De binnenkant van een HD

Pagina: 1
Acties:

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Hallo,

Na talloze revivepogingen van een ST96812AS uit een MacBook (2.5" Seagate, Sata, 60GB, FW7.01, gekende probleemreeks) heb ik maar naar een last resort oplossing gegrepen: het ding opengeschroefd. Plan: de platters transplanteren naar een andere HD.

Op dit punt gaan de meeste mensen al meteen " |:( " en " 8)7 " typen en opmerken dat dat enkel in een stofvrije omgeving mag gebeuren etc., maar 1) wie niet waagt niet wint, 2) er zijn geen alternatieven behalve zeer dure die de eigenares niet betalen kan en 3) er zijn nog cracks die het al gedaan hebben met succes. De HD heeft namelijk maar één platter waardoor het aligneren van platters, een manueel hopeloze zaak, niet hoeft. 4) Een HD openen buiten een stofvrije ruimte en weer sluiten zonder problemen heb ik al eens gedaan op een moment van verveling (weliswaar zo'n oude Quantum waar niets bijzonders opstond). Gewoon zo'n doktersmaskertje opdat je niet ademt op de platter en weg blijven van stof blijken wel OK. Enfin, op korte termijn toch - ik raad niemand aan om een HD hierna nog lang te gebruiken.

En, nogmaals, als het echt niet lukt: nothing lost. Erger dan de huidige situatie (=no data) kan niet :)

Maar natuurlijk is mijn hele punt niet "hey kijk, ik ga een HD transplantatie doen". Als het zover komt (wacht op toestemming om een identieke HD te kopen van de eigenares) maak ik er wel een filmpje van for you all to see :+ ("gaat ie op z'n bek of niet?"). Nee: ik vroeg me af of iemand nog ideeën had om aan de binnenkant - wat niet echt behandeld wordt in de FAQ - te prutsen. Wat er gebeurd is: de HD spint op, de arm gaat vanuit parkeerpositie naar het midden van de platter en keert terug. Dit gebeurt 3x achter elkaar en dan stopt de HD met spinnen omdat de arm blijkbaar geen leespositie kan vinden. Is dit een mechanisch probleem of een sturingsprobleem vraag ik me dan af? Wat in ieder geval niet het geval is - het grote probleem met deze reeks - is dat de leeskop afgebroken is. Die lijkt er mij toch nog volledig op te zitten.

Enfin, als hier mensen in de HD industrie zouden zitten die er hun licht over kunnen laten schijnen: wees welkom.

@Freakstar: o ja, ik was vergeten vertellen dat vóór de transplantatie ik dat ook nog zal proberen natuurlijk.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:25

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Ik zou eerst de print vervangen met een identieke om te kijken wat dat oplevert. Zoals je het omschrijft lijkt het me geen mechanisch probleem eigenlijk?

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

geen hd industrie ...

maar, wat zegt je smart data eigenlijk?

ik vraag me af je je hem nog fatsoenlijk gebalanceert krijgt. als je ziet dat ze de zooi met drupjes lijm balanceren. kijk in inder geval uit wannee je de platter van de rotor loshaalt dat je schroefjes op dezelf plek terugschroeft en de ring(en) er niet verdraaid op legt

let op he . die schijven zijn gewoon glas. ik kan me voorstellen wanner je het te strak vastzet op een bepaalde plek dat die breekt, ofwel vast is vast

succes ik ben wel nieuwsgierig

Iperf

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-02 21:30
Hmmm, het lijkt me niet dat de platters spontaan hun data verliezen. De koparm kan nog bewegen en de drive spint. Even redeneren:
  • Probleem met een van de koppen, waardoor de firmware geen posities kan lezen.
  • Probleem met de electronica waardoor de signalen van de koppen niet goed verwerkt worden.
In het eerste geval heb je een (bijzonder kleine) kans met jouw methode. In het tweede geval zou je het kunnen proberen zoals freakstar omschrijft. Heb ik ooit ook gedaan en werkte, maar dat is jaren geleden. Tegenwoordig worden eigenschappen van de fysieke platters op een eprommetje opgeslagen door de fabrikant, waardoor de slagingskans snel kleiner wordt. Daarbij blijken van dezelfde drive vaak meerdere versies te bestaan met verschillende printjes. Als je deze truc gaat toepassen, zorg dan in elk geval dat je een _identieke_ drive ergens vandaan haalt, met dezelfde print en dezelfde firmware. Dan geef ik je een redelijke kans van slagen. Hier en daar op het web zijn dit soort verhalen wel te vinden, met wisselend succes.

Als de wisseltruc van de printjes geen succes oplevert, dan kun je daarna nog overgaan tot het fysiek overbouwen. Tip: monteer eerst het oude printje op de nieuwe schijf. Als dat werkt, dan weet je dus dat je een ernstig probleem hebt, maar dan heb je in ieder geval niet je platters beschadigd, mocht de firmware/eigenschappen in de eprom toch niet overeenkomen.

Edit: naast de uitstekende tip van fish over het uitlezen van de SMART data, kun je ook nog de software van Seagate proberen (Seatools). Je moet de versie op cd hebben (bootable iso), die weet redelijk feilloos te vertellen wat er mankeert aan een (Seagate) schijf.

Laat overigens beslist even weten hoe dit afloopt, vrienden van ons hebben ook ergens een gecrashte schijf liggen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door PhilipsFan op 10-01-2009 00:03 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Geen idee waar je woont, maar als je van tevoren nog wilt 'oefenen' ik heb nog wel een paar 3,5" HD's liggen die over zijn, nog werken, maar gerust mogen overlijden als 'oefen'-materiaal.

PS. En nog een tip (wellicht al bekend, maar stond er nog niet tussen), zorg voor de juiste schroevendraaiers. En inderdaad vast is vast.

PPS. En anders zijn er wellicht nog andere Tweakers die wel in de buurt wonen, of je hebt zelf nog oude schijven over.

[ Voor 42% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 00:05 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Was het maar een corrupte partitietabel of zo... dan liet ik er iets zoals GetDataBack op los (wat niet zou werken met HFS+. Discwarrior via VM? Hmz.)

Kleine verduidelijking misschien: HD wordt niet gezien door de BIOS, dus ook niet door Seatools :-/ De SMART-data kan dus ook niet uitgelezen worden.

De juiste schroevendraaiers heb ik wel hoor - gewoon een kleine torx. Ik weet wat de arm precies doet niet door er naar te luisteren maar omdat ik de schijf al opengegooid heb daarnet ;)

Ik heb een ST96812AS gevonden in de UK via E-bay voor €21 (koopje) + €8 verzendingskosten. Ik wacht alleen nog op een antwoord van de verkoper ivm partnumber en FW. Tot zover ik het begrijp zou een verschillend PN niet zo erg zijn, als het model en de FW maar hetzelfde zijn.

To be continued...

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Nou dan zou ik de platters niet losmaken. meer me fucussen op het verwisselen van de printplaat.

Iperf

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

fish schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:17:
Nou dan zou ik de platters niet losmaken. meer me fucussen op het verwisselen van de printplaat.
Dat lijkt me een veel zinniger idee inderdaad.

Als de disk niet herkent wordt in de bios dan ligt dat vaak aan het feit dat de electronica stuk is en daardoor de disk niet meer aanstuurt. De print vervangen lost het dan vaak op :)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
Des te beter als jullie denken dat het aan de electronica ligt. De slaagkans met de printplaat ligt gevoelig hoger, hoewel het natuurlijk een minder spectaculaire tweak is :)

Pech: de HD die ik gevonden heb is FW 7.24. Ik zal nog wat verder moeten zoeken.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
YellowOnline schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:57:
Kleine verduidelijking misschien: HD wordt niet gezien door de BIOS, dus ook niet door Seatools :-/ De SMART-data kan dus ook niet uitgelezen worden.
Ik heb het écht geprobeerd hoor (met de bootable FreeDOS CD) ;) Hij ziet alle andere schijven, maar niet deze. Screenshotje uit de Windows versie van Seatools (handiger voor screenshot):

Afbeeldingslocatie: http://users.coditel.net/COD95493/sea.jpg

• PhilipsFan
Als hij niet herkend wordt door het bios dan wordt het, zoals gezegd, overduidelijk tijd voor een ander printplaatje. Wellicht kun je iets regelen met een vriendelijke plaatselijke computerboer, anders wordt het _erg_ goed zoeken op ebay...

• MrDummy
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-07-2025

MrDummy

Nog steeds gek op anime...

De harde schijven hebben tegenwoordig zeer hoge dichtheid. Die dichtheid is zelf nog kleiner dan klein stofkorreltje. Daarbij zitten de koppen op zeer korte afstand van de platters. Weet je wat dat betekent?

- een stofkorrel kan aan de kop blijven steken en zorgt ervoor dat kop beetje opgetild wordt = slecht lezen
- een stofkorrel raakt wel de platter en zal voor meer schade zorgen (normaal raken ze elkaar niet)
- bij zelf overzetten platters moet er weer gestabiliseerd worden op vibratie. Zeker op 7200 rpm mag er niets trillen. Door trillingen kunnen de platters makkelijker tegen de koppen komen = meer schade
- daarbij kunnen de platters wel scheuren bij te hard aandraaien
- dat geldt ook voor koppen die eraf moeten

Stof is grootste boosdoener. Maak je het even open, dan dwarrelen er al kleine stukjes naar binnen.
Bij recoveren wil je niet dat er ineens bad sectors ontstaan. En dat koppen defect raken.

Zelf open maken is ook sterk afgeraden door recovery bedrijven. Printplaat wisselen is veiliger en heeft meer succes kans.

Voor meer kans op succes: probeer vaker twee identieke harde schijven te kopen voor je computer. Als andere defect gaat, heb je al donor schijf in huis. Zo kun je alsnog proberen herstellen.

• PhilipsFan
MrDummy schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:41:
[...]
Voor meer kans op succes: probeer vaker twee identieke harde schijven te kopen voor je computer. Als andere defect gaat, heb je al donor schijf in huis. Zo kun je alsnog proberen herstellen.
En als je dan ook nog regelmatig de inhoud van de ene schijf kopieert naar de andere, dan hoef je geen halsbrekende toeren uit te halen als een van de schijven kapot gaat :)

• YellowOnline

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Topicstarter
PhilipsFan schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 18:35:
[...]

En als je dan ook nog regelmatig de inhoud van de ene schijf kopieert naar de andere, dan hoef je geen halsbrekende toeren uit te halen als een van de schijven kapot gaat :)
Mja, mijn eigen gegevens zijn dan ook gebackupped :) Maar zoals de meeste Tweakers ben ik diegene die opgebeld wordt door andere mensen bij problemen. Op dat moment is het natuurlijk al te laat...
Pagina: 1