• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
We gebruiken nu een tijdje dfs om orderdata te syncroniseren naar verschillende nevenlocaties.

eerst zou ik even een korte situatiebeschrijving geven:

Er is een "main" file server met daarop alle actuele orders (+/- 1000 orders). Nu zijn er een drietal nevenlocaties die een alleen de orders hebben die daar daadwerkelijk gebruikt worden, dit wordt dus met dfs gesynchroniseerd met de hoofdlocatie. Nu is het zo gemaakt dat als er vanuit SAP een order wordt aangemaakt dat er een AD groep, een map wordt aangemaakt en dat de map de goede ntfs permissies krijgt etc en er wordt ook aangegeven op welke locaties de order aanwezig moet zijn en welke mensen toegang krijgen etc.

Helaas heb ik het nog niet voor elkaar gekregen om dfs ook in een script te verwerken aangezien ik nergens scripting mogelijkheden zie. Dit is eigenlijk hetgene wat er in het script zou moeten komen:

-welke map moet er aan welke replication groep worden toegevoegd
-naar welke file server moet dit gesynchroniseerd worden
-wat is de primary server
-wat is de doelmap

Dit zijn allemaal onderdelen die je in de dfs management console in een wizard kan instellen. Alleen nou is dus de vraag: Hoe kan je dit scripten dit laatste handwerk ook verleden tijd is.

• Avvd
  • Niet online
Bedankt hiervoor, ik heb het nu 100% werkend :)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dacht hier toevallig ook vandaag aan, een scriptje zodat de primary targets worden veranderd. Ga de link ook eens doornemen :)

• Avvd
  • Niet online
Om even verder te borduren of dit onderwerp:

Is het ook mogelijk om met dfs file locking toe te passen. Microsoft zelf geeft niet aan dat het niet kan en met wat zoeken kwam ik al snel uit op een stukje software van Peer:
http://www.peersoftware.com/products/peerlock/peerlock.aspx

Helaas is dit software pakketje aardig aan de prijs (1300 dollar per node). Kent er nog iemand alternatieven voor dit pakket zodat er toch file locking kan worden toegepast?

Of hoe het eventueel met een work-around toch met dfs te doen is. Ik post het maar in dit forum want in de andere forums krijg je helaas geen reacties die ook daadwerkelijk bruikbaar zijn in een bedrijfsomgeving.

Helaas zijn er maar weinig professionele file synchronisatie pakket. Ik had ook gekeken naar symantec veritas volume replicator maar deze wordt schijnbaar niet meer verder ontwikkeld voor windows server. Ik zou het liefste een alternatief zien aangezien dfs in windows nogal wat maartjes heeft.

[ Voor 29% gewijzigd door Avvd op 12-01-2009 10:07 ]

• reclamedoos
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-01 12:26
Wij gebruiken de Peerlock software hier naar volle tevredenheid. In onze zoektocht (nu 1.5 jaar geleden) hebben geen goed werkende alternatieven gevonden.
Mocht je toch geld gaan investeren dan kan je ook Peersync overwegen (heeft multi-threading tov single threading van DFS) of FolderMaestro (zelfde firma) wat meer management mogelijkheden heeft.
Nadeel van Peerlock is dat je per server dePeerlock software moet instellen, en er geen centrale management tool is.

Maar om je vraag te beantwoorden: in DFS zit voor zover ik heb kunnen vinden geen mogelijkheid om files (realtime) te locken in de gehele omgeving. Ik weet (nog) niet hoe de nieuwe Windows 2008 of zelf 2008 R2 met het BracheCache principe hier mee omgaan.

• bazkar
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-02 12:59
Wij zitten in principe in dezelfde situatie en hebben DFS met peerlock software overwogen.
Een alternatief voor DFS + Peerlock software is WAN acceleration. Weliswaar een heel andere insteek, maar wel bruikbaar voor meer doeleinden dan alleen DFS. Met WAN acceleration en eventueel pre-positioning van bepaalde mappen/bestanden bereik je hetzelfde als met DFS, maar dan met ingebouwde file-locking.

Wij zijn een cisco georienteerd bedrijf, en dan kom je uit op Cisco WAAS, maar ook Riverbed en andere bedrijven doen hierin goede zaken.

• Avvd
  • Niet online
peersync gebruiken we ook op een andere lokatie om wat statische data te synchroniseren, helaas vonden we het pakketje niet passend bij onze situatie. De hoofdreden hiervan was dat peersync veels te veel van de cpu verbruikt op onze vmware machines en je bent het verplicht om het op een fileserver zelf te installeren, je kan er dus geen dedicated server voor inrichten of wat dan ook. De peerlock software valt helaas buiten ons budget (we zijn slechts een mkb bedrijf met +/- 300 werkplekken). Opzich is het wel vreemd. Peersync kost 600 dollar per server licentie en peerlock 1300dollar excl verplicht support contract voor het 1e jaar (logisch natuurlijk?).

Het wan acceleration ga ik zeker onderzoeken. Ik ben nou overigens ook aan het kijken naar symantec volume replicator (voorheen veritas).

Ik vind het overigens wel erg jammer dat dfs geen file-lock optie heeft aangezien dat eigenlijk toch wel een must is voor synchronisatie. Misschien dat server 2008 R2 nog wat brengt.

[ Voor 13% gewijzigd door Avvd op 13-01-2009 17:11 ]

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Heb het tot nu toe niet kunnen vinden, niet in dfsradmin (puur voor replicatie) en dfsutil , maar kan je via een script of dos commando de target prority instellen?

Of heeft iemand documentatie voor me hierover?
Pagina: 1