PCMCIA als access point onder W2k of Linux

Pagina: 1
Acties:

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Liever een lang verhaal kort? Een puntsgewijze samenvatting staat onderaan.

Ik heb ergens een oude laptop vandaan weten te halen voor gratis (Paradigit Voyager 7521T). In deze laptop zit een PCMCIA Linksys wifi kaartje. Dit kaartje zou er overigens uit moeten kunnen, maar het zit muurvast. De eject knop doet niks en eraan trekken geeft me een kleine halve centimeter speling, maar blijft in de laptop zitten. Kostte me een halve dag zoeken naar de juiste drivers, want ik kon geen versienummer oid zien. Kan hij ooit nog los, of moet ik het maar gewoon laten zitten?

Terug naar de hoofdzaak. Het is een 1GHz met 128MB RAM, maar W2k loopt er als een natural C-cup tietje op. Ook heb ik, op een andere partitie, puppyLinux (Xorg) erop gezet. Functioneert prima, problemen die ik ermee heb, komen door mijn eigen maagdelijkheid op het gebied van Linux. OpenSUSE krijg ik helaas niet gedraaid, KDE4 en GNOME zijn volgens mij veel te zwaar. Iemand nog een bankje van 256MB geheugen over voor een oude laptop?

Waarom wil ik er een access point van maken?! Nou, in het huis waar ik de komende dagen zit, is geen draadloze router; alleen een ouderwetse UTP-mogelijkheid. Ik wil dan via dat PCMCIA kaartje met mijn Nokia N80i een stukje internetten. Het is niet zo zeer het waarom dat er toe doet, maar het "ik doe het omdat het kan" verhaal (educational purposes, etc.).

Via Linux is het me nog even een te zware bevalling (als iemand een goede Linux beginnershandleiding heeft of iets waarmee ik in elk geval goed leer werken met Linux, graag!), maar via Windows 2000 moet het me toch wel lukken. Dacht ik! Met google vind ik genoeg over hoe het met XP moet, maar voor W2k lijkt het onmogelijk. Ik vind er in elk geval niks over, ook niet met de search hier op GoT. Ik dank jullie bij voorbaat voor jullie tijd, geduld en vrijgevigheid.

Samenvatting:
  • Een vastzittend PCMCIA-kaartje, WTF?! Brute force?
  • Iemand nog een bankje van 256MB RAM over voor een oude laptop?
  • Heeft iemand een goede Linux tutorial voor beginners die nog niet eens weten hoe ze iets als Firefox netjes installeren op Linux?
  • Hoe maak ik van mijn laptop een access point met Windows 2000?

• Verstekbakker
  • Niet online
Heb ik zoveel netjes en met structuur getypt en dan komt er niemand? ;(.

Verwijderd

ik heb wel wat, maar ik weet niet of ik je er mee kan helpen:

http://www.adslforum.nl/topic.asp?TOPIC_ID=14348

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Om vanuit Windows2000 een Wireless netwerkkaart aan te sturen heb je software van de fabrikant van die kaart nodig. (Ik meen thans dat pas vanaf WinXP SP1 of SP2 er ook een algemenere M$ tool gekomen is om wireless in te stellen).

Dat betekent dat je voor jouw specifieke NIC uit zult moeten zoeken of er software voor is en of die werkt onder Win2000. Het gedeelte rondom DHCP en NAT is een fluitje van een cent en identiek aan hoe je het met vaste netwerkkaarten doet.

In principe moet het zowel vanuit Win2000 als *nix kunnen. Maar je zult echt even uit moeten zoeken wat voor kaartje er precies in die laptop zit (Merk, model, type en bvk revisie/firmware). Vervolgens uitzoeken of dat kaartje ondersteunt wordt en of je voldoende controle hebt over het kanaal, encryptie, etc.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik weet van Linux (met aircrack-ng) dat het een Linksys is met een Broadcom bcm4306 chipset. Hij komt er niet uit, en breken zou zonde zijn. Ik heb drivers etc gevonden bij Linksys, maar daar zat alleen een 'monitor programma' bij. Misschien dat ik het verkeerde dan heb gedownload. Hij werkt wel, dus de drivers zijn in orde.

Heeft Linksys daar aparte software voor?

Verwijderd

En als je nou de laptop open schroeft? Dan kom je zelf bij de kaart uit. Misschien kan je dan de onderkant van de kaart zien, met alle type nummers er op etc...

• Verstekbakker
  • Niet online
Na lang beraad heb ik besloten om het eruit te slopen. De laptop moest open en er zijn 2 stukken plastic hardhandig verwijderd die later niet meer terug op de plek konden. Alles werkt wel nog en het kaartje kan er nu ook uit.

Wat was het probleem? Precies weet ik het niet, maar ik vermoed dat de vervorming op onderstaande foto's in elk geval onderdeel van het probleem was.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/108fmt5.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2086zqd.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/ojfdht.jpg

Hoe hebben ze dat in godsnaam klaargespeeld? Pinnetjes IN de laptop (van de pcmcia) waren ook krom. Met een pincet heb ik het enigszins kunnen rechtbuigen.

Ik denk wel dat ik langzaam toe ben aan een nieuwe laptop, iets meer van deze tijd... Suggesties, iemand?
Pagina: 1