Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 09:24

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Ik wil mijn duplicatiedienst proberen goed van de grond te krijgen. Dit idee is mij 3-4 maanden geleden binnengeschoten nadat ik zo'n 75 dvd's voor een concert van mijn oom heb gekopieerd. Had daarna een gratis ad gezet op marktplaats. Rond het einde van vorig jaar een bestelling binnen gekregen en was er blij mee dat er toch vraag naar is.

Ik moet het hebben van de kleine orders. Tot 250 exemplaren maximaal. Dit is in verhouding tot de grote jongens maar een kleine order. Nu had ik een paar ideeën en weet niet of het goede ideeën zijn en hoe ik dat het beste aan kan pakken. Momenteel heb ik 2 advertenties staan op marktplaats. 1 bij dvd's overige en 1 onder de diensten. Bij diensten kunnen aanbevelingen worden geschreven en heb mijn eerste aanbeveling al binnen. Dit is een gratis ad. Nu zijn dit een paar ideeën:
-Websitetje maken want die heb ik nog niet. Domein al wel.
-Gecontroleerde verkoper worden op marktplaats.
-Startende ondernemer en Zelfstandige pakket nemen op mijn advertentie in de rubriek diensten. 1 keer per maand bovenaan de rubriek + gratis mogelijkheid tot het vermelden van uw website. Kosten: € 35
-Overige reclame.

Nu zit ik met het volgende. Is het wel slim om gecontroleerde verkoper te worden? Dit is mijn redenering: Hij probeert je vertrouwen te winnen door gecontroleerde verkoper te zijn maar juist dankzei dat is het niet helemaal in orde. Bedoel er dus mee te zeggen: Kan dat averechts werken. Is het dus slim om dat te worden als je net begint?

De bedoeling is natuurlijk dat dit kleinschalig blijft en het moet een hobby blijven. Mag dus tevens niet te veel kwijt zijn aan advertentiekosten hier en daar. Nu leek het mij slim om te adverteren via andere kanalen als via marktplaats alleen. Maar wat? Krant, huis aan huis folder, eigen folder/blaadje, tv :P of sites als startpagina? Ik heb geen flauw idee. Wat word het meest/best gelezen kan daarbij een rol spelen? Heeft er iemand tips om dit zo slim mogelijk met zo min mogelijk kosten zo goed mogelijk van de grond te krijgen? Ik opereer gewoon landelijk dus wat is dan wijsheid. Juist adverteren in Amsterdam bv of hier in Oss? Dit in verband met kosten en aantal lezer of aantal effectieve geïnteresseerden. Wil proberen ook de turkse gemeenschap aan te spreken aangezien een voorspelling van een vriend van mij uitkwam. Bij de turken heb je grote kans omdat dat altijd grote bruiloften zijn en er wellicht genoeg geïnteresseerden zijn die dus de film op dvd willen hebben. Mijn eerste klant was ook van turkse afkomst. Wil me vooral richten op bruiloft dvd's maar overige ook zoals bv kopies van een linux distro.

Mijn doelstelling is erg simpel: Goede kwaliteit, goede service voor een lage prijs. Dit allemaal met relatief kleine orders.

Kom er niet goed uit het zooitje goed aan te pakken. Vooral op welke manier. Aub geen tips mbt tot de belastingdienst. Deze informatie is me al bekend nadat ik het nagevraagd bij de boekhouder.

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Verwijderd

*knip*

[ Voor 96% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:16 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 160% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:16 ]

• Vos
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19-11 12:00

Vos

AFCA

Kameraad van mij doet computer reparaties voor de hobby, die werkt met visite kaartjes en advertenties in lokale bladen. En verder zorgt mond-tot-mondreclame ook bij hem voor klanten ;).

Je opereert landelijk en vraagt of je moet adverteren in Oss of Amsterdam...dat is niet landelijk? Ik zou het eerst beperken tot je eigen regio.

[ Voor 36% gewijzigd door Vos op 09-01-2009 10:37 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Vos schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:35:
Kameraad van mij doet computer reparaties voor de hobby, die werkt met visite kaartjes en advertenties in lokale bladen. En verder zorgt mond-tot-mondreclame ook bij hem voor klanten ;).

Je opereert landelijk en vraagt of je moet adverteren in Oss of Amsterdam...dat is niet landelijk? Ik zou het eerst beperken tot je eigen regio.
Het is alleen maar een pakketje verzenden naar een regio in Nederland dus dat maakt niet zo veel uit. Alleen de verzendkosten zijn er dan. Maar boven een bepaald bedrag reken ik niet eens verzendkosten. Visitekaartjes is inderdaad geen slecht idee. En goedkoop. Wat versta jij onder lokale bladen?

Gecontroleerd verkoper worden kost mij alleen een postzegel. Maar de vraag is of het juist een positief effect heeft of juist een negatief effect.

[ Voor 9% gewijzigd door Twazerty op 09-01-2009 11:00 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Vergeet de belastingdienst niet en let ook op dat je geen auteurswetten overtreedt.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:05:
offtopic:
Vergeet de belastingdienst niet en let ook op dat je geen auteurswetten overtreedt.
auteurswetten heb ik al aan gedacht. Alleen eigen werk. Bv eigen bruiloft. Of vergeet ik nu nog iets heel belangrijks O-)

• 3V3RT
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-08 22:30
Muziek/teksten/video's die je kopieert vallen ook onder auteursrechten neem ik aan?

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
3V3RT schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:44:
Muziek/teksten/video's die je kopieert vallen ook onder auteursrechten neem ik aan?
Dat kan toch eigen werk zijn. Daar hoef ik me toch niet mee bezig te houden? Klant heeft bruiloft. Daar hebben ze een dvd van. Hiervan willen ze 20 kopieën. Ik hoef dan toch nergens rekening mee te houden??

I hate de auteurswet, veel te irritant

[ Voor 62% gewijzigd door Twazerty op 09-01-2009 12:25 ]

• WhizzCat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-10 00:20

WhizzCat

www.lichtsignaal.nl

Twazerty schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:22:
[...]

Dat kan toch eigen werk zijn. Daar hoef ik me toch niet mee bezig te houden? Klant heeft bruiloft. Daar hebben ze een dvd van. Hiervan willen ze 20 kopieën. Ik hoef dan toch nergens rekening mee te houden??

Ook dat is auteursrechterlijk beschermt voor zover ik weet. Ik mag mijn foto's wel op internet posten, maar iemand anders mag die absoluut niet zonder mijn toestemming gebruiken (op commerciele basis dan). Wellicht is het handig om dit even af te tikken met de Rechts en Wetswinkel. Goedkoop advies van studenten. Lijkt me vrij basaal en ik denk dat ze hier zo een antwoord op hebben :)

Gezocht: netwerkbeheerder
Als je het niet aan een 6-jarige kan uitleggen, snap je er zelf ook niks van! - A. Einstein

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
quote: auteurswet
Artikel 1

Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.
Zij hebben het recht om te verveelvoudigen en besteden dat uit aan mij. Zij hebben dan toestemming gegeven dat ik dat voor hun kopieer.

• OneUp
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Todat iemand iets van jou gebruikt ;)

People are just like trees. They fall down when you hit them mutiple times with an axe.

Verwijderd

Twazerty schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 12:25:
Zij hebben het recht om te verveelvoudigen en besteden dat uit aan mij. Zij hebben dan toestemming gegeven dat ik dat voor hun kopieer.
Idd. Volledig legaal. Kan geen kwaad van het wel op papier te zetten.
Maar het is niet omdat het hun bruiloft is dat ze ook de auteursrechten hebben. Als voor de opname b.v. iemand professioneel ingehuurd is, gaat die wellicht wel steigeren als er buiten hem om kopieën worden gemaakt.

Daarom best een clausule opnemen dat de opdrachtgevers bevestigen dat ze de auteursrechten bezitten; dan dek je iig. jezelf in.

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik denk dat met een goede website en zorgen dat je gevonden wordt door Google het goedkoopste en grootste effect hebt, zeker ook omdat het een hobby moet blijven. Wel zou ik bij de belastingdienst informeren naar wat je moet doen. Je zal namelijk BTW moeten afdragen enzo.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-10 17:00
Ik zie geen nadeel aan de status van Gecontroleerd Verkoper, dat lijkt me prima.

Maar wat interessanter is hoe je je niche gaat vinden. Ik denk dat het een goed idee is om vooral aan te haken op bruiloften. Mogelijk kun je contacten leggen met de bedrijven en mensen die hier vaak de video-opnamen van verzorgen. Zorg dat ze jou kennen en weten dat je goed en snel levert.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Een kleine clousule is dan niet verkeerd. Is denk ik niet meer als in een paar regels de voorwaarden opstellen. Maar dat kan ik zo opzoeken. Belastingdienst is een leuke maar dit ga ik gewoon onder neveninkomsten tellen. Ik hoef dan alleen maar de winst op te geven. Onder een bepaald bedrag is dit btw vrij. Daarboven is het interessant btw nummer, kvk aan te vragen omdat je dan wel tegen een klein bedrijf aanzit. Zal ik denk ik maar eens wat mensen op marktplaats gaan mailen dat ik wel voor de dvd's wil zorgen oid. Of is dat een minder slimme strategie. Websitetje word dan nog gemaakt. Probleem is dat ik niet op fora voor bruiloften hiervoor mag adverteren. Zal dan maar eens gecontroleerd verkoper worden. Maare de markplaats ad is ook te vinden via google.

Heb alleen een hekel aan die auteurswet omdat er veel te veel regels zijn waardoor alles zo verwarrend hebt.

[ Voor 5% gewijzigd door Twazerty op 09-01-2009 14:50 ]

• curry684
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

Twazerty schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:41:
-Websitetje maken want die heb ik nog niet. Domein al wel.
Hou er ajb rekening mee dat een slechte website in 2009 meer klanten afschrikt dan positief effect sorteert - ik zie genoeg gruwelverhalen voorbij komen van potentiele klanten die zich doodschrikken dat een goeie site meer dan 250 euro kost om dan vervolgens met een misbaksel live te gaan dat ze 25k omzet per jaar kost.

Professionele website nodig?

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
curry684 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:51:
[...]

Hou er ajb rekening mee dat een slechte website in 2009 meer klanten afschrikt dan positief effect sorteert - ik zie genoeg gruwelverhalen voorbij komen van potentiele klanten die zich doodschrikken dat een goeie site meer dan 250 euro kost om dan vervolgens met een misbaksel live te gaan dat ze 25k omzet per jaar kost.
Als je Informatica studeert kan ik wel een website bouwen. Of een CMS gebruiken oid. Heb een goeie vriend die goed kan designen. Hij studeert voor binnenhuisarchitect maar is ook goed in het ontwerpen van logo's, folders. Een website designen zal met mijn ideeen geen probleem moeten vormen.

Zou het slim zijn om bepaalde mensen op marktplaats die bruiloften filmen een gratis dvd te sturen zodat ze een indruk krijgen wat hij dan ook weer aan zijn potentiele klanten kan laten zien? Kwa kosten valt het mee. Kost me hoogstens 3 euro per keer. Als ik dat beetje spreid valt dat wel mee kwa kosten.

• curry684

curry684

Twazerty schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:59:
[...]

Als je Informatica studeert kan ik wel een website bouwen. Of een CMS gebruiken oid. Heb een goeie vriend die goed kan designen. Hij studeert voor binnenhuisarchitect maar is ook goed in het ontwerpen van logo's, folders. Een website designen zal met mijn ideeen geen probleem moeten vormen.
Dank voor exact illustreren wat ik bedoel :)

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13:35

mphilipp

Romanes eunt domus

Je hebt het over lage kosten. Heb je al nagedacht over BTW enzo, inkomstenbelasting en meer van dat soort nare dingen? Nu gaat misschien elke cent in je apparatuur en je kontzak in, maar als daar ineens ib vanaf gaat en je moet btw afdragen (waardoor dus je prijs omhoog gaat, óf je inkomsten omlaag) kan het ineens een ander verhaal worden.

Hoe doe je dat dupliceren? Heb je speciale duplicators of heb je gewoon 4 drives en speel je een uurtje dj?

Over een website voor zo'n dienst zou ik me niet zo druk maken in eerste instantie. Maak iets simpels van een pagina of 2-3. Zoveel valt er toch niet over te vertellen. En simpel hoeft niet automatisch slecht of lelijk te zijn. Een CMS lijkt me overkill als tenzij je elke dag nieuwtjes hebt en nieuwe producten blijft ontwikkelen. En of een webshop zinvol is?

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• HenkEisDS
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 13:55
Hou er rekening mee dat als er populaire muziek op je DVD's voorkomt je daar voor moet betalen. Nu zal er hoogstwaarschijnlijk geen haan naar kraaien, maar als je een opdracht binnenkrijgt à 5000 stuks kan ik me voorstellen dat Stemra daar moeilijk over gaat doen. Maar misschien ben ik gewoon te paranoide hoor. ;)

Je hebt het over Marktplaats, maar vergeet je speurders.nl niet? Daar kun je natuurlijk ook gratis adverteren.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
HenkEisDS schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 16:57:
Hou er rekening mee dat als er populaire muziek op je DVD's voorkomt je daar voor moet betalen. Nu zal er hoogstwaarschijnlijk geen haan naar kraaien, maar als je een opdracht binnenkrijgt à 5000 stuks kan ik me voorstellen dat Stemra daar moeilijk over gaat doen. Maar misschien ben ik gewoon te paranoide hoor. ;)

Je hebt het over Marktplaats, maar vergeet je speurders.nl niet? Daar kun je natuurlijk ook gratis adverteren.
Ik richt me op kleine orders. Max 250 stuk oid. Wil me meer richten naar de gewone consument. Denk niet dat ik last van Stemra ga krijgen. Maar wie zou dat eigenlijk moeten betalen. Ik of de opdrachtgever? De opdrachtgever verspreid het ik niet. Speurders en 2dehands zal ik ook eens een ad plaatsen.
quote: mphilipp
Je hebt het over lage kosten. Heb je al nagedacht over BTW enzo, inkomstenbelasting en meer van dat soort nare dingen? Nu gaat misschien elke cent in je apparatuur en je kontzak in, maar als daar ineens ib vanaf gaat en je moet btw afdragen (waardoor dus je prijs omhoog gaat, óf je inkomsten omlaag) kan het ineens een ander verhaal worden.
Zoals ik al zei kan ik gewoon mijn winst (Ontvangen bedrag - kostprijs - Investering apparatuur = winst) opgeven bij de belasting, onder de 9600 oid is dit belastingvrij en komen mijn overige inkomsten niet in gevaar.
Wat bedoel je met ib? Zie: http://www.belastingdiens...oning/werk_woning-42.html

[ Voor 3% gewijzigd door Twazerty op 09-01-2009 22:07 ]

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Inkomstenbelasting. Maar ik had de laatste regel uit de OP niet gelezen. Laat maar dus.

A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Kun je mij vertellen hoe je aan dit bedrag van 9600 komt Twazerty? Ik heb wel eens vaker mensen over die 9600 grens horen praten, maar waar staat dat? Of is dat niet belastingvrij maar bedoel je daar iets anders mee?

Volgens mij is er een soort kleine zelfstandigen regeling (hier: http://www.belastingdiens...emen_btw-07.html#P76_7306) en die praten dus over max. 1883 aan verschuldigde BTW. De vraag is dus hoeveel je denkt aan btw verschuldigd te zijn... Mocht het toch wat uitgebreider worden (geld verdienen blijft leuk) dan zou ik als het even kan juist ondernemer worden. Kan je lekker veel meer aftrekken en heb je in het begin die verhoogde zelfstandigenaftrek voor je investeringen enzo. Hoe minder belasting betalen des te beter toch?

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

ebia schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 00:49:
Kun je mij vertellen hoe je aan dit bedrag van 9600 komt Twazerty?
[knip]
Volgens mij is er een soort kleine zelfstandigen regeling (hier: http://www.belastingdiens...emen_btw-07.html#P76_7306) en die praten dus over max. 1883 aan verschuldigde BTW. De vraag is dus hoeveel je denkt aan btw verschuldigd te zijn...
Een rekenmachine leert je dat 19% van €9600=€1824. Klinkt wel als zijnde in de buurt ongeveer. Dus €9600 omzet betekent €1824 aan btw die je moet afdragen. Zolang je niet minder dan €800 in de maand bijverdient is er dus niets aan de hand. Wordt het meer, moet je het opgeven als inkomstenbelasting en ga je iets meer wegbrengen. En dan wordt het minder leuk. Je moet dus niet willen groeien, of ineens een flinke sprong maken. Als je namelijk in een jaar €10.000 omzet, ben je de Sjaak en mag je nog 33 tot 52% weg gaan brengen. Afhankelijk van je IB tarief. Je moet zoiets goed in de smiezen houden en beslist niet onderschatten. Veel ondernemers die zo beginnen als jij gaan de mist in zodra ze ineens belasting moeten gaan betalen.

Zonder tax is alles zo leuk... ;) Dus (hoewel je het niet wilde): hou die omzet goed in de gaten en doe desnoods iets creatiefs om je omzet binnen de perken te houden.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
mphilipp schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:45:
[...]

Een rekenmachine leert je dat 19% van €9600=€1824. Klinkt wel als zijnde in de buurt ongeveer. Dus €9600 omzet betekent €1824 aan btw die je moet afdragen. Zolang je niet minder dan €800 in de maand bijverdient is er dus niets aan de hand. Wordt het meer, moet je het opgeven als inkomstenbelasting en ga je iets meer wegbrengen. En dan wordt het minder leuk. Je moet dus niet willen groeien, of ineens een flinke sprong maken. Als je namelijk in een jaar €10.000 omzet, ben je de Sjaak en mag je nog 33 tot 52% weg gaan brengen. Afhankelijk van je IB tarief. Je moet zoiets goed in de smiezen houden en beslist niet onderschatten. Veel ondernemers die zo beginnen als jij gaan de mist in zodra ze ineens belasting moeten gaan betalen.

Zonder tax is alles zo leuk... ;) Dus (hoewel je het niet wilde): hou die omzet goed in de gaten en doe desnoods iets creatiefs om je omzet binnen de perken te houden.
Zelfs al mag ik 52% wegbrengen heb ik nog winst. Maar dat is allemaal simpel op te lossen. Gewoon investeren dan gaat je winst omlaag zodat je weer onder die grens duikt. Maar zo'n vaart zal het voorlopig niet lopen.

Verder nog iemand goede tips die niet met de belastingdienst te maken hebben?

Om nog even de vraag van mphilipp te beantwoorden. Ik speel nu nog dj met 3 branders. Heb een dvd duplicator controller besteld die ik langzaam uit ga breiden tot 10 branders.

[ Voor 6% gewijzigd door Twazerty op 10-01-2009 12:52 ]

Verwijderd

*knip*

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2011 22:15 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 16:07:
[...]

Je kunt niet alles ineens ten laste van de omzet brengen zodra je iets aanschaft. Je bent namelijk verplicht gespreid over bijvoorbeeld 3 tot 4 jaar af te schrijven. Dus zo simpel is het niet.
Niet als je standaard een en ander toch al per jaar vervangt. Zoals elk jaar branders vervangen oid. Of gewoon een keer je onkosten verdubbelen omdat je de verkeerde dvd's hebt gebrand. Allemaal kosten die je van je ontvangen bedrag af kunt trekken. Of een keer een lading dvd's die je weg kunt gooien omdat het rommel is. Een keer je tower laten vallen kan ook gebeuren. Onkosten verhogen kan ook. Of de prijs verlagen. Allemaal legitieme dingen om er onder te duiken. Maar hoe het precies zit zal ik navragen bij de boekhouder. Want ik denk dat de afschrijving namelijk niet hoeft te worden gespreid. Maar ik kan mn broertje zo'n 300 A4tjes rond laten brengen aangezien hij toch een krantenwijkje heeft. Toch weer reclame. En het kost mij niet veel.

Verwijderd

Twazerty schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:19:
[...]
Want ik denk dat de afschrijving namelijk niet hoeft te worden gespreid.
Mits je gebruik kan maken van de startersaftrek en/of de investering kleiner is dan 450,- heb je gelijk. In alle andere gevallen mag je toch echt maar maximaal 20% van de aanschafwaarde afschrijven.

Ik zou het allemaal alleen wel wat beter navragen en zelf ook uitzoeken, want het gaat in de praktijk echt niet zo simpel als je nu schetst. ;)

• curry684

curry684

mphilipp schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 01:45:
[...]

Ik weet niet waar je dit hele verhaal vandaan haalt maar het raakt kant noch wal. Zodra je BTW en IB aan elkaar gaat relateren moet je echt nog eens een keer de basisbeginselen van het Nederlandse belastingstelsel erbij gaan zoeken, en als ik het zo lees snap je het idee achter een progressief stelsel ook niet helemaal.

De KOR oftewel Klein Ondernemers Regeling staat volstrekt los van inkomstenbelasting en is een regeling om kleine ondernemers tegemoet te komen en de administratiedruk te verlagen. Indien je over een jaar minder dan 1345 aan BTW hoeft af te dragen na aftrek voorbelasting mag je deze in je zak steken, en tussen de 1345 en 1883 euro is er een glijdende schaal waarover je slechts een deel hoeft af te dragen. Dit is puur een cadeautje van de belastingdienst waardoor je max 1345 euro in je zak kunt steken - deze geldt vervolgens overigens wel als omzet.

Voor wat betreft de inkomstenbelasting geldt gewoon het standaardverhaal dat inkomen=omzet-kosten. Als je als eindresultaat 10k omzet hebt gedraaid zoals in je voorbeeld betaal je daar 3800 euro of zo belasting over waarna er gewoon de arbeidskorting en de algemene heffingskorting vanaf gaan waardoor je alsnog maar een fooi afdraagt - dat is het hele idee achter progressieve belastingstelsels. Als je groot genoeg onderneemt voor het ondernemerscriterium (met name 1225 uur per jaar aan je bedrijf werkt) krijg je ook nog ondernemersaftrek, startersaftrek en zelfstandigenaftrek.
Twazerty schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 17:19:
[...]

Niet als je standaard een en ander toch al per jaar vervangt. Zoals elk jaar branders vervangen oid
Dit is niet waar, de belastingdienst vereist dat je bedrijfsmiddelen afschrijft over de gangbare verwachte economische levensduur, in het geval van computerapparatuur 5 jaar. Als de computer na 2 jaar stuk gaat of vervangen moet worden is dat jammer, heb je er nog wel 3 jaar aftrek van. Tijdens de opstartfase van een bedrijf mag je overigens wel willekeurig afschrijven, dus daar kan je accountant zeker creatief mee zijn - onder die regeling mag je er zelf voor kiezen hoe je de afschrijvingen plaatst, dan mag 100% in het eerste of derde of vijfde jaar wel, of 10/10/60/10/10 over 5 jaar.

Je zet in je topicstart wel heel lief dat je 'asjeblieft geen belastingtips wil hebben want dat ken je wel', maar je valt wel erg duidelijk door de mand zodra het erop aan komt, net als enige van de tipgevers hier overigens. Ga goed met je accountant praten voor je iets doet.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Bedoeling was meer dat ik het eerste tijd toch overal onder zit. En dat ik dat later nog dieper uit ga zoeken. Bedoeling van dit topic was meer van hoe de bekendheid ed op gang te krijgen. Belastingdienst speelt daar nu nog geen rol bij. Had het een tijdje geleden nagevraagd dat als mijn winst onder een x bedrag valt mijn studiefinaciering, ziektekostenvergoeding niet voor eigen rekening kwam en ik geen btw hoef af te dragen. Dit staat vast en ik neem aan dat de boekhouder het gewoon bij het rechte eind heeft. Hoeveel x exact is weet ik niet meer maar dat was 100% zeker rond de 10000 euro. En om 10000 winst te maken moet ik elke week een order van ongeveer 100-200 dvd's krijgen. Vandaar dat ik het nog niet zo over de belastingdienst wil hebben aangezien dat niet van toepassing is nu. Stel dat ik dus aan mijn limiet zit dan moet ik elk jaar mijn branders vervangen. Heb dan immers rond de 10000 dvd's gebrand. Dat is per brander 1000 discs. Dat is mijn wisselmoment aangezien de kwaliteit dan te ver achteruit gaat.

Ofwel aub nu noppes meer over belastingdienst en ik moet daarop niet meer antwoorden :P

Iemand nog wat nuttige strategieën of iets anders. Strategie van mn vader is niet meer als: geen betaalde reclame maar allen mond tot mond reclame. Lijkt me in dit geval niet zo slim. Heeft bij zijn bedrijf goed gewerkt. Verder ook een noob bij het opzetten van een bedrijf.

[ Voor 43% gewijzigd door Twazerty op 10-01-2009 23:54 ]

• curry684

curry684

Wat je vertelt, namelijk de bijverdiengrens voor het behouden van je studiefinanciering, heeft dan ook nada noppes en niets met de belastingdienst van doen :) Het is niet zo handig om dat door elkaar te halen, evenals je verwoede pogingen om niets met belastingen van doen te hebben. Daar zijn zij het namelijk niet mee eens, en dan kun je dus maar beter wel weten waar het over gaat en hoe de vork in de steel zit.

Maakt mij overigens niet uit als je koppig wil zijn op dat gebied, zoals iemand anders in dit topic al zei faalt ongeveer de helft van de startende ondernemers maar binnen 2 jaar faliekant op misrekeningen rond belastingen, dus zo belangrijk is het niet.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
curry684 schreef op zondag 11 januari 2009 @ 01:16:
Wat je vertelt, namelijk de bijverdiengrens voor het behouden van je studiefinanciering, heeft dan ook nada noppes en niets met de belastingdienst van doen :) Het is niet zo handig om dat door elkaar te halen, evenals je verwoede pogingen om niets met belastingen van doen te hebben. Daar zijn zij het namelijk niet mee eens, en dan kun je dus maar beter wel weten waar het over gaat en hoe de vork in de steel zit.

Maakt mij overigens niet uit als je koppig wil zijn op dat gebied, zoals iemand anders in dit topic al zei faalt ongeveer de helft van de startende ondernemers maar binnen 2 jaar faliekant op misrekeningen rond belastingen, dus zo belangrijk is het niet.
Ik ben niet koppig. :+ Zou zomaar kunnen dat ik nu nog wat door mekaar haal. Maar voor dat soort vragen ga ik nog bij de boekhouder langs. Die weet hoe de vork exact in de steel zit. Daarvoor is dit topic niet. :)

• ebia
Naja in dit topic wordt natuurlijk besproken wat er voorbij komt en waar mensen over willen praten. In dit geval denk ik dat curry een goede aanzet geeft tot denken. Waarom start je je eigen bedrijf? Je bent geen charitatieve instelling dus je doet het voor het geld in de eerste plaats. En bij geld verdienen hoort belasting betalen, dus zo non-relevant voor dit topic is dit niet. Ook kunnen er nog meer lurkers zijn die dit topic toevallig lezen, ook denken aan het starten van een eigen firma en al deze relevante informatie tot zich nemen. Ondanks dat het niet helemaal in jouw straatje valt....

Maar goed, terug naar je vraag. Ik denk persoonlijk dat je het beste reclame goedkoop moet houden (dat is tot nu toe je uitgangspunt geweest). Mond op mond is behoorlijk goedkoop, maar de vraag is hoe vaak dat werkt in dit geval. Men maakt vaak slechts één keer zo'n compilatie op cd, de kans op terugkerende particuliere klanten lijkt me niet zo groot. Daarom (de tip die al gegeven was) probeer in contact te komen met de mensen die dat soort videofilms bewerken. En wat maakt jou het uit of dit nou een bruiloft of een bedrijfsfilm of wat anders betreft. Wat dat aangaat denk ik dat je je niet nu al moet vastleggen aan een specifieke doelgroep. Je weet immers nog niet echt wat wel verkoopt en wat niet, dus je moet je geest openhouden voor alle invloeden (en potentiële afnemers). Gratis/goedkope reclame:
Internet internet internet (misschien Google ad's campagne op je site, hoeft niet duur te zijn)
Briefjes in de supermarkt
Berichtjes in lokale dorpskrant
Reclamebord op het werk/school spammen
Folders op locatie van potentiële afnemers (bijv. van die partylocaties)
Contacten leggen met videobewerkingmensen
Je laten opnemen in het telefoonboek/gouden gids
Zomaar wat ideeën.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

curry684 schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 23:06:
[...]
Ik weet niet waar je dit hele verhaal vandaan haalt maar het raakt kant noch wal. Zodra je BTW en IB aan elkaar gaat relateren moet je echt nog eens een keer de basisbeginselen van het Nederlandse belastingstelsel erbij gaan zoeken, en als ik het zo lees snap je het idee achter een progressief stelsel ook niet helemaal.
Eigenlijk heb ik niet zo'n zin om er op in te gaan en ook al niet een hele discussie erover op te starten, maar ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Ik link die 2 niet en ik weet ook niet waar je dat uit opmaakt. Verder is dit niet van belang voor TS dus laten we het hierbij houden.
Ik begrijp heel goed hoe het in elkaar zit.

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-08 23:52
Twazerty schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:41:
(...)
De bedoeling is natuurlijk dat dit kleinschalig blijft en het moet een hobby blijven. Mag dus tevens niet te veel kwijt zijn aan advertentiekosten hier en daar. Nu leek het mij slim om te adverteren via andere kanalen als via marktplaats alleen. Maar wat? Krant, huis aan huis folder, eigen folder/blaadje, tv :P of sites als startpagina? Ik heb geen flauw idee. Wat word het meest/best gelezen kan daarbij een rol spelen? Heeft er iemand tips om dit zo slim mogelijk met zo min mogelijk kosten zo goed mogelijk van de grond te krijgen? Ik opereer gewoon landelijk dus wat is dan wijsheid. Juist adverteren in Amsterdam bv of hier in Oss? Dit in verband met kosten en aantal lezer of aantal effectieve geïnteresseerden.
(...)
Ik raad je aan om een website te (laten) bouwen, en dan met Google Adwords aan de slag te gaan. Adwords stelt je in staat om kleinschalig te beginnen, en de kosten te controleren met een dagelijks budget. Verder is het rendement van Adwords hoog in vergelijking met andere reclame-uitingen.
Zorg ervoor dat je site actiegericht is, dus dat de bezoekers een formulier invullen. Met Adwords kan je dan een terugkoppeling krijgen, dus welke zoekwoorden het meeste hebben opgebracht, en welke advertenties het beste functioneerden. Door deze feedback is Adwords zo populair bij adverteerders.

Maar je moet dus wel een website hebben. Kijk hiervoor wat je concurrenten doen.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Google Adwords ga ik wel gebruiken ja. Goeie tip. Goedkoop en hoog rendement ja.
quote: ebia
Internet internet internet (misschien Google ad's campagne op je site, hoeft niet duur te zijn)
Briefjes in de supermarkt
Berichtjes in lokale dorpskrant
Reclamebord op het werk/school spammen
Folders op locatie van potentiële afnemers (bijv. van die partylocaties)
Contacten leggen met videobewerkingmensen
Je laten opnemen in het telefoonboek/gouden gids
Wat bedoel je met Google ad's campagne op je site?
Briefjes in de supermarkt is ook goedkoop en ga ik ook zeker doen.
Lokale (dorps)krant betwijfel ik of dat wel doeltreffend is. Maar dat ga ik in een later stadium ook zeker proberen. Heb geen werk :P en om de school ermee vol te spammen gaat me te ver :*) Stel dat ik 5000 folders laat drukken. Kost niet zo veel. Maar waar laat ik die in godsnaam? Hoe kom ik in contact met die partylocaties? Gewoon bellen oid? Maar partylocaties zijn dus plaatsen waar feesten worden gehouden? Zelfde met de videobewerkingsmensen. Hoe kan ik het beste contacten leggen? Dat is nu een beetje mijn volgend probleem, hoe de contacten te leggen. De middelen zijn me nu aardig bekend. Weet ook al welke ik wel en niet ga gebruiken. Telefoonboek gouden gids lijkt me niet doeltreffen en ga ik misschien niet doen. Eerst nog wat meer inlezen daarover.

• curry684

curry684

Biedt 10% resellerfee aan bruiloftsfotografen e.d. die klanten doorsturen. Geen betere marketeer dan eentje die geld per sale verdient.

[ Voor 29% gewijzigd door curry684 op 12-01-2009 17:54 ]

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Twazerty schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:38:

Hoe kom ik in contact met die partylocaties? Gewoon bellen oid? Maar partylocaties zijn dus plaatsen waar feesten worden gehouden? Zelfde met de videobewerkingsmensen. Hoe kan ik het beste contacten leggen? Dat is nu een beetje mijn volgend probleem, hoe de contacten te leggen. De middelen zijn me nu aardig bekend. Weet ook al welke ik wel en niet ga gebruiken.
In de buurt heb je toch een aantal locaties waar feestjes (bruiloft etc) worden gehouden Je kunt een afspraak maken met de eigenaar en eventueel folders/visitekaartjes achterlaten met contactgegevens. Misschien dat je, zoals curry zegt, ook een bepaald bedrag aan de eigenaar kan geven als hij een klant voor je heeft geregeld o.i.d.? Curry zijn idee vind ik trouwens goed, misschien dat dat goed kan werken.

Trouwens, Gouden Gids kom je gratis in te staan als je een bedrijf hebt. Ze bellen soms wel op of je wil betalen voor meer informatie in het boek en op de website. In mijn ogen weggegooid geld, maar het is natuurlijk afhankelijk van het soort bedrijf. Ik geef iig geen cent uit aan de gouden gids.

[ Voor 38% gewijzigd door stin op 12-01-2009 18:55 ]

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Die resellerskorting ga ik ook gebruiken. Vond het ook een goed idee. Eerst nog even paar nachtjes slapen op folders te laten drukken. Bestel er dan wel een hoop meer want voor een paar euro meer heb je vaak al het dubbele aantal folders. Eerst even uitzoeken bij welke eigenaren ik terecht kan zodat ik kan bepalen hoeveel folders ik er heen breng.

• ebia
Twazerty schreef op maandag 12 januari 2009 @ 17:38:
Wat bedoel je met Google ad's campagne op je site?
Google adwords dus.
Hoe kom ik in contact met die partylocaties? Gewoon bellen oid? Maar partylocaties zijn dus plaatsen waar feesten worden gehouden? Zelfde met de videobewerkingsmensen. Hoe kan ik het beste contacten leggen? Dat is nu een beetje mijn volgend probleem, hoe de contacten te leggen.
Gewoon langsgaan, als je belt kom je misschien over als één of andere verkoper. Je wilt gewoon ff langsgaan en ff babbelen met de baas of de manager. Vinden zij het goed als je wat informatie achterlaat. Willen zij wat voor je beteken, eventueel met zo'n resellerkorting gebeuren.

Ik weet niet of je in een grote stad woont of dat dat soort locaties in de buurt zitten maar pak een gouden gids en zoek naar zaalverhuur, partycentrum, feestlokaties, dat soort dingen. Reserveer een dagje en ga overal ff langs. Vaak op de dag vinden er toch alleen maar saaie bingo's plaats, maar zijn er meestal wel mensen aanwezig. Met een beetje geluk krijg je nog een bak koffie en houdt je misschien nog wat leuke contacten over.

Idem voor de cameramensen. Zoeken op Video - faciliteiten en producties in de gouden gids, daar zul je ze vinden. Nu zal je waarschijnlijk toch telefonisch te werk moeten gaan. Bel op, vraag als eerst of je gelegen belt. Vertel wie je bent en zeg dat je een startende ondernemer bent. Zeg dat je je bezig wilt gaan houden met dupliceren van cd/dvd's. En ga niet meteen vragen of ze met je willen samenwerken of diensten willen afnemen, dat is vaak te direct (zou jij elke gogem die opbelt meteen toezeggen dat je met hem wilt samenwerken). Maar vraag of ze wel eens gebruik maken van duplicatieservices. Probeer te achterhalen of bij het type werk wat zij doen jou diensten misschien kunnen gebruiken. Wellicht hebben ze hiervoor al een andere firma in dienst, probeer te vragen welke firma dat is. Of misschien doen ze het zelf wel. Probeer er achter te komen of ze wel eens handjes te kort komen bij grote drukte. Probeer dus gewoon een natuurlijk gesprek te houden zonder te opdringerig over te komen in het verkopen van je product (je hebt immers al verteld wie je bent en wat je doet, mensen zijn niet stom). Het is dus niet alleen contacten leggen, het is eigenlijk die hele branche in kaart brengen.

Wie werkt met wie. Wie werkt met die ene dure concurrent *jij bent toch goedkoper*? Wie zit wel eens om handen in het werk en wil zo nu en dan uitbesteden. Wie doet helemaal niks met cd/dvd branden en kun je wellicht helpen met aanboren van een nieuwe markt/product. Met andere woorden, verken je omgeving en je kansen. Als je weet met wie je hebt gesproken kan je daar mooi in refereren als je ze bijvoorbeeld een brief stuurt met een prijsoverzicht. Het komt een stuk persoonlijker over en je hebt meer succes dan dat als je at random mensen gaat spammen.

Ook is internet voor velen dé aangewezen bron van nieuwe klanten. Zorg dat je goed vindbaar bent, een niet te lange domeinnaam, een fraaie site waar je niet meteen gillend gek wordt van de 30punts fonts, javascript errors, midi achtergrondmuziek en bijbehorende marquees over het scherm. Als je geen idee hebt waar ik het nu over heb; laat alsjeblief je website maken (of op z'n minst beoordelen) die weet wat ie doet!!

Om welke redenen dupliceren mensen nog meer? Dat moet je deels zelfs gaan bedenken en ook die doelgroep in het vizier nemen. Ik kan me voorstellen dat bedrijven bijvoorbeeld productdemo's op van die businesscard-cd's willen hebben. Hoe ga je dan je klanten vinden? Op beurzen misschien? Maar het liefst spreek je natuurlijk meteen met de eindverantwoordelijke zodat je meteen over kunt gaan tot zaken. Waarschijnlijk vinden dat soort klanten jou! Maak scherpe offertes, weet wat je concurrenten vragen. Wat hun sterke en zwakke punten zijn en hoe jouw bedrijf in die markt past en kan concurreren ten opzichte van de rest.

Linux distributies kan ook (maar officieel mag je daar geen winst opmaken), persoonlijk denk ik dat dit niet zo heel aantrekkelijk is tenzij je het doet voor het goede doel. Het continue bijhouden van distro's, downloaden, je website bijhouden, enz is toch best een flinke taak en de vraag is hoeveel het oplevert als je slechts eens per week één dvd-tje moet fikken voor dat type klant.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Zou het dan slim zijn om wat dvd's mee te nemen als voorbeeld? Verschillende variaties dan. Enkel, dubbel, witte doosjes, zwarte doosjes bv? Zodat de mensen een idee hebben. Daarbij vertellen dat ik dat doe van x tot x aantal? Zal ik gaan voor folders of flyers zodat ik die gelijk meeneem of later kom brengen? Folders (Gevouwen A4tje) zijn denk ik wat lastiger nuttig te vullen dan flyers (1/3 A4tje).

Had gisteren 4 bedrijven/mensen gebeld. 1 had direct interesse en zou me contacteren zodra een van zijn klanten er om vroeg. 2e kreeg vrijwel nooit de vraag en mocht het voorkomen dan ging hij dat zelf doen aangezien het vaak maar een kleine stapel is. Maar ik heb het gevoel alsof hij toch nog een keer bij mij terug komt. Verder zou hij mijn naam laten vallen daar in het dorp mocht er vraag naar zijn. Ze hebben beide al wel mijn marktplaats ad gezien dus dat is iig al wat. De 3e en 4e deden het in house al op grote schaal. Kon ik dus niks tegen beginnen :P

Maar ik denk dat ik met een andere aanpak meer succes ga boeken. Verhaaltje/gesprek anders ophangen. Was denk ik meer te direct.

Opereer momenteel nog onder mijn eigen naam. Zit te dubben of ik wel een "Bedrijfs"-naam moet gaan bedenken.

[ Voor 4% gewijzigd door Twazerty op 14-01-2009 01:58 ]

• ebia
Als je langsgaat bij die partycentrums zou ik verder geen voorbeelden meenemen, het partycentrum zélf zal waarschijnlijk geen interesse hebben in jouw producten. Probeer gewoon eens een informatief babbeltje te hebben met de eigenaar. Vraag of het vaak gebeurt dat er voor partijtjes/meetings/cursussen/whatever gefilmd wordt en of er mensen die zij kennen als 'hofleverancier' voor het camerawerk bijvoorbeeld. Er zullen een hoop zijn die hun eigen ding regelen, maar wellicht ook een aantal niet. Probeer eerst zoveel mogelijk informatie te vergaren die relevant is voor je potentiële afzet.

Een flyer drukken dat je een cd/dvd duplicatieboer bent en die flyer neerleggen bij de balie van zo'n partycentrum is misschien niet zo heel interessant. Waar je dan beter op af kunt sturen is dat je namen krijgt van de cameramensen die regelmatig langskomen, daarmee contact leggen (en zien of ze wellicht klussen voor je hebben) en dan wellicht gezamenlijk een flyer maken. Bijvoorbeeld: "Uw cameraman voor de verfilming van uw 50-jarig huwelijksjubileum, geheel gemonteerd en op dvd als aandenken voor de gasten!", dat soort dingen dus.

Goed zeg dat je al rond aan 't bellen bent geweest! Je hebt toch uit die paar gesprekken heel wat informatie kunnen halen en in ieder geval je naam laten vallen. En het zou mooi zijn als je eens een klusje kan krijgen op die manier. Acquisitie blijft een moeilijk vak en het moet je ook liggen als persoon inderdaad. Zie het nu als een goede leerschool. Blijf altijd uitgaan van nee heb je en ja kun je krijgen. Je hebt nu zelf trouwens al gehoord dat je advertentie op marktplaats bekeken is. Wellicht komt dit door de specifieke rubrieken waar blijkbaar een groep van jou potentiële klanten (of mensen met wie je kunt samenwerken) te vinden zijn. Ook dit is zeer nuttige informatie.

Ik denk dat je over een bedrijfsnaam nog niet heel druk moet maken. Ik denk dat je je eigen naam ook als 'merk' op de markt kunt zetten. Ik ken zelf wel wat zzp-ers die dat doen, volgens mij hebben die geen last van het feit dat ze niet een echte bedrijfsnaam erop nahouden. Persoonlijk heb ik altijd meer vertrouwen in kleine ondernemers die gewoon onder hun eigen naam handelen dan één of ander mislukt catchy bedrijfsnaampje verzonnen op een vrijdagavond in de kroeg.

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Twazerty schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 01:53:
Zou het dan slim zijn om wat dvd's mee te nemen als voorbeeld? Verschillende variaties dan. Enkel, dubbel, witte doosjes, zwarte doosjes bv? Zodat de mensen een idee hebben. Daarbij vertellen dat ik dat doe van x tot x aantal?
Ik zou trouwens proberen dit soort informatie goed op een website weer te geven. Wat je precies aanbiedt, voor welke prijs etc. Als er iemand belt en je gaat langs om wat zaken te bespreken, dan is dat natuurlijk perfect. Alleen belt niet iedereen jou eerst op. Er zijn genoeg mensen die eerst eens op de website kijken en vervolgens de beslissingen maken.

Verwijderd

Mond-tot-mond reclame is inderdaad erg belangrijk.

Toch is een goed opgezette Google AdWords campagne in dit geval ook aan te raden gezien het om een zeer specifieke dienst gaat en er dus relatief goedkoop geadverteerd kan worden.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
[...]

Zelfs voor eigen werk is buma bijdrage verplicht......en ga er maar van uit dat de muziek die mensen aanleveren in 99% geen eigen werk is.

Zou je in ieder geval goed inlezen wat de regels zijn op dit gebied (en ga er maar van uit dat het een kromme regelgeving is)

• Metzie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 19-11 13:04

Metzie

Nyaano !

Nog even een tip wanneer je je wilt richten op dupliceren van bruiloft opnames.

Wanneer stellen in ondertrouw gaan komt hier altijd een aankondiging van in het lokale dagblad zover ik weet. Je kan deze informatie dus gebruiken om doelgericht flyers te versturen.

Eventueel kan je dit samen doen met een professionele film/fotograaf, dan heb je er beiden profijt van.

http://www.totalprogress.nl Computer reparatie en webdesign
I just hate it when the computer does what I tell it to do and not what I mean for it to do.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
(jarig!)
Wil je je alleen specialiseren in het dupliceren van DVD's ? Ik heb namelijk het idee dat er ook wel een markt is voor digitaliseren van analoog beeldmateriaal, zowel video (videobanden, en ook DV-tapes) als foto (inscannen dia's). Wellicht is het het overwegen waard je dienstenpakket hiermee uit te breiden ?

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• Wilf
  • Niet online

Wilf

shuo cao cao

Alle muziek die in het beeldmateriaal voorkomt moet geregistreerd worden. Als je dus een opname van een bruiloft hebt en er staat een DJ bestaand werk te draaien dan moet alle muziek daarvan genoteerd worden en opgestuurd naar STEMRA zodat je netjes de rechten ervoor betaald. Voor meer info: http://www.bumastemra.nl/...pgeven/WanneerBetalen.htm

Ik ben zelf componist en ben niet aangesloten bij de BUMA/STEMRA, ik verkoop mijn composities aan opdrachtgevers. Als ik mijn eigen werk echter wil vermenigvuldigen of openbaar wil maken moet ik van STEMRA respectievelijk BUMA wel betalen, ook al krijg ik dus zelf dat geld niet omdat ik zelf niet lid ben.

• 0X55AA
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07-05-2023
Geen zin om alles te lezen, maar er loopt hier een kerel rond die 500+ DVD's maakt van rally's. Hij kan je waarschijnlijk wel op weg helpen met software/hardware, alsook tips ivm media, covers laten drukken, en mss wel aan klanten helpen.

• Twazerty

Twazerty

AVCHDCoder developer

Topicstarter
Video naar DVD ben ik ook van plan om dat erbij te nemen.

Zonder enige serieuze vorm van reclame heb ik al verschillende klanten gehad. Buma/Stemra is mij nog steeds zwaar onduidelijk. Wat als er nu voor meer als 7 uur muziek op de DVD's staat? Ik kan onmogelijk weten welke muziek dat is. En het uizoeken duurt jaren. Laatste klant: Bruiloft/Henna totaal 7 DVD's. Totaal iets van 8 uur muziek staat daar op.

Op de site van Buma/Stemra kan ik niet achterhalen hoe IK moet betalen. Ik weet niet in welke categorie ik val.

Enkele van mijn "concurenten" hebben een vrijwaringsformulier. (http://www.cdfabriek.nl/VERKLARING%20CD%20PRODUCTIE.doc) Is dat niet genoeg een formulier waarin staat dat ik niet verantwoordelijk ben voor de afdracht aan buma/stemra?

Alles wat ik kan vinden over bedragen gaat over audio cd's. Erg onduidelijk allemaal.

Ik heb tevens een ander idee voor reclame. Wij zitten hier met een 8-tal winkels bij elkaar. Dat we gezamenlijk een flyer maken waar alle winkels opstaan. Dan kunnen de kosten gedeeld worden. Ik dacht aan een oplage van 10.000 stuks. Moet alleen nog overlegd worden met de winkels wie er meedoen enz.
0X55AA schreef op donderdag 30 juli 2009 @ 12:40:
Geen zin om alles te lezen, maar er loopt hier een kerel rond die 500+ DVD's maakt van rally's. Hij kan je waarschijnlijk wel op weg helpen met software/hardware, alsook tips ivm media, covers laten drukken, en mss wel aan klanten helpen.
De benodigde hardware heb ik al. Klanten zou wel handig kunnen zijn :9

@wilf

Echt bullshit dat je moet betalen voor je eigen muziek :'( . Moest verboden worden.

[ Voor 16% gewijzigd door Twazerty op 30-07-2009 16:42 ]

Pagina: 1