Database programma voor Mac OS X

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Beste,

ik wil zelf graag een database maken op OS X, maar kan geen goede software vinden.
Ik heb redelijke ervaring met Access en Oracle.

De opties, en de reden waarom ik het niet wil/kan gebruiken:
  • Access is dus niet mogelijk in OS X, en ik wil dus niet met Parallels of Bootcamp o.i.d. gaan werken, om zo Access in XP/Vista te kunnen gebruiken.
  • Oracle schijnt nog niet op een Intel Mac te werken.
  • Bento is te eenvoudig voor wat ik er mee wil
  • FileMaker vind ik vooralsnog te duur ($299)
Een optie blijft MySQL, Apache en PHP....
Blijkt nu net dat ik hier bijna geen ervaring mee heb (ooit eens iets op school mee gedaan)...
is dit te gebruiken voor het opzetten van een "huis tuin en keuken" database, zoals ik in Acces ben gewend?
Een simpele relationele database met een stuk of 10 tabellen, een aantal formulieren en rapporten...

ik hoor het graag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik heb nooit met Access gewerkt (:$), maar MySQL is niet heel erg moeilijk.

Probeer misschien zoiets?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 245027

anandus schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:08:
Ik heb nooit met Access gewerkt (:$), maar MySQL is niet heel erg moeilijk.

Probeer misschien zoiets?
Ik denk ook dat dat een goede oplossing is. Gebruikte zelf ook altijd XAMPP op school als ik een databaste en webservertje nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Het grappige is dat juist Bento bedoeld is om huis tuin en keuken databases op te kunnen zetten. MySQL, FileMaker, Oracle zijn weer meer de (zeer) geavanceerde databases. Misschien dat het handig is om even uit te wijden wat Bento nou te simpel voor wat jij er mee wilt doen maakt en wat voor soort databases je van plan bent om te maken. Goed mogelijk dat het meer een kwestie is van onwetendheid van een bepaald pakket dan dat het pakket het niet kan. M.a.w. wat versta jij onder huis tuin en keuken gebruik en waarom voldoet Bento daar niet aan?

Overigens is MySQL niet bepaald een relationele database. Je zult dan in PHP de relaties moeten gaan leggen en daar ook de rapporten en formulieren mee doen. Dat kan nog best wel eens flink wat werk zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door ppl op 09-01-2009 14:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_DoubleU
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10:36

The_DoubleU

Tweaker in München

Sinds kort is er ook een DB2 9.5 Beta uit voor OS X.
De gratis versie kan je hier downloaden.

Het werkt alleen op een intel met Leopard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 107mb
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Bento is echt een pakket waarmee je ahv sjablonen een database bouwt. ik zoek meer uitdaging. daarbij kost Bento ook 99 dollar, wat ik voor dat pakket zeker niet voor wil betalen.

ik wil in eerste instantie een filmdatabase maken, voor mijn redelijk uitgebreide collectie. Daarna komt een urenregistratie aanbod, die ik voor een bekende ga bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Bento kost 39 euro en er is een proefversie zodat je kunt kijken of het iets is. Je kunt ook een database zonder sjablonen maken en geheel naar eigen wens instellen. Maar wellicht is het wat te eenvoudig voor datgene wat je wil :)

[ Voor 60% gewijzigd door Daedalus op 09-01-2009 20:59 ]

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlaTieBla
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 18:00

BlaTieBla

Vloeken En Raak Schieten

107mb schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:29:
Bento is echt een pakket waarmee je ahv sjablonen een database bouwt. ik zoek meer uitdaging. daarbij kost Bento ook 99 dollar, wat ik voor dat pakket zeker niet voor wil betalen.

ik wil in eerste instantie een filmdatabase maken, voor mijn redelijk uitgebreide collectie. Daarna komt een urenregistratie aanbod, die ik voor een bekende ga bouwen.
Probleem met MySQL is dat het een database is en geen frontend (Wat Access bijv. wel heeft). Je zal met een MySQL/Oracle zelf nog een (web)applicatie moeten schrijven om gegevens in te voeren en er weer uit te halen.
Filemaker heeft volgens mij ook de mogelijkheid om zelf een frontend in het pakket zelf te maken.

leica - zeiss - fuji - apple | PSN = Sh4m1n0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freyk
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 11:41
Zou base van Neo-office (broertje van base van oo.org) een optie zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

ppl

Dan is wellicht iets als NeoOffice of OpenOffice.org ook wel een mogelijkheid. Met de db tool in OpenOffice.org kun je ook een connectie maken met een MySQL database. Dan zou je op die wijze ook nog een frontend kunnen bouwen voor die MySQL database als je toch iets van een MySQL server zou willen gebruiken. Niet dat het nodig is want zonder MySQL kun je er ook prima databases mee maken.

Voor het bijhouden van een videodatabase zijn er trouwens ook nog andere stukken software die er specifiek op zijn gericht. Misschien ook de moeite van het bekijken waard.

[ Voor 18% gewijzigd door ppl op 10-01-2009 15:54 ]

Pagina: 1