Trage LAN connectie?

Pagina: 1
Acties:

• Magrathean
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-02 23:15
(jarig!)
Hallo,

Ik heb het volgende probleempje.

Ik heb boven 2 computers, een oude en een nieuwe. Die hangen samen aan een netgear switch, die op zijn beurt verbonden is met een (wireless + 4 poorts) Belkin router, die beneden staat. Die router hangt aan het glasvezelmodem.

Met andere woorden: Beide PC's hangen aan hetzelfde draadje wat uit de router komt, maar dan via een switch.

Nou is het gekke: mijn nieuwe pc haalt downloadsnelheden van 88000 kbps. Mijn oude PC, die dus aan hetzelfde draadje hangt, haalt "slechts" 26000 kbps.

Beide computers hebben een 100 Mbps netwerkverbinding (zegt het systemtray-icoontje). Ze draaien beide Win XP (volledig up-to-date). Beide gefirewalled, voorzien van Spybot en Avast!.

Iemand een idee waar dat snelheidsverschil vandaan komt?

...want er zit één fout in enkelvout maar meer fout in meerfout

• KiPKaKDutcH
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-03 19:05
cpu de bottleneck van die oude pc?

Gamertag: DraaQ PC specs! | The Reality

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

netwerkkaart .. een realtek chipset bijv leunt meestal ook meer op je uP dan een 3com bijv.

[ Voor 17% gewijzigd door Fish op 09-01-2009 22:44 ]

Iperf

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Hoe oude is die 'oude' PC en wat zijn de specificaties?

Mogelijke oorzaken...
- Trage Harddisk
- IDE en LAN over zelfde PCI-bus
- CPU-load te hoog
- Verkeerde instellingen voor de MTU
- etc

Kortom, kom eens met wat meer gegevens, dan kunnen we je wellicht wel helpen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Magrathean
(jarig!)
Die oude is een AMD Athlon XP 2500+ ... is die CPU té traag dan?

Tsja de netwerkkaart zit ingebakken op het moederbord; is een Asus A7V8X-MX. Zegt dat iets?

Maar anyway: Uit de eerste 2 antwoorden leidt ik af dat ik het niet zo kan oplossen voor het oude beestje...

(Heb trouwens geen idee wat een MTU is?)

Toevoeging:
Ik heb trouwens denk ik al een leuk symptoom ontdekt na het laatste comment: Als ik de speedtest doe (http://speedtest.onsbrabantnet.nl/speedtest.html, edutel speedtest server), en ik laat tegelijk mijn task manager open staan (CPU grafiekje), zie je wel dat tijdens de test mijn CPU naar 100% schiet. Zou dan gewoon de CPU niet méér aankunnen?

[ Voor 43% gewijzigd door Magrathean op 09-01-2009 22:55 ]

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zonder specs van die oude en nieuwe PC valt er weinig te zeggen over een mogelijkheid van een bottleneck. En ook is het handig om te weten welke NICs er in de systemen zitten.
Maar als de oude PC een Pentium4 of AthlonXP is moet die zelfs een Realtek 8139 serie op de 100mbit kunnen volgooien of in ieder geval meer dan de 26mbit die je nu haalt.

Heb je al geprobeerd om de netwerkkabels te verwisselen? Mogelijk is een van de kabels slecht en verlies je daar een hoop pakketten op. Wat heb je nog meer zelf geprobeerd?
Zet dingen die je geprobeerd hebt, er voortaan bij in je topicstart. Mensen helpen altijd liever anderen die toonbaar zelf al iets gedaan hebben of willen doen dan zij die enkel een "help, werkt niet. Wat nu?" topic plaatsen. ;)

[Edit]
AthlonXP moet een Realtek prima vol kunnen gooien. Maar wat zit er op dat Asus moederbord voor NIC? Een ingebakken VIA Rhine ofzo? Geefs een goede informatie over de systemen aub, incl netwerkkaart/chip waar het om gaat.
En als je niet weet wat iets is, zoals "MTU", is het een goed idee om de term even op te zoeken. Zo leer je dingen bij en kun je er over meepraten. :)

[ Voor 20% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2009 22:57 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Sluit eerst het OS eens uit door een ander OS vanaf CD te proberen, bijvoorbeeld Linux.

• kalizec
80MB/s ga je met die oude PC in ieder geval nooit halen.

Zowel de ingebouwde netwerkkaart als de HDD-controllers zitten op de PCI-bus. Die PCI-bus heeft een maximale theoretische bandbreedte van 133MB/s. In de praktijk valt de werkelijke bandbreedte tussen de 70MB/s en 110MB/s afhankelijk van de implementatie.

Die bandbreedte wordt gedeeld tussen alle PCI-apparaten en gezien je netwerkkaart en HDD-controller dit moeten delen (wellicht nog met andere apparaten) blijft er ergens tussen de 35 en 55 MB/s per apparaat over.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Magrathean
(jarig!)
God nou raak je me toch langzaam kwijt (wat is een NIC?) :-) Ik zal het boekje v/h moederbord eens pakken...
Chipset: VIA KM400, VIA VT8235 CE
FSB: 333/266/200 MHz
LAN: VIA VT6103 10/100 Mbps

Is dat voldoende?

• Magrathean
(jarig!)
kalizec schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:58:

Zowel de ingebouwde netwerkkaart als de HDD-controllers zitten op de PCI-bus. Die PCI-bus heeft een maximale theoretische bandbreedte van 133MB/s. In de praktijk valt de werkelijke bandbreedte tussen de 70MB/s en 110MB/s afhankelijk van de implementatie.

Die bandbreedte wordt gedeeld tussen alle PCI-apparaten en gezien je netwerkkaart en HDD-controller dit moeten delen (wellicht nog met andere apparaten) blijft er ergens tussen de 35 en 55 MB/s per apparaat over.
Hmm ja want ik heb 2 DVD apparaten, 2 HDD's, 2 extra PCI kaartjes (met extra USB en Firewire poortjes) en een grafische kaart erin gepropt... niet dat er momenteel iets op die PCI-USB en PCI-Firewire is aangesloten (het is tenslotte mijn oude PC).... makes sense wat je daar zegt!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

kalizec schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:58:
We hebben het hier over 100mbit he, Fast Ethernet, geen Gigabit over de PCI bus gelukkig. Dan had je volledig gelijk. 10MB/s moet echter best lukken.
Magrathean schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:59:
God nou raak je me toch langzaam kwijt (wat is een NIC?) :-)
Network Interface Card, oftewel netwerkkaart :P

• kalizec
Een NIC staat voor Network Interface Card. De afkorting is veel in gebruik omdat het korter is dan Netwerkkaart en de meeste Tweakers een hekel hebben aan typen.

Mocht de PCI-bus inderdaad de beperking zijn. Dan zou de VIA PCI Latency patch nog nut kunnen hebben. Deze 'fixed' een paar schoonheidsfoutjes van de VIA chipsets en mogelijk dat je dan meer haalt. (Al verwacht geen wonderen).

Hmmm, ik zie nu pas dat er 26000 kbps staat ip 26000 kBps.... Als TS even kan bevestigen dat het echt om kilobit gaat dan kunnen we mijn PCI verhaal schrappen...

(Ik las glasvezel, dus dacht toch iets meer bandbreedte, tja, tis weekend zullen we het maar op houden).

[ Voor 25% gewijzigd door kalizec op 09-01-2009 23:07 ]

• Magrathean
(jarig!)
Ultraman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:03:
[...]
We hebben het hier over 100mbit he, Fast Ethernet, geen Gigabit over de PCI bus gelukkig. Dan had je volledig gelijk. 10MB/s moet echter best lukken.
[...]
Network Interface Card, oftewel netwerkkaart :P
Oehhh hahahaha dat was wat minder nozel van mij.... 8)7

• Magrathean
(jarig!)
Dank jullie wel allemaal voor de snelle en accurate reacties!!! Ik slaap weer rustig vannacht, wetende dat het oude beestje niet beter kán, al doet hij nog zo zijn best!

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik vind eigenlijk dat hij wel sneller moet kunnen. Iets gaat er niet goed ergens. Want 100% van een 2500+ op 100mbit is vreemd.
Zoals Exorcist als aangeeft, sluit het OS eens uit. Door even Windows te installeren op een andere harddisk om te proberen of een Linux liveCDtje en daarmee je speedtest uitvoeren. En de kabelwissel al gedaan? Of gewoon een andere kabel.

[ Voor 3% gewijzigd door Ultraman op 09-01-2009 23:15 ]

• Magrathean
(jarig!)
Andere kabel geprobeerd - geen resultaat. Windows XP op externe HDD kan ik proberen - maar op een ander moment :)

Kan je zo'n linux live CD'tje ergens kant en klaar downloaden? Heb eigenlijk 0,0 linux ervaring - wel Tru64 unix overigens - maar niet in het systeembereik. Dat mocht ik niet. Mocht alleen scripten en zo ;)

[ Voor 47% gewijzigd door Magrathean op 09-01-2009 23:26 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 02:01

rapture

Zelfs daar netwerken?

Ik zou eerst meten snel je kan gaan van de ene computer via de switch naar de andere computer. Dat gebeurt met iperf or vergelijkbare tools om harde schijven en andere zaken uit te sluiten. Op 1 van de computers draai je server met iperf -s en op een andere computer ben je client met iperf -c [ip-adres] [extra opties]. Als het 80+ Mbps oplevert, dan is het goed.

100% cpu-load kan bv door de harde schijven gebeuren. Als je een bestand kopieert, dat is iets anders. Eerst zien dat het netwerktechnisch wat in orde is.

Als je Windows wilt uitsluiten, kan je Knoppix vanaf een schijfje draaien en iperf gebruiken.

• Magrathean
(jarig!)
iperf levert op: 84.8 Mbits/sec...

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Magrathean, kun je alsjeblieft duidelijk zijn...

Kalizec merkt al op dat je 26000kbps noemt en wil zeker weten of die kleine 'b' (bits) klopt, of dat je een grote 'B' (Bytes) bedoelt. Dat scheelt namelijk een factor acht...

Verder heb ik meegemaakt dat een Pentium2 350MHz met Realtek 8139 inderdaad door CPU + NIC beperkt werd tot zo'n 4Mbit/s, maar zelfs met een Via RhineII chip (googlen op VT6103 doet wonderen) zou een Athlon XP 2500+ daar geen problemen mee mogen hebben.

Hoogstwaarschijnlijk is je overdracht zo slecht omdat één of meerdere netwerkinstellingen niet optimaal staat op je PC(s), of omdat je firewalls roet in het eten gooien.

Om met het makkelijkste te beginnen: start de PCs op in Safe Mode with Network Support, dan draaien firewall en andere software niet mee. Is het dan nog traag, dan is het niet software maar kan het wel nog instellingen zijn. In Windows is het zeer lastig die instellingen eenduidig te vinden en te wijzigen zonder 3rd party software. Probeer in dat geval TCPoptimizer. Die kijkt naar een aantal variabelen en stelt verbeteringen voor. Goede kans dat de MTU bijvoorbeeld op 576B staat, waar het beter 1500B zou kunnen zijn.

Edit:
Die iperf - van waar naar waar heb je dat getest?

Oslik blyat! Oslik!

• Magrathean
(jarig!)
Speedtest zegt heel duidelijk: 26000 kbps, zoals ik eerder ook schreef. Dus dat klopt....

Ik zal eens gaan kijken naar TCPoptimizer, maar eerst inderdaad even booten in safe mode en dan testen!

iperf van beide PC's die beide aan de switch hangen. Nieuwe PC als server, oude als client.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Maar met Speedtest meet je je Internet-snelheid, niet de snelheden die je over je LAN haalt?

• Magrathean
(jarig!)
Nee daar had ik dus iperf voor gebruikt...

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Oftewel er is geen probleem met je interne netwerk, maar je bent je internetsnelheid aan het meten en de oude is daarbij langzamer? Of denk ik nu te makkelijk? :P

• dion_b
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

26 vs 88Mbit/s over internet, maar op LAN gewoon 84Mbit/s klinkt verdacht als een MTU verhaal. Ik ga hier even eea testen...

Edit:
Grr... omdat je onder Windows iedere keer dat je een TCP setting instelt moet rebooten is dit soort getest alleen maar zinnig onder Linux te doen. En m'n Linuxbakken die snel genoeg zijn, zijn bij mij headless. Onsbrabantnet gebruikt blijkbaar dezelfde Ookla-based tester als UPC. En dus is het alleen vanuit een grafische browseromgeving te draaien |:(

Was sowieso van plan een van die headless bakken vandaag op de beamer aan te sluiten, maar dat moet even tot vanavond wachten, dus voor die tijd geen resultaten van tweaken aan MTU en/of TCP receive windows.

Wel valt me één ding gelijk op: het bestand wat ingeladen wordt bij http://speedtest.onsbrabantnet.nl/speedtest.html lijkt verdacht klein. Als dat zo is komt het de nauwkeurigheid niet ten goede. Vergelijk het met http://www.upc.nl/speedtest : exact dezelfde engine, maar voor mijn gevoel een groter bestand. Misschien een idee om daar (of op de reguliere speedtest.net) ook te testen :)

Edit2:
Ik ben een blinde kip :X

Onsbrabantnet heeft wel degelijk een paar losse bestanden op die site staan die gedownload kunnen worden _/-\o_

* dion_b gaat even aan de slag :)

Edit3:
MTU is vrijgesproken. Ik haal met met mijn 120Mbit verbinding met 100Mbit/s NIC op WAN poort van router, daarachter alles Gbit bij een MTU van 1500B 93Mbit/s, en met een MTU van 576B ongeacht of ik het op client PC, LAN poort van router of WAN poort van router instel 82Mbit/s. Verlies door router (Atom mITX geval) is verwaarloosbaar, daar afgerond 94Mbit/s en 83Mbit/s resp.

Wat dan wel het probleem is weet ik niet, maar ik neig nog steeds naar een software issue.

[ Voor 103% gewijzigd door dion_b op 10-01-2009 17:47 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Magrathean
(jarig!)
Verdorie wat heb je een hoop werk verzet voor mijn vraagje! Ik wou je in ieder geval heer erg bedanken daarvoor!

Ik heb zelf ook even getest vanuit veilige modus - en toen was de snelheid wel goed! Kwam zelfs uit op 92000 kbps!

Daarna dus weer gewoon opgestart, getest en toen was de snelheid weer "laag" - 27000 kbps. Na deze ervaring en jouw verhaal hieboven dion_b moet ik dus hetzelfde concluderen - er is iets wat mijn snelheid reduceert. Ik vraag me alleen af hoe ik uit zou kunnen vinden wat dat precies is? Je zou eigenlijk een lijstje willen hebben, met applicaties en welke internet-bandbreedte ze gebruiken. Maar ja...

• kalizec
Eerste programma's die me te binnen schieten zijn:
- Firewall Software
- Virusscanners
- Spyware/Adware preventie
- etc

Basically alles dat iets doet met internetverbindingen en het scannen ervan.

• Magrathean
(jarig!)
Wow.... Meerdere van jullie hadden inderdaad gelijk!!!

Nadat e.e.a. in safe mode wél snel was, heb ik eens wat dingen uitgezet links en rechts...
Het was Avast! (On Access Protection)! Ik zette Avast uit en meteen zat de snelheid op 83000 kbps! Avast On Access Protection weer aan: 27000 kbps! Dat verklaart ook meteen dat die CPU naar 90 - 100% schiet - Avast probeert als een gek die inkomende bestanden te scannen... en is gewoon niet snel genoeg!

Hmmm. Eens rondneuzen op de site van Avast. Want ik vind het toch wel fijn als er iets mee kijkt of er geen rare dingen binnenkomen... en Avast bevalt me beter dat AVG...

Pagina: 1