Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Imagesysteem voor cursuslaptops

Pagina: 1
Acties:

• VR46
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-11 14:59
Hallo,

Ik ben voor mn werk bezig een nieuw systeem te bedenken voor onze cursuslaptops. We geven een aantal computercursussen die gebruik maken van verschillende applicatiesuites als MS Office en Adobe CS3.

Zoals het systeem nu werkt heeft de hardeschijf twee partities, één Windows-partitie en een partitie waar Norton Ghost op staat en een aantal images voor de eerste partitie. Zo kunnen we na afloop van de cursus de laptop gewoon weer 'omghosten' naar de beginstaat van de image, en worden alle eventuele veranderingen en nieuwe bestanden van cursisten verwijderd, en kan de laptop dus naar de volgende cursus.

Er zijn alleen een aantal nadelen aan dit systeem. Ten eerste is het updaten van een image ontzettend veel werk ivm. het aanpassen van computernamen per laptop, en omdat ghosten van een partitie nou eenmaal aardig lang duurt..

Ik probeer dus een plan te maken voor een nieuw systeem waarbij het updaten sneller moet gaan, daarbij dacht ik aan het gebruiken van Virtual Machines onder VMware bijvoorbeeld, maar dat lijkt me nou ook nog steeds omslachtig. Ten eerste omdat je niet de volle kracht van de computer kan benutten, en ten tweede omdat je nog steeds met het probleem van de computernamen zit. Of kan een virtual machine de computernaam van de host-Windows overnemen?

Met dit topic hoop ik een beetje op weg geholpen te worden, elke suggestie is welkom! _/-\o_

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
Als elke suggestie welkom is, dan is dit misschien een simplere oplossing: http://www.reborn.nl/
Volgens mij bestaat er ook dergelijke software, dat lijkt me in dit geval de meeste snelle/simpelste oplossing ?

Verwijderd

En puur softwarematig bestaat dit ook:
http://www.faronics.com/

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
1:
Waar je ook naar zou kunnen kijken is XenDesktop van Citrix. Het concept van Virtual Desktops.Op een server staan alle desktops gevirtualiseerd die een ICA client geladen worden. De Desktops worden als het ware gestreamed.De desktops staan dan gewoon op een server.Gebruikers kunnen vervolgens via een thinclient of een traditioneel workstation op een van de servers inloggen, waarna ze hun eigen desktop te zien krijgen.Verder is het in XenDesktop mogelijk om compleet verschillende virtuele desktops aan te bieden, die afhankelijk van de gebruiker bepaalde programma's bevat. Overigens is het via de beheerssoftware wel mogelijk om alle gevirtualiseerde workstations in één keer van een softwareupdate te voorzien.

Zie ook hier voor meer info: Citrix XenDesktop

2:
Ook kun je kijken naar VMware ESX. Dan kun je alle virtuele machines op een/twee servers neer zetten, en dan via RDP door de cursisten laten overnemen. Je maakt dan een snapshot van de VM, en er als iets niet goed gaat zet je gewoon dat snapshot terug. Inmiddels is er ook ESXi, dit kun je gratis op een server installeren

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 10-01-2009 18:52 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Als je AD hebt:

WDS + gpo om software te installeren, zit allemaal inbegrepen in de prijs van windows 2008, hier en daar wat fine tuning scripts en je bent klaar.

Een alterlatief is altiris, kan je hetzelfde mee + veel meer, dit is wel betalend...

You don't need eyes to see, you need vision

• VR46
guidovb999 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:16:
1:
Waar je ook naar zou kunnen kijken is XenDesktop van Citrix. Het concept van Virtual Desktops.Op een server staan alle desktops gevirtualiseerd die een ICA client geladen worden. De Desktops worden als het ware gestreamed.De desktops staan dan gewoon op een server.Gebruikers kunnen vervolgens via een thinclient of een traditioneel workstation op een van de servers inloggen, waarna ze hun eigen desktop te zien krijgen.Verder is het in XenDesktop mogelijk om compleet verschillende virtuele desktops aan te bieden, die afhankelijk van de gebruiker bepaalde programma's bevat. Overigens is het via de beheerssoftware wel mogelijk om alle gevirtualiseerde workstations in één keer van een softwareupdate te voorzien.

Zie ook hier voor meer info: Citrix XenDesktop

2:
Ook kun je kijken naar VMware ESX. Dan kun je alle virtuele machines op een/twee servers neer zetten, en dan via RDP door de cursisten laten overnemen. Je maakt dan een snapshot van de VM, en er als iets niet goed gaat zet je gewoon dat snapshot terug. Inmiddels is er ook ESXi, dit kun je gratis op een server installeren
Daar heb ik inderdaad ook al eens aan gedacht alleen zijn er een paar problemen:
1. Volgens mij is de totale oplossing vrij duur... (Nieuwe servers en software)
2. We geven ook cursussen op andere locaties dan ons eigen kantoor, dus huurlocaties als Regus. We willen dus liefst onafhankelijk blijven van een internetverbinding..

@Ikke_T
Welk product van Faronics bedoel jij?

@ParaNoiMia
Dat ziet er interessant uit, kan alleen geen prijzen vinden?

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Snap Deploy van Acronis werkt ook erg fijn :)

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Verwijderd

@Ikke_T
Welk product van Faronics bedoel jij?
Ik bedoel Deepfreeze. Is een 30 dagen trial van te krijgen op de website van Faronics.

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 29-11 19:31
Microsoft heeft een gratis alternatief voor Deepfreeze, voor computers met Windows XP of Vista.
Het heet Windows Steadystate en heeft toevoegingen voor GPO's.

[ Voor 25% gewijzigd door .NCK op 11-01-2009 21:28 ]

• VR46
Tot nu toe lijken me Reborn EzBack en Acronis Snap Deploy de meest interessante opties.
GPO's gaan het niet doen, het gaat er niet om dat de gebruikers beperkt zijn in wat ze met de windows omgeving doen, in principe moeten ze gewoon alles mogen aanpassen, alleen moet na afloop van de cursus de hele installatie 'gerollbacked' worden naar een beginsituatie.

Het pakket van Acronis heb ik nog niet helemaal begrepen, er zijn 2 verschillende servers die moeten worden geinstalleerd e.d. en ik heb nog niet helemaal begrepen wat precies het idee erachter is.. Kan iemand me dit een beetje uitleggen? Ik heb al gegoogled maar daar werd ik niet veel wijzer van, aangezien de uitleg vrij ingewikkeld en basic is..
Pagina: 1