1 Gbit Switch of 1Gbit router

Pagina: 1
Acties:

• almeerder
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-05-2023
Beste Tweakers!

Waarschijnlijk stel ik nu een vraag welke vast al besproken en uitgelegd staat op het forum, maar met de zoekopties kwam ik niet bij het gewenste resultaat, dus toch maar een nieuw topicje.

Ik heb een Internetverbinding van Telfort, welke binnenkomt op de Telfort (wireless) router, nu wil ik graag een 1 Gbit intern netwerkje aanleggen, om mijn 3tal pc's, Popcorn Hour (max 100mbit)en toekomstig Gbit NAS servertje te koppelen, wat is nu wijsheid........

Een Gbit Switch te kopen en een kabel trekken van de ADSL router naar de Switch. Kan dit zomaar?

Een Gbit router kopen om de Telfort ADSL Router te vervangen? ook hier, kan dit zomaar?

Ikzelf neig het meest naar een Gbit Switch, aanbevelingen zijn welkom :-)

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Een Gbit switch is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Daarnaast is er geen reden om het internet-toegangspunt met 1 Gbit uit te rusten, dus zou ik je router gewoon laten staan en er een switch bij zetten.

200 meter is de maximale lengte van een UTP kabel.

Het enige dat ik niet snap aan je omschrijving is waarom je er een kabel bij zou moeten trekken.
Komen de verschillende computers nu al samen op de router?
Dan kun je de switch daarnaast zetten, daar de computers op aansluiten en een heel kort (straight forward) kabeltje van switch naar router leggen.

[ Voor 38% gewijzigd door ByteDelight op 09-01-2009 13:34 ]

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:31

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Switch zal gewoon werken, zo lang je alle apparaten die je via gbit wilt aansluiten dan maar op die switch hangt.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• almeerder
bverstee schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:33:
Een Gbit switch is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Daarnaast is er geen reden om het internet-toegangspunt met 1 Gbit uit te rusten, dus zou ik je router gewoon laten staan en er een switch bij zetten.

Het enige dat ik niet snap aan je omschrijving is waarom je er een kabel bij zou moeten trekken.
Komen de verschillende computers nu al samen op de router?
Dan kun je de switch daarnaast zetten, daar de computers op aansluiten en een heel kort (straight forward) kabeltje van switch naar router leggen.
Snelle reactie hoor!

Op dit moment maken de pc's gebruik vane een wireless verbinding, dit geeft echter toch wel veel storingen, dus vandaar dat ik weer naar een bekabelde verbinding wil gaan. de Router komt binnen in de gangkast, vandaaruit wil ik dus een kabel trekken naar de computerkamer waar ik de Gbit switch dan wil plaatsen, hier komt ook de kabel binnen welke naar de PCH in de woonkamer gaat!

nog tips mbt Gbit Swich? ik zie bv al een D-Link DGS-1005D (5x1Gbps, RJ-45) voor 26 euro staan?

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:53
Die D-link is een goede switch voor jou en mij, ik heb dezelfde. Goedkoop en snel :)
Je opzet is ook goed. Router in de meterkast, kabel naar de woonkamer, switch neerzetten, en vanaf de switch weer kabels naar de pc en PCH (en later de NAS).

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

5 poorts is alleen niet genoeg voor 3 pc's, je popcornhour en een NAS, aangezien de switch ook nog gekoppeld moet worden aan de router. Dus als ik jou was zou ik de 8 poorts versie nemen :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 28-01 22:16
bverstee schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:33:..
...
...
Ik ben er haast zeker van dat dit 100 meter is.

exop.io

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03-03 17:49

BHQ

bverstee schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 13:33:
:o
200? 100...

• almeerder
AlterMann schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:35:
Die D-link is een goede switch voor jou en mij, ik heb dezelfde. Goedkoop en snel :)
Je opzet is ook goed. Router in de meterkast, kabel naar de woonkamer, switch neerzetten, en vanaf de switch weer kabels naar de pc en PCH (en later de NAS).
Bedankt voor de reacties! Ik ga er mee aan de slag :-)

• almeerder
Orion84 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:37:
5 poorts is alleen niet genoeg voor 3 pc's, je popcornhour en een NAS, aangezien de switch ook nog gekoppeld moet worden aan de router. Dus als ik jou was zou ik de 8 poorts versie nemen :)
Ja slim idd! Die routeraansluiting zou je zo vergeten idd. thnx

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 04-01 10:58
eXop schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:37:
[...]

Ik ben er haast zeker van dat dit 100 meter is.
Officieel wel :)

Maar er zijn al succesvolle verhalen met 120-130 meter etc, kwestie van goede kwaliteit.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
Tot 100M kan je denk ik garanderen, die 120m verhalen zijn dat niet.
Ook gaat de kwaliteit van de kabel achteruit, het lijkt me niet echt prettig dat je na 2 jaar je 130m lange kabel moet vervangen omdat hij het niet meer goed doet.

Ik heb altijd gewoon gewoon 100m aangehouden, wil je toch langer gewoon proberen.
Leg de kabel, werkt het niet? Gooi middenin en switch/hub/bridge en klaar.

[ Voor 27% gewijzigd door battler op 09-01-2009 20:09 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

ChaserBoZ_ schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:59:
[...]

Officieel wel :)

Maar er zijn al succesvolle verhalen met 120-130 meter etc, kwestie van goede kwaliteit.
Ik kan je wel het een en ander vertellen over gigabit op 120m koper met enterprise hardware. Om het kort te houden, het werkt.....onstabiel.

You don't need eyes to see, you need vision

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:14

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Enige reden om Gbit op de router zelf te hebben is als je een >95Mbit/s internetverbinding hebt. Dat gaat met ASDL (2(+)) niet gebeuren. Overigens garanderen Gbit poorten op een router niet dat hij goed en snel >100Mbit/s WAN-to-LAN kan routeren, maar ook dat is niet van toepassing op een 20Mbit/s lijntje.

Gewoon router houden en waar nodig Gbit switches gebruiken. Vergeet ook niet te zorgen voor CAT5e of CAT6 kabel. Voor Gbit over gewone CAT5 geldt hetzelfde als wat Yalopa hierboven zegt. Soms lukt het wel, maar je kunt er niet vanuit gaan dat het stabiel werkt.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Yalopa schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:13:
[...]

Ik kan je wel het een en ander vertellen over gigabit op 120m koper met enterprise hardware. Om het kort te houden, het werkt.....onstabiel.
200m is inderdaad twee bruggen te ver. Zonder inderdaad merken te noemen hebben zelfs de besten onder hen verschillen tussen bvb poort 1 en poort 2 van hun apparaten. 120m is inderdaad zowat de grens (voor 10Mbps uiteraard verder) voor een voorzichtig gekozen poort op de switch (trial and error).
Toegegeven... een punt tot punt verbinding zal wellicht iets verder kunnen...en er zullen wel voorbeelden zijn waar het eens gelukt is.
edit-off-topic: IL (demping) bepaalt de lengte. elk connectie (met inderdaad reflectie) is extra demping. De PHY (poort) is gestandaardiseerd en zoals bij elk product zullen sommige merken zich net aan de standaard houden en andere nemen wat meer marge nemen en net iets verder signaal kunnen sturen.

edit on topic: ik ga zelf voor de switch, maar zoals orion zei, je moet dan wel alle devices in de buurt hebben staan van de switch. Mijn NAS staat in de garage en mijn PC's en lan printer staan boven...dus had ik geen keuze. Nu dus dir655 voor router en boven een switch (linksys).
Dlink vond ik vroeger niets waard, maar ik moet mijn mening herzien. Zowel NAS als router vind ik super. Enkel als je héél veel netwerk verkeer hebt, zou je misschien semi pro materiaal moeten kiezen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 10-01-2009 19:16 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Die afstand heeft niets te maken met merken van netwerkapparatur. Het gaat hier gewoon om de reflectie van het electrisch signaal over koper.

You don't need eyes to see, you need vision

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

dion_b schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 23:23:
Enige reden om Gbit op de router zelf te hebben is als je een >95Mbit/s internetverbinding hebt. Dat gaat met ASDL (2(+)) niet gebeuren. Overigens garanderen Gbit poorten op een router niet dat hij goed en snel >100Mbit/s WAN-to-LAN kan routeren, maar ook dat is niet van toepassing op een 20Mbit/s lijntje.

Gewoon router houden en waar nodig Gbit switches gebruiken. Vergeet ook niet te zorgen voor CAT5e of CAT6 kabel. Voor Gbit over gewone CAT5 geldt hetzelfde als wat Yalopa hierboven zegt. Soms lukt het wel, maar je kunt er niet vanuit gaan dat het stabiel werkt.
Mwa, ook bij een wat minder snelle internetverbinding kan het wel lonen hoor :)

Een gemiddelde '100mbit' router krijgt vaak niet meer dan 30Mbit/s fatsoenlijk gerouteeerd. De meeste gigabit routers daarentegen hebben een behoorlijk hogere doorvoer van WAN naar LAN en omgekeerd. Maargoed, voor een 20Mbit/s lijn is er inderdaad geen reden om een snellere router aan te schaffen :)

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-02 20:01

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb zelf de volgende setup,

Speedtouch 780 -> Cat5 -> Netgear GS108T ->Cat5E ->5 pc's.

Dit geeft me ongeveer 80mb/s hangt van bestand grootte af., voor mij een perfecte oplossing.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Zelf heb ik deze switch:
pricewatch: Asus GigaX 1108B

Niet duur en prima performance. Het internet komt binnen via een oude Copperjet 810 die maar 10Mbps aankan. Toch kan ik op de PC's in mijn netwerk bestanden uitwisselen met ca. 70MB/s

[Copperjet 810] --10Mbit--GigaX 1108B--1Gbit---(4*PC+NAS+VOIP-ATA,enz..)
Pagina: 1