Toon posts:

Computer slaat regelmatig vast

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Betreft

Asus P4P800 Deluxe
Intel Pentium 4 2.8Ghz
Sapphire RADEON X700
2x256 MB aan geheugen

Probleem

Het systeem loopt regelmatig vast. Onafhankelijk van wat ik aan het doen ben. Het is dus niet terug te leiden aan een bepaalde actie. Soms draait het systeem uren goed zonder probleem en soms slaat ie wel 5 keer vast in een half uur. Het systeem reageert dan nergens meer op.

Na dit forum afgezocht te hebben op soortgelijke problemen heb ik al de geluidskaart uit het systeem gehaald (ik maak nu gebruik van de OnBoard geluidskaart op het moederbord). Zodat ik zo min mogelijk andere hardware in mijn pc heb zitten, om zo het probleem zo ver mogelijk te isoleren. Om ook software problemen zo veel mogelijk uit te sluiten heb ik het hele systeem opnieuw geinstalleerd (Windows XP Professionel). Verder heb ik een Memtest gedraait welke geen problemen vond. Ik heb daarna een BIOS update gedaan naar de laatste stabiele versie (1019).

Ik heb ook nog na verschillende verwijzingen naar de temperatuur van de videokaart deze met het programma AtiTool in de gaten gehouden. Ik geloof niet dat deze extreem hoog zijn. Dit zijn de laatste 3 lijnen van de logfile voordat het systeem vastliep:
2009-01-09 02:08:02 I Temperature: GPU: 112.8°C GPU environment: 56.0°C
2009-01-09 02:08:12 I Temperature: GPU: 112.9°C GPU environment: 56.0°C
2009-01-09 02:08:22 I Temperature: GPU: 112.9°C GPU environment: 56.0°C

Wat nu?

Ik weet niet goed hoe ik nu verder moet. Zijn er nog andere programma's, acties of suggesties om het probleem te lokaliseren? Wijst dit op een kapot moederbord?

• Patriot
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22-05 13:39

Patriot

Fulltime #whatpulsert

Ehm, volgens mij is een GPU waarmee je water kan koken wel te heet hoor, hoe koel je die?

Verwijderd

Topicstarter
Patriot schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:26:
Ehm, volgens mij is een GPU waarmee je water kan koken wel te heet hoor, hoe koel je die?
Ik dacht dat deze temperaturen niet extreem hoog waren voor een GPU. Nou heb ik er toegegeven niet veel verstand van..

Er zit een ventilator op de videokaart - ik neem aan dat deze voor de juiste verkoeling zou moeten zorgen. Ik heb nu ook al enkele dagen de kast openstaan.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:03

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Voel eens voorzichtig of de heatsink van de videokaart ook zo enorm warm wordt. Misschien is er gewoon een probleem met het contact van de heatsink, waardoor hij zijn warmte niet goed afvoert. Die temperaturen zijn in elk geval zeker niet normaal.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• sertechaun
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 03-10-2025
In mijn ervaring heb ik gevonden dat Nvidia's in het algemeen beter bestand tegen hoge temps zijn dan ATI's.
Om maar een voorbeeld te noemen liep mijn Nv7800GS destijds vrij makkelijk in de 90-100 temps zonder problemen, terwijl mn ATI 9800XT al artifacts begon te tonen bij een temp van 70°C.

Ik geef wel toe dat dit waarschijnlijk hevig verschilt tussen alle kaarten; maar goed, het is iets wat me altijd bijgebleven is.

Zorg eens voor een betere luchtcirculatie in je systeem, of onderzoek als nodig de videokaart-fan voor stofophopingen of dergelijks. Dat ding staat zowaar in fik.

• XenoMorpH
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-04 10:04
Omgevings temp in de kast is wel erg hoog met 56C. Een goed airflow in je kast zal wonderen doen.
Wat voor een kast heb je.

@sertechaun: Tegenwoordig is het anders net andersom. De 4X00 reeks van ATi kan behoorlijk hoge temps aan a 100C+

Verwijderd

sertechaun schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:10:
In mijn ervaring heb ik gevonden dat Nvidia's in het algemeen beter bestand tegen hoge temps zijn dan ATI's.
Om maar een voorbeeld te noemen liep mijn Nv7800GS destijds vrij makkelijk in de 90-100 temps zonder problemen, terwijl mn ATI 9800XT al artifacts begon te tonen bij een temp van 70°C.
Ligt er natuurlijk maar net aan waar de sensor zit natuurlijk. ;)

Verwijderd

boven de 100° is gewoonweg te hoog, eender welke kaart tegen die temperatuur heeft een probleempje, gebruik atitool om de fan op een vast percentage te zetten, bv60- 65% of zo. Veel ati kaartjes hebben problemen met de fancontrol.

Verwijderd

Topicstarter
Ben met de temperatuur van de videokaart aan de slag gegaan - eerst door middel van het openschroeven van de kast. Bleek al snel dat de ventilator op de videokaart gewoon stuk was (toen ik deze pas controleerde was er nog niks aan de hand).

Heb daarna een nieuwe videokaart besteld (XFX Geforce 6200 512MB DDR2) en inmiddels ingebouwd. Hierbij nu de volgende metingen:
2009-01-15 01:52:40 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C
2009-01-15 01:52:50 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C
2009-01-15 01:53:00 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C

Dat lijkt me nu niet meer extreem hoog. Ik had gehoopt dat hiermee dus het probleem opgelost was. Helaas blijft de computer regelmatig vastslaan - dit heeft het dus niet verholpen. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Verwijderd schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 23:20:
Ben met de temperatuur van de videokaart aan de slag gegaan - eerst door middel van het openschroeven van de kast. Bleek al snel dat de ventilator op de videokaart gewoon stuk was (toen ik deze pas controleerde was er nog niks aan de hand).

Heb daarna een nieuwe videokaart besteld (XFX Geforce 6200 512MB DDR2) en inmiddels ingebouwd. Hierbij nu de volgende metingen:
2009-01-15 01:52:40 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C
2009-01-15 01:52:50 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C
2009-01-15 01:53:00 I Temperature: GPU: 55.0°C GPU environment: 0.0°C

Dat lijkt me nu niet meer extreem hoog. Ik had gehoopt dat hiermee dus het probleem opgelost was. Helaas blijft de computer regelmatig vastslaan - dit heeft het dus niet verholpen. Waar zou ik nog meer naar kunnen kijken?
De temperatuur van de kast is nu 0,0 graden? Heb je bij die metingen ook Atitool gebruikt voor een Nvidia kaart? Misschien is het beter om een ander programma te gebruiken om de temperaturen af te lezen, of lees ze af vanuit je BIOS als dat mogelijk is. Misschien dat andere delen van jouw computer oververhit raken, of misschien is de harde schijf aan het overlijden?

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

Pagina: 1