Asus 9600GT automatisch gedownclocked

Pagina: 1
Acties:

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
Vorig jaar maart heb ik het volgende gekocht:

Creative Labs X-Fi XtremeMusic
Chieftec Smart PSU 500W ATX
Corsair 2GB Kit. 4-4-4-12. 240pin DIMM. PC2-6400. 800MHz. NON-ECC
Intel Core 2 Duo E6750 1333FSB. 2.66GHz. 4MB L2 Cache
Asus P5N-D
Asus EN9600GT/HTDI/512M

Zelf had ik nog 2 Maxtor Diamond 10 160 GB Sata HDD's, een DVD-speler en een NEC DVD-brander. Later, toen de problemen al speelden heb ik er ook nog een externe 1TB WD schijf bij gehangen.

Dit heeft een tijd lang zonder problemen gewerkt met de drivers die destijds up to date waren. Ik heb toen een tijd lang zonder problemen verschillende spellen kunnen spelen waaronder Call of Duty 4.

Op een gegeven moment na een aantal maanden, was de preformance van Call of Duty 4 van het een op andere moment gewoon slecht. Het beeld haperde, terwijl het geluid het prima deed. Ik heb toen de nieuwste Nvidia drivers geïnstalleerd en bij het opnieuw opstarten van de computer verscheen de volgende errormelding:

Afbeeldingslocatie: http://www.nooitmeernaarhuis.com/wum/plaatjes/gpu_error.jpg

Ik heb toen een tijd lang geen spellen meer gespeeld, maar nu het weer winter is en er een aantal nieuwe spellen uitgekomen zijn, ben ik het toch weer gaan proberen. Ik heb de laatste drivers van Nvidia weer geïnstalleerd en Call of Duty 4 en GTA IV geprobeerd. Beide spellen zijn wederom onspeelbaar door haperend beeld. Ik heb toen wat tooltjes geïnstalleerd om te kijken waar het probeem zit. Ook heb ik een keer geprobeerd om met maar 1 harde schijf, en geen CD-Roms of externe (USB)hardware aangesloten de pc op te starten en de spellen te spelen. Helaas bleef de foutmelding zich voordoen en de spellen waren nog steeds onspeelbaar.

Afbeeldingslocatie: http://www.nooitmeernaarhuis.com/wum/plaatjes/gpu.gif

Je ziet in het bovenstaande screenshot duidelijk dat de GPU clock en het geheugen duidelijk lager geklokt zijn dan wat standaard hoort te zijn voor deze videokaart. Daarnaast heb ik de voltages gecontroleerd via het BIOS:
Vcore 1.31v
3.3v 3.31v
5v 4.89v
12v 11.84v
De voltages zeggen mij niet heel veel, maar wellicht dat jullie hier meer uit kunt afleiden.

Mijn vraag is als volgt: hebben jullie enig idee welk onderdeel kapot is/niet goed werkt? Ik heb echt geen idee welk van de 2 onderdelen defect is. Ik neem aan dat ik de onderdelen onder garantie kan omruilen/laten repareren.

Ik heb het bovenstaande al gemailt naar de shop waar ik het spul gekocht heb, maar daar heb ik niets aan gehad. Eerst kreeg ik een mailtje dat ik maar een RMA nummer moet aanvragen. Toen ik aangaf dat ik dat best wil doen als ik weet welk onderdeel evt defect is, werd mij deze toegestuurd. Ik moest daar maar eens kijken. Mja, dan toch maar liever hier proberen ;) , die url slaat kant nog wal wat mijn probleem betreft (toch?).

Wat ik nog niet geprobeerd heb:
Herinstallatie van Vista (niet zo veel zin in, maar als het niet anders kan dan moet het maar)

We've got that ring of confidence

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

De foutmelding is dat de pci-e stekker er niet inzit. (in de videokaart)
Heb je al gecontroleerd of dat het geval is?
Of heb je een andere voeding waar je even mee kan testen?

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25
Als de stekker op de kaart er wel in zit, kan dit het misschien nog zijn:

Had je op het moment van meten een 3D game draaiende? Anders klokt de kaart waarschijnlijk terug naar 2D settings (om energie te besparen en de volle kracht van de kaart gebruikt het systeem dan toch niet).

Dit fenomeen kan ook door een 'tooltje komen', dat zelfs als er 3D gevraagd wordt er 2D geleverd wordt.

[ Voor 59% gewijzigd door Jumpman op 08-01-2009 20:27 ]

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:49

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Topicstarter
UIteraard heb ik gechecked of die pci-e stekker is aangesloten, dat was het eerste waar ik naar keek toen de melding voor het eerst kreeg.

@ Jumpman. Welk meet moment bedoel je? de voltage's van de voeding heb ik in het bios gechecked. de kloksnelheid van de videokaart die je in het screenshot ziet, was direct na het opstarten van de pc. had nog niets openstaan. de foutmelding komt bij het opstarten van de pc.

Ook vista zelf geeft aan dat de preformance minder is. De Windows Experience Index is 3.2, gebaseerd op de lage score voor Desktop preformance for Windows Aero. Voor Gaming Graphics krijg het systeem een 3.8. Dat is volgens mij ook veel te laag voor deze hardware. op mijn oude pc (zat een gforce 6600 in) Was deze net zo hoog.

Ik heb helaas geen andere voeding tot mijn beschikking of bij vrienden om die te testen trouwens (anders had ik dat wel gedaan).

We've got that ring of confidence

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 03-12-2025

bartijn2

Fixing the world

Heb je dan misschien een andere videokaart om het te testen?
Van het kaliber 9600gt? (die dezelfde hoeveelheid power nodig heeft?)
je kan ook nog proberen om je eigen voeding bij een vriend in de pc in te bouwen en kijken of deze ook zoon melding krijgt (zo niet dan is je voeding goed)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:25
Je kan ook de GeForce 9600GT in een andere PC testen. Hiermee kan je het defect constateren of uitsluiten van de videokaart.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

Pagina: 1