[P5B Fancontrol] CPU Fan niet te controleren

Pagina: 1
Acties:

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik heb sinds kort een ASUS P5B Plus Vista (Intel 965 chipset)(draai Vista), met op mijn CPU een Zalman 7700 (AlCu) zonder Fanmate. Deze is aangesloten met zijn 3-pins connector op de CPU_Fan aansluiting op het mobo welke 4-pins is.

Mijn casefans zitten op de daarvoor bestemde aansluitingen (allen 3-pins).

Vroeger (ASUS P4P800)(draaide XP) kon ik met SpeedFan (of Q-Fan in de BIOS) mijn fans allemaal bijsturen, maar nu zit ik met het volgende probleem, welke instellingen ik ook doe in de BIOS of Speedfan, en welk progje ik ook gebruik (SpeedFan, ASUS AI Suite, HWMonitor Pro, HMonitor etc.):
Mijn CPU-fan blijft maximaal draaien (herrie). Ik kan alleen mijn casefans bijsturen. Als ik dan hardwarematig de casefans en CPU fan wissel (aansluitingen), dan geeft de CPU fan geen RPM meer weer maar is wel bij te sturen, echter niet automatisch (met het vinkje in SpeedFan). De casefans zijn dan niet meer aan te sturen.

Hoe kan ik automatisch (!) mijn CPU-fan weer laten monitoren en bijsturen icm temperatuurmeting?!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-12-2025
nvm, slecht gelezen

[ Voor 82% gewijzigd door thijszor op 09-01-2009 19:49 ]

• HendrikN
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:37
Heb je al geprobeerd om speedfan te draaien met Q-Fan uit? Want bij mij is het zo dat ik geen controle meer heb over de CPU-Fan met bijv. speedfan wanneer Q-Fan aanstaat.

En anders zou ik het ook niet weten

• Stan
Jazeker, dit was namelijk ook al het geval bij mijn vorige setup (P4P800).

Het lijkt wel of dit mobo je gewoon niet met de CPU-fan laat kloten... :/

• sacaji
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:41
Stan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:12:
Jazeker, dit was namelijk ook al het geval bij mijn vorige setup (P4P800).

Het lijkt wel of dit mobo je gewoon niet met de CPU-fan laat kloten... :/
zelfde probleem met scythe mugen, ook q-fan maar kan niks veranderen

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vele moederborden kunnen alleen de CPU ventilator aansturen als het een PWM model is. Wel vreemd dat het niet werkt als je de aansluitingen wisselt :?

[ Voor 27% gewijzigd door Admiral Freebee op 09-01-2009 20:21 ]

• Stan
Het werkt wel, maar met de beperking dat ik geen RPM meer zie, en het (dus?) ook niet meer automatisch te doen is nav temperatuur (ik moet dus handmatig aanpassen dan als ik de temp zie oplopen). :'(

Daarnaast is het natuurlijk 'raar' om mijn casefans op de CPU-aansluiting te prikken en vice versa... 8)7

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 16:25
Kijk eens in de bios of je kunt kiezen voor de cpu fan, pwm of voltage aansturing.
Weet niet of het wat uitmaakt voor 3 of 4 pins fan.

• Stan
Nee, kan niet.
Maar bij de P4P800 kon dat ook niet en het werkte wel (Q-Fan disabled).
Nu (P5B) werkt het niet (Q-Fan disabled/enabled) en niet op 3-pins connectoren (casefan) of 4-pins connectoren (CPU-fan). :?

Tevens heb ik al tientallen configs gedownload via SpeedFan van de site, ook van gelijkende mobo's, maar helaas. |:(

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Op een P5B kun je inderdaad een 3-pins fan op een 4-pins header niet instellen, maar als je 'm gewoon op een 3 pins aansluiting zet, dan moet het werken. Ziet de BIOS en/of je Windows software de fan niet; probeer dan eens een andere pin-header, wil nog wel eens helpen (heb zelf ook 1 zo'n "vage" fan).

Als je in de BIOS de chassis Q-Fan enabled hebt, maakt het niet uit of de rpm goed gelezen worden; de snelheden worden namelijk aangepast n.a.v. de temps en niet de snelheden. Zerlfde kun je trouwens ook met Speedfan instellen hoor; al moet je dan eerst de "CPU fan control" op handmatig zetten in de Advanced Options (bij je Winbond chip).

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

• Stan
@Skilla:
Ja zo zit het ongeveer. Ik kan fans inderdaad zelf controllen als ze op een 3-pins aansluiting zitten (ze hebben allen zelf ook 3-pins connector). Dat houdt in dat ik dus (oncontroleerbare) casefans op CPU-fan kan zetten en de CPU op de casefan-aansluiting. Zoals gezegd doet SpeedFan dan alleen geen automatische fan control (nav temperatuur) en om hem nou steeds handmatig te bedienen... |:(

Als ik het handmatig kan, waarom SpeedFan dan niet automatisch nav temperaturen, en waarom kan het met dit nieuwere mobo niet op eigen aansluitingen, en met een oud bord zoals de P4P800 wel (alles op eigen aansluitingen!) :?

Ik heb wederom de CPU fan (3-pin) op de chassis fan aansluiting (3-pin) geplugd en andersom. Dan is dus mijn chassis fan niet te beheren (maar 100% is ok) maar mijn CPU fan wel! _/-\o_
Hij wordt op cha_fan1 aangestuurd door kopje Speed4 (laatste), gelezen onder Sys Fan (eerste), en je moet de divider op 64 zetten, en vergeet zeker niet bij Speed4 "Automatic Speed Variation" aan te vinken!

[ Voor 24% gewijzigd door Stan op 12-01-2009 02:56 . Reden: Half opgelost ]

Pagina: 1