• Faloude
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-04 10:16
Betreft:
Asus A7N8X-E Deluxe http://www.asus.com/produ...4=0&model=217&modelmenu=1
AMD Athlon XP 2800+ (Barton core)
256 MB + 256 MB + 512 MB aan DDR-ram
ATi Radeon x850XT / NVidia GeForce 6800LE
280Watt/230Watt/350Watt voeding.

Probleem omschrijving
Ik besloot eergisteren de computer behuizing goed te ontstoffen want ik wil deze verouderde pc verkopen. Verichtte handelingen: Voeding verwijderd en open geschroeft om te ontstoffen, CPU koeler verwijderd en ontstoft, IDE kabels verwijderd voor betere bereikbaarheid, videokaart eruit gehaald en ontstoft.

Voordat ik aan deze werkzaamheden begon, had ik regelmatig het probleem (sinds een maandje) dat de pc niet wilde starten als ik op de powerknop drukte. De fans sloegen een halve seconde aan maar daar bleef het bij. Pas na herhaaldelijk en snel op de powerknop te drukken ging de pc aan.

Na de schoonmaak wilde de pc niet starten, zelfs de fans sloegen niet aan. Ook de befaamde schroevendraaier tussen de 2 power-pinnen hielp niet. Ik dacht dat het wel aan de voeding lag, dus ik verving de zwakke 280 watt voeding voor een zwakkere 230 watt voeding, nu zette ik de pc aan door op een schroevendraaier tussen de 2 power pinnen op de moederbord te steken. De pc ging nu wel aan maar viel na 3 sec weer uit, geen piepgeluiden niks. Als de pc echter uitviel, kon je hem niet meer starten met de schroevendraaier, de voeding diende ontkoppeld te worden en weer gekoppeld. Opmerkelijk was dat de power-led bleef branden alsof de pc nog aan stond.

Dus maar 80 km gereist voor een 350 watt voeding te halen want misschien is de vorige gewoon te zwak. Ik heb mijn moederbord uit de kast gehaald, op een anti-statische zak gelegd, en alles verwijderd behalve cpu, cpu cooler, ram module van 256 mb. De nieuwe voeding aangesloten, schroevendraaier tussen de pinnen, hij start prima, geen piepgeluiden niks, heeft een uur aan gestaan zonder uit te vallen. Toen maar een videokaart (x850XT AGP) erin geduwd, toen viel hij weer uit op verschillende momenten maar altijd tijdens het booten. Dus misschien zorgt de videokaart voor ellende, dan maar een nvidia 6800LE (zwakker) erin gepropt, die wilde soms net ietjes verder, maar even waardeloos, ik heb wel voor het eerst sinds 2 dagen een windows aanmeld scherm gezien!

Overige punten
cpu koeler wordt gedetecteerd, voltages zijn prima in Bios (nadat ik geslaagd was erin te komen). Geen piepgeluiden zoals vermeld, Bios al meerdere malen gereset door de batterij eruit te halen en vaan stroom af te halen. Helaas kan ik moeilijk aan een Socket A moederbord komen op het moment.

Ik begin toch sterk te vermoeden dat de moederbord defect is. Enige experimenten nog die ik kan uitvoeren om dit te bevestigen? Andere ideeën, theorieën, oplossingen? Ze zijn welkom.

Alvast bedankt!

[ Voor 3% gewijzigd door Faloude op 09-01-2009 02:30 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Het beste is toch om het moederbord te vervangen. De problemen die je hier omschrijft heb ik bij veel Asusborden gezien, iedere keer bleek het aan het mobo te liggen. Je kunt de hardware natuurlijk ook op een ander bordje prikken en kijken of het daar wel werkt, dan kun je in elk geval een paar dingen uitsluiten, behalve wellicht wat compatibiliteitsissues.

Verwijderd

Misschien een gek idee maar zou je je processor eens opnieuw in het moederbord willen zetten? Nooit geschoten is altijd mis maar in mijn tijd bij de technische dienst van een computerwinkel hebben we rare dingen meegemaakt. Zo ook een keer bij een probleem dat lijkt op deze het verholpen door de processor eruit en erin te zetten.

• Faloude
Terw_Dan schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:08:
Het beste is toch om het moederbord te vervangen. De problemen die je hier omschrijft heb ik bij veel Asusborden gezien, iedere keer bleek het aan het mobo te liggen. Je kunt de hardware natuurlijk ook op een ander bordje prikken en kijken of het daar wel werkt, dan kun je in elk geval een paar dingen uitsluiten, behalve wellicht wat compatibiliteitsissues.
Hmm ik had gewoon met rubberen handschoenen te werk moeten gaan misschien :P
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:19:
Misschien een gek idee maar zou je je processor eens opnieuw in het moederbord willen zetten? Nooit geschoten is altijd mis maar in mijn tijd bij de technische dienst van een computerwinkel hebben we rare dingen meegemaakt. Zo ook een keer bij een probleem dat lijkt op deze het verholpen door de processor eruit en erin te zetten.
Haha, ik heb ook genoeg rare dingen meegemaakt om dat ook eens te proberen. Helaas niet geholpen..

Verwijderd

Dan ga ik ook richting het moederbord denken..... Jammer. Je mobo is namelijk een vrij goede voor socket A.

• Faloude
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 08:59:
Dan ga ik ook richting het moederbord denken..... Jammer. Je mobo is namelijk een vrij goede voor socket A.
Ja precies, weet je misschien wat voor mobo een volwaardige vervanger is?

Iemand nog ideeën, ervaringen, hunches, anything? :)

• 19muad
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-05-2022
Ik ben inmiddels helemaal afgeknapt op AMD of Asus of allebei, zoiets.
Vorig jaar viel de PC helemaal uit, slecht 1 jaar 3 mnd. oud.
Asus A8N-E, nForce 4 Ultra (Sound, LAN, SATA-RAID) AMD Athlon 64 3000+, met Zalman cooler erop.
Een goede ITwinkel in Haarlem met een idem dito reparatieafdeling, zei dat de geheugencontroller op het bord kapot was. Men had alleen nog het dure Asus A8N- SLI Premium bord, omdat AMD niet meer socket 939 gebruikte, een jaar later.
Alles goed, daarna.
Op de CPU nog steeds de goede Zalman cooler.
Nu na enige maanden, is de PC met het SLI bord instabiel. Dagen goed, en dan komt de PC met dit nieuwe moederbord, niet verder dan het Windows logo, dan valt hij uit, en start weer op.
Ik heb alles al gecheckt, geheugen Kingston (goed); andere drivers voor ASus videokaart met passieve koeling, schijfcontrole.
Nu las ik ergens dat een gedeeltelijke geheugencontroller in de processor zit bij AMD, in tegenstelling tot Intel.
Verder op moederbord Nforce4-chip aanwezig, heet ??
Qua temperatuurmeting (Asus probe) valt het me op, dat het moederbord altijd heter is dan de processor. Vreemd. Maar met temperatuur kan het uitvallen volgens mij niet te maken hebben, want het uitvallen of niet kunnen opstarten is volslagen onregelmatig. De kernel heb ik ook al een keer vervangen van XP. met herstelCD.

Dus, kortom, is het wel het mobo? Of is het de CPU van AMD?
Want dan zou bij mij 2x een moederbord van Asus kapot gaan/dysfunctioneren?! Vreemde zaak. Ik heb net een Dell machine Pentium 3 uit het jaar 2000 naar de Kringloop winkel gebracht, dat ding draaide op Windows 2000 heel goed.

Heeft iemand een aanwijzing?

Groet, 19muad

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
19muad schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:30:
Een goede ITwinkel in Haarlem met een idem dito reparatieafdeling, zei dat de geheugencontroller op het bord kapot was.
Als dat is wat ze gezegd hebben dan weten ze van toeten nog blazen. Bij alle Athlon64's zit de geheugencontroller in de CPU en NIET op het moederbord.

Verder raad ik je aan om stapsgewijs de hele Hangen en Opstartproblemen troubleshooter door te nemen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:36:
[...]
Als dat is wat ze gezegd hebben dan weten ze van toeten nog blazen. Bij alle Athlon64's zit de geheugencontroller in de CPU en NIET op het moederbord.
Dat is inderdaad het geval met een A64 :)

[ Voor 11% gewijzigd door spone op 10-01-2009 00:50 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• Faloude
mn topic wat doe je :'( hijacker :P

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb zelf wel goede ervaringen met bijvoorbeeld de ECS K7S5A Pro. Of neem eens een kijkje in V&A: http://tweakers.net/aanbod/list_ads/cat/278

Of ga wat met je tijd mee en regel voor iets meer een eenvoudig Socket775 bordje + Pentium Dual Core + ATi HD4650, naar mijn mening een veel betere investering voor niet eens zo heel veel geld.

[ Voor 41% gewijzigd door spone op 10-01-2009 01:43 ]

Game: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070 Ti; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 96GB DDR5-5600; Woonkamer: Mac Mini M4 16/256

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-05 08:44
spone schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:39:
Of ga wat met je tijd mee en regel voor iets meer een eenvoudig Socket775 bordje + Pentium Dual Core + ATi HD4650, naar mijn mening een veel betere investering voor niet eens zo heel veel geld.
Overstappen op een socket dat EOL is, is niet zo verstandig. Als het dan goedkoop moet dan ben je beter af met een AM2+ bordje of met wachten op de i5 of AM3.
Faloude schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:02:
[...]

Ja precies, weet je misschien wat voor mobo een volwaardige vervanger is?

Iemand nog ideeën, ervaringen, hunches, anything? :)
Al gecontroleeerd of niet een of meer van de Elco's bol staan?
Is ie in het BIOS wel stabiel? (Als in, valt ie niet uit?) Dan kun je nog overwegen om hem te flashen met een nieuwere BIOS en dan nogmaals CMOS-reset. (Niet geschoten is altijd mis).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Faloude
spone schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:39:
Geloof me, wat ik in gedachte heb is nog zwaarder dan wat jij genoemd hebt, daarom probeer ik zoveel mogelijk dingen te verkopen ;).

Ik zal eens kijken voor bolstaande elco's. Ondanks dit, wat waarschijnlijk door mijn eigen toedoen is gebeurd, vind ik Asus toch een topper hoor :).
Pagina: 1