Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

herinstallatie - licenties

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hey,
ik heb een vraagje over licenties.
Als je nu een pc krijgt en die is er zo erg aan toe dat een herinstallatie de
enige mogelijkheid is. Natuurlijk heeft de klant, (in volle euforie) toen hij zijn
pc voor de eerste maal thuis plaatste, de doos van de pc samen met zijn windows cd
de vuilbak ingekieperd.
Meestal hangt de zegel van zijn windows met de code aan kast van de pc.
Je hebt dus een code maar geen windows.

Mijn vraag is, hoe is dit legaal op te lossen?
- bestaan er speciale legale cds die alle sleutels hebben?
- moet je bellen maar microsoft?
- moet je de klant een nieuwe windows aansmeren?
->dit willen en begrijpen de klanten natuurlijk niet en ik wil het legaal spelen.

Ik ben nog maar net begonnen met mijn zaak, vandaar dat dit voor sommige misschien
een domme vraag is, maar ja, alvast bedankt
mvg Stijn

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Als je dezelfde versie hebt op CD als er geïnstalleerd is op de computer dan marcheert de sleutel met eender welke CD. De installer checkt alleen de geldigheid van de sleutel mbt de specifieke Windows-versie, en dit is taalonafhankelijk. Voor een Windows XP Home OEM heb je dus een XP Home OEM-key nodig, voor een XP Pro Corporate heb je een XP Pro Corporate nodig.

Zolang de CD legaal is is het in principe voor Microsoft legaal - denk ik :). Je weet hoe anal ze kunnen zijn... En anders: wat niet weet, niet deert ;).

[ Voor 18% gewijzigd door Borromini op 09-01-2009 08:20 ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Verwijderd

Topicstarter
Moet er dan ook dezelfde SP aanwezig zijn?
want tot nu toe is het me niet gelukt.
Een OEM versie, moet je dit niet appart kopen? Of is dit standaard?

Verwijderd

OEM komt bij een PC. die kan je best downloaden op een minder legale manier

SP leven maakt niet uit. je kan het best het hoogste nemen.

Zolang jij een OEM sticker hebt, en een OEM installatie hebt, dan ben je netjes bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, maar als ik mijn cd neem en ik vul het nummer van de sticker in,
dan zegt hij altijd dat het nummer niet klopt

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

.

[ Voor 99% gewijzigd door Borromini op 09-01-2009 08:34 . Reden: Zever ik wil m'n posts kunnen deleten :P ]

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

• croontje
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-07 00:34
Er bestaan ook programmas om de windows serial uit te lezen als je de computer tenminste nog kan booten

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-11 21:50
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:28:
Ja, maar als ik mijn cd neem en ik vul het nummer van de sticker in,
dan zegt hij altijd dat het nummer niet klopt
De CD moet dezelfde versie van Windowxs XP zijn of nieuwer.

Dus als de pc met een SP2 cd geinstalleerd is, kun je hem niet meer installeren met een SP1 CD.
(er vanuitgaande dat de windows versie klopt) wel met een SP2c of SP3 CD

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-11 12:12
croontje schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:34:
Er bestaan ook programmas om de windows serial uit te lezen als je de computer tenminste nog kan booten
Laatste versie kan dat zelfs zonder :)

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Den the Man
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Den the Man

Hmmm....

croontje schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:34:
ja die zijn er je kan o.a dit programma welke in de Meuk tracker staat gebruiken:
SIW

success

[ Voor 2% gewijzigd door Den the Man op 09-01-2009 08:36 . Reden: het is ochtend ]

Pak je rust!

• AutisticPinguin
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-11 12:24
Ik heb redelijke ervaring met het opnieuw installeren van Windows op pc's en laptops en doe dat eigenlijk altijd met een cd die niet origineel bij de pc geleverd is. In mijn ervaring hoef ik alleen te letten op de juiste uitgave van het OS en daarmee bedoel ik, Pro of Home, en niet op SP's of zoiets dergelijks.

Edit:
rdfeij schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:34:
[...]
De CD moet dezelfde versie van Windowxs XP zijn of nieuwer.

Dus als de pc met een SP2 cd geinstalleerd is, kun je hem niet meer installeren met een SP1 CD.
(er vanuitgaande dat de windows versie klopt) wel met een SP2c of SP3 CD
Klopt, was ik vergeten te melden.

Dit werkt ook voor Dell pc's. Zolang de licentie sticker maar aanwezig is kan ik altijd een nieuwe installatie doen.

Het is zeker aan te raden om een legale OEM cd te gebruiken. Ook omdat je dan zeker bent van de inhoud van de cd.

[ Voor 26% gewijzigd door AutisticPinguin op 09-01-2009 08:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier een cd van xp liggen zonder SP - een van de eerste dus.
Als ik nu een xp slipstream met sp2 en een cd met sp3 (pro) dan zou dit moeten werken?

• Mandor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 28-11 15:01

Mandor

Lord of Chaos

Je kan Windows installeren met een willekeurige CD die gelijk is aan het besturingssysteem dat op de sticker gespecificeerd staat. Voor consumentenpc's is dit 9/10 keer Windows XP Home Editie OEM. Servicepack versie maakt niet uit, tenzij je een zeer recente licentiesticker hebt. Die werkt alleen met een SP2c+ CD.

De CD die jij hebt is waarschijnlijk een retail CD. Zelfs met de laatste service packs zal deze niet werken met die specifieke licentie sticker.

Je zou een Windows XP Home OEM van internet kunnen downloaden, of je zou bij een lokale computerboer kunnen vragen of ze een kopie'tje maken van zo'n CD. Hier is niets illegaals aan! Om Windows legaal te installeren, heb je alleen een geldige licentie nodig. Met de CD die je hiervoor gebruikt mag je doen wat je wil.

And isn't it appealing to recline? Get blinded and to go into the light again...

Verwijderd

Topicstarter
Ok bedankt voor jullie snelle reacties
zal eens uitproberen
Pagina: 1