de manual is extreem vaag. Het gedeelte dat gaat over USB booting is in het russisch ofzo denk ik. -O- Ik weet niet wat ik ermee moet doen.

• akjssdk

akjssdk

Slurp Slurp

je moet hem downloaden, daar staan betere instructies, maar het is idd een russisch project

Verwijderd

Topicstarter
akjssdk schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:46:
je moet hem downloaden, daar staan betere instructies, maar het is idd een russisch project
USB_boot.txt waarnaar de readme in het kolibri pakketje me verwijst voor USB booten:
€¢â®à: Mario79
xx.01.2006 - ­ ¡®à áâ âì¨
20.03.2006 - ¯ã¡«¨ª æ¨ï áâ âì¨
23.03.2006 - ¨á¯à ¢«¥­¨¥ ¨ ¤®¯®«­¥­¨¥ áâ âì¨
26.02.2007 - ¯¥à¥à ¡®â ­® ¨ ¤®¯®«­¥­® ¢ á¢ï§¨ á ¨§¬¥­¨¢è¨¬¨áï ॠ«¨ï¬¨

‡ £à㧪  Ž‘ Ŝ®«¨¡à¨ á USB Flash Drive
&#141;  ᥣ®¤­ïè­¨© ¤¥­ì Ž‘ Ŝ®«¨¡à¨ ­¥ ¨¬¥¥â ¯®¤¤¥à¦ª¨ USB ãáâனá⢠­  ã஢­¥ á ¬®© á¨á⥬ë, ¯® í⮩ ¯à¨ç¨­¥ ¤«ï § ¯ã᪠ á USB Flash ­ ª®¯¨â¥«¥© ¯à¨å®¤¨âáï ¨¤â¨ ­  ®¯à¥¤¥«¥­­ë¥ å¨âà®áâ¨.
‘ãé¥áâ¢ã¥â 2 ¨§¢¥áâ­ëå ᯮᮡ  § ¯ãáâ¨âì Ž‘ Ŝ®«¨¡à¨ á «ä«¥èª¨».

• akjssdk

akjssdk

Slurp Slurp

http://www.weethet.nl/dutch/hardware_bootfromusbstick.php
probeer hiermee eens te laten booten van USB

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Ik wil namenlijk graag een bootstickje maken zodat ik even snel het internet op kan met mijn notebook zonder die fatsige windows vista OS op te hoeven starten.
dit heb ik nooit begrepen, en is de belangrijkste reden dat ik een macbook heb: waarom willen windows-gebruikers toch altijd hun laptop uitzetten als ze m even niet gebruiken? Doordat windows-gebruikers dat toch altijd doen is de standby functie op heel veel laptops erg slecht, ook slapend gebruiken ze erg veel stroom, en het duurt lang voor ze weer wakker worden, en te vaak gaat het wakker worden ook nog eens mis. Omdat windows-gebruikers er toch niet op letten bij de aanschaf van een laptop hebben fabrikanten weinig behoefte er resources aan te besteden om te zorgen dat het wel goed werkt.

Sommige laptops hebben echter wel een fatsoenlijke sleep-functie, is die van jouw machine niet toevallig wel bruikbaar? Of is anders suspend-to-disk (aka hibernate) een optie?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Verwijderd

Topicstarter
Oh maar hij start wel hoor. ;)
Linux, dos, dat draaid allemaal gewoon zoals het moet.
Zelfs het installeren van windows XP gaat half goed, alleen bij het opnieuw opstarten gaat hij over zn nek.
Komt waarschijnlijk ook wel omdat mijn stick maar 2gb is, en het is eigenlijk een microSD lezer.
Ik weet alleen niet welk merk pendrive ik moet kopen om er zeker van te zijn dat het werkt.
smokalot schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:54:
[...]

- SNIP -

Sommige laptops hebben echter wel een fatsoenlijke sleep-functie, is die van jouw machine niet toevallig wel bruikbaar? Of is anders suspend-to-disk (aka hibernate) een optie?
Ik heb toevallig nog een testje gedaan met Hybernate mode.
Hybernate verbruikt per uur 0.77% , een dagje in hybernate lust dus 18.66%.
Helemaal uit verbruikt per uur 0.1% , dat komt uit op ongeveer 2.4% per dag.
Laat je hem 2 dagen in je tas liggen in hybernate, dan is zon ding al bijna half leeg.
Daarom heb ik niet graag hybernate. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2009 12:07 ]

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Inmiddels is dit geen Non-Windows Operating Systems meer :)

Verwijderd

Topicstarter
Nope, inmiddels doet alles mee. ;) Bedankt mod.

• gertvdijk
Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:59:
Ik heb toevallig nog een testje gedaan met Hybernate mode.
Hybernate verbruikt per uur 0.77% , een dagje in hybernate lust dus 18.66%.
Helemaal uit verbruikt per uur 0.1% , dat komt uit op ongeveer 2.4% per dag.
Dat slaat nergens op. Zodra je je laptop in hibernate zet mag alles spanning eraf (batterij eruit) en moet ie gewoon weer resumen als je hem aanzet. Dat is het hele idee ervan, omdat alle states en je volledige werkgeheugen naar de harde schijf worden geschreven. Dus er is iets mis met de gang van zaken rond de aansturing van ACPI (wake on lan per ongeluk aan) of je meting is te onnauwkeurig.

[ Voor 9% gewijzigd door gertvdijk op 14-01-2009 12:54 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

Verwijderd

Topicstarter
gertvdijk schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 12:52:
[...]
Dat slaat nergens op. Zodra je je laptop in hibernate zet mag alles spanning eraf (batterij eruit) en moet ie gewoon weer resumen als je hem aanzet. Dat is het hele idee ervan, omdat alle states en je volledige werkgeheugen naar de harde schijf worden geschreven. Dus er is iets mis met de gang van zaken rond de aansturing van ACPI (wake on lan per ongeluk aan) of je meting is te onnauwkeurig.
Tsja, alles wordt uitgeschakeld, maar toch verbruikt hij nog wat schijnbaar. Waarom weet ik ook niet, want in de bios zijn alle wakeup functies uitgeschakeld (on mouse/keyboard/lan/usb).

• smokalot

smokalot

titel onder

Kan niet, voor de laptop is hibernate en uit gewoon hetzelfde, dat ding heeft er echt geen weet van dat het OS voor ie afsloot ergens een image van het geheugen neer heeft gezet, en dat ie dat weer inlaadt als je m weer aanzet. Je meting kan niet kloppen. Trek de batterij er maar ns uit en doe m dr weer in, je zult zien dat alles nog gewoon werkt.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smokalot schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:12:
Kan niet, voor de laptop is hibernate en uit gewoon hetzelfde
Euh..
Niet helemaal.

Hibernate set namelijk wel degelijk een S4 'flag' ergens aan waardoor je bij de meeste recente hardware bijvoorbeeld ook niet je BIOS in kan zodra je resumet vanaf STD.

Probeer het maar eens ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• gertvdijk
alt-92 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:18:
Hibernate set namelijk wel degelijk een S4 'flag' ergens aan waardoor je bij de meeste recente hardware bijvoorbeeld ook niet je BIOS in kan zodra je resumet vanaf STD.

Probeer het maar eens ;)
Ligt eraan welke implementatie gebruikt wordt. Met uswsusp op Linux heb je een volledige software implementatie (als ik me niet vergis) en met bijvoorbeeld de default Ubuntu (welke suspend software is dat?) heb je inderdaad een S4 vlag zodat ook de POST van het BIOS niet meer werd gedaan, mijn laptop gelijk aanging als ik de 'lid' opende en het sleep-LEDje brandde. Het daadwerkelijk opgenomen vermogen heb ik nooit gemeten. Temeer omdat Nvidia de hibernate functionaliteit niet goed meeneemt in hun driver is dit geen werkbare optie voor mij.

[ Voor 12% gewijzigd door gertvdijk op 15-01-2009 13:51 ]

• smokalot

smokalot

titel onder

alt-92 schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 13:18:
[...]

Euh..
Niet helemaal.

Probeer het maar eens ;)
ah, interessant, dat wist ik niet. ik kan gewoon altijd mn BIOS in.

Maar dan nog moet je de batterij eruit kunnen trekken, daar moet die S4 ook tegen kunnen...

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

smokalot schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 15:39:
[...]

ah, interessant, dat wist ik niet. ik kan gewoon altijd mn BIOS in.
Op m'n oude laptop (855PM chipset) kon dat ook, maar m'n nieuwe HaaPee doet dat weer niet.
Maar dan nog moet je de batterij eruit kunnen trekken, daar moet die S4 ook tegen kunnen...
Nah, er vinden wel meer checks plaats bij een resume.
Laat je batterij maar eens helemaal leeglopen en doe dan een resume.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Wellicht overbodige reply hoor, maar ik denk dat je beter de problemen kan fixen waardoor Vista zo traag opstart? Boottijden van meer dan 30 seconden (tot de desktop) maak ik zelden mee :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

is dit geen mogelijkheid om snel te booten naar een webbrowser?

http://cnasoft.com/index.php?page=liveoswin

nee is toch iets anders dan ik dacht.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 23:36 ]

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 17:38:
Wellicht overbodige reply hoor, maar ik denk dat je beter de problemen kan fixen waardoor Vista zo traag opstart? Boottijden van meer dan 30 seconden (tot de desktop) maak ik zelden mee :)
Ik ben aan het beesten geweest met vista tweaks, maar onder de 30 ga ik hem nooit krijgen zonder het zaakje gewoon minder functioneel te maken.

Mijn metingen zijn ook maar erg losjes gedaan overgens, 12u snachts uitgezet, 12u smiddags weer aan.
Maar toch staat het als een paal bovenwater dat hybernate stroom vreet en helemaal uit zogoed als niets.

WinXP lite laten booten van USB is overgens ook uitgesloten. Ik heb inmiddels wat met de setup instructie set lopen klooien waardoor de USB station drivers wel opstartte, maar het opstarten van USB gaat bijzonder traag (+5 minuten). Eenmaal aangekomen op het bureaublad moet ik toch zeggen dat hij niet flauw is kwa snelheid als het eenmaal draaid. Maar snel booten, zet dat maar uit je hoofd.

Dus het wordt denk ik OF een snelstartende expresscard drive, OF toch weer aan de linux. :P

Verwijderd

Probeer eens EWF toe te passen, dat kan goed al helpen bij de USB boot. Vooral schrijven is erg traag naar USB sticks.

Je hebt ook verschillende snelheden in USB sticks he? Hou daar ook rekening mee.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 30-04 12:52
Ik zou toch Linux weer gaan gebruiken.
Heb je al geprobeerd om wat DSL documentatie door te spitten ?

Dan moet je namelijk ooit eens uitkomen bij de zogenaamde bootcodes.
Lees hier: http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Cheat_Codes

Daar is één cheatcode handig in:

code:
1
dsl toram

Dit commando kopieert heel Damn Small Linux in het RAM geheugen.
Werkt alleen als je meer dam 128MB RAM hebt.

Slax heeft deze optie ook, hier heet deze "copy2ram".

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

Verwijderd

Topicstarter
Petervanakelyen schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 11:30:
Ik zou toch Linux weer gaan gebruiken.
Heb je al geprobeerd om wat DSL documentatie door te spitten ?

Dan moet je namelijk ooit eens uitkomen bij de zogenaamde bootcodes.
Lees hier: http://damnsmalllinux.org/wiki/index.php/Cheat_Codes

Daar is één cheatcode handig in:

code:
1
dsl toram

Dit commando kopieert heel Damn Small Linux in het RAM geheugen.
Werkt alleen als je meer dam 128MB RAM hebt.

Slax heeft deze optie ook, hier heet deze "copy2ram".
Maakt het eerst naar ram kopieren de boot snelheid niet trager?
Ramboot is toch alleen goed voor het versnellen van het gebruik na het opstarten?

• gertvdijk
Verwijderd schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 19:55:
Maakt het eerst naar ram kopieren de boot snelheid niet trager?
Ramboot is toch alleen goed voor het versnellen van het gebruik na het opstarten?
Ligt eraan hoe snel (kwa sequentieel lezen) het medium is waarvan je laadt. Als dat een hardeschijf is, dan zit je al snel op 50-60 MB/sec en is DSL binnen enkele seconden op je desktop. Dat is sneller dan honderden losse I/O requests op je harddisk tijdens het booten.

Pagina: 1