Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:39
Ik heb bovengenoemd moederbord en twee schijven in RAID-0 draaien. Nu wil ik er puur voor opslag een SATA schijf bij plaatsen. Deze komt niet in de bestaande RAID-0 array maar moet gewoon als losse disk zijn opslagtaak gaan vervullen.

Ik heb de manual erbij gepakt en ik kom er niet uit. Is het uberhaupt mogelijk? Want in de BIOS stel je SATA in als RAID of als IDE, een combinatie van beide is niet in te stellen. Wat gebeurt er dan als ik er gewoon een extra schijf op aansluit?

Ik kom er met de manual ook niet uit of ik de disk dan op een bepaalde poort moet aansluiten.

Wie heeft hier ervaring mee?

[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 09-01-2009 15:00 ]

20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Als je het in Opslagmedia & I/O Controllers had geplaatst, waar het ook hoort.
Was je vast wel de RAID FAQ tegen gekomen. ;)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Dank je. Maar het gaat toch over mijn moederbord? Het is op elk bord weer anders wat betreft aansluitingen hoor (in de manual hebben ze het over master (rood) en slave (zwart) connectors bijv). En dan weet ik nog altijd niet wat ik in de bios moet instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-09 20:46
Kijk eens in je bios boekje(moederbord pdf), laat eens horen welke sata aansluitingen je hebt, 2, 4, 6, en hoe worden ze genoemd.
Waar heb jij je dvd brander op zitten? Jij zou dus geen sata dvd brander kunnen gebruiken, lijkt me zeer sterk.

De instelling die jij noemd is tav de sata aansluiting die je kunt omzetten naar raid, normaal zijn dit niet alle sata aansluitingen, dus je zou nog over moeten hebben.

indien je toch gen sata over hebt, dan kun je proberen om hem aan te sluiten op de raid aansluiting, maar dan als 1 schijf. Soms moet je in de "bios van de raid" deze ene schijf kiezen en dan heb je je hd klaar voor windows. Of je moet niks doen(in de bios of de raid) en windows ziet de schijf.

PDF bios
The Intel P965 chipsets incorporate six Serial ATA connectors with high performance RAID functions in RAID 0, 1, 5 and 10. The JMicron controller provides another two Serial ATA connectors for RAID 0, 1, and JBOD functions. This motherboard is the ideal solution to enhance hard disk performance and data back up protection without the cost of add-on cards.

Dus je hebt of 6 of 8 sata aansluitingen, en jmicron 2 extra sata.

[ Voor 23% gewijzigd door jan99999 op 09-01-2009 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

RAID0 + een losse SATA disk is geen enkel probleem, heb het zelf ook een tijdje gedraaid op een P5B Deluze WiFi. Zet alle schijven gewoon op rode ICH SATA aansluitingen (en niet de zwarte JMicron aansluitingen, de ICH RAID werkt sneller) en zet in de BIOS de "SATA mode" (of hoe het exact ook heet) op RAID (i.p.v. op IDE/EHCI); zie anders ook de handleiding.

Vervolgens ga je tijdens het booten het Intel RAID Storage Matrix menu in (de benodigde toetsencombo staat dan op het scherm; [CTRL] + <iets>) en zet je 2 schrijven in RAID0 en de 3e simpelwel niet.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
Ok, dat gaan we proberen (schijf komt maandag binnen). Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BeQuietAndDrive
De schijf zit er nu in. Aangesloten op een van de ICH SATA aansluitingen. De eerste keer booten duurde 5 minuten, die ICH util moest even uitzoeken wat hij met die schijf aan moest denk ik. In Windows Vista werd de schijf natuurlijk netjes gevonden en alles draait nu goed, behalve...

Het systeem loopt nu en dan vast. Ik heb zelden tot nooit vastlopers, en nu in een paar dagen een stuk of vijf. De muis blijft ineens hangen en niets reageert meer, ook taakbeheer is niet op te roepen. Een harde reset is dan de enige remedie. Dit had ik eerder nooit. Kan het zijn dat de Samsung niet helemaal lekker samen wil op 1 controller met mijn WD's? Ken iemand dit probleem misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Controleer of de kabeltjes allemaal goed zitten aangesloten; haal ze er desnoods een keer af en sluit ze opnieuw aan.

Ik heb ook wel eens vage harddiskproblemen gehad en na het opnieuw los- en vastmaken van de kabeltjes was het probleem opgelost. (Ik heb een P5B Deluxe WiFi maar gebruik geen RAID).
Pagina: 1