Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verzekeren nog te kopen occassion

Pagina: 1
Acties:

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-11 10:33
Ik ben bezig met rijlessen en ga de 22de afrijden. Uiteraard ga ik er van uit in 1x te slagen, je moet er immer zelf verzekerd bijzitten :p Maar ik ben op het moment dus nog niet in het bezit van een rijbewijs.

Via een vriend kreeg ik voor een spotprijs een spotauto, een 18 jaar oude Suzuki Alto, aangeboden, welke ik nu wil gaan kopen. Lijkt me uitermate geschikt als eerste autootje om wast rijervaring in op te doen.
Ik zit nu echter met het volgende probleem.

Ik wil de auto morgen gaan kopen. De vriend gaat mee om de auto naar mijn huis te rijden. Moet ik de auto nu al onder mijn eigen naam verzekeren? De verzekering van de huidige eigenaar loopt 17 januari af.

Ik kan nu, of morgen ochtend, een verzekering afsluiten op mijn eigen naam. Wat als ik na bezichtiging toch af zie van aankoop mocht de auto is slechte staat verkeren? Kan die verzekering dan nog geannuleerd worden?

Normaliter zou ik uiteraard even bellen met een verzekeraar, maar dat is op dit tijdstip lastig, en morgen is er niet veel tijd meer.
Wellicht is het wel een domme vraag, dat zou verklaren waarom nergens een dergelijke vraag terug heb kunnen vinden.

Ik weet in elk geval dat je verplicht bent je auto WA te verzekeren als hij op de openbare weg staat, wat het geval zal zijn. Ook wil ik de auto niet schorsen ivm extra kosten en moeite.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:07

GaMeOvEr

Is een hork.

Weet je al welke verzekeraar je hebben wilt? Dan kun je namelijk, als je de auto koopt, gewoon de verzekeraar bellen, kentekengegevens doorgeven (kenteken en meldcode, staan gewoon in de autopapieren) en dan heb je voorlopige dekking. De papieren om in te vullen krijg je dan vanzelf thuis.

Als je nog niet weet welke verzekeraar je wilt, ff kijken op www.independer.nl wie voor jou het voordeligst is, nummer noteren en zie dan weer stap 1.

[ Voor 7% gewijzigd door GaMeOvEr op 09-01-2009 20:08 ]

Aannames zijn fataal.

• frickY
Wou gewoon bij Postbank omdat daar ook mijn woonverzeker en dergelijke loopt, maar zal eens kijken of dat nog veel goedkoper kan. Ja dat kan, het zal SNS Reaal worden :p

Er is ook alweer een ander probleem gerezen; Het postkantoor gaat morgen al om 13:30u dicht. Wat zijn dat voor luxe tijden. Ik kan pas om 2uur bij de verkoper terrecht, dus dat gaat niet werken.
Ik neem aan dat ik de papieren van de verkoper nodig heb om het kenteken over te schrijven. Ik kan niet zelfstandig een vrijwaringsbewijs aanvragen, die aan de verkoper geven, en dan later eens het kenteken overschrijven, lijkt me? Moet de verkoper overigens zelf ook mee naar het postkantoor?
Of is het gebruikelijk te betalen, deel 1B en 2 (of deel II en deel III) mee te krijgen, over te schrijven op postkantoor, en dan terug naar de verkoper om het vrijwaringsbewijs om te ruilen voor de sleutels?

@Bootstrap
Niet voor €125,-

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 09-01-2009 20:19 ]

Verwijderd

Waarom zo'n haast?

Lees je eerst eens in, ga rustig examen doen en wacht eerst je rijbewijs af ipv nu in een opwelling een auto te gaan scoren.

Spotgoedkope autootjes a la 18 jaar oude Suzuki Alto's zijn altijd wel te vinden.

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-11 21:24

JdM

Humbled

Als je de auto op jouw naam zet moet je meteen een verzekering erop hebben. Dus morgen naar postkantoor, auto overschrijven. Vanavond via internet een verzekering afsluiten zoals inderdaad via independer. Dan heb je meteen dekking morgen en ontstaat er geen probleem.
Overschrijven van kenteken kan alleen bij het postkantoor jah en als die maar tot 13.30uur open is en jij er pas om 14uur kan zijn, dan gaat het overschrijven dus niet lukken.
En dat de verzekering van je maat tot 14 januari loopt zegt niets, als hij hem op zijn naam laat staan dan wordt die gewoon verlengd, tot hij hem verkoopt, dan stopt de verzekering ook per direct.

Wat verder gebruikelijk is bij overschrijven? Dat doet iedereen anders, je moet gewoon alle papieren laten zien deel 1A/B en overschrijvingsbewijs. Wie daar bij aanwezig is geven ze niet zoveel om op het postkantoor.

[ Voor 14% gewijzigd door JdM op 09-01-2009 20:22 ]

• frickY
Heb de koop maar afgeblazen. Bootstrap heeft uiteraard een goed punt, maar ik heb simpelweg niet de mogelijkheid alles nu nog te regelen voor morgen.

Ik ga inderdaad wel verder kijken als ik het rijbewijs daadwerkelijk heb. Dat is ook wat makkelijker met een auto ophalen en dergelijke. Jammer, maar helaas.

Mijn vraag met hoe een particuliere verkoop normaliter verloopt blijft echter open, dat is altijd handig om te weten en kan hier gewoon weg weinig handigs over vinden.
Stel je koopt een auto van een vreemde, wat is dan de volgorde van handelen?

Ik gok eerst een keer bezichtigen en proefrijden, dan (schriftelijk) een koopovereenkomst sluiten en de verzekering regelen. Maar dan?
De verkoper wilt uiteraard pas de papieren geven als hij zijn vrijwaringsbewijs heeft. Maar de koper wil pas betalen als hij de papieren heeft. Dan blijft er toch weinig over dan samen naar het postkantoor?

Of kun je betalen in ruil voor de papieren. Dan zelfstandig de auto overschrijven, en dan terug naar de verkoper om het vrijwaringsbewijs te ruilen voor de sleutels?

[ Voor 57% gewijzigd door frickY op 09-01-2009 20:32 ]

Verwijderd

Het makkelijkste is inderdaad samen naar het postkantoor te gaan en daar de zaak te regelen. Over het algemeen kun je verzekeringen ook telefonisch afsluiten. Zoek ff op de independer en ga wat sites van verzekeraars opzoeken en bel ze desnoods even. Zo kun je als je je rbw hebt goed voorbereid op autojacht.

Succes met je examen en het vinden van een leuke auto.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Samen naar het postkantoor is nergens voor nodig. Met kopie deel III (bij auto's van voor juni 2004) kun je de auto gewoon op jouw naam zetten zonder dat de vorige eigenaar mee moet. Als je de verkoper weet te vinden en jij betaald hebt is dat voor jullie beiden gewoon het handigst denk ik. Zo heb ik het in ieder geval bij mijn auto gedaan: verkoper betaald, overschrijfding meegenomen naar postkantoor en daar op mijn naam gezet.

De verzekering had ik de dag daarvoor via Independer uitgezocht (kwam op PolisDirect uit, die gaat overal 10% onder zitten als je een offerte kunt overleggen). Vervolgens gegevens ingevuld en online de verzekering aangevraagd. Een dag te vroeg, maar lekker boeiend hoor. Dat kost je een euro ofzo, daarvoor moet je niet moeilijk doen, je hebt er nog altijd geen liter benzine voor ;) Overigens kun je ook alvast de verzekering je gegevens (en die van de auto uiteraard) doorgeven en even bellen als ze hem in moeten laten gaan. Dan doet een telefonist(e) "klik" op haar computer en gaat je verzekering in. Zo deed ik het bij de Rabobank (Interpolis) met mijn eerste auto: garage belde op dat hij klaar stond, ik ga langs de Rabo om de voorlopige groene kaart te halen en m'n vriendin en ik zijn de auto gaan halen. Hoe dan ook: als jij vandaag een auto ziet kun je die binnen een uur ofzo verzekerd hebben, als je dat wil.

[ Voor 24% gewijzigd door Grrrrrene op 09-01-2009 20:54 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

De gemiddelde particulier wil echter verdomt graag zijn vrijwaring hebben, dus ik zou jou iig niet zomaar de papieren meegeven en niet meegaan naar het postkantoor, en maar hopen dat jij de vrijwaring daarna ff langs komt brengen, zodat ik daarmee mijn verzekering op kan zeggen. (en zeker weet dat de auto niet meer op mijn naam staat, en jij vervolgens vrolijk brokken gaat rijden ermee...)

(Nu ligt dat tussen jou en mij anders, maar stel dat we elkaar niet zouden kennen dan he. ;) )

Standaard gang van zaken is inderdaad langsgaan, auto bekijken, proefrit maken, prijs afspreken, samen naar het postkantoor, jij betaald verkoper, verkoper geeft papieren, jij zet auto op je naam, geeft verkoper vrijwaring en jullie zeggen toedeledokie. Jij belt de verzekeraar of hebt dat de avond vantevoren al geregeld, als de "ophaaldag" in het weekend valt of in de avonduren.

Als je een auto bij een bedrijf koopt is dat natuurlijk anders, die kunnen over het algemeen zelf een auto op naam zetten en gaat dat hele postkantoor verhaal niet op natuurlijk.

Aannames zijn fataal.

• Grrrrrene
  • Niet online
GaMeOvEr schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:58:
De gemiddelde particulier wil echter verdomt graag zijn vrijwaring hebben, dus ik zou jou iig niet zomaar de papieren meegeven en niet meegaan naar het postkantoor, en maar hopen dat jij de vrijwaring daarna ff langs komt brengen, zodat ik daarmee mijn verzekering op kan zeggen. (en zeker weet dat de auto niet meer op mijn naam staat, en jij vervolgens vrolijk brokken gaat rijden ermee...)

(Nu ligt dat tussen jou en mij anders, maar stel dat we elkaar niet zouden kennen dan he. ;) )
Ik omschrijf het idd wat onduidelijk, maar ik bedoel idd op voorwaarde dat je elkaar kent. Ik wilde alleen zeggen dat voor het postkantoor de vorige eigenaar niet aanwezig hoeft te zijn ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Grrrrrene op 09-01-2009 21:53 ]

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Idd, als jij als niet-eigenaar, alleen, met de juiste papieren komt schrijven ze dat ding zo voor je over. Dat het bij de gemiddelde particuliere transactie voor de verkopende partij niet wenselijk is, is wat anders. ;)

Aannames zijn fataal.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:27
Grrrrrene schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:52:
Vervolgens gegevens ingevuld en online de verzekering aangevraagd. Een dag te vroeg, maar lekker boeiend hoor. Dat kost je een euro ofzo, daarvoor moet je niet moeilijk doen, je hebt er nog altijd geen liter benzine voor ;)
Dat dacht ik ook, ja... "Lekker boeiend, die 2 dagen extra"

Totdat de aanvraag werd afgewezen en ik het 2 dagen later maar net op tijd rond had. Reden dat ze het afwezen? Ik kon die auto nog helemaal niet verzekeren toen hij nog niet op mijn naam stond...

Had ik bij het aanvragen even een andere ingangsdatum ingevuld was er niets aan de hand geweest. :P (Verzekering afsluiten kan dus wél voordat de auto op je naam staat, als je de goede ingangsdatum kiest - de datum dat de auto op jouw naam komt te staan dus.)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Ik neem aan dat je op dit moment al 18 bent?

• Xander
flo_ schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:43:
Ik neem aan dat je op dit moment al 18 bent?
Dat lijkt me een erg goede aanname, aangezien de TS bezig is met rijlessen. ;)

• flo_
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 07:58
Xander schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:50:
[...]

Dat lijkt me een erg goede aanname, aangezien de TS bezig is met rijlessen. ;)
Je mag vanaf je 17e al lessen hoor.. en op je 18e verjaardag afrijden :) Maar het ging me erom dat hij 18 moet zijn, anders mag ie geen auto op z'n naam zetten. Auto verzekeren die niet op je naam staat is ook vrij nutteloos.. Maar theorie-examen mag je ook pas vanaf je 18e doen, dus hij zal wel 18 zijn idd.. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door flo_ op 10-01-2009 10:31 ]

• Grrrrrene
  • Niet online
Xander schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:12:
[...]

Dat dacht ik ook, ja... "Lekker boeiend, die 2 dagen extra"
Hmm, apart, Interpolis deed daar niet moeilijk over :?
Totdat de aanvraag werd afgewezen en ik het 2 dagen later maar net op tijd rond had. Reden dat ze het afwezen? Ik kon die auto nog helemaal niet verzekeren toen hij nog niet op mijn naam stond...

Had ik bij het aanvragen even een andere ingangsdatum ingevuld was er niets aan de hand geweest. :P (Verzekering afsluiten kan dus wél voordat de auto op je naam staat, als je de goede ingangsdatum kiest - de datum dat de auto op jouw naam komt te staan dus.)
Misschien heb ik dan gewoon geluk gehad dat het Interpolis niet is opgevallen ofzo :) Of misschien dat de Rabobank de groene kaart terplekke van een datum heeft voorzien cq. uitgeprint toen ik zei dat ik de kaart kwam halen. Maar hoe dan ook: een verzekering is met 1 telefoontje af te sluiten, de groene kaart krijg je dan thuisgestuurd.

[ Voor 13% gewijzigd door Grrrrrene op 10-01-2009 11:21 ]

• Xander
@Grrrrrene: Ik moest in een later stadium dan ook aangeven of de auto al op mijn naam stond, en zo nee, wanneer de auto dan wel op mijn naam kwam te staan... Ik gaf ze in ieder geval zelf de gegevens die ze nodig hadden om te concluderen dat de auto nog niet op mijn naam stond op de door mij gewenste ingangsdatum, misschien dat dat scheelt? :P

@flo_: Niet dus. Ik citeer:
Om praktijkexamen te mogen doen moet je eerst in het bezit zijn van het theoriecertificaat. Voor deelname aan zowel het theorie- als het praktijkexamen moet je minimaal achttien jaar zijn. Deze leeftijdsgrens geldt ook voor de rijlessen.
Er zijn wat rijscholen die gekke pakketten aanbieden waar je op je 17 aan kunt beginnen, met simulatorlessen, lessen op een afgesloten terrein of praktijklessen in een brommobiel, maar ik ga er even niet vanuit dat de TS zoiets volgt... :P Pas in 2010 gaat er e.e.a. weer veranderen.

Verwijderd

Ik zou zeggen ook EERST kopen en DAN pas verzekeren
Dan zit je niet met moeilijk doen als t niet door zou gaan

Heb toen ook gehad toen ik de auto van een maat van me kocht (was ook nog bezig met rijlessen toen)
Auto wel gelijk op mijn naam gezet (in t geval van nog geen rijbewijs heb je uittreksel uit t basisregister nodig EN je id kaart) en daarna de verzekering gebeld

Ik was dan ook wel dag telaat omdat ze er niet waren, maar ze hebben me deeking gegeven vanaf datum aankoop, dus bij eventuele boetes van onverzekerd zijn (gewoon niet mee rijden, krijg je dat ook niet zo snel) kan je aangeven al verzekerd te zijn toen

Moet meestal geen probleem opleveren

En anders kan je ook wel een tijdelijk dekking aanvragen meestal, om daarna te bellen of die omgezet word in een volledige dekking of niet

• frickY
Ik, TS, ben inderdaad de 18 al gepasseerd. Wordt volgende week 26.

Maar het is dus wel gebruikelijk samen met verkoper naar het postkantoor te gaan? Dat lijkt me nogal vreemde situaties te geven;
Na overschrijven op postkantoor is de auto van jou. Hoe komt de voormalig verkoper dan thuis? Moet je met 3 auto's naar het postkantoor (je eigen lift, je nieuwe auto, en de lift van de verkoper). Of zetten jullie een vreemde met liefde thuis weer af?

Het verzekeren van een auto die (nog) niet op je naam staat is, voor zover ik heb gezien, geen probleem. Als je maar betaald vinden ze het al snel goed.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 11-01-2009 15:43 ]

• Xander
frickY schreef op zondag 11 januari 2009 @ 15:42:
Het verzekeren van een auto die (nog) niet op je naam staat is, voor zover ik heb gezien, geen probleem. Als je maar betaald vinden ze het al snel goed.
Al lukt het, volgens mij staat er in mijn polisvoorwaarden nog eens expliciet dat de verzekering niet geldig is als de auto niet op naam van de verzekerde of zijn/haar echtgenoot staat, tenzij anders op de polis vermeld. Dan heb je er alsnog niets aan dus...
Of zetten jullie een vreemde met liefde thuis weer af?
Dat lijkt me het makkelijkste ja. ;)

• MewBie
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:50
Ik, TS, ben inderdaad de 18 al gepasseerd. Wordt volgende week 26.

Maar het is dus wel gebruikelijk samen met verkoper naar het postkantoor te gaan? Dat lijkt me nogal vreemde situaties te geven;
Na overschrijven op postkantoor is de auto van jou. Hoe komt de voormalig verkoper dan thuis? Moet je met 3 auto's naar het postkantoor (je eigen lift, je nieuwe auto, en de lift van de verkoper). Of zetten jullie een vreemde met liefde thuis weer af?

Met het overschijven van mijn huidige auto stonden we inderdaad met 3 auto's bij het postkantoor :)
Maar met de verkoop van mijn oude auto (werd opgehaald met een auto ambulance) zijn we gewoon met mijn auto naar het postkantoor gereden om daarna weer terug naar mijn huis te rijden en de auto op te laden.

Ook zou ik er niet zo moeilijk over doen om de verkoper weer terug naar huis te rijden als het een beetje in de buurt is (ook een beetje afhankelijk wat de auto kost natuurlijk en wat de situatie is, voor een "wrak" van 500 euro doe je waarschijnlijk wat minder moeite als een bak van 20.000 euro).

Maar voor de oldtimer die ik uit het buitenland aan het halen ben hoop ik toch wel dat de verkoper naar het vliegveld wilt komen met de oldtimer :P zodat ik niet eerst nog het halve buitenland door hoef te treinen/rijden :+

Please leave a message after the beep.
*beeeeep*

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Met mijn eerste auto heb ik op een zaterdagavond een proefrit gemaakt, samen naar de pinautomaat gereden en heb ik het geld voor de auto gepind. We hebben de auto daarna bij mij op de oprit gezet en de vriendin van de verkoper heeft hem opgehaald.
Dit alles is onder de voorwaarde gebeurd dat ik:
- er in het weekend geen meter mee gereden heb
- de maandag erop meteen naar het postkantoor gegaan ben
- het vrijwaringsbewijs meteen opgestuurd heb

Ik heb de maandagochtend 2 verzekeraars gebeld, de FBTO die zo goedkoop schenen te zijn, en de tussenpersoon waar mijn broer werkte. Uiteindelijk ben ik via de tussenpersoon waar mijn broer werkte verzekerd en hebben ze de auto in tijdelijke dekking genomen. Vervolgens ben ik in de auto gestapt en naar het postkantoor gereden om het ding over te schrijven. Het vrijwaringsbewijs heb ik meteen diezelfde dag op de post gedaan.
Let op dat dit niet de normale gang van zaken is. Meestal doe je dit soort dingen alleen bij personen die je 100% kunt vertrouwen, en dan nog is het twijfelachtig. Er zijn genoeg verhalen bekend waarbij de verkoper blijft zitten met verzekering en wegenbelasting omdat de koper het ding gewoon niet overschrijft.

Bij mijn tweede auto heb ik na het sluiten van de deal een kopie van het kentekenbewijs gekregen. Deze kopie heb ik bij mijn broer ingeleverd, waarna hij het ding alvast in tijdelijke dekking heeft genomen totdat de verzekering helemaal rond was. Vervolgens heb ik bij de garage de oude auto ingeleverd, een vrijwaringsbewijs gekregen en de nieuwe auto meegenomen met de eigendomspapieren. Een week of 2 later heb ik de definitieve papieren en de groene kaart toegestuurd gekregen van de verzekeringsmaatschappij.

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:51:
Ik zou zeggen ook EERST kopen en DAN pas verzekeren
Dan zit je niet met moeilijk doen als t niet door zou gaan
Bij de meeste (grote ?) verzekeraars kun je 24 uur per dag bellen voor een verzekering. Bij mijn auto's heb ik iig iedere keer gewoon gebeld op het moment dat de auto net was overgeschreven en nooit problemen mee gehad. Vantevoren wel eerst uitzoeken waar je hem wil verzekeren en daarns dus ff bellen op het moment dat je de verzekering echt nodig hebt.

[removed]

Verwijderd

Ik zou als eerste auto geen Suzuki Alto nemen, eerder een oude middenklasser. Het gebrek aan moderne technieken als ABS, tractioncontrol en airbags is voor een beginnende bestuurder vrij gevaarlijk, om maar te zwijgen over het feit dat jij de kreukelzone bent.

Het is onzin dat je als beginnende bestuurder moet beginnen in een klein goedkoop autotje. Waarschijnlijk heb je gelest in een Volkswagen Golf V / VI, BMW 1 of 3-serie, Ford Focus, Audi A3 of Peugeot 207. En dat ging (hopelijk) prima, niet?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2009 @ 22:54:
Ik zou als eerste auto geen Suzuki Alto nemen, eerder een oude middenklasser. Het gebrek aan moderne technieken als ABS, tractioncontrol en airbags is voor een beginnende bestuurder vrij gevaarlijk, om maar te zwijgen over het feit dat jij de kreukelzone bent.

Het is onzin dat je als beginnende bestuurder moet beginnen in een klein goedkoop autotje. Waarschijnlijk heb je gelest in een Volkswagen Golf V / VI, BMW 1 of 3-serie, Ford Focus, Audi A3 of Peugeot 207. En dat ging (hopelijk) prima, niet?
De kans dat je (kleine) schades rijdt is wat groter als je nog weinig ervaring hebt. Koop je een auto met alle technieken aan boord, betaal je al snel (veel) meer dan een leuk beginners autootje. Een A3/Focus/207 kost al snel minimaal 5000/6000 Euro, dan zou ik eerder een jaar in een wat goedkoper blik rijden.
Ben zelf in 5 jaar tijd al aan mijn tiende auto bezig, maar nog wel schadevrij gelukkig :)

Destijds overigens ook eerst mijn auto gekocht (Golf II uit 90, in 2003 examen gedaan), en alvast laten verzekeren bij Univé. Ze belde me netjes op, op de dag van mijn examen om te vragen of ik geslaagd was :)

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zou inderdaad ook beginnen met een betaalbare auto van zo'n 2k euro max ofzo. Het is niet gezegd dat je schade rijdt, maar als je dat WA-verzekerd toch doet, zijn de kosten voor jezelf. Er zit nu niemand naast die ingrijpt als het fout gaat :P Maar goed, een en ander ligt ook nogal aan je budget. Als je een baan hebt en zo'n auto bij wijze van spreken in een paar maanden bij elkaar spaart, ligt de zaak al heel anders.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

Ik heb dat iig wel altijd zo gedaan ja. Je komt aan bij de verkoper, bekijkt de auto. Aangezien zo'n beetje ieder dorp wel een postkantoortje heeft, rijd je met zijn 2'en in de te kopen auto naar het postkantoor, schrijft hem over en dropped daarna de verkoper weer thuis af. Het is nu ook weer niet zo dat dit voor jou een rit van 40km extra betekend ofzo. Geen enkele verkoper heeft bij mij iig vreemd opgekeken van deze constructie en ik heb toch ook al wel een auto of 4 particulier gekocht. ;) (En ik ken ook genoeg vrienden die dezelfde constructie hanteren.)

Met 3 auto's wordt het allemaal maar nodeloos gecompliceerd, de verkoper moet iemand erbij regelen die meerijd met een extra auto enzo. Kan natuurlijk allemaal wel, maar volgens mij is dit niet standaard.

Ook ik zou als eerste auto gewoon iets voordeligs kopen. Je mag dan als je eenmaal je rijbewijs hebt wel legaal de weg op, maar er wordt dan pas echt een boel bijgeleerd en een foutje is snel gemaakt. Voordat je het weet heb je een kras of deuk te pakken, dus een beetje voordelig gebakkie kan dan geen kwaad. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door GaMeOvEr op 12-01-2009 11:42 ]

Aannames zijn fataal.

Verwijderd

Exorcist schreef op zondag 11 januari 2009 @ 23:04:
[...]

De kans dat je (kleine) schades rijdt is wat groter als je nog weinig ervaring hebt. Koop je een auto met alle technieken aan boord, betaal je al snel (veel) meer dan een leuk beginners autootje. Een A3/Focus/207 kost al snel minimaal 5000/6000 Euro, dan zou ik eerder een jaar in een wat goedkoper blik rijden.
Ben zelf in 5 jaar tijd al aan mijn tiende auto bezig, maar nog wel schadevrij gelukkig :)

Destijds overigens ook eerst mijn auto gekocht (Golf II uit 90, in 2003 examen gedaan), en alvast laten verzekeren bij Univé. Ze belde me netjes op, op de dag van mijn examen om te vragen of ik geslaagd was :)
Sja, als jij die kleine schades een hogere prioriteit vind hebben dan jezelf doodrijden op een frontale botsing, dan kan ik dat wel begrijpen. Zelf ga ik liever voor wat meer veiligheid.

• GaMeOvEr

GaMeOvEr

Is een hork.

voor de rond 2.5K kun je ook best een acceptabel veilige auto krijgen hoor, het hoeft niet allemaal een alto/micra uit 1986 te zijn....

Aannames zijn fataal.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:46
Frontale botsing moet je gewoon niet doen. Ik heb liever helemaal geen frontale aanrijding, of ik nou airbag heb of niet ;)
Als beginnend bestuurder heb je vooral te maken met parkeerschades en lullige aanrijdingen. Als je fouten maakt waarbij je frontale botsingen uitlokt vraag ik me af of je het waard bent een rijbewijs te halen.

Verwijderd

offtopic:
Wel even afkloppen dat ik tot nu toe enkel nog maar met de onderkant van een voorbumper over een stoep ben geschuurd O-)

• rimpeldinky
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-11 16:10

rimpeldinky

nani?

ik heb een tussenpersoon hiervoor. ik zeg ik ga zaterdag serieus kijken naar $motor met $kenteken en $meldcode, kun je hem voor mij in de tijdelijke dekking zetten 1 week. dan zet de tussenpersoon een "standaard" verzekering er op tot ik de offerte voor een echte binnen heb en terug kan sturen

*burp*

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:38:
[...]

Sja, als jij die kleine schades een hogere prioriteit vind hebben dan jezelf doodrijden op een frontale botsing, dan kan ik dat wel begrijpen. Zelf ga ik liever voor wat meer veiligheid.
Dat zeg ik ook niet, maar er zijn genoeg veilige auto's te vinden die een stuk goedkoper zijn. Wat Gameover zegt dus :)

In een Alto zou ik van mn levensdagen niet dood willen worden gevonden, letterlijk. :+

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Een Alto zou ik alleen kopen als je serieus klein bent :) Anders stel ik een Micra/Fiesta oid voor :)

En idd, beginnen met een oude goedkope auto lijkt mij ook het beste. Door gebrek aan ervaring zul je een keer een foutje maken. Bij een goedkope auto stap je dan uit, bekijkt de deuk/kras en denkt 'Sja... Da's dom van me...' bij een duurdere auto word het huilen...

[ Voor 57% gewijzigd door Destruction op 15-01-2009 00:42 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

Verwijderd

Destruction schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 00:41:
En idd, beginnen met een oude goedkope auto lijkt mij ook het beste. Door gebrek aan ervaring zul je een keer een foutje maken. Bij een goedkope auto stap je dan uit, bekijkt de deuk/kras en denkt 'Sja... Da's dom van me...' bij een duurdere auto word het huilen...
Totdat je op de snelweg in de regen vol op de rem moet trappen, je auto te weinig vertraagd, je frontaal op je voorgang botst, je hoofd tegen het stuur aan botst, je knieën tegen het dashboard, je voor de rest van je leven niet meer kan lopen en enkel nog maar met text2speech kan communiceren.

Dan heb ik liever dat een krasje mij wat meer kost.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07-11 22:50
Dan komt hij ook neit door de APK ;)

Voor overschrijven hoeft de verkoper niet eens mee.
Als jij de papieren van hem krijgt kun je in je eentje overschrijven, hierna moet je wel het vrijwarings bewijs aan de verkoper geven.

En verzekering is direct de minuut geregeld dat je belt dus kun je na de overschrijving doen. Deze nummers zijn vaak ook tot laat open (Rabobank was tot 11 uur savonds bereikbaar)

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 23:36

Destruction

(ex-)Automonteur

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:26:
Totdat je op de snelweg in de regen vol op de rem moet trappen, je auto te weinig vertraagd, je frontaal op je voorgang botst, je hoofd tegen het stuur aan botst, je knieën tegen het dashboard, je voor de rest van je leven niet meer kan lopen en enkel nog maar met text2speech kan communiceren.
Een oude auto staat niet gelijk aan een kleine auto of slecht onderhouden auto.. Ik heb een 205 gehad van 23jaar oud, nooit remproblemen gehad en het hok remde harder dan menig ander auto waar ik in reed.. En qua verwondingen, het enige verschil tussen een grote auto van 1985 en een van nu, is airbag..
Een oude auto maakt niet dat een kras meer of minder kost, maar dat het misschien iets minder uitmaakt, omdat de auto toch niet zo duur was :)

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 15-01-2009 03:17 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 & Honda PS150i '07 | | Gravity is a myth, earth sucks.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:26:
[...]

Right, je hebt echt een raar beeld van de realiteit... Er zijn _zat_ auto's voor 2500 euro te vinden die prima vertragen op de autosnelweg. Hell, als jij abs wil en er goede banden onder doet rem je nog altijd stukken beter dan het gros dat zich op de Nederlandse autosnelwegen waagt. Als je met statements komt, verdiep je dan even in de materie ipv je op vooroordelen te baseren... Bovendien is het zoals luccie zegt: bij de apk wordt getest of je remmen wel goed functioneren. Als je op de autosnelweg gewoon 2s achterstand houdt ipv te bumperkleven heb je altijd wat marge om in te lopen als er toevallig een 911 GT3 voor je zit 8)7

Verwijderd

luccie schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 01:38:
Dan komt hij ook neit door de APK ;)
Ik ken anders zat Alto's die prima door de APK komen, maar waar ik nooit in zal meerijden.
Grrrrrene schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 07:21:
[...]

Right, je hebt echt een raar beeld van de realiteit... Er zijn _zat_ auto's voor 2500 euro te vinden die prima vertragen op de autosnelweg. Hell, als jij abs wil en er goede banden onder doet rem je nog altijd stukken beter dan het gros dat zich op de Nederlandse autosnelwegen waagt. Als je met statements komt, verdiep je dan even in de materie ipv je op vooroordelen te baseren... Bovendien is het zoals luccie zegt: bij de apk wordt getest of je remmen wel goed functioneren. Als je op de autosnelweg gewoon 2s achterstand houdt ipv te bumperkleven heb je altijd wat marge om in te lopen als er toevallig een 911 GT3 voor je zit 8)7
2500 euro? "Als jij abs wil en er goede banden onder doet" ? Lees je niet wat ik post?

We hebben over een Suzuki Alto uit 1991, geen auto van 2500 met ABS en goede banden. Ik zeg enkel dat het levensgevaarlijk is om daar als beginnend bestuurder in te rijden, want je hebt totaal geen techniek om je op te vangen, en als het fout gaat niks om de klap te verzachten.

Voor 2500 euro kun je inderdaad een prima veilige auto kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 12:57 ]

• frickY
GaMeOvEr schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:13:
Ik heb dat iig wel altijd zo gedaan ja. Je komt aan bij de verkoper, bekijkt de auto. Aangezien zo'n beetje ieder dorp wel een postkantoortje heeft, rijd je met zijn 2'en in de te kopen auto naar het postkantoor, schrijft hem over en dropped daarna de verkoper weer thuis af.
Hoe kom jij zelf dan bij de verkoper?

Overigens meen ik dat overschrijven alleen mogelijk is bij de grotere postkantoren, aangezien zij aangesloten dienen te zijn op het kentekenregister en nieuwe papieren dienen te kunnen uitdraaien?

Morgen examen, dus ben nog steeds druk bezig een autootje te zoeken voor rond de €2000. Toyota schijnt redelijk duurzaam te zijn, dus focus me nu daar een beetje. Dilemma is ook een beetje dat ik 1.98m ben en bijn vriendin, die er ook in zal gaan rijden, 1.62m. In hoogte verstelbare stoelen zouden dus prettig zijn, maar dan zit je weer in een andere prijsklasse :p

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Als een klein postkantoor in krimpen aan den ijssel die bij een sigarenboer erin zit het kan lijkt het me dat elk postkantoor het wel kan :+ Toen ik m'n alfa ging kopen daar namelijk overgeschreven. Hoeft de verkoper niet eens bij te zijn, kreeg gewoon overschrijvingsbewijs mee van de garage. M'n eigen auto stond nog bij hun op de parkeerplaats dus iets van zekerheid hadden ze wel natuurlijk.

Maar als je zeker weet dat je de auto meteen mee wilt nemen zal je er heen moeten met het OV of met z'n 2en zodat die andere persoon je eigen auto mee neemt.

• Grrrrrene
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:55:
[...]

Ik ken anders zat Alto's die prima door de APK komen, maar waar ik nooit in zal meerijden.

[...]

2500 euro? "Als jij abs wil en er goede banden onder doet" ? Lees je niet wat ik post?

We hebben over een Suzuki Alto uit 1991, geen auto van 2500 met ABS en goede banden. Ik zeg enkel dat het levensgevaarlijk is om daar als beginnend bestuurder in te rijden, want je hebt totaal geen techniek om je op te vangen, en als het fout gaat niks om de klap te verzachten.

Toch vind ik het erg overtrokken om een Alto als "levensgevaarlijk voor een beginnend bestuurder" te bestempelen. Tuurlijk zit je veiliger in een Mercedes S-klasse als je een aanrijding krijgt, maar als je je gewoon aan de snelheid houdt en niet overmoedig wordt, heb je in zo'n Alto verdomd weinig te vrezen. Ding kan amper harder dan 120km/u, dus wellicht voor je puntenrijbewijs ook nog niet eens zo'n gekke keuze.

Persoonlijk vind ik hem gewoon te klein. Ik pas er niet in met m'n 1m95 en boodschappen zul je al snel op de achterbank kwijt moeten. Maarja, in een Swift pas ik ook niet :P

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 12:55:
[...]

Zoals gezegd gaat het hier niet om een bak van EUR 2500

Verder ben ik totaal oneens met de uitspraak dat het levensgevaarlijk zou zijn om als beginnend bestuurder in een oude bak met laag vermogen te rijden.

Twee zaken:
1) anno 1991 reden genoeg mensen met deze wagens nieuw rond. Behoudens een paar ongevallen en natuurlijk verloop leven al die mensen nog. Sterker nog, de mensen die anno 1981 in nog veel minder veilige auto's rondreden zijn - voorzover niet aan ouderdom of andere zaken overleden - voor het overgrote deel nog onder ons. *Als* je in een ongeluk verzeild raakt rij je idd liever in een zeer moderne van alle veiligheids-toeters-en-bellen voorziene bak. Maar de kans op een ongeluk is dermate laag dat dit soort alarmistische uitspraak onzinnig is.
2) kijk eens in de statistieken. Nieuwe bestuurders maken zeker meer brokken dan ervaren bestuurders. Maar waar rijden de meeste van die brokkenpiloten dan in? Juist ja, (betrekkelijk) nieuwe auto's met een hoog vermogen :o Allereerst voelt een grote, snelle auto veiliger aan dan een kleine oude, waardoor je meer risico's neemt. En ten tweede compenseren al die veiligheidsfeatures niet het feit dat een inschattingsfout met veel meer pk onder je kont ook veel meer gevolgen gaat hebben :o

Ik rij zelf in een betrekkelijk kleine oude koekblik (Hyundai Excel 1995) en hoewel ik niet blij ben met met name de zithouding (ik ben iets langer en massiever dan de gemiddelde Koreaan...) boeit het gebrek aan ABS, SIPS balken en meer van die ongein me niet. Als je namelijk in zo'n geval rijdt, ben je dermate bewust van de kwetsbaarheid dat je voorzichtiger rijdt. En aangezien je eigen gedrag oorzaak nummer 1 is van ongelukken, voorkom je hiermee meer dan met een auto waar je laks in wordt wegens het subjectieve gevoel van veiligheid ;)

* dion_b zou allicht als hij een 'nieuwe' moest uitzoeken een nog kleinere pakken, maar dan met een betere bestuurdersstoel ;)

Oslik blyat! Oslik!

• frickY
Sick Nick schreef op woensdag 21 januari 2009 @ 14:12:
Als een klein postkantoor in krimpen aan den ijssel die bij een sigarenboer erin zit het kan lijkt het me dat elk postkantoor het wel kan :+
Het RDW zegt
Een voertuig kopen
U kunt het kentekenbewijs over laten schrijven op de grotere postkantoren.
Op de site van het postkantoor wordt alleen verwezen naar "Het postkantoor", maar vind ik bijvoorbeeld het postagentschap bij de lokale boekhandel niet terug.

[ Voor 8% gewijzigd door frickY op 21-01-2009 16:07 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Oftewel het kan bij postkantoren en niet postagentschappen.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Hier op t dorp zit ook alleen een zgn postagentschap, maar ook daar kan je een kenteken overschrijven

Moet meestal geen probleem zijn ;)
Pagina: 1