Thuisnetwerk

Pagina: 1
Acties:

• Tc-Chub
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-07-2025
Hallo allemaal,

Wij gaan binnenkort verhuizen en moeten dan ook alle bekabeling van internet etc opnieuw aanleggen.
Nu heb ik het al een beetje bekeken enzo, en om een beetje op de toekomst voorbereid te zijn, leek het mij handig om gewoon vast Cat6 kabels neer te leggen. Ze zijn niet veel duurder en ook backwards compatible.

Nu heb ik een paar vragen over cat6 kabels en de aanleg er van. Want heb hier een conrad boekje en daar staan wat verschillende kabels in. Het handigste lijkt mij gewoon om een 100m kabel te kopen en dan zelf te strippen en RJ45 connectoren eraan vast te maken. Ook ga ik cat6 wandcontactdozen kopen.

Nu heb ik dus alvast een vraag:

Kan ik voor dat cat6 netwerk deze switch gebruiken: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=973151

Ook passen er in alle computers/switches/modems toch cat6 kabels met RJ45 stekkers?

En heb ik dan ook een soort patchpaneel of iets nodig? (Zie ik vaak staan)

Mijn situatie is/wordt:

Modem/Router ---> Gigabit Switch 5/8 poorts --> Computer 1
--> Computer 2

En aan de andere aansluitingen ook allemaal cat 6 kabels naar een wandcontactdoos ergens anders in huis.

Ik hoop dat jullie mijn vragen kunnen beantwoorden, en als het zo niet gaat werken, zeggen waarom niet en wat ik dan wel moet doen.

Alvast bedankt!

EDIT: Link aangepast, werkt wel nu!

[ Voor 10% gewijzigd door Tc-Chub op 09-01-2009 17:28 ]

• The Dolf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Link doet het niet?

En je hebt geen patchpanel nodig.

Gezocht!
Samsung 1TB HD103SI printplaat
Router
If everything seems to be going well, you have obviously overlooked something

• markiew
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-12-2025
Hoewel ik de switch niet kan bekijken kan de rest prima, je hebt het over een relatief simpel netwerk. Je hebt overigens enkel voordeel uit het gigabit netwerk voor het intern delen van bestanden. Je moet trouwens wel ff checken of je huidige NIC's (netwerkkaarten) gigabit ondersteunen.

[ Voor 10% gewijzigd door markiew op 09-01-2009 16:06 ]

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-01 22:48

ODF

Tc-Chub schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:57:

Kan ik voor dat cat6 netwerk deze switch gebruiken: http://www1.conrad.nl/scr...x_results=30&cachedetail=

Je link doet het niet.

Ook passen er in alle computers/switches/modems toch cat6 kabels met RJ45 stekkers?

Ja.

Nee, een switch met genoeg poorten is genoeg. Een patchpanel is mooi maar duur en alleen handig als je ook telefoon door je hele huis wilt.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Conrad is nou niet echt een startpunt voor het zoeken naar een switch, maar als het een goed model switch is maakt het niets uit of je m daar koopt natuurlijk.

Hoe kom je bij een patchpaneel?
Als de kabels korter dan 200 meter blijven kun je rechtstreeks van switch naar elke pc of ander apparaat met ethernet aansluiting een (crosslink) kabel leggen.

Wanneer je kabels tussen een switch, router of patchpaneel legt, dienen het allemaal straight-through kabels te zijn.

Let vooral op dat je de juiste draadparen aan de juiste pinnen in een stekker legt. Als je dat niet doet krijg je zeker onduidelijke storingen.
Google even naar de juiste manier van aansluiten of zoek in een FAQ hier op GoT.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-03 08:15

BHQ

bverstee schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:08:

Als de kabels korter dan 200 meter blijven kun je rechtstreeks van switch naar elke pc of ander apparaat met ethernet aansluiting een (crosslink) kabel leggen.
Wederom, niet waar. UTP is maximaal ~100 meter volgens de specificaties.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:46
Yapser heeft gelijk. Stop het verspreiden van onjuiste informatie! ;)
Wikipedia: Category 5 cable
Wikipedia: Category 6 cable

Verder is een patchpaneel wel stoer. Als je dan toch met een verse start kan beginnen lijkt me dat ideaal, want bedenk dat je dan ook bijvoorbeeld je telefoon er over kan gooien of een speakersetje in de tuin/balkon.

Verwijderd

Kijk ook even in dit topic staat ook wel nuttige info voor je denk ik :http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1153365

• Geomaris
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-03 12:03
Kabels aan de ene kant afmonteren in een wall-outlet (heb zelf cat 6 keyjacks) en aan de andere kant op een patch panel is wel zo eenvoudig en robuust. Houd er rekening mee dat die cat 6 kabels vaak lastig op RJ45 stekertjes zijn te knijpen. Zoek nog eens rond op dit forum, dan vind je wel meer tips en ervaringen.

Maak er iets moois van!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Vergeet dat patchpanel, zonde van je geld. Gewoon duidelijke labels gebruiken voldoet ook. Een patchpanel heeft enkel voordeel als je vaak kabels moet wisselen of simpelweg erg veel aansluitingen hebt.

Ook als je idd geen bestanden deelt (of weinig) kan je volstaan met 100mbit. Je internet is toch maar 20mbit ofzo, dus dat wordt er niet sneller op. Wellicht heb je niet eens een switch nodig, maar heb je meerdere poorten op je router? Of je kan een router kopen met meerdere poorten, dan heb je maar 1 apparaat nodig. Scheelt stroomkosten en complexiteit. Bedenk dat je maar 2 computers te verbinden hebt, met alle respect, maar dat is natuurlijk doodeenvoudig, hou het goedkoop. CAT6 neerleggen is wel verstandig ivm de toekomst.
HenkEisDS schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:44:
Als je dan toch met een verse start kan beginnen lijkt me dat ideaal, want bedenk dat je dan ook bijvoorbeeld je telefoon er over kan gooien of een speakersetje in de tuin/balkon.
Audio over UTP?

• Tc-Chub
markiew schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:02:
Hoewel ik de switch niet kan bekijken kan de rest prima, je hebt het over een relatief simpel netwerk. Je hebt overigens enkel voordeel uit het gigabit netwerk voor het intern delen van bestanden. Je moet trouwens wel ff checken of je huidige NIC's (netwerkkaarten) gigabit ondersteunen.
Ja dat begrijp ik. Daar gaat het nu ook om. Ook ben ik nu voorbereid op glasvezel want die komt boven de 100 mbit uit.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Tc-Chub schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:57:

Kan ik voor dat cat6 netwerk deze switch gebruiken: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=973151
Ja dat is een Gigabit switch dus dat is prima, een 8 poorts zou je eventueel kunnen overwegen ivm met uitbreiding in de toekomst (maar dat weet je natuurlijk zelf het beste of dat nodig is).
Antwoord hierop is simpel: Ja
Nee, je kunt gewoon stekkertjes knijpen aan de kabel en die in de switch doen. Patchpaneel is natuurlijk wel netjes maar technisch gezien niet nodig en kost onnodig geld voor een thuisnetwerkje
Ja UTP is gewoon koper dus zou dat in principe gewoon kunnen. Maar om daar nu een patchpaneel voor aan te gaan schaffen lijkt me wat overdreven.

• Aikon
  • Niet online
Mja, op zo'n manier. :D

Verwijderd

Aikon schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:20:
Vergeet dat patchpanel, zonde van je geld. Gewoon duidelijke labels gebruiken voldoet ook. Een patchpanel heeft enkel voordeel als je vaak kabels moet wisselen of simpelweg erg veel aansluitingen hebt.

Ook als je idd geen bestanden deelt (of weinig) kan je volstaan met 100mbit. Je internet is toch maar 20mbit ofzo, dus dat wordt er niet sneller op. Wellicht heb je niet eens een switch nodig, maar heb je meerdere poorten op je router? Of je kan een router kopen met meerdere poorten, dan heb je maar 1 apparaat nodig. Scheelt stroomkosten en complexiteit. Bedenk dat je maar 2 computers te verbinden hebt, met alle respect, maar dat is natuurlijk doodeenvoudig, hou het goedkoop. CAT6 neerleggen is wel verstandig ivm de toekomst.

[...]

Audio over UTP?
Een patch panel is heel handig en kost niets (24 aansluitingen 19inch panel voor 35euro) en is zeker niet zonde van je geld, zelf CAT6 connectoren knijpen is duurder(tang) en heel lastig. Je kan heel handig en snel allerlei verbindigen omleggen etc, het is gewoon heel handig om ergens centraal de verbindingen te kunnen organiseren. Oh ja leg liever teveel kabel als te weinig..., van te weinig kabel leggen krijg je echt spijt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 18:55 ]

• Aikon
  • Niet online
Het gaat om 2 computers he! Twee stuks. TS zal vast niet meer dan eens per jaar een kabeltje willen omprikken, en zelfs dat is al veel. Ik vind 35 euro vrij veel voor iets wat niet gebruikt gaat worden en waar het netwerk niet sneller/beter van wordt. Je kan overdrijven hoor.

Verwijderd

Aikon schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:33:
Het gaat om 2 computers he! Twee stuks. TS zal vast niet meer dan eens per jaar een kabeltje willen omprikken, en zelfs dat is al veel. Ik vind 35 euro vrij veel voor iets wat niet gebruikt gaat worden en waar het netwerk niet sneller/beter van wordt. Je kan overdrijven hoor.
Als de TS het bij 2pcs houdt OK, maar lijkt me sterk en niet echt handig i.v.m de toekomst om niet meer kabels te gaan leggen in zijn huis. Slaapkamer, woonkamer, werkkamer o.i.d en dan 2 leidingen naar elke kamer lijkt me minimaal wenselijk en op de toekomst voorbereid als je een nieuw huis gaat betrekken. Dat je die leidingen nu nog niet gaat gebruiken OK, maar als je ze niet aanlegt krijg je daar zeker spijt van in de toekomst, misschien komen er kinderen en je zal zeker meer apperatuur krijgen met netwerkaansluitingen etc. In dat geval zeker een patchkast gebruiken, wat is nou 35 euro voor het gemak dat je ervan hebt? Een goede cat6 wanddoos betaal je al 15euro voor dan ga je toch niet proberen te bezuinigen op een patchpanel van 35 euro maar waarschijnlijk goedkoper want de ts heeft geen 24* patchpanel nodig.

• Tc-Chub
Ik weet niet precies wat een patchpanel is, maar om het simpel te houden lijkt het me dat ik die niet nodig heb.
Waarom ik cat 6 kabels aan ga leggen en een gigabit switch wil hebben is omdat ik dus ook al vast voorbereid wil zijn op de toekomst. Ook wil ik gewoon snel data tussen pc's kunnen uitwisselen. Die 2 pc's zijn alleen de computers. Ik heb ook nog een wii en daar komt vast nog wel later een console bij.

Waarom ik overal aansluitingen wil hebben is omdat we waarschijnlijk ook nog een computer in de keuken/woonkamer krijgen, we eventueel een full hd conceptronic grab en go willen gaan afschaffen (Of iets dergelijks. Hier de link: reviews: Conceptronic Grab'n'Go Cfullhdma getest ) En natuurlijk eventueel later voor Bluray disk live.

Gewoon optimaal voorbereid zijn op de toekomst :D. Ik wil inderdaad misschien een 8 poorts gigabit switch halen, maar die kon ik zo snel even niet vinden op de conrad site :p

Edit: Als je trouwens een nog betere/goedkopere site kan vinden voor dit soort spullen mag je dat ook laten weten :)

[ Voor 5% gewijzigd door Tc-Chub op 09-01-2009 22:14 ]

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 17:49

allure

Titaan fase 2/3

wat dacht je van onze eigen pricewatch?
http://tweakers.net/pricewatch/

[ Voor 29% gewijzigd door allure op 09-01-2009 22:32 ]

• Aikon
  • Niet online
Oh, maar TS moet zeker zoveel mogelijk kabels leggen, daar zeg ik niks over. Dat is zeker verstandig.

Al die kabels komen dan uit op 1 punt, dan heb je dus een aantal losse stekkertjes, en de stekkers die je nodig hebt steek je in de switch.
Met een patchpanel sluit je alle kabels daar op aan. En sluit je een kort kabeltje aan tussen patchpanel en switch naar gelang dat nodig is. Dat is verdomde makkelijk als je honderden aansluitingen hebt, maar anders is het zondegeld. Ook 35 euro is gewoon geld. Zoek anders ff op patchpanel.

TS bedenk ook dat je als je overstapt op supersnelinternet je er sowieso een modem bij krijgt, waar je waarschijnlijk meerdere pc's op kan aansluiten. Dus heb je niks meer aan je switch. Dus als je nog een 100mbit ding hebt liggen of voor 10 euro kan oppikken, doe dat gewoon. Een switch is zo vervangen natuurlijk.

• Tc-Chub
Aikon schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:17:
Oh, maar TS moet zeker zoveel mogelijk kabels leggen, daar zeg ik niks over. Dat is zeker verstandig.

Dat klopt. Hoe meer kabels hoe beter, want dan hoef je ze later niet te leggen.

Al die kabels komen dan uit op 1 punt, dan heb je dus een aantal losse stekkertjes, en de stekkers die je nodig hebt steek je in de switch.
Met een patchpanel sluit je alle kabels daar op aan. En sluit je een kort kabeltje aan tussen patchpanel en switch naar gelang dat nodig is. Dat is verdomde makkelijk als je honderden aansluitingen hebt, maar anders is het zondegeld. Ook 35 euro is gewoon geld. Zoek anders ff op patchpanel.

Denk inderdaad niet dat ik die nodig heb. Vind dan gewoon stekkertjes eraan toch wat handiger. Geen patchpaneel dus.

TS bedenk ook dat je als je overstapt op supersnelinternet je er sowieso een modem bij krijgt, waar je waarschijnlijk meerdere pc's op kan aansluiten. Dus heb je niks meer aan je switch. Dus als je nog een 100mbit ding hebt liggen of voor 10 euro kan oppikken, doe dat gewoon. Een switch is zo vervangen natuurlijk.

Ja dat weet ik. Maar ik kan me niet voorstellen dat je een modem krijgt met 5 of 8 aansluitingen. Dat is altijd maximaal 4. Een gigabit switch kun je zo weer verkopen dus ook dat is geen probleem.

• Tc-Chub
Na een lange tijd terug wil ik dit topic toch even kicken.

Ik heb inmiddels een HDX-1000, een Playstation 3 Slim en een 2 extra computers erbij (Duur jaartje, 2009 :o )

Nu zijn we dus al volop aan de gang in het huis en is dat wat het gaat worden.

Ik heb. 7 aansluitingen rond het hele huis (Evt 8 )

Die moeten allemaal uitkomen in een wandcontactdoosje (Sommige met 2 aansluitingen, de meesten met 1)

Nu snap ik dus dat als jeen wondcontactdoosje hebt, je stugge kabels moet hebben, een een patchpaneel (Ipv kabels knijpen)

Ook heb je dus voor elke aansluiting in een wandcontactdoosje een aparte kabel nodig (CAT 6).

En dan nog een switch. Dus om de opstelling nog maar eens te noemen:

Modem

-Switch 8 poorts Gigabit -
Patchpaneel

7/8 kabels over het hele huis.

Iemand die hier op kan reageren en eventueel verbeteren?

Alvast bedankt!

[ Voor 0% gewijzigd door Tc-Chub op 20-01-2010 08:43 . Reden: Typfout ]

• arie_papa
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Voor de wandcontactdoos heb je niet perse stugge kabel nodig.

Daarnaast vergeet het Patchpaneel. Mocht je die in de toekomst ooit echt nodig hebben, is hij er met de huidige setup (7 kabels?) zo tussen te plaatsen. Je 8 poort switch kan gewoon die 7 aansluitingen bedienen + 1 doorlink naar je modem/router.
Verder had je 2 computers + 2 + PS3 + HDX-1000 = 6 aansluitingen, dus dat zit wel goed lijkt me.

Geen verdere op of aanmerkingen over de setup.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Tc-Chub
Final edit: Naar nogmaals verder gekeken te hebben ben ik gekomen op deze uitleg:

http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/44

Dit lijkt mij vrijwel het meest logisch. Dan moet ik toch wel een patchpaneel hebben en is alles gemakkelijk aan te sluiten.

[ Voor 142% gewijzigd door Tc-Chub op 20-01-2010 16:29 . Reden: Toevoeging ]

• Tc-Chub
Trouwens, indien er mensen zijn die nog een goede 8 poorts Gigabit switch aanbevelen dan mag dat altijd gemeld worden :)

• Aikon
  • Niet online
Het is je nu een paar keer uitgelegd en afgeraden, je moet het zelf weten hoor, maar een patchpanel is overdreven voor thuis. Op je link kan je net zo goed die lijnen doortrekken, pas als je veel meer lijnen/wandcontactdozen hebt dan poorten op je switch is een patchpanel zinnig.

Qua switch, de goedkoopste ofzo?

• Tc-Chub
Ja maar ik kan toch bijna geen rj45 connectoren op een stugge kabel doen. En dan krijg je ook nog 8x dat gepruts met een krimptang terwijl je gewoon met een push down tool alles kan aansluiten voor 30 euro extra en het ziet er ook mooi uit met een patchpaneel. Niet moeilijk doen dus.

• arie_papa
  • Laatst online: 01-03 19:19

arie_papa

Running on Ubuntu

Het is jou geld uiteindelijk, dus laat je niet tegenhouden door ons goedbedoelde advies.
Maar kan je wel uit ervaring zeggen dat het makkelijk is om 8 RJ45 stekkertjes te knijpen dan 8 x 8 kabeltjes in een patchpanel te frutten. Het resultaat is danwel mooier, maar dat is jou keus.

Hier op mn werk hebben we laatst een Netgear Gigabit switch aangeschaft (8 port) Werkt prima en koste een euro of 50 (1 jaar terug) Type enz weet ik niet precies.

Statistieken zijn als bikini's: wat ze tonen is erg suggestief, wat ze niet tonen is essentieel

• Aikon
  • Niet online
push down tool 30 euro, patchpanel zelf 30 euro, 8 patchkabeltjes >20 euro

Het ziet er mooier uit ja, maar ik mag hopen dat het op een plek zit die je niet kan zien?

Nogmaals, doe wat je wilt, je vraagt advies, je krijgt advies.

• Tc-Chub
@Skinlee78, ok ik zal idd eens kijken naar een netgear switch dat lijkt mij toch wel het beste merk.

@Aikon, nja ik hoef het zelf niet aan te leggen dus als degene die het aanlegt het makkelijkere vind om te knijpen met een tang dan mag dat ook.Echter denk ik dat het niet zo heel veel uitmaakt en geld is trouwens geen probleem. Zon push down tool is trouwens 8 euro patch 30 euro + 8 patchkabels (5 euro) is rond de 45 euro. Valt harstikke mee qua kosten.
Pagina: 1