Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel2007] Lege cel wordt als 0 weergegeven in grafiek

Pagina: 1
Acties:

• coelho
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 10:57
Ik heb in Excel 2007 een project gemaakt met 13 werkbladen: 1 voor elke maand en 1 voor het hele jaar. Elk maandblad bevat in tabel de dagen, en daarachter een waarde die elke dag toeneemt. In de laatste kolom staat op de eerste van de maand een nul, op de laatste dag van de maand de streefwaarde, toenemend met vaste stappen per dag. Dit is in een grafiek weergegeven met op de x-as de dagen, op de y-as de waarden. Er staat nu een rechte lijn naar de streefwaarde toe, en de dagwaarden worden daar tegen afgezet zodat ik kan zien of ik boven of onder gemiddelde zit (op schema zit). De grafieklijn behorende bij de waarden die elke dag ingevuld worden, neemt toe in lengte per dag (lijkt logisch, maar lees verder...)

Hopelijk is het tot hier te volgen

Nu het 2009 blad. Ik kopieer hier de waarden van de voorgaande maanden. Dit gebeurt cumulatief, dus 1 februari = waarde van 31jan+waarde van 1feb in het februari werkblad (want die begint weer op 0). Hier staat ook een jaargrafiek.

Nu worden echter lege cellen op de maand werkbladen ineens een 0 op het jaarblad (ondanks dat het een rechtstreeks kopie is). In opties kun je cellen met resultaat 0 als leeg laten weergeven, echter in de grafiek gaat het fout:

De lijn die gevormd wordt door de eigen ingevoerde waarden loopt netjes mee omhoog, echter waar geen waarden meer staan, loopt deze vertikaal terug naar 0 en blijft op 0 hangen. Ik wil hier graag - net als in de maandtabbladen - dat de lijn langer wordt naarmate er meer waarden zijn.

De verwijzing op het jaarblad is van het type: =Jan!C11. Waarbij de cel C11 in werkblad Jan helemaal leeg is.

Hoe deze formule om te bouwen zodat het niet als 0 gezien wordt door de grafiek, maar als leeg, en vervolgens wel getoond wordt als er een waarde in C11 komt?

PVoutput 7.700Wp ZZO (50°)

• coelho
Niemand die me verder kan helpen?

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:43

Reptile209

- gers -

Je kan de formules in het jaarblad aanpassen met een IF() constructie:
code:
1
=IF(Januari!A1>0;Januari!A1;"")

Wat jij nu gebruikt verandert alleen de weergave. Met deze IF maak je de waarde in de lege cellen echt 'leeg', zodat de gafiek ze als het goed is negeert.

Zo scherp als een voetbal!

• coelho
Reptile209 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 09:50:
Je kan de formules in het jaarblad aanpassen met een IF() constructie:
code:
1
=IF(Januari!A1>0;Januari!A1;"")

Wat jij nu gebruikt verandert alleen de weergave. Met deze IF maak je de waarde in de lege cellen echt 'leeg', zodat de gafiek ze als het goed is negeert.
Formule wordt goed gelezen: de 0 gaat weg, cel wordt leeg, MAAR in de grafiek blijft de lijn doorgetrokken naar 0.

Verwijderd

De grafiek zal niets tonen indien je de waarde "#N/A" (of "#N/B" in NL'se versie) gebruikt.