onbegrepen probleem met monitor resolutie, oplossing gezocht

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb vorige week 2 monitoren Acer AL2623w (1 voor mij, 1 voor mijn ouders) bij de mediamarkt gehaald, ben al 2x bij de servicebalie geweest omdat ze eerst allebei en later nog 1 (degene die ik niet had bekeken ivm tijdgebrek) niet pixelperfect waren (van degene die de 2e keer niet goed was leken de kapotte pixels wel verdacht veel op dezelfde plek te zitten als bij een van degenen die ik inleverde) maar dat terzijde.

Nu heb ik een apart probleem. De ene monitor is zover ik kan beoordelen helemaal goed. De andere niet.

het Probleem:
ik draai windows nu op 1920x1200 daar heb ik immers een 26"monitor voor gekocht (de rest van de comp is nu besteld). Als ik de computer opstart dan zie ik dit ook gewoon. Als ik de monitor echter uitschakel (gewoon via uitknop op de bezel (doen we veel omdat opstarten veel tijd kost maar we toch iets van energie willen besparen) ) en daarna weer aanzet als ik weer wil internetten of zo dan verdwijnt opeens het rechter deel van het scherm.

Als ik dan kijk in het menu onder de I (blokje in het menu van dit acer scherm voor informatie dan staat er 1600x1200, terwijl er altijd 1920x1200 stond) in het config scherm geeft de nvidia software nog gewoon 1920x1200 aan.
Als ik de config dan verander naar 1600x1200 dan heb ik alles weer volledig in beeld.
Als de monitor op stand by gaat en ik hem daarna weer inschakel dan is het ook weer echt 1920x1200.

De andere monitor heeft dit niet (ik heb ze niet tegelijk aan gehad maar na elkaar, zelfde dingen gedaan, zelfde instellingen en na monitor uit en weer aan zetten veranderd er niets aan het beeld en ook onder het informatie kopje in het menu van het scherm staat dan nog gewoon 1920x1200 (dit verander ip verder alleen als ik de instellingen verander in het config scherm en geeft dan normaliter gewoon aan wat ik daar geselecteerd heb)

Omdat de 2e monitor het niet heeft en het ontstaan van het probleem duidelijk gerelateerd lijkt aan het uit en aan zetten van de monitor lijkt het me onwaarschijnlijk dat het probleem in de computer of software zit (bij mijn oude monitor ook nooit problemen gehad, maar ook nooit op zo'n hoge resolutie gedraaid). Het probleem lijkt me dus in de monitor te zitten.

Heeft iemand een voorstel hoe dit op te lossen. Ik kan nogmaals naar de servicebalie gaan maar heb hier nu ff minder zin in (vrees ook dat nogmaals een pixelperfect scherm vinden moeilijk kan zijn als de monitoren er nog zijn).

Als iemand dit probleem kent (van deze of een ander monitor) en weet waar het aan ligt en een (eenvoudige) oplossing weet dan wil ik dit graag probleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Heb je de kabels al eens omgewisseld? Ook de driverversie waarmee je nu eventueel problemen hebt even het versienummer van noemen icm de gebruikte grafische kaart(en) en eventueel de nieuwste installeren: meuk: Nvidia Geforce 181.20 whql

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Zou je eens de kabels van de schermen kunnen wisselen. (Dit omdat de resoluties waar het om gaat precies de grens tussen Single-Link en Dual-Link DVI is).

En inderdaad zoals Wiethoofd schrijft even drivers updaten.

Tot slot nog even de overige relevante specs vermelden aub (OS, GPU, Driver-versies, hoe aangesloten, etc).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm dacht dat de andere spec niet veel zouden toevoegen omdat het allemaal hetzelfde is maar de monitoren toch anders reageren. Zelfde zou ik zeggen over de drivers.. maar ja ik vraag hulp omdat ik het niet weet dus zal het nogmaals proberen.

PC is een oudje van Medion (kopen monitor was eerste stap voor nieuwe comp de rest komt over een week via azerty)

Pentium 4, 3.4 ghz
Windows Vista Ultimate 32 bit
Geforce 6610 XL grafische kaart
Monitor isaangesloten op DVI uitgang van de grafische kaart (steeds met dezelfde kabel, ook zelfde voedings kabel btw)

ik zal de nieuwste drivers voor deze kaart nog ff downloaden Version: 181.20 WHQL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Mocht je toevallig de beschikking kunnen krijgen/hebben over een dual-link kabel, sluit die eens aan en probeer het probleem opnieuw te produceren. In het [TFT] Samsung Nieuws & Discussie Topic - Deel 8 is iemand die een 2343BW (23" met 2048*1152) niet met een single-link aan de praat krijgt, maar met een analoge kabel wel, dus misschien dat daar het probleem in dit geval ook ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm ik heb alleen de kabel die bij de monitor zat.. de 2e monitor doet het daar gewoon goed mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Ik heb er sinds vandaag ook eentje en heb precies hetzelfde probleem met het verspringen van de resolutie naar 1600x1200. Als ik de pc een reboot geef terwijl de monitor aan staat, is alles weer op 1920x1200.

Huidige setup:
Aangesloten via DVI kabel
Asus P5B
Core2Duo 2,0Ghz
2GB ram
ATI-radeon 2600pro
Win vista home premium.

Morgen neem ik hem mee naar mijn eigen pc en ga ik even kijken wat hij daar doet. :)

(prod. datum is trouwens jun-2008 - Chez Republic)

[ Voor 6% gewijzigd door RvV op 09-01-2009 23:55 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

Mocht je er niet uit komen dan heb ik hier een simpele work-around voor je:

http://www.pretentiousname.com/miscsoft/

Dan het screensave programma, kan je een snelkoppeling maken om snel en simpel je schermen in standby te zetten. Slinger aan de muis en hop, je bent terug in de juiste resolutie. Zo heb ik het nu maar opgelost, snel en makkelijk. Jammer dat het moet maar gezien de lage prijs van het scherm klik ik wel een snelkoppeling aan als ik het scherm zelf heb uitgezet met het knopje.

Heb hetzelfde scherm ook gehaald vandaag om naast m'n 24" samsung te zetten (in plaats van de 19" belinea) en die heeft hetzelfde rare gedoe. Alleen via dvi overigens, niet via een analoge aansluiting. Maar ja, via dvi is het wel mooier.

Mijn specs:
Asrock P43R1600 twins mobo
Core2Quad Q9550 op 3.2ghz geklot
4GB ram
nVidia GeForce 9400GT met dvi, hdmi en vga (beide schermen digitaal aangesloten)
Windows Vista business

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
hmm tis een work around maar das geen fix.. dan kan ik hem nog wel een keer terug brengen, woon ip nog geen kilometer van de MM af.. 250 E was een mooie prijs.. schijnt zelfs niet eens een TN scherm te zijn
Ik vraag met ook af waar het door komt.

Mijne zijn jan en feb geproduceerd, ook Czech, maar er is gewisseld met monitoren dus die hoeft niet meer te kloppen.

PS nieuwste drivers veranderen niets (had ik ook niet verwacht omdat het andere scherm het al deed.. maar het was te proberen.)

waarom schakelt een monitor over op 1600x1200 terwijl hij gewoon een 1920x1200 signaal aangeboden krijgt? (de overige 320x1200 rechts in beeld verdwijnen dus gewoon. (dit is een kortere en mogelijk duidelijkere samenvatting van mijn originele vraag))

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:58

Sick Nick

Drop the top!

Het zijn S-IPS panelen, daarom heb ik er ook eentje meegenomen ;) Geen idee waarom ze zo goedkoop zijn, denk dat ze zelf ook niet wisten wat ze hebben ingekocht. Het resolutieprobleem is wel vervelend ja, denk dat het een firmwarefoutje is in de monitor zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jorikc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:06
Kun je de een firmware van de monitor vinden? Ik kan me van een paar jaar geleden herinneren, dat er een serie Philips Brilliance Monitoren was, die via DVI uit Sleep mode niet op 1600x1200 konden werken (het beeld bleef dan geheel blauw). Bij de monitoren van een maand later was dit in de firmware opgelost, maar de type-aanduiding van de monitor waren precies gelijk, alleen door te kijken naar de maand wanneer de monitor geproduceerd was, konden we achterhalen of dit probleem wel of niet voorkwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:20

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mijn eerste iiyama had soortgelijke kuren (die ging zelfs naar 800x600), maar via het scherm menu een 'factory default' gedaan en sinds die dag nooit meer problemen gehad. Nu weet ik niet of Acer ook een factory default heeft in het menu.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ehm geen idee hoe ik dat kan vinden, kan het dan gefixed worden btw?

ja er is wel een knopje wat denk ik reset naar factory defaults maar dat helpt iig niet

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 01:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

SinergyX schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:19:
Nu weet ik niet of Acer ook een factory default heeft in het menu.
Een 26" met een On Screen Display... ;)

Je zou eventueel kunnen kijken of er een nieuwe firmware versie is en die er in valt te flashen op een of andere manier, en anders 'gewoon' omruilen voor een werkende die je daar in de winkel kunt testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik heb persoonlijk geen ervaring met het flashen van firmware als ik het al zou kunnen vinden.. enige tips op dit gebied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PS ik heb net wel gemerkt dat als ik de monitor uitzet met de schakelaar aan de achterkant en dan weer aan zet het ook goed gaat :D
Of is het beter dat niet te doen als de comp nog aanstaat en de monitor ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Het uitzetten van een monitor kan geen kwaad.

En tevens bewijst dit met 100% zekerheid dat het probleem ergens in het scherm ligt. Kennelijk is er iets dat met een cold-start wel werkt en een hot-start niet. Dat kan firmware zijn, dat kan een contactpunt zijn.

Firmware updaten kan soms gemakkelijk zijn en soms heel moeilijk/onmogelijk. Ik ken TV's waar het voldoende was om een SD-card in te stoppen en de rest deed ie zelf. En ik ken schermen waarbij het onmogelijk is zonder het scherm te demonteren en de chip fysiek te vervangen. Hoe het bij jouw scherm zit weet k niet, maar dat weet Acer vast wel.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

En wat als je eerst het scherm normaal uitdrukt (knopje aan de voorkant) en dan weer aan zet (dan heb je dus dat vertekende beeld met de verkeerde resolutie) en vervolgens het scherm met de schakelaar aan de achterkant aan en uit zet, blijft dan het beeld vertekend of reset hij zich zoals je ook hebt zonder het knopje aan de voorkant in te drukken, zoals je hier zegt.

Als hij weer goed springt = scherm fout, eventueel firmware (laten) flashen en anders omruilen
Als hij niet goed springt = fout aan/uit knopje aan de voorkant, eventueel firmware (laten) flashen en anders omruilen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan springt hij weer goed, en ik heb hem al ingepakt en ga nu weer (3e keer voor deze 3 schermen, 4e maal incl kopen, 5e maal incl de eerste dag dat ze hem nog niet hadden terwijl dat wel zou moeten) naar de media markt...

Ze hadden er 5 dagen geleden 100... hoop dat er nog wat staan... correctie ik hoop dat er nog minstens 1 pixelperfecte zonder rare resolutie problemen staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-09 11:44

RvV

Ik ben benieuwd wat je nieuwe scherm gaat doen. :)

Dat screensaver tooltje lijkt niet helemaal lekker te werken? Bij mij doet hij namelijk niets. :P

Met de aan/uit schakelaar aan de achterkant komt mijn scherm ook weer netjes terug op de juiste resolutie.

--------------
Ik heb hem nu aan mn eigen pc hangen. Zelfde probleem... screensaver tooltje heb ik nu aan de gang en dat werkt best aardig. Anders gebruik ik wel de aan/uit knop.

Toch echt een bug in deze schermen dan...

[ Voor 30% gewijzigd door RvV op 10-01-2009 17:15 ]

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FerroFiber
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 11-07-2015
Ik heb het probleem helaas ook, maar ik kan er mee leven en ben niet van plan om er mee terug te gaan. Als het probleem optreedt werkt het bij mij ook om hem even naar analoge input te laten zoeken als hij die niet vindt zal hij bij terugschakelen weer de native res. weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
* Biobakker meldt zich met hetzelfde probleem.

Ook de 360 heeft hetzelfde probleem dus het ligt niet aan de input, het scherm lijkt wel ingeklopt op 1600.
Het lijkt mij inderdaad een firmware probleem.

RvV schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:07:
Ik ben benieuwd wat je nieuwe scherm gaat doen. :)

Dat screensaver tooltje lijkt niet helemaal lekker te werken? Bij mij doet hij namelijk niets. :P

Met de aan/uit schakelaar aan de achterkant komt mijn scherm ook weer netjes terug op de juiste resolutie.

--------------
Ik heb hem nu aan mn eigen pc hangen. Zelfde probleem... screensaver tooltje heb ik nu aan de gang en dat werkt best aardig. Anders gebruik ik wel de aan/uit knop.

Toch echt een bug in deze schermen dan...
Hoe heb jij dat tootlje aan de gang gekregen :? Ik krijg het niet aan de praat.

[ Voor 61% gewijzigd door Biobakker op 27-01-2009 09:10 ]

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanook
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:10

sanook

_/-\o_

Is er al een echte oplossing voor dit 'probleem' ? Ik heb afgelopen weekend ook dit scherm gehaald bij MM R'dam-C (€ 299,-) en ben er reuze tevreden over. Geen sis geluiden of defecte pixels, wel dat rare gedoe na uit- en aanzetten maar vind dat niet onoverkomelijk. Even laten zoeken naar analoge aansluiting en hij springt weer in de goede mode.
Nu nog op zoek naar een oplossing voor de memory leak in ATI Catalyst control Center, geheugengebruik loopt nu erg op als de monitor paar keer in standby gegaan is...
Pagina: 1