1 Domeinnaam voor twee SBS servers

Pagina: 1
Acties:

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18-01 17:22
Ik heb de volgende situatie. Bedrijf A (bijvoorbeeld Philips) bestaat al enkele jaren en een bepaalde afdeling wordt zelfstandig in Bedrijf B (bijvoorbeeld Philips Med Sys. Beide bedrijven blijven mailen met @philips.nl.

Beide server hebben een SBS omgeving. Bij A werken 15 personen, bij B werken 3 personen.

De MX records voor philips gaan naar de SBS server van A. De gebruikers van B maken nu ook gebruik van Server A door middel van RPC over HTTP proxy. Dit werkt echter niet lekker. Outlook reageert zeer traag en lijkt soms wel even te hangen om een minuut of 3 verder weer door te gaan. (Dit probleem wordt misschien veroorzaakt door de Estos telecomserver applicatie).

Wat is de beste manier om Server B ook gebruik te laten maken van Philips.nl?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

jantje.vlaam schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 22:19:

Wat is de beste manier om Server B ook gebruik te laten maken van Philips.nl?
Niet, want je kunt geen twee SBS servers aan elkaar knopen in hetzelfde domain :)

Je zal dus één van de twee moeten opgeven en uitwijken naar een standaard Server.
Of een Domain Upgrade doen, met wat trickery kun je dan wel wat leuke dingen doen.

(lees: een non-SBS server installeren, als tweede DC promoten, AD syncen, offline trekken, en dan met ADMT de users migreren naar één domain waarna je met een Swing Migration plan opnieuw een SBS domain opbouwt met de samengevoegde userDB).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TheSiemNL
Er zijn omwegen, alle mail komt nu binnen op Server A, daar kan ik POPmail aanzetten en Server B dan via de POP3 connector de mailboxen van de 3 gebruikers leeg laten halen.

Maar ik zoek naar andere mogelijkheden.

De interne domeinen zijn afzonderlijk, het gaat enkel om de domeinnaam philips.nl.

[ Voor 16% gewijzigd door TheSiemNL op 08-01-2009 22:31 ]

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Voor de duidelijkheid: je bedoelt alleen het maildomain?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TheSiemNL
Ja, het gaat puur om het mailen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 18:11
MX-record wijst naar A, in Exchange op de A aanzetten dat alle mail die binnekomt voor zijn domein op een user die hij niet kent door moet naar B? (Default SMTP Virtual Server Properties -> Messages-tab -> Forward all mail with unresolved recipients to host: )

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• TheSiemNL
Paul Nieuwkamp schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:25:
MX-record wijst naar A, in Exchange op de A aanzetten dat alle mail die binnekomt voor zijn domein op een user die hij niet kent door moet naar B? (Default SMTP Virtual Server Properties -> Messages-tab -> Forward all mail with unresolved recipients to host: )
Dat klinkt inderdaad goed. Maar belast ik beide servers dan niet met alle spam die naar niet bestaande gebruikers gaat? GFI en Exchange vangen die nu af door geen error terug te sturen.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-02 18:11
Dat wel. De ene zal het doorsturen naar de andere.

Ook moet je die instelling niet op beide servers doen, want dan gaat het rondjes lopen.

Wij hebben zelf een ISP-tak, met o.a. een anti-spam mailserver/fallback, en wat wij normaal bij dit soort dingen doen is alles op onze server sorteren en forwarden. Bij 3 en 15 gaat dat nog wel, wat daarboven de normale oplossing is weet ik niet :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• xtra
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-11-2025
jantje.vlaam schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 00:44:
[...]

Dat klinkt inderdaad goed. Maar belast ik beide servers dan niet met alle spam die naar niet bestaande gebruikers gaat? GFI en Exchange vangen die nu af door geen error terug te sturen.
Iets bewerkelijker maar zonder bovenstaand probleem. Voor semi-externen heb ik ooit eens in AD 'contacts' aangemaakt. Die krijgen geen mailbox maar wel een alias en dus adres. pietje@bedrijf.nl werd zo doorgestuurd naar pietje@casema.nl.
Je moet dan wel zorgen dat die 3 een afwijkend domein hebben. Bijvoorbeeld @b.philips.nl, @b-philips.nl of @b.philips.local. (Afhankelijk van je mogelijkheden.)
Zolang @philips.nl op hun eigen SBS staat ingesteld als standaardadres merkt de buitenwereld er niets van.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
een Centraal mail servertje in een DC ?
En daarvandaan beide servers hun mail laten ophalen via een BSMTP oid of Pop3.
Extra kosten maar de spam komt maar op 1 server binnen wordt daar gefilterd.
Nadeel zijn extra licenties , en ofdie kosten er nou tegen op wegen.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10:11

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move PNS > WSS

Tijd voor een nieuwe sig..

Pagina: 1