Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-05 18:29
Goedenavond.
In mijn auto wil ik een arduino aansluiten in de auto op mijn auto accu.
Alleen, hoe kan ik die 9 volt het beste erop aansluiten. Dus zorgen voor een stabiele 9 volt.
Want ik neem aan dat de voltage niet gelijk is in de auto als je aan het rijden bent.
En daarnaast moet ik ook nog een apparaat op de auto aansluiten die 12 volt nodig heeft, dat is denk ik geen probleem, maar moet ik dan niet iets doen om die 12 volt stabiel te houden?

Ik hoop dat iemand mij hier wat duidelijkheid over kan geven.

Groetjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellStorm666
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 31-05 00:17

HellStorm666

BMW S1000XR / Audi S6 Avant C7

Dit kan met een regulator...
zoek op 12V 9V regulator en evt. de stroom die je denk nodig te hebben.
De LM317 is er een die dit kan. een IC 7809 kan dit ook.
als je niet meer dan 1A nodig heb is het erg makkelijk te doen met de 7809. Dit is een ding wat er uit ziet als een transistor... pootje 1 sluit je aan op de accu + pool. pootje 2 op de accu - en op de - van je te voeden apparaat en pootje 3 gaat op de + van je te voeden apparaat.

Scientia Potentia Est
Xbox-Live GamerTag: H3llStorm666
19x Q.Cell G5 325wp op APsystems QS1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 83328

Welke arduino heb je? Op dat basis bordje zit geloof ik een 7805 regelaar, die kan tot 35V aan oid.
Om een nauwkeurige 12V te krijgen heb je een DC-DC converter nodig. www.dimensionengineering.com verkoopt iig kleintjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oddish2211
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 09:29
ikzelf heb een arduino diecimilla, hier zit een 7805 op. maar deze 7805 is in een erg klein formaat, en zo'n kleine IC kan nooit (12-5)*0.5 = 3.5W verstoken zonder koelplaat. en daar past geen koelplaatje op.

dus let hier wel op bij je keuze

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Bedankt voor jullie reacties.
Het gaat hier trouwens om een freeduino.

Wat ik uiteindelijk wil aansluiten op de accu:

Afbeeldingslocatie: http://img340.imageshack.us/img340/1951/schemack8.png

(Heb maar even snel een schema getekend in mspaint van wat dus aangesloten moet worden.)

Hoop dat jullie de afbeelding een beetje snappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-05 14:32
Die freeduino kan als je er geen andere gekke dingen aanhangt prima op 12 volt werken. oddish2211 heeft het over 3.5 watt, maar dat is alleen als je freeduino 500mA verbruikt en dat lukt hem in zijn eentje nooit, ga eerder uit van max 20 of 30 mA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

helaas heeft een draaiende auto 14,5 volt en onbelast 13,8

onderstaand is wel leuk. om te lezen

http://www.arduino.cc/playground/Learning/WhatAdapter

Arduino: What Adapter?
by djmatic

Ever since the dawn of Arduino, one question has been asked over and over again: "what kind of DC adapter can I use to power my Arduino?"

Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.cc/playground/uploads/Learning/DCplug1.jpg

The short answer is: 9 to 12V DC, 250ma or more, 2.5mm plug, centre pin positive.

The long answer is that an off-the shelf Arduino adapter:

must be a DC adapter (i.e. it has to put out DC, not AC);
should be between 9V and 12V DC (see note below);
must be rated for a minimum of 250ma current output, although you will likely want something more like 500ma or 1A output, as it gives you the current necessary to power a servo or twenty leds if you want to.
must have a 2.5mm power plug on the Arduino end, and
the plug must be "centre positive", that is, the middle pin of the plug has to be the + connection.

These important details are often contained right on the adapter. Here's a picture of an adapter ideally suited to powering the Arduino. The important info is underlined in red here:

Afbeeldingslocatie: http://www.arduino.cc/playground/uploads/Learning/DCplug2.jpg

As you can see, it has all the right stuff: 12V, DC, and a little picture that shows you that the middle pin is positive.

Current rating: Since you'll probably be connecting other things to the Arduino (LED's, LCD's, servos) you should get an adapter that can supply at least 500ma, or even 1000 ma (1 amp). That way you can be sure you have enough juice to make each component of the circuit function reliably.

One final note. The Arduino's on-board regulator can actually handle up to 20V or more, so you can actually use an adapter that puts out 20V DC. The reasons you won't want to do that are twofold: you'll lose most of that voltage in heat, which is terribly inefficient. Secondly, the nice 9V pin on the Arudino board will actually be putting out 20V or so, which could lead to potential disaster when you connect something expensive to what you thought was the 9V pin. Our advice is to stick with the 9V or 12V DC adapter.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fish schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:46:
helaas heeft een draaiende auto 14,5 volt en onbelast 13,8

onderstaand is wel leuk. om te lezen

http://www.arduino.cc/playground/Learning/WhatAdapter
dan verstookt die regelaar 0.7 watt (14.5V) ipv 0.6 (12V) bij een ruim genomen 50mA. Niet echt interessant. Die "kleine" behuizing gebruikt overigens een vrij groot deel van de groundplane als koeloppervlak, en hij mag 125 graden worden. 14.5 is geen enkel probeem.

Voor een relais is het ook geen probleem. Uit de naam vermoed ik wel dat het een print is met ontvanger en relaisaansturing, hoe kritisch de chips erop zijn is zo niet te zeggen. Ik verwacht niet dat 't een probleem is, maar zoek voor de zekerheid even de datasheet op van de ic's die erop zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 83328 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:05:
[...]

dan verstookt die regelaar 0.7 watt (14.5V) ipv 0.6 (12V) bij een ruim genomen 50mA. Niet echt interessant. Die "kleine" behuizing gebruikt overigens een vrij groot deel van de groundplane als koeloppervlak, en hij mag 125 graden worden. 14.5 is geen enkel probeem.

Voor een relais is het ook geen probleem. Uit de naam vermoed ik wel dat het een print is met ontvanger en relaisaansturing, hoe kritisch de chips erop zijn is zo niet te zeggen. Ik verwacht niet dat 't een probleem is, maar zoek voor de zekerheid even de datasheet op van de ic's die erop zitten.
must be rated for a minimum of 250ma current output ? lijkt me handig als iemand het eens gewoon opmeet

mm die processor eeet niet zoveel, eigenlijk niks
• Low Power Consumption
– Active Mode:
250 μA at 1 MHz, 1.8V
15 μA at 32 kHz, 1.8V (including Oscillator)
– Power-down Mode:
0.1μA at 1.8V
Notes:

ok deze spreekt boekdelen ,.... http://www.arduino.cc/pla...ng/LeadAcidBatteryAdapter
gewoon aansluiten die hap

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 09-01-2009 21:28 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Heb voor jullie ook 2 fotos gemaakt, zowel van de opstelling, als een close-up van de relais bord:

Afbeeldingslocatie: http://img140.imageshack.us/img140/8792/snc00050oa8.th.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img519.imageshack.us/img519/2033/snc00054qb6.th.jpg

(Formaat: 2560 x 1920, kwaliteit is niet zo geweldig, maar de tekst op de relais bord is leesbaar. Gemaakt met mijn telefoon ff snel)

Zoals je ziet, worden er 18 LED's aangesloten op de Freeduino, weet niet hoeveel invloed dat heeft op bepalen van het stroom.
Zo goed ben ik nog niet met elektronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

heoveel stroom loopt er per ledje en hoeveel ledjes kunnen er maximaal tegelijk branden. ?

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
In feite kunnen alle leds tegelijk branden, maar ik heb die freeduino zo geprogrammeerd dat het een looplicht is. 18 leds, waarvan 9 heen en weer bewegen, en de andere 9 in spiegelbeeld.

Hier een filmpje van de LED's in actie:

[YouTube: http://nl.youtube.com/watch?v=dJoa3pMmOR4]

Info over de LED's:

Stroom: 20 mA
Voltage: 3,4-3,6V DC
Licht sterkte: 5000mcd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Zitten ze alle 18 aan een een eigen i/o pootje?
Je max maximaal 20mA per pootje trekken, en het VCC pootje mag maximaal 200mA verwerken. Meer dan +/- 9 leds tegelijk is dus buiten de specs van de Atmega, en kan schade aanrichten.
Bij grote hoeveelheden leds is het gebruikelijk om ze te in een matrix te zetten, 3x6 in jouw geval, en ze dan dmv multiplexen aan te sturen. Dat is zuiniger (er brand maar 1 led tegelijk) en scheelt een hoop i/o poorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Je kan ook alles via een transistor aansturen, en daarmee de voeding en processor van de freeduino ontlasten.
daar staan ook voorbeelden van op die site

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 09-01-2009 22:27 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14:18
fish schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:46:
One final note. The Arduino's on-board regulator can actually handle up to 20V or more, so you can actually use an adapter that puts out 20V DC. The reasons you won't want to do that are twofold: you'll lose most of that voltage in heat, which is terribly inefficient.
Leuke conclusie, maar een 7809 zal dat niet anders doen. Dan zul je echt een adapter moeten halen die er netjes 9v van maakt, die werkt efficiënter dan een chippie.

Er zijn dus drie opties:
• 12v --> 9v adapter
• 7809
• Arduino on-board voltage regulator het werk laten doen.

edit:
Beetje mosterd na de maaltijd, zie ik :)

[ Voor 4% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-01-2009 22:34 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Er zijn 9 LED´s aangesloten op een pooetje, met een 470 ohm weerstand.
Tussen de weerstand, en de led, wordt er een draad naar een andere led die in spiegelbeeld geplaatst is geplaatst.
Dus 2 LED´s per pootje nu.

@ real_FireFly,

Het is juist de bedoeling dat de animatie een looplicht met afterglow.
Ik heb het op een breadboard geplaatst (die leds en weerstanden enz).
De min-punt van de leds zitten op 1 lijn van de breadboard, en daar heb ik van links van de breadboard, naar rechts van de breadboard een draad geplaatst om de leds heen, want zonder dan branden er maar 9 leds. (De leds die tussen de weerstanden en de andere leds zitten. (Dus die het dichtst bij de weerstanden aangesloten zijn).
Met die extra min-draad branden ze allemaal probleemloos, animatie gaat vlekkeloos, en de Freeduino doet niks raars..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
Ik hoop trouwens dat je ook weet dat je zulke looplichten niet in de grille mag hebben, is wettelijk verboden. Het mag wel in het interieur, maar het mag niet van buiten zichtbaar zijn. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Jaap-Jan op 09-01-2009 22:40 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

U-Uled=5-3,5 v=1,5V

1,5V/470= ~3 mA per led/pootje dan zou ik me niet zo zorgen maken,
je hebt geluk dat de led zo gelijkmatig branden door ze paralel te zetten.
beter is elke led zijn eigen weerstand
Jaap-Jan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:37:
Ik hoop trouwens dat je ook weet dat je zulke looplichten niet in de grille mag hebben, is wettelijk verboden. Het mag wel in het interieur, maar het mag niet van buiten zichtbaar zijn. ;)
buiten dat het een beetje 80's is, mag het imho wel gewoon buiten de openbare weg aanstaan

[ Voor 50% gewijzigd door Fish op 09-01-2009 22:43 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap-Jan
fish schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:40:

buiten dat het een beetje 80's is, mag het imho wel gewoon buiten de openbare weg aanstaan
Klopt. Maar ik wijs hem maar even op het risico van een boete van 60 euro. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Het mag wel, MITS het niet op de provinciale wegen aan staat ;).
Maar ik vind zoiets wel handig, loop ik langs het water in het donker op zoek naar mijn auto, druk ik op knopje van me afstandsbediening zie ik me auto in no-time.

Tijdens het rijden heb je er niks aan, en breng je anderen in verwarring, die hebben dan geen idee wat op hun af komt scheuren.

Maar hoe ik het nu heb aangesloten, zou dus verder geen probleem moet zijn?
Werkt zo verder stabiel enz.
Heb em nu hele avond aanstaan als test, en verder gebeurt er niks vreemds.
buiten dat het een beetje 80's is [...]
Deze opbouw is niet 80's :P .
Dit is 2008 / 2009 :P. (Denk aan die nieuwe serie van Knight Rider 2008, daar heb ik het van afgekeken, door 2 balken naar mekaar toe, en van elkaar af te laten sliden met afterglow.)

80's == Balkje met 10 rode leds die 1 voor 1 oplichten en 1 richting uit. :P

Maar gezien mijn laatste recente informatie over dit projectje, wat is op het moment in jullie ogen de beste manier van aansluiten op een accu?

[ Voor 7% gewijzigd door xoniq op 09-01-2009 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvsjmedia.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 22:34:
Er zijn 9 LED´s aangesloten op een pooetje, met een 470 ohm weerstand.
Tussen de weerstand, en de led, wordt er een draad naar een andere led die in spiegelbeeld geplaatst is geplaatst.
Dus 2 LED´s per pootje nu.

@ real_FireFly,

Het is juist de bedoeling dat de animatie een looplicht met afterglow.
Ik heb het op een breadboard geplaatst (die leds en weerstanden enz).
De min-punt van de leds zitten op 1 lijn van de breadboard, en daar heb ik van links van de breadboard, naar rechts van de breadboard een draad geplaatst om de leds heen, want zonder dan branden er maar 9 leds. (De leds die tussen de weerstanden en de andere leds zitten. (Dus die het dichtst bij de weerstanden aangesloten zijn).
Met die extra min-draad branden ze allemaal probleemloos, animatie gaat vlekkeloos, en de Freeduino doet niks raars..
In een matrix kan je ook prima een looplicht maken hoor, afterglow is ook geen probleem. Het vereist alleen een iets andere techniek. Zie bijvoorbeeld [EiP] 96x48 monochroom LED-display

"doet niks raars" is natuurlijk geen excuus om maar buiten de specs te gaan werken. Nee, het is inderdaad niet zo dat bij 201mA je Atmega ontploft. Het gaat erom dat Atmel niet kan garanderen dat het ding heel blijft bij meer dan 200mA. Wat er dan kapot gaat en hoe lang het meegaat valt natuurlijk niet te zeggen. Het kan 2 uur goed gaan, het kan 20 jaar goed gaan. Als je geen liefhebber bent van onverklaarbare fouten, houd je dan aan de specs ;)

Edit: als je inderdaad maar 3mA per pootje trekt is er niks aan de hand, behalve dat je uiteraard even de spanningsregelaar in de gaten moet houden. Hij mag best warm worden, dat is geen probleem.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 83328 op 09-01-2009 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Snap je punt wel, maar ik ben allang blij dat ie nu uiteindelijk doet wat ie moet doen...
Mijn elektronica kennis is niet zo denderend groot...
Maar waardeer je advies uiteraard. Een mens kan nooit vaak genoeg gewaarschuwd zijn :) .

// EDIT #1 //

Trouwens, nog iets, als het witte LED's of Xenon LED's zijn, zou het toch gewoon mogen voor op de auto?
Regels zijn nadrukkelijk: Voor op de auto, alleen witte (of Xenon) lichten (knipperlichten uitgezonderd), en achter alleen rode verlichting (achteruit rij lichten en knipperlichten uitgezonderd).

Dus in feite kan een agent niet zo veel tegen jouw beginnen... (Audi A4, nieuwe type) heeft ook LED's voorop, NAAST gewoon dimlicht ;) .
Dus dan lijkt het mij dat een willekeurige agent geen poot heeft om op te staan met deze argumenten...

// EDIT #2 //
Edit: als je inderdaad maar 3mA per pootje trekt is er niks aan de hand, behalve dat je uiteraard even de spanningsregelaar in de gaten moet houden. Hij mag best warm worden, dat is geen probleem.
Ja die houdt ik wel in de gaten, het is parallel geschakeld, dus ik zie inderdaad ook niet veel problemen. Maar ik houdt je advies wel even in het achterhoofd, je kan niet voorzichtig genoeg zijn. Niet dat het gelijk levensgevaarlijk is :P , maar problemen voorkom je liever door het in de gaten te houden, dan dat je op een gegeven moment in de auto een lucht van smeulende chips of LED'jes ruikt, want dat is niet te harden...

[ Voor 83% gewijzigd door xoniq op 09-01-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ff dubbelcheck die er staat 5v op de die uitgang toch ?

(anders gaat de berekening van 3mA naar de knoppen)

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Bij welke uitgang?
Die Freeduino heeft via DC gewoon 9v ~ 12v in.
En ik neem aan dat die Atmega dat verspreid over de aangesloten draaden op de uitgangspootjes. (In dit geval 9 pootjes) met een weerstand van 470 ohm op elk pootje waar dan weer de LED achter hangt.

(Die 9 volt die ik nu heb aangesloten gaat al bij relais ontvanger module in, en wordt daar ook gelijk weer uitgespuugd naar die Freeduino toe, mits ik die relais heb ingeschakeld met afstandsbediening)

Die relais ontvanger heeft een eigen stroomsource van 12v.
Dus vanaf de accu moet er 12 volt komen naar die ontvanger, en los daarvan nog 9v naar de Freeduino.

// EDIT //

The Arduino's on-board regulator can actually handle up to 20V or more.
Our advice is to stick with the 9V or 12V DC adapter.

[ Voor 10% gewijzigd door xoniq op 09-01-2009 23:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

op de uitgang waar je een weerstand met 2 leds aansluit

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Heb er even voor je een multimeter op gezet, verschillende uitgangen getesten tijdens de animatie.
En zover ik kan bijhouden aan de snelheid van mijn multimeter, schuift de voltage tussen de 0 en 1,xx
Maar mijn multimeter is ook niet zo extreem snel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

jvsjmedia.nl schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:11:

Trouwens, nog iets, als het witte LED's of Xenon LED's zijn, zou het toch gewoon mogen voor op de auto?
Regels zijn nadrukkelijk: Voor op de auto, alleen witte (of Xenon) lichten (knipperlichten uitgezonderd), en achter alleen rode verlichting (achteruit rij lichten en knipperlichten uitgezonderd).

Dus in feite kan een agent niet zo veel tegen jouw beginnen... (Audi A4, nieuwe type) heeft ook LED's voorop, NAAST gewoon dimlicht ;) .
Dus dan lijkt het mij dat een willekeurige agent geen poot heeft om op te staan met deze argumenten...
Nee, het mag echt niet. Die led verlichting op Audi's is goedgekeurde dagrijverlichting. Aan de voorkant moet je grootlicht, dimlicht, knipperlicht en stadslicht hebben, en optioneel mag je mistlichten, bermlichten en dagrijverlichting hebben. De lampen moeten uiteraard een E keurmerk hebben, en voldoen aan een Europese richtlijn waarvan ik het nummer niet ga onthouden :P Alles is terug te vinden in het voertuigreglement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Anoniem: 83328 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:53:
[...]

Nee, het mag echt niet. Die led verlichting op Audi's is goedgekeurde dagrijverlichting. Aan de voorkant moet je grootlicht, dimlicht, knipperlicht en stadslicht hebben, en optioneel mag je mistlichten, bermlichten en dagrijverlichting hebben. De lampen moeten uiteraard een E keurmerk hebben, en voldoen aan een Europese richtlijn waarvan ik het nummer niet ga onthouden :P Alles is terug te vinden in het voertuigreglement.
Ja even een beetje verkeerd gedacht. Dat van die Audi is idd een fabrieks instelling wat gekeurd is.
Offtopic, vind die koplampen trouwens wel vet. Me baas rijdt ook in die Audi. Misschien dat ik in me volgende auto er maar een imitatie lichtbak in prop die gekeurd is.
Heb er nu hele nette Angel Eyes in zitten (200 euro, dus niet die slappe meuk), en echte Xenon van 200 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mja daar heben we niet zoveel aan

ik lees dit over die atmega ..
Operating Voltage:
– 1.8 - 5.5V for ATmega48V/88V/168V
– 2.7 - 5.5V for ATmega48/88/168

due ik denk de we 99% goed zitten .. maar die ene

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fish schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:01:
mja daar heben we niet zoveel aan

ik lees dit over die atmega ..
Operating Voltage:
– 1.8 - 5.5V for ATmega48V/88V/168V
– 2.7 - 5.5V for ATmega48/88/168

due ik denk de we 99% goed zitten .. maar die ene
Hoe zie je daaraan dat we 99% goed zitten?
(Srry, mijn kennis is nog niet zo heel goed, maar ik begin het aardig door te krijgen door dit topic)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja ergens is al een 7805 vermeld in het topic alszijnde op het printplaatje. en de atmega werkt op max 5 volt. een normaal ttl niveau.

ik zo zeggen programmeer dat ding even zo, dat een pootje hoog blijft.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
ik zo zeggen programmeer dat ding even zo, dat een pootje hoog blijft.
Wat bedoel je hier precies mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jvsjmedia.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:05:
[...]

Wat bedoel je hier precies mee?
dat er een ledje blijft branden

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fish schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 18:21:
[...]

dat er een ledje blijft branden
Dat was sowieso al een idee van mij om dat te doen, namelijk en LED naar het dashboard toe, als status LED bijvoorbeeld.
Maar welke invloed heeft 1 LED dan? (Uiteraard moet die LED zeker wel apart op een pootje staan, dus in de code ff veranderen dat ie die pin gewoon aan moet hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

dat je de spanning fatsoenlijk kunt metenn ..

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
fish schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:20:
dat je de spanning fatsoenlijk kunt metenn ..
Zal ik gelijk even doen, even die Freeduino herprogrammeren voor een extra LED. Straks laat ik wel even weten wat ie dan voor spanning over 1 LED voert.

// EDIT //

Zonder LED aan te sluiten, heb ik wel een extra pin toegevoegd in de code, en hier gaat 5.09 / 5.10 volt overheen.
Drukte dus de multimeter tegen de - van de Freeduino, en de + tegen extra geactiveerde pin.

// EDIT //

De LED zelf, gebruikt 2.81 terwijl de animatie bezig is.
Vanuit de Freeduino komt er 3.43v bij de weestand, en vanaf de weestand naar de LED (wat dus hetgeen is dat bij de LED ingaat, is 2.81.

[ Voor 42% gewijzigd door xoniq op 10-01-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260170

Ik heb niet zoveel kaas gegeten van dit soort zaken maar wou iig even weten of het mogelijk is.
als je nou een aftakking maakt van de sigaretten aansteker(12v toch?) en dan zener ertussen om naar 9v te gaan? of zijn er geen zenerdiodes van precies 3v?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Anoniem: 260170 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 22:33:
Ik heb niet zoveel kaas gegeten van dit soort zaken maar wou iig even weten of het mogelijk is.
als je nou een aftakking maakt van de sigaretten aansteker(12v toch?) en dan zener ertussen om naar 9v te gaan? of zijn er geen zenerdiodes van precies 3v?
Beter gebruik je een 7809 daar kun je ook een koelplaat aan vastschroeven voor de grotere vermogens
hoeveel amperes hebben we het over ?

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 12-01-2009 23:04 ]

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jvsjmedia.nl schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 19:28:
[...]

Zal ik gelijk even doen, even die Freeduino herprogrammeren voor een extra LED. Straks laat ik wel even weten wat ie dan voor spanning over 1 LED voert.

// EDIT //

Zonder LED aan te sluiten, heb ik wel een extra pin toegevoegd in de code, en hier gaat 5.09 / 5.10 volt overheen.
Drukte dus de multimeter tegen de - van de Freeduino, en de + tegen extra geactiveerde pin.

// EDIT //

De LED zelf, gebruikt 2.81 terwijl de animatie bezig is.
Vanuit de Freeduino komt er 3.43v bij de weestand, en vanaf de weestand naar de LED (wat dus hetgeen is dat bij de LED ingaat, is 2.81.
die 2.81 volt is maar een gemiddelde. van een pulsenerende spanning, pwm neem ik aan, daar kun je niks mee.

maar we zijn er over uit het is 5 volt

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Bedankt voor jullie reacties.
Wat is gezien de informatie die we nu hebben verzameld, de juiste manier van aansluiten op een auto accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Kickje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Springuin
  • Laatst online: 31-05 14:32
Zoals ik eerder zei: gewoon direct aansluiten, die 7805 zit er niet voor niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Springuin schreef op maandag 02 maart 2009 @ 23:11:
Zoals ik eerder zei: gewoon direct aansluiten, die 7805 zit er niet voor niks op.
Die Arduino moet gewoon zo ruw op de accu aangesloten kunnen worden?
En als je motor draait, dan kan je accu toch tegen de 14,x volt aan zitten, is dat dan geen issue?
En die relais bord, die heeft 12v nodig, die moet dat ook wel gewoon aankunnen?
Ik kan het sowieso wel ff thuis testen op een auto accu die ik nog gewoon los thuis heb staan, maar weet niet hoe het reageert op de accu bij een draaiende motor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:22

SA007

Moderator Tweaking
Een 12V relais werkt prima tot een volt of 15 en kan prima pieken tot 30V overleven.
En die 7805 serie werkt tot 30V, dus dar hoef je helemaal geen zorgen over te maken, als er rook uit je relais gaat komen moet je je 's zorgen gaan maken over je Arduino :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xoniq
Oke bedankt, dan kunnen die 2 dus gewoon zo op de accu aangesloten worden.
Dan weet ik genoeg voor dit project :).
Iedereen bedankt die geholpen heeft.
Pagina: 1