Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Mijn PC wil niet meer opstarten. hij is ongeveer 3-4 jaar oud en heeft als moederbord een MSI K8N Diamond

wanneer ik hem opzet komt hij niet voorbij het MSI bootscreen, hierna blijft het scherm gewoon zwart. De leds achteraan geven volgende error: Boot Attempt
This will set low stack and boot via INT 19h.

Ik heb al een andere grafische kaart geprobeert en dit heeft het probleem niet opgelost. Ik heb heb ook al proberen opstarten met 1 van de 2 ramlatjes (512 elk, corsair) en zo alletwee de latjes getest. Ook dit gaf geen oplossing. Iemand een idee wat het probleem is?

EDIT: Voor alle duidelijkheid, ik heb niet geprobeerd om mijn systeem te overclocken ofzo. ik hem em de avond ervoor gewoon afgesloten zoals altijd en de volgende ochtend starte hij niet meer op.

Ik kan ook niet in BIOS geraken, wanneer ik op delete duw wordt het scherm ook zwart.

Mijn Voeding is een Enarmax 485W.

aangezien ik niet in BIOS geraak kan ik ook niet veel checken

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 20:52 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
Neem de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Probeer alles uit en vermeld in je topicstart wat het resultaat van ieder punt is. Zonder uitgebreide troubleshoot valt niet met enige zekerheid vast te stellen wat er aan de hand is.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
heb wat meer info in topicstart bijgezet, veel meer kan ik ik niet doen aangezien ik zelf niet in BIOS geraak en ik ook niet echt een computerexpert ben

• kalizec
Heb je al geprobeerd de BIOS te resetten (Reset to Default)...? Dat kan meestal ook via een knopje/jumper op het moederbord.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
CMOS Clear heeft ook niets gedaan

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 10:16
Probeer eens de videokaart (vaak de grootste energie-vreter) eens eruit te halen (niet vervangen), en probeer door goed te luisteren naar de harde schijf / moederbord piepgeluiden eens erachter te komen of hij verder gaat dan het bootscherm of niet.

Tijdens opstart problematiek probeer ik vrijwel altijd een andere voeding, hij mag krachtig genoeg zijn maar als er iets mis mee is doet dat er weinig toe.

Eventueel rondvragen of iemand een cpu heeft die op jouw moederbord past. Om uit te sluiten dat het daaraan ligt.

• kalizec
Als je de BIOS in probeert te gaan... toont ie dan wel een bevestiging dat ie 'gezien' heeft dat je op die knop gedrukt hebt? Iets als "Loading Setup Screen" of "Entering BIOS" oid.

Mocht dat niet zo zijn (geen bevestiging); wat voor toetsenbord hangt er aan?

Mocht die bevestiging wel getoond worden...

Tja, dan is vrij zeker dat er iets mis is met het moederbord. Wellicht is het slechts iets met de BIOS en zou een BIOS-flash de boel op kunnen lossen. Het kan ook zijn dat er meer mis en en de boel echt kapot. Sommige moederbord kunnen die zelf uitvoeren vanaf floppy oid als ze detecteren dat er iets mis is. Ik raad je aan de handleiding even te raadplegen.

PS. En ja een andere voeding uitproberen heeft zeker ook nog zin.

[ Voor 4% gewijzigd door kalizec op 09-01-2009 21:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Faloude schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:12:
Probeer eens de videokaart (vaak de grootste energie-vreter) eens eruit te halen (niet vervangen), en probeer door goed te luisteren naar de harde schijf / moederbord piepgeluiden eens erachter te komen of hij verder gaat dan het bootscherm of niet.
Ik heb dit net gedaan en ik hoorde niks abnormaal (buiten die ene beep, veronderstel omdat er geen graka aanwezig was?)
Faloude schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:12:
Tijdens opstart problematiek probeer ik vrijwel altijd een andere voeding, hij mag krachtig genoeg zijn maar als er iets mis mee is doet dat er weinig toe.

Eventueel rondvragen of iemand een cpu heeft die op jouw moederbord past. Om uit te sluiten dat het daaraan ligt.
Ik denk niet dat dit zal lukken, ik heb ook geen reserve onderdelen

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:18:
Als je de BIOS in probeert te gaan... toont ie dan wel een bevestiging dat ie 'gezien' heeft dat je op die knop gedrukt hebt? Iets als "Loading Setup Screen" of "Entering BIOS" oid.

Mocht dat niet zo zijn (geen bevestiging); wat voor toetsenbord hangt er aan?

Mocht die bevestiging wel getoond worden...
Ik heb een logitech draadloos toetsenbord maar dit werkt want als ik tijdens het bootscreen op TAB duw, switched hij naar POST

Verwijderd

Topicstarter
kalizec schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:18:
Wellicht is het slechts iets met de BIOS en zou een BIOS-flash de boel op kunnen lossen. Het kan ook zijn dat er meer mis en en de boel echt kapot. Sommige moederbord kunnen die zelf uitvoeren vanaf floppy oid als ze detecteren dat er iets mis is. Ik raad je aan de handleiding even te raadplegen.
kun je hier wat meer uitleg over geven want ik vindt hier niets over weer in de handleiding
Modbreak:Psst, de edit-knop is er niet voor niets...

Je kunt prima meerdere quotes in één enkele post zetten, dat schopt je topic niet zo onnodig omhoog zoals hier :)

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 10-01-2009 14:40 ]

• kalizec
Van MSI weet ik het niet, maar ik weet dat Asus zoiets heeft (http://www.hardware.info/...ocedure_CrashFree_Bios_2/) en dat Gigabyte bijvoorbeeld vaak een dubbele BIOS installeert waar tussen te switchen is.

Verder zou je zoveel mogelijk onderdelen los kunnen koppelen van de voeding, bij voorkeur ook een lichtere GPU er in zetten (als die andere minder stroom gebruikt), maar eigenlijk zou het beter zijn om een andere voeding te proberen.

Als het bordje inderdaad meer dan 3 jaar oud is heb je er geen garantie meer op (tenzij je zelf iets geregeld hebt met waar je hem kocht).

Als je onvoldoende reserve-onderdelen hebt om alles te testen kun je nog overwegen // kijken of er een zaak in de buurt zit waar je eea. mag/kunt testen.

• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 10:16
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:23:
[...]

Ik heb dit net gedaan en ik hoorde niks abnormaal (buiten die ene beep, veronderstel omdat er geen graka aanwezig was?)
En wat deed de HDD? Gedroeg die zich anders dan toen de Graka er wél in zat?

Verwijderd

Topicstarter
Faloude schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:35:
[...]

En wat deed de HDD? Gedroeg die zich anders dan toen de Graka er wél in zat?
Niet dat ik kon horen, volgens mij draaide ze normaal. Zou er ook niet gewoon een melding gegeven worden indien mijn HDD zou gecrashed zijn, en zou ik dan niet nog in BIOS geraken?
Pagina: 1