Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

UPS voor "reguliere" electronica - doen of niet?

Pagina: 1
Acties:

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Yo Tweakers,
Ik heb even wat meningen nodig.

Thuis heb ik een aantal apparaten staan, waaronder een 26" Bravia LCDTV, Xbox 360 en nog wat andere consoles. Verder ook nog een externe HDD en wat kleinere adapters(DS,PSP, switch).
De stroomvoorziening bij mij is ronduit brak, de groep is overbelast dus het komt vaak voor, vooral in het weekend, dat de zekering doorfikt. Op dat moment valt alles bij mij dus uit.
Over spanningspieken/dalen kan ik niets zeggen, maar ik vermoed dat deze er wel zijn.

Ik overweeg om een UPS-achtige oplossing te kopen zodat ik, mocht de stroom een keer uitvallen als ik zit te gamen, mijn spel correct kan saven(HDD op de 360) en alles uit kan zetten. Mijn laptop heeft zelf een batterij, mijn externe hdd weer niet. Alle andere consoles/portables hebben een externe PSU.
Het gaat om de APC Back-UPS ES 400VA die ik wil halen.

Verder gaat het er ook om dat de levensduur van mn apparatuur niet negatief wordt beïnvloed door deze stroomonderbrekingen. Zo een UPS schijnt ook filterend(/filterent?) te werken.
Wat denken jullie, is dit een investering van 6-7 tientjes waard? Of kan er niet zoveel stuk gaan aan de adapters en TV?

It's always DNS...

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 30-11 19:25
Als er alleen binnenshuis problemen optreden, wat dacht je van de groepen herverdelen/bekabeling controleren etc? Kost nu meer tijd en geld, maar ben je wel echt van het probleem af :)

Indien gehuurd/kamers etc. Al contact gehad met huiseigenaar/verhuurder?

[ Voor 17% gewijzigd door asfaloth_arwen op 08-01-2009 19:59 ]

Specs

• Mopperman
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-10 08:57
bij de essent kan je (even als voorbeeld) eventueel een 2de lijn binnen laten leggen voor een aantal euro, dan kan je weer 2 of 3 keer 16amp aanleggen..

I can see clearly now the rain has gone. I can see all obstacles in my way.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Op zich kan een UPS wel helpen, en als die geavanceerd genoeg is pieken en dalen opvangen (en deze ook rapporteren zodat je gefundeerd kan klagen bij je elekticiteitsleverancier), maar aan de kern van het probleem doet deze niets.Zolang je met een overbelast systeem blijft zitten, zal je problemen blijven hebben, blijft de ergernis, en misschien ook het gevaar.
Een zekering (ook een automatische) is geen schakelaar, maar een veiligheid die een enkele keer uitschakelt (en duidelijk maakt dat er iets grondig mis is (geweest)). Zoals je nu beschrijft (wekelijks de stop eruit) ben je totaal niet meer zeker of je elektrisch systeem wel veilig is (mss ligt een elektriciteitsdraad in de muur te smeulen), en is je zekering ook vast niet meer te betrouwen (hij is al zo vaak uitgevallen dat ie al trigger-happy kan zijn). Ik zou je sterk aanraden om eerst iemand met kennis van zaken naar je elektrische installatie te laten kijken, misschien ben je dan voor de prijs van een UPS uit de problemen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:34
Ik denk dat je een flinke UPS nodig gaat hebben voor een Bravia en Xbox etc... Zelf heb ik hier een 300 watter geval staan van X jaar oud (doet het nog prima) en is erg compact en weggeborgen. Die ene keer in 3 jaar dat er hier een keer de zekering afvloog kon hij niet handelen. Viel alsnog alles uit en kreeg ik een alarm geweer van jewelste uit dat ding. Enige wat erop zit is mijn -simpele- pc en een 19" monitor.. Als je er echt vaak last van hebt kun je beter het advies van naftebakje volgen. Als je namelijk tegen de max van je ups aanspeelt dan zal hij het ook niet veel langer dan 5-10 minuten uit houden (6-7 tientjes ups'en dan..).

Ook even kijken naar de delay van inschakeling van die ups kan geen kwaad.. Voor hetzelfde geld is hij te traag en flikkert al je gear uit en weer aan.. Is nog minder goed lijkt me ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Wackoz op 09-01-2009 00:05 ]

één is geen, twee is één

• ShadyNetworker
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Thanks voor de replies.
Inderdaad, de stroomvoorziening is drama maar ik weet niet of het door overbelasting komt of doordat een van mn flatgenoten boven mij ergens iets heeft staan dat steeds kortsluit.
Ik denk zelf aan overbelasting.
Als ik zelf namelijk alle apparatuur op mn kamer aanzet dan zou ik 1 groep van 16A volledig kunnen beladen.
3840 W ofzo?
Ik ben er zelf iig uiterst zuinig mee, mn waterkoker heb ik ook maar afgekoppeld :')

@Wackos: ik neem aan dat zo een UPS onmiddelijk inschakelt. Ik hoef dan ook maar mn game te saven of te exiten en alles rustig uit doen. Kan makkelijk binnen 3-4 minuten.
De hoogste load die ik op dat moment zal hebben is mn Bravia en mn Xbox die resp.100W max en (12V*14.2A + 5V*1A) watt. En dat is als ik beide apparaten maximaal belast

Enfin, ik hoor van diverse mensen dat er niets gedaan kan worden door de huisbaas, of die wil het niet.
Ik kan me niet voorstellen dat hij het niet weet. De meterkast beneden in het pand ligt bezaaid met zekeringen die zijn doorgebrand. Niemand weet ook hoe de groepen lopen en ik zie alleen een vergeeld kaartje met daarop "groepen eerste verdieping" terwijl het er 4 zijn.

Ik weet dat het verhelpen van dat probleem waarschijnlijk de outages verhelpt maar ik weet niet of dat op korte termijn een oplossing is.
http://www.apc.com/resour...dex.cfm?base_sku=BE400-GR <-- deze zou ook tegen pieken moeten beveiligen.
Momenteel denk ik erover om deze toch aan te schaffen, misschien is het overkill maar ik zit nog wel 3 jaar op deze locatie. De stroom valt ook niet regelmatig uit maar ALS het gebeurt is het wel vervelend.
Daarbij is ook de kans dat ik op dat moment zit te gamen ofzo klein maar again, ALS het gebeurt krijgt mn apparatuur wel klap.

Weet iemand btw welke instantie ik zou kunnen inschakelen om de elektriciteitsvoorziening te laten doorlichten? Ik weet helemaal niet wie de energie hier(2311) levert en ik verwacht die info niet van de huisbaas te krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door ShadyNetworker op 09-01-2009 01:00 ]

It's always DNS...

Pagina: 1