Advies 2.1 PC set gevraagd.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 04:19

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Vorige week heb ik besloten om eindelijk een goede 2.1 set te kopen, na meerdere miskleunen.
Na veel wikken en wegen de BOSE companion 5 set gekocht, deze klonk prima in de media markt waar ik hem kocht. Echter was ik na een uurtje muziek doof van het schelle geluid. Prima bass en de hoge tonen zijn erg zuiver, maar veel te hard en de mid lijkt zowat te missen. Dit na veel geexperimenteer met de plaatsing van de speaker/woofer en controleren van kabels etc.

Kortom, de set viel mij ZWAAR tegen voor de 400 Euro, en vooral omdat ik alleen maar lovende reviews las.

Vandaar dat ik deze vraag hier stel. Ik heb wel geleerd dat de eindgebruikers een veel betrouwbaardere bron zijn dan professionele reviewers. (Bruine envelopjes kwestie misschien?)

De set is gewoon bedoeld om muziek af te spelen, en een beetje om te gebruiken voor gamen en evt een filmpje. Budget zijn de 400 Euro die de Bose set mij gekost heeft.
5.1 systeem hoeft van mij niet omdat ik die rear speakers/kabels toch niet kwijt kan.

Dus, wie kan mij advies geven en is zeer lovend over de sets die hij zelf heeft/ervaring mee heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ben je voor dat geld niet beter af met een 2.0 set?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:57

HugoBoss1985

Xenotech

Mijn advies is: loop eens bij de betere audiozaken naar binnen en probeer daar eens wat setjes te beluisteren!
Zelf horen, zien en voelen is het beste.

[ Voor 16% gewijzigd door HugoBoss1985 op 09-01-2009 19:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Voor 400 euro kan je een tweedehands versterker kopen met tweedehands speakers, koop je zeker iets dat beter is dan zo'n mediamarkt set.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Ik heb zelf al enkele set beluisterd, voorzover mogelijk. Maar ook dit Bose systeem had ik getest en klonk in de winkel nog wel goed, maar dat is natuurlijk geen goede omgeving om sound goed te kunnen beoordelen.

Een Versterker + speakers is ook geen optie, die heb ik hier namelijk al staan en in het verleden ook al als PC speakers gebruikt. Die set en de computers zijn echter verplaatst en ik heb geen zin met 20 meter kabel aan de slag te gaan.
Buiten dat wil ik gewoon gemak. Gewoon een simpele set, makkelijk aan te sluiten en te switchen tussen m'n PC en laptop. En nog een paar andere redenen waarom ik specifiek om een 2.1 set vraag.

Nog even ter verduidelijking: Ik heb wel degelijk vooronderzoek gedaan, sets beluisterd etc, maar na mijn miskleun met de Bose set heb ik besloten vooral op de ervaringen van de gebruikers af te gaan.
Zie het als een compliment vanwege de waarde die ik aan het oordeel van de T.netters hecht. Echter weet ik wel wat ik wil en dat is een 2.1 set. :9

Edit: @niek: Hoezo, voor dat geld beter een 2.0? Mijn ervaring met 2.0 sets is dat bij veel/zware bass ze of krak doen, of het niet aankunnen. En een subwoofer kun je zo lekker wegmoffelen.

[ Voor 29% gewijzigd door ZenTex op 09-01-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238860

ZenTex schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:14:
Ik heb zelf al enkele set beluisterd, voorzover mogelijk. Maar ook dit Bose systeem had ik getest en klonk in de winkel nog wel goed, maar dat is natuurlijk geen goede omgeving om sound goed te kunnen beoordelen.

Een Versterker + speakers is ook geen optie, die heb ik hier namelijk al staan en in het verleden ook al als PC speakers gebruikt. Die set en de computers zijn echter verplaatst en ik heb geen zin met 20 meter kabel aan de slag te gaan.
Buiten dat wil ik gewoon gemak. Gewoon een simpele set, makkelijk aan te sluiten en te switchen tussen m'n PC en laptop. En nog een paar andere redenen waarom ik specifiek om een 2.1 set vraag.

Nog even ter verduidelijking: Ik heb wel degelijk vooronderzoek gedaan, sets beluisterd etc, maar na mijn miskleun met de Bose set heb ik besloten vooral op de ervaringen van de gebruikers af te gaan.
Zie het als een compliment vanwege de waarde die ik aan het oordeel van de T.netters hecht. Echter weet ik wel wat ik wil en dat is een 2.1 set. :9

Edit: @niek: Hoezo, voor dat geld beter een 2.0? Mijn ervaring met 2.0 sets is dat bij veel/zware bass ze of krak doen, of het niet aankunnen. En een subwoofer kun je zo lekker wegmoffelen.
Dan weet ik niet wat voor 'versterker met speaker' set jij hebt gehad, want een fatsoenlijke 2.0 set doet absoluut geen krak. Ik heb eind vorig jaar mordaunt short 906i's en een center voor 350,- euro tweedehands op de kop getikt. Een leuke harman kardon versterker nieuw erbij zat binnen het budget, en ik viel stijl achter over van de geluidskwaliteit! Er zitten relatief kleine conussen in, maar wat een diepte komt er uit die dingen. Voor muziek heb ik zeker geen sub nodig! Dus ik zou toch eens tweedehands gaan kijken, 2 mooie vloerstaanders voor een euro of 250 - 300, en dan een versterker voor 150 - 200. Ik verzeker dat je versteld zal staan, mits goede apparatuur, vergeleken met de Bose companion 5 ;)

Even heeeeel snel gezocht:
http://link.marktplaats.nl/220275768

http://link.marktplaats.nl/219210090

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Oh, dan had ik dat gedeelte zeker verkeer begrepen.
herindeling hier in huis is dat hoodstuk nu afgesloten. Buiten dat is door de ruimte waar ik zit een goede opstelling van grote speakers onmogelijk en gaat stereo gewoon verloren, vandaar dat ik de speakers hier op m'n bureau moet plaatsen.

Vandaar, 2.1 setje. Jullie hebben allemaal gelijk dat het beter kan, maar dat is hier gewoon onpractisch en niet wat ik zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:06
Je moet er ook even aan denken dat je speakers altijd minimaal 24 uur moet inspelen voor dat je echt een beetje een oordeel kunt maken over het geluid. Het kan best zijn dat de midden tonen na wat meer uur spelen beter los komen en mooier worden.

Daarnaast is voor muziek 2.0 echt perfect en heb je zeker geen sub nodig. Tenzij je echt kleine speakers wilt, maar die zijn zoizo voor muziek nooit ideaal. Heb zelf een hele tijd mordaunt-short 902-i boekenplank speakers gebruikt voor muziek. Zijn redelijk klein (voor een boeken plank speaker) en zit een zeer nette bass in, zeker voor het geld zijn het erg mooie speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 14829

ZenTex schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:14:
Oh, dan had ik dat gedeelte zeker verkeer begrepen.
herindeling hier in huis is dat hoodstuk nu afgesloten. Buiten dat is door de ruimte waar ik zit een goede opstelling van grote speakers onmogelijk en gaat stereo gewoon verloren, vandaar dat ik de speakers hier op m'n bureau moet plaatsen.
Och, ik gebruik al jaren een versterker, 2 speakers en een subwoofer, alles budget en 2e hands:

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~erikw/img/2-1-setje.jpg

Aura VA100 versterker (staat onder de rechter monitor), Kef Q8s 2-weg speakers (eigenlijk surround speakers) en een JBL 138SUB subje.
Zoals je ziet neemt 't niet gek veel ruimte in, en 't klinkt gigantisch veel beter dan welk PC-speakersetje dan ook dat ik ooit gehoord heb!
Gewoon een kwestie van goed zoeken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143259

kippy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:16:
Je moet er ook even aan denken dat je speakers altijd minimaal 24 uur moet inspelen voor dat je echt een beetje een oordeel kunt maken over het geluid. Het kan best zijn dat de midden tonen na wat meer uur spelen beter los komen en mooier worden.

.
Geloof je dat écht Kippy?
Als er van in het begin zo goed als géén middentonen te rapen vallen, zoals Zen Tex het stelt, ben ik er vrij zeker van dat die er na het inspelen ook niet zullen zijn.
Even de specs van de companion 5 erbij gehaald, en zoals we van Bose gewend zijn, blinken ze uit in duidelijkheid.:

Specificaties
Specificaties
Systeem info 2.1
Leverbare kleuren zwart
Volumeregelaar ns
Broningangen(en) USB
Geschikt voor PC, laptop, mp3-speler, xbox, playstation, gamecube
Geluidsweergave ns
Basregeling ns
Vermogen subwoofer ns
Subwoofer Ja
Introductie model info 2006

Bron: http://www.hetbesteproduc...nion_5_specificaties.html

Ik heb een sterk vermoeden dat ze in hetzelfde bedje ziek zijn als de alomgeprezen 'acoustimas'-reeks, namelijk een véél te hoog gekozen overgangsfrequentie (ca200hz) tussen sattelieten en sub (sorry, ik bedoel basmodule). Het (o zo belangrijke) lage midden blijft dus in deze laatste hangen, en aangezien deze meestal uit 'zicht' wordt geplaatst, kan je wel raden waarom een belangrijk deel van het spectrum compleet de mist ingaat... 8)7 .
Heb al jaren geleden ervoor gepleit dat je de keuze van een luidspreker best bepaalt in je eigen luisteromgeving, liever dan in de winkel en zeker niet in zaken met een bedroevende acoustiek als MM, waar je nooit (ik herhaal nooit) een betrouwbare keuze kan maken. _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:06
@hierboven

Nee ook, dat is natuurlijk ook weer waar. Iets wat het nu totaal niet heelf zal het ook niet krijgen, maar het kan wel beter worden.
Voor de rest ken ik de speakers niet, en heb ze nooit gehoord. En ruimte is zeker een belangrijk punt. Maar zat meer beetje met de gedachte als het bij medimarkt wel goed klinkt, en het lijkt me dat de speakers daar redelijk zijn ingespeeld en thuis na inspelen ook wel goed kan klinken.
Er is ook niets over frequentie berijken te vinden van de BOSE companion 5 dus zou best kunnen dat er een flinke dip in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex

ZenTex

Doet maar wat.

Topicstarter
Hmmm. Zo'n set als op afterlife's pic zier er goed bruikbaar uit. :) Suggesties voor zo'n gelijksoortige set zijn erg welkom. Ik ga zelf inieder geval even op zoek naar de zelfde onderdelen.

@Jempivs: de companion 5 serie maakt inderdaad gebruik het de Acoustimass systeem, ingebouwd in de basmodule. Echter de basmodule heb ik naar voren geplaats, tussen de satellieten, en zelfs dan was van een mid amper iets te bespeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Doppert
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 25-01-2022
Ik heb geen ervaring met deze speakers, maar lees vaker op Got dat Teufel een goede prijs-kwaliteits vehouding heeft. Misschien dat je eens naar dit setje kunt gaan kijken.

Afbeeldingslocatie: http://www.teufel.de/images/upload/motiv2-produktseite.jpg

http://www.teufel.de/de/iTeufel/Motiv-2.cfm .
Nogmaals Ikzelf heb er geen ervaring mee. Maar misschien andere die dit topic lezen wel

http://raptr.com/Doppert/about

Pagina: 1