Toon posts:

Vijf 24 inch schermen, welke kiezen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga een nieuw schermpje kopen. Na onderzoek heb ik inmiddels wel door dat als ik echt kwaliteit wens, ik beter geen TN paneeltje kan nemen. Ik kwam uit op onderstaande schermen.

1. BenQ FP241W (P-MVA, 470 euro);
2. Dell UltraSharp 2408WFP (S-PVA, 800 euro);
3. Fujitsu-Siemens P24W-3 (S-PVA, 630 euro);
4. LaCie 324 (S-PVA, 880 euro);
5. Samsung 245T (S-PVA, 700 euro).

Het vervelende met deze schermen is dat geen enkele winkel ze in de showroom heeft staan. Dus je moet het doen op basis van internet recensies en wat anderen ervan vinden. Mijn vraag is daarom: heeft iemand nuttige opmerkingen m.b.t. deze schermen?
Bijv. het schijnt dat de Samsung 245T niet zo goed in zijn zwart weergave is.
De Dell had weer een extreme hoge input lag, en ga zo maar door.
Enne, het ding moet gewoon alles goed doen; Office, video's, games, etc,

• quelake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20-01 14:39

quelake

PSN Quelake

Via Qsix kan je iig de Dell een stuk goedkoper krijgen hoor! (zie ook het Dell topic).

Ik geloof dat je tegenwoordig onder de 500 euro uitkomt voor dat scherm.

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik vermoed dat er niet zoveel tweakers ervaring hebben met tft's van 800 euro omdat je al 22/24 inch schermen hebt voor 200 a 300 euro.

Overigens vraag ik me af of de kwaliteit van de huidige TN panelen echt slecht te noemen valt. Ik heb hier een 22 inch Acer AL2251w staan met TN panel en vind het echt een heel prettig scherm om naar te kijken. Mooie kleuren, en een prima kijkhoek.

[ Voor 48% gewijzigd door Noork op 09-01-2009 14:07 ]

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25
Momenteel loopt er een aanbieding bij de MediaMarkt: Acer AL2623W 26" 1920 x 1080 pixels. DVI poort. Voor € 250,-. Niet één van de vijf modellen, maar toch wil ik het even vermelden. Voor € 250,- een leuke prijs/kwaliteit verhouding en je kan nog een jaartje wachten tot dat de echt goede schermen ook gekelderd zijn in prijs.

Her en der zie je al meer aanbiedingen in dit soort monitoren. Ik zie ook steeds meer aanbiedingen van Full HD TV's van 40" 1920 x 1080 pixels onder de 699,- grens duiken.

[ Voor 14% gewijzigd door Jumpman op 09-01-2009 14:10 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Verwijderd

Floeps weg...

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 28-01-2009 18:41 ]

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-05 06:46

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Vergeet ook de HP-LP2475W niet (review 1 en review 2). Wordt zeer goed getest op de toonaangevende sites en is qua prijs erg redelijk (+/- 600 euro).

Een goedkope variant is de Philips 240PW9ES, die heeft exact hetzelfde scherm als de HP, maar minder aansluitmogelijkheden (+/- 450 euro).

Beiden hebben een nieuwe generatie H-IPS scherm. Aanraders!!!

• knights16
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-05 13:21
Ik kan je weinig advies geven in de modellen die je noemde, maar het ligt aan de eisen EN het budget dat je hebt. In hoeverre is kleurechtheid voor je belangrijk, in hoeverre is het estetische en ergonomische voor je van belang enz.

Ik weet alleen van de Dell (die ik zelf ook heb 2407) dat deze te verstellen is in hoogte en het het heeft een swivel voet. Ik weet dat sommige acers bijv niet eens te verstellen zijn, een vriend van mij heeft hem op een verhoogd bureau geplaatst omdat deze het anders niet prettig vond werken.

Dus als je je eisen hier duidelijker kenbaar gaat maken (office,games is voor mij te summier).. want speel je games waarbij een hoge FPS is gewenst of speel je flight sims waarbij een fps van 30/40 voldoet.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt,

PVoutput

• Mektheb
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16-05 12:23
2. Dell UltraSharp 2408WFP (S-PVA, 800 euro);
Qsix

Dell 2408wfp A01 Ultrasharp -Upgraded Model-
[2408 A01] €490,00

BTW Samsung heeft zelfde paneel, alleen andere elecktrische aansturing :)

[ Voor 24% gewijzigd door Mektheb op 09-01-2009 15:13 ]

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-04 07:10

mux

99% efficient!

Jumpman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:09:
Momenteel loopt er een aanbieding bij de MediaMarkt: Acer AL2623W 26" 1920 x 1080 pixels. DVI poort. Voor € 250,-. Niet één van de vijf modellen, maar toch wil ik het even vermelden. Voor € 250,- een leuke prijs/kwaliteit verhouding en je kan nog een jaartje wachten tot dat de echt goede schermen ook gekelderd zijn in prijs.

Her en der zie je al meer aanbiedingen in dit soort monitoren. Ik zie ook steeds meer aanbiedingen van Full HD TV's van 40" 1920 x 1080 pixels onder de 699,- grens duiken.
Prijs/kwaliteitverhouding heb je alleen als er ook daadwerkelijk kwaliteit is. Sorry voor de gewetenloze flame, maar imho is een goed scherm meer dan een zo groot mogelijk scherm voor zo weinig mogelijk geld. Acer heeft hoe dan ook flink zitten hakken in het scherm, ofwel met dode pixels, of met het type backlighting, of met de elektronica in het algemeen, vooral het gebruik van underpowered componenten. Ergonomie moet uiteraard ook flink lijden.

Ik weet niet hoezeer je hecht aan bouwkwaliteit en (waar ik dan beter wat van weet) kwaliteit van de interne elektronica, maar ik zou op dat laatste punt zeker niet voor de Acer of BenQ gaan. Benq heeft in het verleden bewezen dat ze inherent foute ontwerpen gewoon bleven doorlicenseren (zo ongeveer alle 17" en 19" schermen, TN, MVA of IPS, met het probleem dat het scherm heel even aangaat en daarna direct uitflikkert komt door een ontwerpfout die BenQ in het inverterontwerp heeft gemaakt). Acer heeft het vaak genoeg geflikt om foute condensatoren, veel te kleine transformatoren, slechte MOSFETs en algemeen brak printontwerp toe te laten om maar zoveel mogelijk te besparen (want het zijn prijsvechters, daarom doen ze het zo goed). Eigenlijk is Fujitsu-Siemens niets anders dan een bedrijf dat een ontwerp overkoopt en er z'n eigen merkje op zet, maar dat kan best een goed ontwerp zijn en die specifieke monitor weet ik dan te weinig over.

Als je er ook op wil gamen is PVA misschien niet de beste keuze omdat die altijd minstens 1 frame en over het algemeen 2 frames input lag moet hebben (zo werkt de RTC in een PVA monitor nou eenmaal). S-IPS en H-IPS heeft minder last van input lag, maar ziet er weer paars/blauw uit (bij een zwart scherm) vanuit grote verticale inkijkhoeken, dus dan moet je je scherm wel op enige afstand zetten en er recht naar kijken.

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 15:16:
Benq heeft in het verleden bewezen dat ze inherent foute ontwerpen gewoon bleven doorlicenseren (zo ongeveer alle 17" en 19" schermen, TN, MVA of IPS, met het probleem dat het scherm heel even aangaat en daarna direct uitflikkert komt door een ontwerpfout die BenQ in het inverterontwerp heeft gemaakt).
Kijk, hier heb ik wat aan, omdat ik dat euvel bij de BenQ in meerdere recencies heb gelezen.
Als je er ook op wil gamen is PVA misschien niet de beste keuze omdat die altijd minstens 1 frame en over het algemeen 2 frames input lag moet hebben (zo werkt de RTC in een PVA monitor nou eenmaal). S-IPS en H-IPS heeft minder last van input lag, maar ziet er weer paars/blauw uit (bij een zwart scherm) vanuit grote verticale inkijkhoeken, dus dan moet je je scherm wel op enige afstand zetten en er recht naar kijken.
Hier heb ik ook wat aan omdat niet wist dat PVA op die manier werkte. Dat IPS minder zwart weergeeft bij andere inkijkhoeken heb ik ook opgemerkt.

Wat het punt is; ik kom van een CRT en ik wil dat zwart ook zwart blijft en dat de kleuren van het beeld niet veranderen als ik even met mijn hoofd schuif omdat ik van zithouding verander. Dus dan zit ik met PVA goed, maar als ik dubbel moet zien omdat ik even te snel mijn muis verschuif of ik zie wazig bij snelle beeldveranderingen, dan zit ik daar ook niet op te wachten.

Dus...?

• Artikel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-05-2023
Jumpman schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:09:
Momenteel loopt er een aanbieding bij de MediaMarkt: Acer AL2623W 26" 1920 x 1080 pixels. DVI poort. Voor € 250,-.
Hey Jumpman, bij welke mediamarkt is deze monitor in de aanbieding? Of is zo'n aanbieding in het hele land hetzelfde? Klinkt namelijk erg aantrekkelijk, zo'n grote monitor voor zo weinig geld.

Acer Aspire 5930G-734G32MN

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:58:
[...]

Kijk, hier heb ik wat aan, omdat ik dat euvel bij de BenQ in meerdere recencies heb gelezen.

[...]

Hier heb ik ook wat aan omdat niet wist dat PVA op die manier werkte. Dat IPS minder zwart weergeeft bij andere inkijkhoeken heb ik ook opgemerkt.

Wat het punt is; ik kom van een CRT en ik wil dat zwart ook zwart blijft en dat de kleuren van het beeld niet veranderen als ik even met mijn hoofd schuif omdat ik van zithouding verander. Dus dan zit ik met PVA goed, maar als ik dubbel moet zien omdat ik even te snel mijn muis verschuif of ik zie wazig bij snelle beeldveranderingen, dan zit ik daar ook niet op te wachten.

Dus...?
In principe zijn er verschillende eigenschappen/verschillen tussen schermen. Een paar meest opvallende:
- PVA is traditioneel de langzaamste, gedeeltelijk input lag en gedeeltelijk response time. Voor zover ik er ervaring mee heb is het eigenlijk niet lekker te gebruiken bij FPS games door de input lag, maar de response times van PVA matrices met RTC (response time compensation) is helemaal prima. Let wel op, dat 'wazige' als je snel vensters versleept is een RTC error en kan wél zichtbaar zijn.
- IPS is traditioneel relatief snel, zeker H- en S-IPS. Zelfs mijn oude IPS (zonder voorvoegsel) 2000FP kon UT3 prima spelen (1,5 frame response time, ongeveer 16-25ms, maar daar zie je in-game eigenlijk niks van). Moderne IPS schermen hebben echt totaal geen problemen met responstijden. Wel is het altijd een techniek geweest met weliswaar prima kleurweergave (gekalibreerd) maar slechtere zwartwaarden. Sterker nog, zwart op mijn laptop-TN (uitzonderlijk goede TN overigens, Compal IFL90 met LG.Philips 15.4" WSXGA+) is beter dan mijn twee IPSjes ooit waren (eerst 2000FP, daarna Dell 17"ertje uit 2005). Ook wil IPS sneller backlight bleeden, maar uiteraard veel minder geprononceerd dan de beste TN, dus daar merk je in de praktijk echt 0,0 van.
- MVA is 'goedkope' PVA en volgens mij ligt het belangijkste probleem dat hij heeft meer aan de prijs/kwaliteit dan aan de beeldtechniek. MVA is namelijk behoorlijk goed in kleurweergave (ik heb momenteel een HP L1940 MVA voor fotowerk) en heeft werkelijk sublieme inkijkhoeken zonder verkleuring, maar het lijkt heel erg gevoelig voor temporary image retention (TIR). Als ik zoals nu een halfuurtje een MATLAB-scherm met zwarte lettertjes op witte achtergrond heb staan en daarna een foto ga bekijken duurt het 2 minuten voordat de lettertjes echt helemaal uit mn scherm zijn. Ook zijn MVA schermen niet altijd true 8-bit.

Vergis je overigens niet in TN, zeker in laptops (highenders) en algemeen kleine panelen is het ernstig hard vooruit gegaan de laatste tijd. Ik durf te zeggen dat mijn laptopscherm beter is dan vrijwel elk IPS paneel van vóór 2004. Alleen tsja, zodra je meer dan 25-30 graden uit het lood ernaar kijkt wordt alles geel en/of blauwpaars. En het is inherent 6-bit (hoewel de mijne PWM dithert en dat vrijwel perfect zonder banding voor elkaar krijgt). Eigenlijk altijd ongeschikt voor fotowerk behalve als je echt moet.

Een S-PVA zal zelfs goede crt's van weleer een run for their money geven, net als veel H- en S-IPS panelen. Het is aan jou of je dat extra geld gaat uitgeven aan panelen met kalibratiehard- en software, betere interne processing en extra ergonomie. Ikzelf heb gewoon geen geld om uit te geven aan een echt goed scherm, dus ik behelp met een MVA en die doet het (met geleende kalibratiehardware) in 99% van de gevallen eigenlijk perfect. Zolang je weet dat hij een beetje clipt aan de onderkant en niet geweldig helder is, en de kleurtemperatuur de eerste 30 minuten verloopt, en TIR heeft, en daar rekening mee houdt...

... naja, koop maar wel een betere monitor dan ik :)

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 18:41

ABD

Over die BenQ was men laaiend enthousiast. Er werden zelfs 10-en gegeven in reviews. Het scherm is wel 2 jaar oud, dus de vraag is hoe het zich verhoudt met moderne monitoren. Het was i.i.g. vrij duur en ik vraag me dan ook af of de electronica in dit scherm slecht zou zijn. Op Hardforum zijn ze erg gecharmeerd over BenQ, het is zeg maar wat hier Samsung is.

• mux

mux

99% efficient!

Over Samsung kan ik ook nog interessante dingen zeggen. Niet heel lang geleden was samsung een marge-speler (ze maakten vooral panelen en geen eigen monitoren, en wat ze op de markt brachten was low-end spul). Onder de naam 'Samtron' verkochten ze wat monitoren (net als dat Hannsol tegenwoordig onder de naam 'Hanns.G' monitoren op de markt brengt, en hetzelfde geldt voor Chi Mei Optoelectronics met Chimei schermen. In die tijd begonnen ze ook hun eigen controllers te maken, en vooral de controller die in de Samtron 73V werd gebruikt stond erom bekend om zomaar, zonder reden, te corrumperen. Het ingebouwde EEPROM was niet geschikt om zoveel cycli/uren door te maken. En dit was niet de eerste keer - tot op de dag van vandaag duiken elke keer weer chips van Samsung op die met hetzelfde te kampen hebben. Onder andere ook de SC24xx microcontroller in mijn PDA (HP 1940) [ok, die gebruik ik dus echt nooit meer, hij is erg oud, maar het is maar een voorbeeld]. Dus hoewel de panelen en het design van samsung (en eigenlijk ook wel de bouwkwaliteit) heel aardig zijn, ben ik persoonlijk niet heel geweldig te spreken over hun chips.

Maar zo is er altijd wel wat. NXP heeft brakke cryptografie (en hun hdcp-dingen zijn daardoor niet altijd geweldig, zoek schermen met een TI hdmi controller) [en ohja, ov-chipkaart], PixelWorks zuipt stroom, etc. etc. Als je op dit niveau gaat mierenneuken ben je misschien ook wel een beetje gestoord.

Verwijderd

Topicstarter
Als je er ook op wil gamen is PVA misschien niet de beste keuze omdat die altijd minstens 1 frame en over het algemeen 2 frames input lag moet hebben.
Kun je dat nader uitleggen? Ik heb dat namelijk niet op het internet kunnen vinden. Wat ik wel heb kunnen vinden is, dat RTC (Response Time Compensation) tot beeldruis kan leiden. Maar dat PVA tenminste 1 frame input lag nodig heeft, heb ik niet kunnen vinden.

• mux

mux

99% efficient!

PVA is een extreem trage beeldtechniek. Niet zo erg als passive-matrix technieken (~250ms responstijden) maar wel in de orde van 80-150 ms. Zonder RTC welteverstaan. [keep this information in mind]

TN, zeker het betere spul, is zonder RTC in de orde van 25-50 ms.

Als je een pixel een kleine transitie wilt laten maken zet je er gewoonlijk gewoon het signaal op dat overeenkomt met de kleur die je wilt, maar dat duurt veel te lang, dus RTC zet er een 'sterker' signaal op dat de pixel heel snel laat hobbelen naar een veel hogere waarde, maar heel dicht in de buurt van de waarde die de pixel eigenlijk moet zijn stopt hij met zn overdrive. De traagheid van de transitie zorgt er echter ook voor dat de pixel even een 'overshoot' heeft, dit is inherent aan control theory en kun je niks aan doen (je zou hogere-orde RTC kunnen toepassen, dat doet EIZO ook wel, maar daar heb je vééééél meer processorkracht voor nodig en da's duur). Als je elk frame, dus elke transitie, RTC gaat toepassen krijg je elke keer overdrive en beeldruis. Zeker als er wat scherpere overgangen zijn in de halftonen is dit gewoon storend, en naarmate de beeldtechniek trager is is het ook duidelijker zichtbaar (langer zichtbaar vooral).

Als je nou behalve informatie over het komende beeld, ook nóg een beeldje verder weet wat een pixel gaat doen kun je de transitie via een bézierkromme of least-squares-approximation netter langs de gewenste helderheidswaarden laten gaan. Hiervoor heb je elke keer informatie van minstens twee beelden in de toekomst nodig.

Ik hoop dat je je er iets bij kunt voorstellen, ik heb niet echt de tijd/zin om het duidelijk te laten zien in plaatjes.

Naarmate de beeldtechniek sneller is kun je RTC ook met maar één beeldje 'geheugen' toepassen. TN heeft de mogelijkheid om vrijwel elke halftoon-naar-halftoontransitie te maken in ongeveer 8 ms, dat is veel minder dan één frame. PVA kan dat voorlopig niet, dus daar moet je wat meer moeite doen om RTC errors (=beeldruis) te minimaliseren.

Het vervelende van PVA is dus dat je RTC *moet* gebruiken, anders is zo'n scherm onmogelijk om mee te werken anders dan als fotolijstje. Dus elk scherm heeft input lag, altijd, en minstens 1 frame.

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Ik ben begonnen met een Samsung 960BF(RTC problemen), na twee weken weg gedaan en een Phillips 190C gekocht, beviel een jaar redelijk goed (nog steeds TN, dus dat stond me tegen op een gegeven moment), sinds kort een LG W2600HP-BF gekocht (S-IPS, erg lage inputlag/responsetime, in hoogte verstelbaar, 26inch), kost 530 Euro ongeveer, bevalt zeer goed nu.
LG heeft ook een 24 inch, met P-MVA L245/6WH-BN

[ Voor 6% gewijzigd door RoadKill21 op 09-01-2009 19:40 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Verwijderd

Topicstarter
ssj3gohan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:22:

Als je nou behalve informatie over het komende beeld, ook nóg een beeldje verder weet wat een pixel gaat doen kun je de transitie via een bézierkromme of least-squares-approximation netter langs de gewenste helderheidswaarden laten gaan. Hiervoor heb je elke keer informatie van minstens twee beelden in de toekomst nodig.

Ik hoop dat je je er iets bij kunt voorstellen, ik heb niet echt de tijd/zin om het duidelijk te laten zien in plaatjes.

Het vervelende van PVA is dus dat je RTC *moet* gebruiken, anders is zo'n scherm onmogelijk om mee te werken anders dan als fotolijstje. Dus elk scherm heeft input lag, altijd, en minstens 1 frame.
Dank je wel voor je heldere uitleg d:)b . Vroeger heb ik bij de TH-Delft zo een "leuk" vakje als System & Signalen gedaan. Dus ik kan mij er inderdaad wel iets bij voorstellen *O* .

Samenvattend: PVA heeft altijd RTC nodig en heeft voor de opbouw van ieder beeld op tijdstip [n], minimaal het volgende beeld op tijdstip n=n+1 nodig, het liefst ook nog het beeld op tijdstip n=n+2 (voor het 2e orde effect). Dat betekent; dat niet alleen het type PVA-paneel van belang is, maar dat evenzo van belang is het type RTC dat men gebruikt en de wijze waarop deze geimplementeerd is. Dat verklaard dus waarom één en hetzelfde paneel (bv. Samsung LTM240M2) in verschillende monitoren, van verschillende fabrikanten, verschillend presteren.

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:19:
Als je naar de SPVAtjes zit te kijken dan is de Eizo 2431SW erg mooi (750 euro). Vooral de omgevingslichtsensor en keurige sRGB calibratie op basis van dit omgevingslicht maken kleurweergave en zwartwaarde perfect.

Een nadeel van alle S-PVA, is dat er toch wel 2 beelden inputlag op zit. Gelukkig kan die grijze smurrie in je schedel daar aardig voor compenseren, tenzij je veel online speelt. Dan zit er een minder voorspelbaar brein achter je tegenstanders, en is dit vermogen van je brein ineens een stuk minder.
:Y) Zeker weten een prachtscherm. En bedenk alstublieft heel erg goed van te voren dat veel van de schermen die ook genoemd worden een zogenoemde "wide gamut" hebben. Dat klinkt allemaal heel stoer en positief, maar het resultaat is dat je in ieder geval in non-colormanaged applicaties zeer afwijkende kleuren kunt hebben. Voor sommigen is een wide gamut scherm wel positief, voor velen ook niet. Probeer uit te vinden bij welke groep je hoort.

Na een tijdje wide gamut toch maar snel de Eizo is huis gehaald.

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 20:46:
[...]

Dank je wel voor je heldere uitleg d:)b . Vroeger heb ik bij de TH-Delft zo een "leuk" vakje als System & Signalen gedaan. Dus ik kan mij er inderdaad wel iets bij voorstellen *O* .

Samenvattend: PVA heeft altijd RTC nodig en heeft voor de opbouw van ieder beeld op tijdstip [n], minimaal het volgende beeld op tijdstip n=n+1 nodig, het liefst ook nog het beeld op tijdstip n=n+2 (voor het 2e orde effect). Dat betekent; dat niet alleen het type PVA-paneel van belang is, maar dat evenzo van belang is het type RTC dat men gebruikt en de wijze waarop deze geimplementeerd is. Dat verklaard dus waarom één en hetzelfde paneel (bv. Samsung LTM240M2) in verschillende monitoren, van verschillende fabrikanten, verschillend presteren.
Tegenwoordig gebruiken we op de TU Ogata, Modern Control Engineering

• Jumpman
  • Laatst online: 01:25
Artikel schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:00:
[...]

Hey Jumpman, bij welke mediamarkt is deze monitor in de aanbieding? Of is zo'n aanbieding in het hele land hetzelfde? Klinkt namelijk erg aantrekkelijk, zo'n grote monitor voor zo weinig geld.
Sowieso in Ede en Utrecht. Check de digitale folders op de website. Ik heb er overigens zelf geen.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• linp
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-05 20:29
Artikel schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 17:00:
[...]

In ieder geval in MM groningen 265 euro , ik heb er net een gehaald

• Goron
  • Laatst online: 27-01 22:18
Ik kan de HP L2475w wel aanraden. Echt een alleskunner, super veel aansluitingen, en zeer mooi beeld. Heeft een H-IPS scherm, maar komt qua zwartwaarden in de buurt van de PVA schermen. (tftcentral.co.uk) Enige is dat er een soort ' white glow' op het zwart ontstaat als je meer dan 45 graden van het scherm kijkt. Dit komt voor zover ik weet door het ontbreken van een ' true white polarizer', echter IPS schermen met zo'n ding zijn twee maal zo duur. Verder naar mijn mening qua inputlag, responstijd, aansluitingen en kleurweergave echt perfect.

[ Voor 3% gewijzigd door Goron op 17-01-2009 16:22 ]

• rvrbtcpt
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18:54
Op tftcentral.co.uk staan ook aankondigingen van de LG en Dell schermen met LED achtergrond verlichting. Dit lijkt me nog wel de moeite waard om op te wachten.
Samsung heeft een TV die dit heeft, de 7 serie meen ik. Het beeld daarvan is echt prachtig.

• mux

mux

99% efficient!

WaWaWiiiiWa schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:21:
Ik kan de HP L2475w wel aanraden. Echt een alleskunner, super veel aansluitingen, en zeer mooi beeld. Heeft een H-IPS scherm, maar komt qua zwartwaarden in de buurt van de PVA schermen. (tftcentral.co.uk) Enige is dat er een soort ' white glow' op het zwart ontstaat als je meer dan 45 graden van het scherm kijkt. Dit komt voor zover ik weet door het ontbreken van een ' true white polarizer', echter IPS schermen met zo'n ding zijn twee maal zo duur. Verder naar mijn mening qua inputlag, responstijd, aansluitingen en kleurweergave echt perfect.
Die polarizers moeten van de kwaliteit van die op fotocamera's zijn, en daar ben je aan een oppervlak kleiner dan 1/20 van je scherm al 70 euro kwijt, dus idd erg dure polarisatiefilters :)

• ABD
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-05 18:41

ABD

Frijns.Net schreef op zaterdag 17 januari 2009 @ 16:35:
Op tftcentral.co.uk staan ook aankondigingen van de LG en Dell schermen met LED achtergrond verlichting. Dit lijkt me nog wel de moeite waard om op te wachten.
Samsung heeft een TV die dit heeft, de 7 serie meen ik. Het beeld daarvan is echt prachtig.
Dat zijn wel TN panelen, daar zit TS geloof ik niet op te wachten. Wel goed nieuws dat LED BLU's mainstream gaan worden.

• Sjoerd
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Heb sinds enkele dagen de hp LP2475w misschien ook de moeite waard om naar te kijken, binnen de prijs klasse en uitstekende kwaliteit (zie ook de review op tftcentral)

Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama

Pagina: 1