Geen POST/BIOS/Beeld (Asus M3a79-t Deluxe + AMD 940)

Pagina: 1
Acties:

• ViperNL
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 18-05 22:47
Ik ben sinds enkele uren de gelukkige bezitter van:

Asus M3a79-t Deluxe
AMD Phenom II 940 BE
2x2GB DDR2 1066
Sapphire 4870x2
Cooler Master M850 (850Watt)

Deze componenten zijn niet ouder dan 2 dagen. Vrolijk heb ik alles in elkaar gezet en probeer ik te booten. De fans beginnen te draaien en lampjes branden, maar verder gebeurd er niks. Geen piep, geen beeld. Nou vermoed ik dat mijn bordje wellicht een oud BIOS heeft die mijn 940 niet herkent, maar ik dacht dat je dan wel in de BIOS zou kunnen komen? Zo nee, hoe nu verder! :P

Dus mijn vraag is: is het inderdaad een oud BIOS of is het iets totaal anders? (Videokaart wellicht?)

Ik heb geen andere CPU/Videokaart/mem om het mee te testen.
Ik heb een floppydrive aangesloten met nieuwste BIOS, in de hoop dat hij automatisch zou beginnen met flashen (volgens het boekje iig). Ook met asus cd/dvd in drive geprobeert. Ik bedenk me alleen net dat ik CMOS nog niet heb gereset middels jumper, maar denk niet dat dat iets uithaalt.. Hulp! :'(

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Eerst idd even CMOS resetten.

En verder worden P2's ondersteunt vanaf BIOS 0602. Thans dat stelt de website netjes.

http://support.asus.com/c...us&model=M3A79-T%20Deluxe

[ Voor 28% gewijzigd door kalizec op 09-01-2009 23:43 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ViperNL
CMOS gereset, geen verbetering.

Dat P2 alleen met nieuwste Bios werkt wist ik. Had em al netjes gedownload en op floppy gezet. Maar ik dacht dat ik dan wel in bios kon komen.. Anders valt er weinig up te daten. Wat nu? Asus een bios op laten sturen of een oude cpu zien te bemachtigen? Of is er een makkelijkere manier?

Verwijderd

Als dit echt het probleem is is i.d.d. de enige serieuze optie om even een andere CPU te regelen.

Er is trouwens wel een procedurre om vanaf floppy te flashen, zeie hiervoor eerdere topics.

Edit:

http://forums.mydigitalli...t.php?p=20679&postcount=5

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 00:44 ]

• kalizec
Asus bordjes kunnen wel vanaf floppy flashen, maar dan moet de BIOS al werken.
Ook kunnen ze vanaf de mobo-CD hun BIOS repareren na een mislukte flash.

Maar ik ben bang dat, zelfs al zou je zelf een mobo-CD maken met een nieuwere BIOS, dat dan toch de CPU correct moet werken om de BIOS te kunnen herstellen vanaf CD.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Ja maar dat doen de elementaire delen ook wel. De procedure werkt immers juist met een kapotte BIOS.

• kalizec
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:45:
Ja maar dat doen de elementaire delen ook wel. De procedure werkt immers juist met een kapotte BIOS.
BIOSsen bevatten code en kunnen niet zelf instructies uitvoeren.
Asus Crash Free BIOS 2 kan niet zelf code uitvoeren, daarvoor is die afhankelijk van de CPU.
Als de CPU niet 'gebruikt' kan worden, kan de code ook niet uitgevoerd worden.

Een kapotte, corrupte BIOS is een BIOS waar een deel van de code niet klopt. Door op meerdere plaatsen werkende 'herstel' code neer te zetten kan gezorgd worden dat er maar een heel klein deel van de code echt hoeft te werken om de BIOS te kunnen herstellen...

[ Voor 50% gewijzigd door kalizec op 10-01-2009 00:52 ]

• ViperNL
Ik ben bang dat kalizec gelijk heeft. Ik heb alle toetsencombo's geprobeert in grizzly's link, maar het lampje van de floppydrive licht niet eens op. en mijn bios expres corrupt maken zie ik niet zitten en zal waarschijnlijk niet eens helpen. Dat wordt smeken bij iemand om effe een cpu te lenen.. :(

Verwijderd

Ik heb net een PhII draaien en mijn X2 zou je best kunnen gebruiken om het te proberen.
Daar heb ik wel eerst mijn bios mee geflasht
Zit alleen met hoe dat contact te regelen...
Ik kom regelmatig bij vrienden in Roosendaal .

• ViperNL
Dat is wel erg vriendelijk om dat aan te bieden! Ik kon geen "Stuur bericht naar deze gebruiker" knopje vinden dus het zal via mail moeten. Wanneer ziet u uw vrienden weer? :9 (Antwoord maar via mail (staat in mijn myReact), want dan kan dit draadje dicht. Dan ga ik ondertussen verder mijn kennissenkring af op zoek naar een AM2 cpu)

Bedankt voor de behulpzame reacties! _/-\o_

Edit: (hopelijk bump ik mn topic zo niet)

Ik werd benaderd door een mede tweakert over dit probleem omdat hij dit ook had. Daarom hier de oplossing in het kort: Update je bios dmv een oude CPU (X2 of hoger. Zie de asus support website welke allemaal passen). Minimaal BIOS 0602! Kwestie van floppy/usb stick/hdd erin (waar het BIOS opstaat) en op Alt+f2 rammen. Floppy/usb stick hoeft NIET bootable te zijn! Je komt dan in het BIOS EZ Flash-programma. Als alt+f2 niet werkt: druk op del. Je komt dan in het oude BIOS. Ga dan naar Tools -> EZ Flash. Mail me maar bij vragen.

Check Pagina 3-5 van je mobo manual voor flash instructies.

[ Voor 57% gewijzigd door ViperNL op 31-01-2009 16:43 ]

Pagina: 1