Hallo,
Na talloze revivepogingen van een ST96812AS uit een MacBook (2.5" Seagate, Sata, 60GB, FW7.01, gekende probleemreeks) heb ik maar naar een last resort oplossing gegrepen: het ding opengeschroefd. Plan: de platters transplanteren naar een andere HD.
Op dit punt gaan de meeste mensen al meteen "
" en "
" typen en opmerken dat dat enkel in een stofvrije omgeving mag gebeuren etc., maar 1) wie niet waagt niet wint, 2) er zijn geen alternatieven behalve zeer dure die de eigenares niet betalen kan en 3) er zijn nog cracks die het al gedaan hebben met succes. De HD heeft namelijk maar één platter waardoor het aligneren van platters, een manueel hopeloze zaak, niet hoeft. 4) Een HD openen buiten een stofvrije ruimte en weer sluiten zonder problemen heb ik al eens gedaan op een moment van verveling (weliswaar zo'n oude Quantum waar niets bijzonders opstond). Gewoon zo'n doktersmaskertje opdat je niet ademt op de platter en weg blijven van stof blijken wel OK. Enfin, op korte termijn toch - ik raad niemand aan om een HD hierna nog lang te gebruiken.
En, nogmaals, als het echt niet lukt: nothing lost. Erger dan de huidige situatie (=no data) kan niet
Maar natuurlijk is mijn hele punt niet "hey kijk, ik ga een HD transplantatie doen". Als het zover komt (wacht op toestemming om een identieke HD te kopen van de eigenares) maak ik er wel een filmpje van for you all to see
("gaat ie op z'n bek of niet?"). Nee: ik vroeg me af of iemand nog ideeën had om aan de binnenkant - wat niet echt behandeld wordt in de FAQ - te prutsen. Wat er gebeurd is: de HD spint op, de arm gaat vanuit parkeerpositie naar het midden van de platter en keert terug. Dit gebeurt 3x achter elkaar en dan stopt de HD met spinnen omdat de arm blijkbaar geen leespositie kan vinden. Is dit een mechanisch probleem of een sturingsprobleem vraag ik me dan af? Wat in ieder geval niet het geval is - het grote probleem met deze reeks - is dat de leeskop afgebroken is. Die lijkt er mij toch nog volledig op te zitten.
Enfin, als hier mensen in de HD industrie zouden zitten die er hun licht over kunnen laten schijnen: wees welkom.
@Freakstar: o ja, ik was vergeten vertellen dat vóór de transplantatie ik dat ook nog zal proberen natuurlijk.
Na talloze revivepogingen van een ST96812AS uit een MacBook (2.5" Seagate, Sata, 60GB, FW7.01, gekende probleemreeks) heb ik maar naar een last resort oplossing gegrepen: het ding opengeschroefd. Plan: de platters transplanteren naar een andere HD.
Op dit punt gaan de meeste mensen al meteen "
En, nogmaals, als het echt niet lukt: nothing lost. Erger dan de huidige situatie (=no data) kan niet
Maar natuurlijk is mijn hele punt niet "hey kijk, ik ga een HD transplantatie doen". Als het zover komt (wacht op toestemming om een identieke HD te kopen van de eigenares) maak ik er wel een filmpje van for you all to see
Enfin, als hier mensen in de HD industrie zouden zitten die er hun licht over kunnen laten schijnen: wees welkom.
@Freakstar: o ja, ik was vergeten vertellen dat vóór de transplantatie ik dat ook nog zal proberen natuurlijk.