Onkyo TX-SR506 + stereospeakers + subwoofer?

Pagina: 1
Acties:

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024
Ik ben van plan een Onkyo TX-SR506 (aansluitingen) te kopen met twee boekenplankspeakers ter vervanging van mijn huidige Create Inspire P580 set (5.1). Omdat ik naast veel muziek luisteren ook veel films kijk, vroeg ik me af of het nut had om de subwoofer van die P580 te gebruiken in combinatie met de boekenplankspeakers.

De P580 bestaat uit een subwoofer die via 3*3,5mm het geluid binnen krijgt en waarop de satellieten met tulp zijn aangesloten. Het signaal van de subwoofer gaat samen met het signaal voor de center door één van de 3,5mm-aansluitingen.

De eerste vraag: is het technisch mogelijk om de subwoofer op de versterker aan te sluiten en wel zodanig dat ik hem uit kan schakelen als ik muziek wil luisteren? Ik zie wel een pre out voor de subwoofer achterop de receiver zitten, maar ik weet niet of ik hier simpelweg een tulp>3,5mm-converter op kan hangen, waar de subwoofer dan weer aan zit.

Vraag twee: heeft het qua geluidskwaliteit/ervaring daadwerkelijk nut om deze subwoofer te gebruiken? Ik heb nog geen boekenplankspeakers op het oog, maar ik kan wel vertellen dat het wat kwaliteit betreft behoorlijk gaat verschillen. De P580 was als set ongeveer 100 euro 6 jaar geleden, ik heb nu een bedrag van 150 euro per boekenplankspeaker in gedachten.

Alvast bedankt voor de reacties :)

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Een 3,5mm stereoplug naar dubbele tulp zou deze aansluiting kunnen verzorgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.elektronica-online.nl/productimages/1123.jpg

Dan moet je wel uitproberen welke tulp je moet gebruiken op de pre-out, zodat de subwoofer het geluid oppakt en niet doorstuurt naar de center. Maar daar ben je zo achter. De andere tulp moet je dan gewoon niet gebruiken.

De versterker zal waarschijnlijk wel een 'direct' functie hebben. Dan stuurt hij alle kanalen 'as is' door, dus stereo signaal is 2 speakers, geen sub.

De geluidskwaliteit is te betwisten en de zin van die subwoofer hangt ook af van jou favoriete bas-niveau. Een subwoofer hoort aanvullend te werken en niet overheersend. Hij hoort vrij diep te gaan, te dreunen en niet de normale 'boem' te doen. Die boekenplankspeakers horen die al fatsoenlijk te doen. Dit is aan te passen door op de versterker door de crossover frequentie aan te passen en de sub te dwingen alleen het echte laag te doen. Maar 5.1 pc-speakersetjes hebben doorgaans geen subtiele subwoofer. Er zit meestal meer 'boem' dan dreun in, als je begrijpt wat ik bedoel. Zeker omdat ze moeten compenseren voor de kleine speakertjes.

Wanneer je de frequentie in de versterker dus aanpast, vraag ik me af of de meerwaarde van de subwoofer nog overeind blijft. Het is echter wel leuk deze subwoofer aan te sluiten voor je een 'echte' subwoofer aansluit om het verschil te horen. ;)

[ Voor 2% gewijzigd door FrenzyFreak op 09-01-2009 17:48 . Reden: plaatje ]

• Mei
Bedankt voor de tip van de splitter, daar had ik nog niet aan gedacht :)
FrenzyFreak schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:47:
De geluidskwaliteit is te betwisten en de zin van die subwoofer hangt ook af van jou favoriete bas-niveau. Een subwoofer hoort aanvullend te werken en niet overheersend. Hij hoort vrij diep te gaan, te dreunen en niet de normale 'boem' te doen. Die boekenplankspeakers horen die al fatsoenlijk te doen. Dit is aan te passen door op de versterker door de crossover frequentie aan te passen en de sub te dwingen alleen het echte laag te doen. Maar 5.1 pc-speakersetjes hebben doorgaans geen subtiele subwoofer. Er zit meestal meer 'boem' dan dreun in, als je begrijpt wat ik bedoel. Zeker omdat ze moeten compenseren voor de kleine speakertjes.
Ik houd absoluut niet van een bonkende bas. Ik heb de bas nu zeer laag staan. Hij is er wel, maar absoluut niet overheersend. Ik kan tegen de tijd dat ik de receiver en de nieuwe speakers heb in ieder geval met behulp van zo'n splitter goedkoop kijken hoe het klinkt. Thanks :)

• Mei
Je ziet achterop de receiver een groepje gekleurde tulpaansluitingen zitten. Waar zijn die voor? Kan je daarop speakers aansluiten die een tulpstekker hebben? Zoja, mooi, dan kan ik nóg meer prutsen met de 506 en mijn huidige 5.1-setje :+

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:15
Nee, die blauw-groen-bruin-roze-paars-grijze aansluitingen zijn ingangen, voor als je de pc of DVD speler niet via een digitale aansluiting laat lopen.

Er zijn geen versterkte tulp uitgangen voor speakers.