Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:58:
[...]
Kijk, hier heb ik wat aan, omdat ik dat euvel bij de BenQ in meerdere recencies heb gelezen.
[...]
Hier heb ik ook wat aan omdat niet wist dat PVA op die manier werkte. Dat IPS minder zwart weergeeft bij andere inkijkhoeken heb ik ook
opgemerkt.
Wat het punt is; ik kom van een CRT en ik wil dat zwart ook zwart blijft en dat de kleuren van het beeld niet veranderen als ik even met mijn hoofd schuif omdat ik van zithouding verander. Dus dan zit ik met PVA goed, maar als ik dubbel moet zien omdat ik even te snel mijn muis verschuif of ik zie
wazig bij snelle beeldveranderingen, dan zit ik daar ook niet op te wachten.
Dus...?
In principe zijn er verschillende eigenschappen/verschillen tussen schermen. Een paar meest opvallende:
- PVA is traditioneel de langzaamste, gedeeltelijk input lag en gedeeltelijk response time. Voor zover ik er ervaring mee heb is het eigenlijk niet lekker te gebruiken bij FPS games door de input lag, maar de response times van PVA matrices met RTC (response time compensation) is helemaal prima. Let wel op, dat 'wazige' als je snel vensters versleept is een RTC error en kan wél zichtbaar zijn.
- IPS is traditioneel relatief snel, zeker H- en S-IPS. Zelfs mijn oude IPS (zonder voorvoegsel) 2000FP kon UT3 prima spelen (1,5 frame response time, ongeveer 16-25ms, maar daar zie je in-game eigenlijk niks van). Moderne IPS schermen hebben echt totaal geen problemen met responstijden. Wel is het altijd een techniek geweest met weliswaar prima kleurweergave (gekalibreerd) maar slechtere zwartwaarden. Sterker nog, zwart op mijn laptop-TN (uitzonderlijk goede TN overigens, Compal IFL90 met LG.Philips 15.4" WSXGA+) is beter dan mijn twee IPSjes ooit waren (eerst 2000FP, daarna Dell 17"ertje uit 2005). Ook wil IPS sneller backlight bleeden, maar uiteraard veel minder geprononceerd dan de beste TN, dus daar merk je in de praktijk echt 0,0 van.
- MVA is 'goedkope' PVA en volgens mij ligt het belangijkste probleem dat hij heeft meer aan de prijs/kwaliteit dan aan de beeldtechniek. MVA is namelijk behoorlijk goed in kleurweergave (ik heb momenteel een HP L1940 MVA voor fotowerk) en heeft werkelijk sublieme inkijkhoeken zonder verkleuring, maar het lijkt heel erg gevoelig voor temporary image retention (TIR). Als ik zoals nu een halfuurtje een MATLAB-scherm met zwarte lettertjes op witte achtergrond heb staan en daarna een foto ga bekijken duurt het 2 minuten voordat de lettertjes echt helemaal uit mn scherm zijn. Ook zijn MVA schermen niet altijd true 8-bit.
Vergis je overigens niet in TN, zeker in laptops (highenders) en algemeen kleine panelen is het ernstig hard vooruit gegaan de laatste tijd. Ik durf te zeggen dat mijn laptopscherm beter is dan vrijwel elk IPS paneel van vóór 2004. Alleen tsja, zodra je meer dan 25-30 graden uit het lood ernaar kijkt wordt alles geel en/of blauwpaars. En het is inherent 6-bit (hoewel de mijne PWM dithert en dat vrijwel perfect zonder banding voor elkaar krijgt). Eigenlijk altijd ongeschikt voor fotowerk behalve als je echt moet.
Een S-PVA zal zelfs goede crt's van weleer een run for their money geven, net als veel H- en S-IPS panelen. Het is aan jou of je dat extra geld gaat uitgeven aan panelen met kalibratiehard- en software, betere interne processing en extra ergonomie. Ikzelf heb gewoon geen geld om uit te geven aan een echt goed scherm, dus ik behelp met een MVA en die doet het (met geleende kalibratiehardware) in 99% van de gevallen eigenlijk perfect. Zolang je weet dat hij een beetje clipt aan de onderkant en niet geweldig helder is, en de kleurtemperatuur de eerste 30 minuten verloopt, en TIR heeft, en daar rekening mee houdt...
... naja, koop maar wel een betere monitor dan ik