Toon posts:

intel t5500 gebroken pin = 1 losse pin vast zetten?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is. Is iemand dit wel eens gelukt, of heeft dat geprobeerd?

Of is dit bij voorbaad al kansloos?

Afbeeldingslocatie: http://img78.imageshack.us/img78/4427/t5500pt0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img216.imageshack.us/img216/2185/t55002he9.jpg

• RobLemmens
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-07 17:16
Het is misschien makkelijker om een stukje ijzerdraad op die plek in de socket te duwen. Wel effe het contactpunt op de chip van wat soldeer voorzien

[ Voor 25% gewijzigd door RobLemmens op 08-01-2009 23:57 ]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je de pin nog hebt kun je die ook in de socket drukken en kijken of hij contact maakt. Anders is gelijdende zilverlijm ook een manier om het te doen. Solderen kan ook, als je een beetje een vast hand hebt en een dunne soldeerbout.

Verwijderd

als je wilt solderen gebruiken een gassoldeer apparaat.
Weet je zeker dat je cpu niet verziekt wegens stroom door de cpu heen

Verwijderd

Topicstarter
@RobLemmens Dat is ook een idee.
@ Terw_dan Dat eerste heb ik al geprobeerd. Probleem is dat de pin de diep in het socket wegzakt waardoor het geen contact meer maakte. Dat tweede heb ik ook aan zitten denken maar ik wist niet of dat stroom genoeg zou geleiden.

De pins zijn overigens heel dun. Dit is socket M. Dat maakt het heel moeilijk.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07-07 18:03

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Zoek even op wat die pin behoort te doen. Als het er een is voor de aan- of afvoer van voedingsspanning, dan kan je er best eentje missen :P Zo niet dan zal je 'm op een van de hierboven genoemde manieren moeten repareren.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Topicstarter
@suijkerbuijk de pin is gebroken tijdens transport door verkeerde verpakking.
Ik heb hem 1 maal geprobeerd. De computer gaf geen beeld. Fans draaide wel e.d.

Verwijderd

Topicstarter
@Demoniac Ja ook zoiets. een week of 2 gelezen had ik de layout van socket M. Ik had het toen gevonden toen ik zocht hoe je de fsb kan verhogen middels een pin mod.
Maar ik heb die layout niet meer en kan hem ook niet meer vinden :D

Verwijderd

optie is
Stuur pin plus cpu naar me op
Kan ik even kijken voor je wat ik kan doen .

heb al diverse spullen gemaakt voor mede tweakers.
Nu heb ik hier ook een nvidia kaart liggen waar de spannings regelaar kapot is
Zit helaas nog te wachten op de onderdeel.

Verwijderd

Topicstarter
Wel intresse daarin, afhankelijk wat je er voor vraagt.
En heb je ook een platform om het te testen?
Die ene pin ben je zo kwijt. Ik heb hier nog een Intel celeron M 430 die gesloopt mag worden :D

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:57

KneoK

Not in a million lightyears

Je kunt een speld met bolle kop proberen (die vallen niet door je socket), zo heb ik ooit een P166MMX aan de praat gekregen (miste 3 pinnen, alledrie de gaatjes in de socket opgevuld met een afgeknipte speld en alledrie de pinnen maakten contact. Processor heeft nog heel lang in die toestand dienst gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
@ Kneok Dat is een tip die ik ga uit proberen eventueel in combinatie met roblemmens laatste tip.
Probleem is hier wel dat de pinnen vrij dicht bij elkaar staan en de speldenknop dus niet te dik mag wezen.
Laten maken kan altijd nog.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20:46

Thandor

SilverStreak

Solderen met een gewone 30W huis-tuin-en-keuken soldeerbout is trouwens mogelijk. Laatst heb ik een 1.9GHz S423 Engineering Sample met twee afgebroken pinnen weer tot leven gebracht door één van de twee pinnen weer vast te solderen. Het beestje gaat nu met één pin minder door het leven maar lijkt daar niet zo'n probleem van te maken. Bij jouw CPU is het enkel lastiger omdat je kleinere pinnen hebt.

In hoeverre het solderen schadelijk is voor de CPU weet ik niet. Ik heb de gok gewoon gewaagd omdat de CPU door de vorige eigenaar al defect was verklaart. Uiteindelijk had ik dus toch niet veel te verliezen :z.

Een speld, naald of draadje in het socket heb ik ook over nagedacht maar dat hindert wisselen naar andere moederborden. In de praktijk is het gewoon makkelijker om die pin weer goed vast te hebben :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:31
Wat betekenen die kleurtjes in je foto's? Rood is ontbrekende pin, groen is losse pin of zo?

Die pin bij de rode stip is in elk geval een VSS pin. Als die ontbreekt zal dat geen kwaad kunnen. Die pin onder de groene stip is pin 'BCLK[0]', een functionele pin die de front-side bus interface snelheid bepaald - die kan je niet missen.

Ter info: de layout vond ik hier, op bladzijde 59.

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 07:09:
Wel intresse daarin, afhankelijk wat je er voor vraagt.
En heb je ook een platform om het te testen?
Die ene pin ben je zo kwijt. Ik heb hier nog een Intel celeron M 430 die gesloopt mag worden :D
kosten zijn erg simpel.

Word gratis gemaakt maar.
Verzendkosten zijn voor de eigenaar.
Kosten onderdelen zijn voor de eigenaar.
Word niet getest geen apparatuur voor (kan ik het testen dan is er een mogelijkheid)

Ik heb nu micro soldeer apparaat gekocht voor zeer fijn werk.
Deze heb ik nog niet binnen.

Waarom ik het doet?
Wel het is een nieuwe intressen waar ik me mee bezig houd .
En op de manier krijg je steets meer ervaring die ik ook in praktijk wilt brengen
Wees niet bang ik werk ook aan vw en audi's die in de sloot hebben gelegen.
En kan je vertellen dat iets is waar je liever niet aan wilt beginnen kwa uitzoek werk

Verwijderd

Topicstarter
@ Thandor. Ik heb helaas wel voor deze cpu betaald. :S
Ja als ze vast zitten is beter ivm uitwisselen. Al heb ik die behoefte ( nog ) niet. Hij moet dienst gaan doen in mijn nieuwe HTPC em daar is hij perfect voor. Ik heb al een indentiek exemplaar in gebruik. Zeer coole en efficiente cpu. Kan gemakkelijk passief gekoeld worden. Maar ook ik durf de gok wel te wagen hoor. als het andere niet werkt, dan heb ik weinig te verliezen. :D Ik heb op internet ook wat over de dip techniet gelezen. Maar zelfs met een pincet is het heel lastig die pin beet te pakken.

@ vanaalten. Inderdaad is groen de losse. Uit uw verhaal begrijp ik dat daar het probleem dus ligt.
Mischien is de losse pin gemakkelijker vast te zetten. Bedankt voor de layout die zocht ik nog :D

Verwijderd

Topicstarter
@ Suijkerbuik Dat is erg nobel van u. Zo als het er naar uitziet moet 1 losse pin vast gezet worden. Hoeft niet voor niks. Mischien kan ik u blij maken met een cpu ofzo :D

Voor wie de layout van socket M zoekt : http://img80.imageshack.us/img80/9215/socketmlayoutil2.jpg
even geknipt en geplakt. :D

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-01-2009 23:29 ]

Verwijderd

Die VSS pin kan je gerust missen, dat is een simpele aarde pin.

Die andere is de BCLK pin, die is wel ernstig, daarmee synced de CPU z'n clock. Het ziet er echter naar uit dat deze behoorlijk veel schade heeft. Zo'n clockpin is ook redelijk gevoelig voor storingen.

Je zou het kunnen proberen natuurlijk, maar ik geef het geen grote kans van slagen.

Verwijderd

Topicstarter
[b][message=31321250,noline]dat deze behoorlijk veel schade heeft. Zo'n clockpin is ook redelijk gevoelig voor storingen.
.
Bedoeld u daarmee dat deze pin op een complexe manier met de cpu verboden is?
Zou een eventuele pinmod nog een optie kunnen zijn. Dus doorverbinden met een andere pin?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-07 19:42
Niet op een complexe manier, maar dat de verbinding goed moet zijn om zonder storingen een signaal door te geven. Pinnen die alleen de chip van spanning voorzien zijn niet gevoelig voor de lengte/capaciteit van die pin, maar signaal pinnen wel.

Tuurlijk kun je proberen om de pin terug te solderen, maar de kans dat dat goed lukt is gewoon niet zo groot. De herstelde pin mag namelijk niet veel korter of langer zijn en het contact moet erg goed zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Hij bedoelt dat die pin erg kritisch/gevoelig is voor slecht contact, materiaal-vervuilingen, iets afwijkende weerstand, etc en daardoor mogelijk niet correct fungeert ondanks dat ie wel contact maakt.

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

kalizec schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:46:
Niet op een complexe manier, maar dat de verbinding goed moet zijn om zonder storingen een signaal door te geven. Pinnen die alleen de chip van spanning voorzien zijn niet gevoelig voor de lengte/capaciteit van die pin, maar signaal pinnen wel.

Tuurlijk kun je proberen om de pin terug te solderen, maar de kans dat dat goed lukt is gewoon niet zo groot. De herstelde pin mag namelijk niet veel korter of langer zijn en het contact moet erg goed zijn.
Lengte zal niet zo probleem zijn de pin zit er nog op.
Verder printplaat soldeer tin is erg goeie soldeer tin voor dit werk. (lager weerstand)
Wel een nadeel aan dit soort tin is dat het al smelt onder de 150graden.

verder nu kan hij niks met deze cpu en terug brengen gaat ook niet.
Dus wat heeft hij te verliezen ? dat het niet werkt ?
Ik zelf zal de gok nemen en een werkde cpu hebben of zeker weten een sleutelhanger

Verwijderd

Topicstarter
[b]suijkerbuijk schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:56
Wel een nadeel aan dit soort tin is dat het al smelt onder de 150graden.
Ik denk niet dat dat een probleem zal zijn. Deze cpu, heb er nog 1 van in gebruik, wordt helemaal niet warm. Waarschijnlijk standaard zwaar onderclocked. En hij schakelt al snel 1 core uit heb ik gemeten met everest.
Laat maar weten waneer je je spullen binnen hebt dan stuur ik hem op.
R_DE_WIT@yahoo.com

Verwijderd

Topicstarter
Okay cpu afgeleverd. ben benieuwd :D

Mocht het lukken komt er nog wat jouw kant op :)

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 15-01-2009 21:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is suijkerbuijk niet gelukt om te repareren. Ik wacht nu op retourzending en dan ga ik het met pinnen of naalden proberen :)
Pagina: 1