Verwijderd

Topicstarter
Ik werk als vrijwilliger in een jeugdsoos hier in ons dorp. omdat we binnenkort extra computers krijgen, wil ik graag een server opzetten. De client moet dan aanmelden met hun naam en wachtwoord. De computer die dienst als server gaat doen is niet supersnel, ongeveer 800 Mhz. Wat voor software moet ik gaan gebruiken??
De overige computers in de soos draaien op windows xp.

• Room42
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ja, maar wat wil je met die server dan? Ik bedoel, ik neem aan dat het niet alleen maar om aanmelden gaat?

[ Voor 46% gewijzigd door Room42 op 09-01-2009 19:12 ]

Nou ja! Check dan gelijk ff mijn V&A! 🛒
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron

Verwijderd

2e hands prijs van een 3x zo snelle compu is iets van 50 euro lijkt me zo. Wellicht een betere optie?

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Over hoeveel computers gaat het?

Verder niet om lullig te doen maar als je de sneheid van een pc/server in Mhz gaat uitdrukt dan vraag ik me af of jij ooit die server opgezet gaat krijgen... M.a.w. wat zijn de volledige specs?

Maar om je vraag te beantwoorden: Je hebt een server editie van windows nodig. Daarop moet je dan Active Directory configureren.

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Ik zou in jou geval kiezen voor Linux i.c.m LDAP (vanwege de kosten en server specs), maar de kans dat dit je gaat lukken (gezien je TS) lijkt me vrij nihil. Verder zou je goed moeten bedenken wat je precies wilt van de server. Wil je autorisatie?, authenticatie?,idenftificatie? Moet de server als router fungeren? Als proxy? Als file server? DHCP, DNS en zo een hoop meer. Ik moet eerder zeggen dat ik denk dat dit project iets te hoog gegrepen voor je is (no offence ;) .

Misschien dat wanneer je het probleem goed formuleert wij je een beter advies kunnen geven? O-)

[ Voor 34% gewijzigd door battler op 09-01-2009 19:20 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• jimbo123
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-03-2023
In welk dorp is het?
Wellicht dat een handige tweaker bereid is om je even te komen helpen.

(geen exacte NAW gegevens geven uiteraard.. dat is via PM)

Verwijderd

Topicstarter
het moet eigenlijk een standaard server zijn, waarop mensen zich aanmelden via het netwerk met naam en wachtwoord (identificatie), Het gaat ook dienen als DHCP en Proxy server. Het gaat niet om veel computers, een stuk of 10... Het zal wel te doen kunnen zijn, want op mijn oude school hadden ze zo'n honderd computers aangesloten op het netwerk op een server van 800 mhz. Krijg later nog beschikking over een pc met 1.8 Ghz. Ik heb wel vrij veel verstand van computers, maar ik zit zelf niet vaak op het forum :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 21:12 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als je nou gewoon 2003 of 2008 SBS neemt dan kan je alles instellen met handige wizards. Is perfect voor jou.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• ik222
  • Niet online
Je zou kunnen kijken naar een tweedehands licentie van windows server 2000 ofzo. Ik denk dat windows server 2003 al te hoog gegrepen is voor die server.

Maar je bent dus op zoek naar Active Direcotory, daar zijn nogal wat howto's voor te vinden op internet.
Glashelder schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:12:
Als je nou gewoon 2003 of 2008 SBS neemt dan kan je alles instellen met handige wizards. Is perfect voor jou.
Ja maar ik denk niet dat dat lekker draait op zijn hardware ;)

[ Voor 35% gewijzigd door ik222 op 09-01-2009 21:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik222 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:13:
Je zou kunnen kijken naar een tweedehands licentie van windows server 2000 ofzo. Ik denk dat windows server 2003 al te hoog gegrepen is voor die server.

Maar je bent dus op zoek naar Active Direcotory, daar zijn nogal wat howto's voor te vinden op internet.

[...]

ik heb iets gevonden, nml: http://www.petri.co.il/install_windows_2000.htm

maar ik kijk nog even verde... :P

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 21:25 ]

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

ik222 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:13:
Zal waarschijnlijk wel redelijk draaien. Heb het zelf draaiend gehad op een PIII 750. Supersnel is anders maar het draait prima.. Denk dat SBS nog haalbaar is, linux is kansloos*.

*De kans dat de TS het goed aan de praat krijgt

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:29:
[...]

Zal waarschijnlijk wel redelijk draaien. Heb het zelf draaiend gehad op een PIII 750. Supersnel is anders maar het draait prima.. Denk dat SBS nog haalbaar is, linux is kansloos*.

*De kans dat de TS het goed aan de praat krijgt
het zal ook wel redelijk draaien, heb et wel eens op pc met 466 mhz gehad (voor de lol) >:)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 21:10:
Ik heb wel vrij veel verstand van computers, maar ik zit zelf niet vaak op het forum :P
Of je nou wel of niet vaak op dit forum zit heeft niet zoveel te maken met het uitzoekwerk wat je voor zo'n projectje moet doen.

Iets eenvoudigs als een domaintje opzetten kun je al prima met de bestaande HOWTO's en andere documentatie van bijvoorbeeld de Technet site bij microsoft doen.
En voor 10 clients is een P3 >800 met minimaal 512MB wel zo handig.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ik222
  • Niet online
Geheugen is inderdaad nogal bepalend voor of je er eventueel SBS 2003 op kunt draaien. Maar een normale desktop pc met een CPU snelheid van 800 Mhz beschikt denk ik maximaal over 256MB geheugen, als het geen 128MB is. Maar goed dat is mijn inschatting, wellicht dat de TS even de exacte specs kan geven dan weten we ook wat wel en niet kan.

• brummers
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:50
misschien een idee om clarkconnect te gebruiken, ook voor enkele kleine verenigingen gebruikt.
Werkt perfect als er geen budget is. Dus wel de community edition gebruiken.

configureren via webinterface zeer eenvoudig.

Als ik vandaag over water loop, staat er morgen in de krant dat ik niet kan zwemmen

Pagina: 1