1u server boven systeemplafond

Pagina: 1
Acties:

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:57
Ik heb een 1U server die nogal veel herrie maakt.
Het lijkt me een goed plan deze server boven het systeemplafond te monteren. Ik hang dan een plank op aan het dak zodat hij niet tussen de glaswol isolatie ligt.
Er zit ventilatie boven het plafond, een pijp naar buiten.

Zijn er hieraan nog nadelen verbonden?

Of is er een andere manier om de herrie van deze server sterk te reduceren?

Het is een asus AP1600r

• Nielsvr
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-12-2025
De onderdelen die herrie maken vervangen met onderdelen die minder herrie maken? Tussen een plafond vind ik gevaarlijk... denk aan kortsluiting in combinatie met die materialen die daar al dan niet rond dwarrelen... stof vang je in ieder geval zo.

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:37
Tonne schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:34:
Het lijkt me een goed plan deze server boven het systeemplafond te monteren.
Het lijkt me geen goed plan deze server boven een systeemplafond te monteren.

Er is geen warmteafvoer boven een systeemplafond, slecht voor server en brandgevaarlijk.
Het lawaai van een 1U pizzadoos hoor je vermoedelijk dwars door een systeemplafond heen.

• Tonne
Nielsvr schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:37:
De onderdelen die herrie maken vervangen met onderdelen die minder herrie maken? Tussen een plafond vind ik gevaarlijk... denk aan kortsluiting in combinatie met die materialen die daar al dan niet rond dwarrelen... stof vang je in ieder geval zo.
De onderdelen die herrie maken zijn vooral de twee 4 cm fans. Maar ze maken echt belachelijk veel herrie, zeg maar als een stofzuiger.
quote: Asus-site
Gebruikmakend van een geavanceerd warmte-afvoer ontwerp, heeft ASUS met succes het kritieke thermische probleem opgelost dat tot op heden het dubbele Intel® Xeon™ 1U-platform een onmogelijkheid leek te maken. Aangezien twee processoren zo’n grote hoeveelheid warmte uitstoten dat efficiënte koelingsystemen noodzakelijk zijn, met name in de beperkte ruimte van een 1U-behuizing, is de AP1600R-E2 serie voorzien van een geavanceerd thermisch ontwerp met onder andere krachtig blazende ventilatoren en speciaal ontworpen koperen heatsinks voor optimale ventilatie.
Het zijn dus die krachtig blazende ventilatoren.
Maar ik durf die niet zomaar te vervangen door stillere, want ik denk dat er dan te weinig koeling komt.
Kokkers schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:40:
[...]
Er is geen warmteafvoer boven een systeemplafond, slecht voor server en brandgevaarlijk.
Het lawaai van een 1U pizzadoos hoor je vermoedelijk dwars door een systeemplafond heen.
Normaal gesproken is er geen warmte-afvoer boven een systeem-plafond, maar hier zit een pijp op het dak, die in verbinding met de buitenlucht staat.

Wat zou dan wel een goede oplossing zijn?

[ Voor 32% gewijzigd door Tonne op 08-01-2009 22:49 ]

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 17:57
Heb je geen opberghok in de buurt ofzo?

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 13-01 14:30
oordopjes ;-)

Maar nee ik zou hem ook absoluut niet boven het systeem plafond neerzetten. Ik denk dat je verzekering dit ook niet gaat dekken als het fout gaat.

Maar naast andere fans erin zetten zou de beste optie zou zijn om hem op een andere locatie neer te zetten, waar je hem niet hoort. Meer opties heb je denk ik niet.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:32

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb je geen schuur, die je kan afsluiten waar je bijna nooit komt?

ik heb iets soortgelijks gehad met een HP Netserver (LC3) ook een ontzettend lawaaimonster met een aantal 15k rpm schijven. Die heb ik uiteindelijk in de schuur neergezet. Uiteraard nadat ik er een UTP kabel naartoe had gelegd :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

De server in het serverhok plaatsen in het rack, is dat niet wat. Alle servers maken herrie, dus dan valt ie niet zo op ook.
Zorg wel dat je ARBO technisch verantwoord bezig bent door server en mensen niet in één ruimte te combineren...

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:27

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Zit er geen optie op die server om automatisch de fan speed te regelen?

De huidige servers van HP doen dit vanuit het BIOS, maar bij eerdere generatie moest eerst software geinstalleerd worden waarna de fan speed (en dus de herrie) aanzienlijk lager werd. Bij een normale belasting maken de 1U servers van HP met deze middelen niet zo heel veel herrie meer.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• eXop
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 04-01 02:06
Dit had je toch kunnen verwachten toen je de server kocht?
Servers zijn niet voorzien om stil te zijn, ze moeten gewoon functioneren.
Ik niet dat het in een datacenter veel uitmaakt hoeveel herrie een server maakt?

Heb je geen kelder ofzo waar je de server in kwijt kan?

exop.io

• DrClaw
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10-01 20:44
* op ebay nieuwe fans kopen.
* op de driverpagina van de vendor kijken, en spindown software voor je OS uitzoeken. die fans draaien zonder die software vaak op 100% terwijl ze ook kunnen downclocken. Als de OS-software niet te vinden is of niet van toepassing is, dan kun je ook naar een BIOS upgrade van je server zoeken. Zo heb ik ook oude HP proliants stiller gemaakt. Een beetje dan.

1u servers hebben nogal ruimtegebrek. misschien overwegen om een towertje ofzo te vinden, en daar je servertje van te maken ? Kun je mooi 12, 14 of 18cm fans in hangen.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 11:50:
De server in het serverhok plaatsen in het rack, is dat niet wat. Alle servers maken herrie, dus dan valt ie niet zo op ook.
Zorg wel dat je ARBO technisch verantwoord bezig bent door server en mensen niet in één ruimte te combineren...
Knetter, gezien het feit dat deze tweakert hem boven het systeemplafond wilt gaan monteren denk ik niet dat er een serverhok is met een rack waar nog meer server inhangen... :P

Heb je niet een ketelhok oid waar je hem kwijt kan? Of een uit de kluiten gewassen meterkast? Boven het systeemplafond is geen optie, dat blijf je horen en qua onderhoud is het ook niet echt makkelijk.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Tonne schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:34:
Zijn er hieraan nog nadelen verbonden?
Zijn er voordelen aan verbonden?

Het zal waarschijnlijk alleen maar warmer en stoffiger worden, je kan er amper bij, bij brand zit het vuur gelijk lekker hoog en het zal geen geluidsreductie opleveren ;)

Nee, gewoon in een geventileerde meterkast ofzo ophangen.

[ Voor 9% gewijzigd door Aikon op 09-01-2009 17:24 ]

• Yalopa
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yalopa

Less is more!

Mishmash schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 14:53:
[...]

Knetter, gezien het feit dat deze tweakert hem boven het systeemplafond wilt gaan monteren denk ik niet dat er een serverhok is met een rack waar nog meer server inhangen... :P

Heb je niet een ketelhok oid waar je hem kwijt kan? Of een uit de kluiten gewassen meterkast? Boven het systeemplafond is geen optie, dat blijf je horen en qua onderhoud is het ook niet echt makkelijk.
als je geen rack hebt moet je geen 1u server kopen, dan koop je een towermodel...

You don't need eyes to see, you need vision

• battler
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 30-06-2025
//offtopic:

Inderdaad, als je geen rack hebt moet je ook geen 19inch servers kopen. Het kost meer geld, de onderdelen zijn minder makkelijk te vervangen, het is lastiger met upgraden/repareren.
Ik heb zelf een 19inch rack in me kamer staan, maar ook ik gebruik gewoon towermodellen.
Je betaald niet voor de ruimte (rack space), en het is niet bedrijfs kritisch (anders ben je goed verkeerd bezig).
Dus waarom professionele duurdere hardware kopen, die totaal niet gemaakt is voor zo'n situatie.
Een Ferrari is leuk, maar haalt zo verdomd weinig uit op een boeren landweg.
Disclaimer: Het kan goed zijn dat je een verklaarbare logische reden hebt voor die 1U server, dit verhaal is meer voor de andere mensen in het algemeen. In mijn naaste omgeving zie ik het een beetje een hype worden om thuis 1u server modellen neer te zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door battler op 09-01-2009 23:23 ]

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14:51
1U hoort in een rack thuis, punt. Dat is ook de reden dat mijn servertje 1U is ;)

Enige reden die ik verder ooit heb gehad was utwente toen er nog geen limieten waren: de alom bekende plank-met-storage-onder-bed of pizzadoos@plafond ;)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:46

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wie zegt dat hij dit (nieuw) gekocht heeft? Misschien een gratis afdankertje, misschien iets wat hij tegen een vriendelijke prijs over kon kopen. Of misschien gewoon iets wat ooit 'normaal' in een rack draaide en nu overbodig is en dus voor andere doeleinden thuis ingezet wordt :z

* dion_b heeft ook aardig wat rackmounthardware en is van plan een "rack" van hout te maken om ze in op te bergen als het studeerhok eindelijk eens klaar is ;)

Oslik blyat! Oslik!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:19

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

move NT > Cooling

Tijd voor een nieuwe sig..

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:20
De koeling is het probleem.

Je kan een 2U kast opzoeken en dan de hardware van de een naar de ander doen en je kan dan stillere en grotere fans gebruiken. 2U kasten zijn vrij gemakkelijk te krijgen voor niet veel. Je hebt hem leeg nodig. (je kan er direct meer troep in kwijt.

Vaak zijn de bovenkanten geheel dicht. Je kan hier eventueel wat gaten in bouwen en erboven een fan te monteren. Als dit een optie is zou ik een 24CM/ 12CM fan doen bij de CPUś dat scheelt denk ik een hoop geluid.
Bedenk wel dat dit op de bovenkant dat komt.

Plafond is al meermaals als niet doen optie gemeld en daa sluit ik me bij aan.

- Boven het plafond is veel rondzwervend stof door luchtcirculatie (is er altijd).
- Het geluid blijf je wel horen.
- Er is wat stuk/ je moet bij de hardware... Trap pakken en klimmen maar.
- Brandgevaarlijk (dit kun je deels oplossen en hier kun je je bedenkingen hebben. In een rack is het ook brandgevaarlijk alleen door het sof wat daar zwerft is het daar gevaarlijker vermoed ik. Hoe de verzekering werkt geen idee)

• Tonne
Het is wel duidelijk, boven het plafond is geen optie.
En het is me inmiddels duidelijk dat een 1u server geen optie is voor een dergelijke situatie. Ik heb hem echter niet zelf uitgezocht, maar gekregen.

Over een serverhok, of zelfs maar een rack, beschik ik niet. Ik heb wel gekeken naar de prijzen, maar dat is voor deze ene server en een switch wel een beetje teveel van het goede. Ook heb ik eraan zitten te denken om zelf een soort rack te maken. Maar ik vraag me af of ik het geluid dan wel serieus kan dempen.

Dat idee van de BIOS-upgrade ga ik in ieder geval doen. En ik ga ook eens op zoek naar een andere kast.
Een 2u of een gewone kast. Ik denk eigenlijk een gewone kast, want ik zie geen reden voor rackmontage. Zit ik wel ook vast aan een andere voeding denk ik.

Liefst houd ik de 1u kast intact, wie weet wil ik nog eens een server co-locaten.

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik zag laatst een officiele ombouwkit om ik denk een IBM towerserver om te bouwen naar een rackversie. Wellicht je zoiets ook andersom voor jouw model?

Maar bedenk dat een server sowieso herrie maakt, het kan wel stiller worden, maar hier in het serverhok staan 10 servers (rack en tower), maar als ik enkel maar die bewuster IBM towerserver uitzet dan wordt het echt aanmerkelijk stiller. Dus een towerserver is ook niet perse stiller.

• Tonne
Ik zal jullie nog even op de hoogte brengen van de oplossing.
Dat was een Coolermaster Cosmos 1000. Daar alles in bouwen. En echt heerlijk lekker stil.
Wat nog wel een probleem was, was dat het een dual nocona bord was. En dat er in de kast standaard geen montagepunten waren voor de coolers.
Dat heb ik opgelost door zelf gaten te maken. Boren met 1,5 mm. Dan een stukje hout eronder. Een spijker erdoor slaan van 2,4 mm. Daarna met een schroefje schroefdraad tappen. En vervolgens spacers erin draaien.
Het is een beetje beunen, maar dan heb je wel vrijwel identieke gaatjes als die er normaal gesproken in zitten.

In de nieuwe bios was inderdaad een optie om de fans langzamer te laten draaien. Maar dat gaf nog onvoldoende resultaat.

Maar binnenkort heb ik dus een 1u kast te koop. Geschikt voor dual nocona.
Pagina: 1