Receiver met beperkte afmeting

Pagina: 1
Acties:

• JaRuBe
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08-02 22:19
Hallo, ik zit met het volgende. Mijn huidige receiver is aan vervanging toe en dus ben ik flink gaan zoeken naar een systeem waarmee ik alles uit HD en Bluray kan halen. Ik heb een 47" Full HD scherm en wil daar dus een receiver bij welke ook de formaten DTS-HD en Dolby Digital HD af kan spelen.

Nu zit ik echter met het probleem dat deze receiver in mijn video/audio meubel zal moeten komen te staan. Zoals gezegd staat mijn huidige receiver hier prima in alsmede mijn HTPC en TV-ontvanger. Voor wat betreft warmteafvoer heb ik met deze 2 laatste geen probleem omdat zij hun warmte aan de achterkant afvoeren en de kast aan de achterkant geheel open is.

De beperking die ik nu heb is dat de nieuwe receiver niet hoger mag zijn dan 15cm omdat deze anders simpelweg niet in de kast past. Maar, ik denk dat hij zelfs lager moet zijn omdat de meeste receivers hun warmte via de bovenkant afvoeren en dus moet daar wel ruimte voor zijn... toch?

Hoe dan ook, de meest gangbare modellen die ik van de verschillende merken (Onkyo, Denon, HK etc...) heb bekeken zijn allen hoger dan 15cm en komen dus sowieso niet in aanmerking...

Heeft er iemand tips aangaande recievers die in mijn kast passen en ook voldoen aan de gestelde eisen?

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-02 11:56
Je zou even naar Cambridge Audio kunnen kijken.

• tollo71
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
mac1987 schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 00:31:
Je zou even naar Cambridge Audio kunnen kijken.
Ikzelf had dezelfde "problematiek" en ben uiteindelijk uitgekomen op de Onkyo HTX-22D (met SKS11 5.1 uitbereiding).

• mac1987
Het hangt er ook een beetje vanaf hoeveel waarde je hecht aan de mogelijkheid tot uitbreiding en upgrading. Die Onkyo is een prima set, maar een losse receiver is toch handiger in dat opzicht.
Ook zit je aan de meegeleverde speakerset vast, terwijl de keuze bij losse componenten vrij blijft.
JaRuBe, heb je al speakers (op het oog) ?

• Sevenhunt
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-02 13:54
Ik weet niet wat je als blu-ray speler gaat gebruiken, maar als die al dts hd en dolby digital hd kan decoderen hoeft de receiver dat niet meer he. Dan laat je je speler decoderen en stuur je het als pcm naar de receiver.

Geluidskwaliteit is dan exact hetzelfde.

Waarom deze opmerking?
Zonder de hd decodering zou je eens naar panasonic receiver kunnen kijken, deze zijn een stuk platter.

• tollo71
  • Niet online
Sevenhunt schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 20:40:
Ik weet niet wat je als blu-ray speler gaat gebruiken, maar als die al dts hd en dolby digital hd kan decoderen hoeft de receiver dat niet meer he. Dan laat je je speler decoderen en stuur je het als pcm naar de receiver.

Geluidskwaliteit is dan exact hetzelfde.

Waarom deze opmerking?
Zonder de hd decodering zou je eens naar panasonic receiver kunnen kijken, deze zijn een stuk platter.
Je kunt prima andere speakers gebruiken bij de Onkyo HTX-22D, alleen de subwoofer is geintegreerd. Er zijn op diverse fora berichten van mensen die, tot grote tevredenheid, de fronts hebben vervangen door andere, meestal grotere en duurdere speakers.

Een groot voordeel van de Onkyo is in mijn ogen de uitstekende prijs-kwaliteit. Cambridge en de Panasonic Receivers zijn fors duurder. Het voordeel daarbij is weer dat je vaak meer aansluitingen hebt.
Onkyo HTX-22D: 2xHDMI 1.3a in (1 uit), 2x optical, 1x coaxial, 2x tulp.

• Sevenhunt
tollo71 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 07:38:
[...]

Je kunt prima andere speakers gebruiken bij de Onkyo HTX-22D, alleen de subwoofer is geintegreerd. Er zijn op diverse fora berichten van mensen die, tot grote tevredenheid, de fronts hebben vervangen door andere, meestal grotere en duurdere speakers.

Een groot voordeel van de Onkyo is in mijn ogen de uitstekende prijs-kwaliteit. Cambridge en de Panasonic Receivers zijn fors duurder. Het voordeel daarbij is weer dat je vaak meer aansluitingen hebt.
Onkyo HTX-22D: 2xHDMI 1.3a in (1 uit), 2x optical, 1x coaxial, 2x tulp.
ik vind onkyo ook prima, heb zelf de 606.
Cambridge audio is idd fors duurder, maar panasonic zit wel ongeveer in dezelfde prijsklasse. Is alleen minder bekend als receivermerk.

• tollo71
  • Niet online
Sevenhunt schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 08:04:
[...]

ik vind onkyo ook prima, heb zelf de 606.
Cambridge audio is idd fors duurder, maar panasonic zit wel ongeveer in dezelfde prijsklasse. Is alleen minder bekend als receivermerk.
Ik heb de Panasonic SA-XR59 overwogen maar die is toch veel duurder hoor (goedkoopste @ kieskeurig €459 excl. verzenden). Daarvoor heb je ook makkelijk jouw reciever en dan zou ik het wel weten! Alleen die inbouwhoogte.......
Van Sony weet ik ook dat ze een complete set hebben, met HDMI, waarvan de receiver niet zo hoog is. Maar of die bijvoorbeeld gedecodeerde DTS-HD (van bv PS3) accepteerd weet ik niet. Hij had zeker niet zelf een DTS-HD decoder onboard.
De basisset Onkyo HTX-22D is met €300 lekker geprijst in de "beperkte" inbouwhoogte categorie (eigenlijk geen inbouwhoogte want geintegreerd met Subwoofer).

• mac1987
Maar waarom zou je een set met speakers kopen en dan de speakers vervangen? Logischerwijs zou je dan voor hetzelfde geld een set moeten kunnen kopen zonder speakers met een betere receiver.
Maar nogmaals de vraag: heeft de topicstarter al speakers? En hoe belangrijk vindt hij het branden van een HD-lampje en hoeveel waarde hecht hij aan muziekweergave?
Hoewel de Onkyo HD-Audio decoders heeft durf ik er best wat geld op te zetten dat de Cambridge Audio met muziek beter klinkt. Dit is ook logisch, hij is iets duurder (€500) en mist de bijgeleverde speakers.
Wil je echter per se HDMI en HD-Audio decodering, dan zul je bijna zeker op de Onkyo uitkomen.
Daar is overigens ook heel weinig mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik ben echter voorstander van losse componenten en die Cambridge Audio is qua klank een erg mooie receiver en hij is maar 10cm hoog.

[ Voor 22% gewijzigd door mac1987 op 14-01-2009 14:51 ]

• tollo71
  • Niet online
mac1987 schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 14:37:
Maar waarom zou je een set met speakers kopen en dan de speakers vervangen? Logischerwijs zou je dan voor hetzelfde geld een set moeten kunnen kopen zonder speakers met een betere receiver.
Maar nogmaals de vraag: heeft de topicstarter al speakers? En hoe belangrijk vindt hij het branden van een HD-lampje en hoeveel waarde hecht hij aan muziekweergave?
Hoewel de Onkyo HD-Audio decoders heeft durf ik er best wat geld op te zetten dat de Cambridge Audio met muziek beter klinkt. Dit is ook logisch, hij is iets duurder (€500) en mist de bijgeleverde speakers.
Wil je echter per se HDMI en HD-Audio decodering, dan zul je bijna zeker op de Onkyo uitkomen.
Daar is overigens ook heel weinig mis mee hoor, begrijp me niet verkeerd. Ik ben echter voorstander van losse componenten en die Cambridge Audio is qua klank een erg mooie receiver en hij is maar 10cm hoog.
Ik ben het volledig met je eens. Als ik niet gebonden was aan mijn budget zou ik zeker de Cambridge Audio kiezen en daar een leuke speakerset bijkopen. Maar dan praat je over meer dan €1000 totaal.
Ik prefereer ook losse componenten maar ik kon met mijn eisen qua inbouwhoogte (~10 cm) en budget (~350 euro) niet voor de gangbare receivers (Onkyo/Harman Kardon/Denon/Yahama etc) kiezen.
Als de TS dezelfde overwegingen qua afmetingen en budget heeft zou hij zeker naar de Obkyo HTX22HD kunnen kijken.

Een van de voornaamste redenen dat mensen (in de fora die ik heb geraadpleegd) de bijgeleverde speakers vervangen is omdat ze al een bestaande set hebben staan.

[ Voor 3% gewijzigd door tollo71 op 14-01-2009 16:04 ]

• mac1987
Gebonden aan een budget van €350 is de Onkyo inderdaad waarschijnlijk de beste keus. Hoe ze een behoorlijke receiver plus speakers voor dat bedrag hebben kunnen maken is mij een raadsel.

• Sevenhunt
Wel fijn dat de TS zelf ook nog eens reageert op zn topic.

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-11-2025

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

Hoe erg ben je gehecht aan je meubel? waarschijnlijk is het goedkoper om het meubel te vervangen dan je te laten beperken tot 15cm hoogte. kies een receiver die aan je geluidseisen voldoet en zoek daar dan een passend meubel bij (ikea hoeft niet duur of lelijk te zijn).

bovenstaand is even de andere kant op denken!

• tollo71
  • Niet online
Firestorm schreef op donderdag 15 januari 2009 @ 14:36:
Hoe erg ben je gehecht aan je meubel? waarschijnlijk is het goedkoper om het meubel te vervangen dan je te laten beperken tot 15cm hoogte. kies een receiver die aan je geluidseisen voldoet en zoek daar dan een passend meubel bij (ikea hoeft niet duur of lelijk te zijn).

bovenstaand is even de andere kant op denken!
Je moet eens met mijn vrouw gaan praten : O-)
Heb alles afgespeurd naar vervangende kastjes maar ze wilde er niet aan..... Daarbij ben ik nu erg tevreden met de Onkyo HTX-22HD (+SKS11).
Pagina: 1