Waterkoeling in een Chieftec CA-01?

Pagina: 1
Acties:

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 25-09-2025
Hoi iedereen,

Ik wil een watergekoeld systeem samenstellen.
Ik heb op het moment dit:
1x Laing D5-MCP655 12V
1x XSPC Passive Aluminium Reservoir 250mm Black
1x Swiftech Apogee GTZ
1x EK-FC9800 GX2 SLI - Acetal
2x XSPC RX120 Black
2x 120mm noctua (voor op de rads)
2x 92mm noctua (intake, bij hdd's)

en de benodigde tubing (1/2 inch), aansluitingen en de rest van de essentiele meuk :P

Verder wil ik het allemaal in een Chieftec CA-01 tower prikken
Afbeeldingslocatie: http://www.chieftec.com/images/ca-01b-b-sl_03.jpg

hier linkje naar de binnenkant van de kast (kon zo snel niet ff een plaatje vinden)
http://www.chieftec.com/oka.html
Ik wil er dus een CPU (Q6600), een GPU (Nvidia 9800GX2) en het Fusion blokje op mijn Striker 2 Extreme mee koelen.

Nu is mijn vraag:
Zijn de 2 120mm rads genoeg om dit te koelen?
Heb ik dan nog wat ruimte om een zwik over te clocken?
Ik wil het allemaal intern houden, dus geen externe rads op de bovenkant, en de 2x 120mm is geloof ik alles wat ik in de Chieftec kast kan krijgen (heb de kast nog niet in huis).
Als dit niet genoeg is, tips voor een andere *niet ernstig dure* kast? of een oplossing hoe ik meer in de chieftec krijg?

Alvast bedankt :D

edit: linkje naar binnenkant toegevoegd.

[ Voor 6% gewijzigd door YannickH op 08-01-2009 18:30 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

2 enkele 120 rads lijkt me nogal mager..
ik ik zou voor minstens een 120 en een 240 rad gaan..

kijk anders of je ergens anders waterkoeling resultaten kan vinden van iemand met ongeveer dezelfde TDP hardware..

zowel de videokaart als n (hete) quad dumpen nogal wat warmte, dus...
edit:
en dan kun je bijvoorbeeld die 240 radiator mooi bovenin je case bouwen, n mooie 240 blowhole zagen en niet vergeten n mooi rooster voor dr over ;)

[ Voor 21% gewijzigd door AlexanderB op 08-01-2009 18:55 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Totaal 2x120mm is wel erg aan de krappe kant. Het kan denk ik wel redelijk gaan, maar overklokken kan je denk ik vergeten.

Je hebt trouwens een reservoir van aluminium. Dat is niet aan te raden met blokjes die van koper zijn. Je krijgt dan corrosie en dan gaat er metaal kapot. Het kan wel, maar dan moet je wel goede vloeistof gaan gebruiken die dat voorkomt. Ik heb zelf ook een klein stukje allu in mijn setup zitten, en gebruik er ongeveer 30% auto koelvloeistof bij om corrosie te voorkomen.

Wat ik persoonlijk qua rad's zou doen is een 3x120mm rad boven in de kast modden. Heb dat zelf ook en dat vind ik fijn werken. Moet je alleen wel wat gaan zagen en boren.

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 08-01-2009 19:01 ]

• YannickH
hmm, dan denk ik dat ik wel voor een ander reservoir ga. Ik dacht dat het koper vs alu probleem wel opgelost was met de koelvloeistoffen met anti corrosie spul er standaard in.

Ok, Dan ga ik idd 3x120mm rad in de bovenkant modden. Heeft iemand wat tips daarvoor?
Ik ben opzich redelijk handig met een dremel etc, maar ik zou geen idee hebben hoe ik verder moet als ik die 3 120mm gaten heb gemaakt :P ik neem aan dat je 3x ronde 120mm diameter gaten bedoelt?
En is er nog een subtielere manier om de rad vast te maken zonder van die lelijke boutjes boven uit de kast te hebben steken? ik wil graag een zo vlekkeloos mogelijke kast :P

alvast thanks :)

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

n 360 "radiator grill" kopen, en mooie boutjes gebruiken (of popnagels, als je dat op eenofandere manier voor elkaar kan krijgen)
en de radiator is vierkant, tenzei je de fans aan de buitenkant van de radiator zet, of 6 fans (push-pull), dan zijn de gaten rond..

• PilatuS
  • Niet online
Wat je ook zou kunnen maken is zoals ik het gedaan heb. Ligt er maar net aan wat je mooi vind.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/n39cmo.jpg

Als je het zou zou maken moet je 3 120mm gaten maken, en daarom heen bij elk gat 4 gaatjes. De schroefjes door de fangrills houden de radiator op zijn plek. Onder de rad kan je vervolgens de fans aan de rad vast maken.

Wat AlexanderB zegt is eingelijk precies het zelfde alleen dan met 1 grote fangrill ipv 3 losse.
Ik dacht dat het koper vs alu probleem wel opgelost was met de koelvloeistoffen met anti corrosie spul er standaard in.
Dat is het ook zoals je in mijn vorige post kan lezen. Ik kwam er pas later achter dat ik een reservoir had met allu er in. Op zich gaat het prima, maar als je de keuze hebt is het beter om geen allu te nemen.

Het is of alles koper, of alle allu. Een combinatie is af te raden, maar op zich wel mogelijk.

[ Voor 32% gewijzigd door PilatuS op 09-01-2009 15:58 ]

• YannickH
Bedankt voor de tips :)
Ik ga denk ik voor de 3x ronde 120mm gaten, ziet er iig zeer strak uit op dat plaatje!
En dan heb ik het idee (geen idee of het zo is) dat ik de stevigheid van de kast zo min mogelijk aantast.

Bedankt, het is een stuk helderder geworden :) !

*Ik heb trouwens een gewoon simpel plexi Bay reservoirtje uitgekozen. ik had moeite met een plekje vinden intern voor de res, toen ik erachter kwam dat ik nog 6 5.25 drive bays over had :P koper/alu probleem solved :) *

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb nog wel een paar tips voor je.

Als het mogelijk is haal de bovenste plaat van je kast los. Dat maakt het zagen en monteren een stuk makkelijker. Als de plaat vast zit met popnagels boor die dan los, en maak de plaat later weer vast met schroefjes.

Zorg dat je heel goed aftekend en controleer het meerdere malen voodat je begint met zagen. Tegen niet af met een dikke stift op potloot. Het is belangrijk dat je zo precies mogelijk aftekend en zaagt. Als je te dikke lijnen getekend hebt zit je er zo 3mm naast.

Plak de hele plaat van de kast 2x af als je gaat zagen, zo voorkom je krassen.

Maak de gaten die je zaagt liever te klein dan te groot, je kan later altijd nog meer weg vijlen.

Zorg dat je de schroeven voor de rad op maat knipt. Als ze te lang zijn komen ze in de rad bij het monteren en dan is je rad lek. Maak 1 schroefje op maat en schroef die er maximaal in, kijk dan of ie de rad raakt. Als die goed is kan je de rest van de schroeven die lengte geven.

• YannickH
Thanks! Dat zijn tips die ik zeker ga gebruiken :)

Hoe heb jij je gaten gezaagt? gewoon met een decoupeerzaag met zo'n ijzerzaagje erin?

En de laatste vraag voordat ik aan de slag kan:
Hoe voel ik dat mijn schroefje niet te ver in de rad zit?
Is dat gewoon duidelijk te voelen of staat dat in de handleiding ofzo?
Ik was zowieso al van plan schroefjes zonder scherpe punt te gebruiken en ze met de hand aan te draaien.

• PilatuS
  • Niet online
Ik heb het zelf met een figuurzaag gedaan, maar met decoupeerzaag of dremel kan ook. Die zijn alleen beide minder precies dan een figuurzaag, alleen wel weer veel sneller.

Je moet de schoefjes op maat knippen. Dit doe je door ze er in te draaien en te kijken hoe ver ze er in komen. Zorg er dan voor dat ze niet te lang zijn. Je kan zien hoe ver ze er in zitten, en of ze de rad raken. Hou wel rekening met de dikte van je kast en de fangrills bij het op maat maken.

Met de hand er in draaien gaat denk ik niet lukken. Er zit meestal wel wat verf in de gaten voor de schoefjes en dan lukt het de hand echt niet meer.

• YannickH
Ok, dan weet ik dat ook weer :)
Ik heb zelf nog nooit een water koel rad gezien :P komt binnenkort pas binnen.

Figuurzaagje, dat kan ik ook nog wel, klinkt inderdaad beter in de oren, gaat niet zo snel fout enzo ;)

Thanks again! Ik ga ergens binnekort is een keer een paar dagen vrijmaken om dit plannetje uit te voeren :)
Zonder deze tips was het waarschijnlijk drastisch anders en misschien wel fout gegaan ^_^

• PilatuS
  • Niet online
Als je nog meer vragen hebt dan hoor ik het wel :) Succes verder.

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:01
Bah, draden fan grillz. Ik zou radgrillz van AC ryan gebruiken. Ziet er wat netter uit.
Pagina: 1