Goedendag,
Ik ben van plan mijn computer eens wat beter uit te rusten voor het maken van backups. Op het moment gebruik ik Areca om backups van documents & settings en wat andere mappen te maken. Hiermee bescherm ik mijn belangrijkste bestanden maar bij een crash moet ik wel heel Windows + applicaties + veel instellingen weer installeren en dit wil ik liever niet.
Op het moment heb ik 3 schijven in mijn computer:
163 GB pata
320 GB sata
750 GB sata
Omdat ik op het moment ruimte tekort heb wil ik ook extra ruimte toevoegen en eventueel de 2 oudste eruit halen omdat ze veel geluid maken. Ik zat te denken aan de Samsung Spinpoint F1 van 1 TB. Hier koop ik dus 2 van (1 voor back-up) en nog een extra 750 GB voor backup.
Ik heb zelf 3 opties bedacht en wil hier graag jullie mening, ervaringen en advies over.
Raid 1
Voordelen:
-de back-up is altijd up to date
-geen tijd nodig voor het maken van back-ups
Nadelen:
-als een virus iets sloopt of alles van mijn HDD verwijderd zal de raid controller dit uiteraard ook doen bij de 2e HDD
-geen enkele ervaring met raid
-constant aangesloten en draaiende, dus grotere kans op falen
Wekelijkse kloon
Voordelen:
-niet constant aangesloten dus minder kans op falen
Nadelen:
-klonen duurt lang, stel dat de schijf 90 MB/s over kan zetten dan duurt de volledige 1 TB al zo'n 3 uur. Mogelijk is het klonen geoptimaliseerd en kopieert hij alleen gewijzigde bestanden?
-maximaal een week 'achterstand'
Combinatie
Gezien ik de ene schijf vooral zal gebruiken voor films/series is het minder belangrijk als deze een week data kwijt raakt. Ik kan de Windows schijf dus raid 1 aansluiten en de massa opslag klonen.
Voordelen:
-sneller dan klonen van beide schijven
-Windows gedeelte is altijd up to date
Nadelen:
-virus probleem
-klonen duurt alsnog lang
Kortom: wat vinden jullie hiervan en hoe back-uppen jullie?
Ik ben van plan mijn computer eens wat beter uit te rusten voor het maken van backups. Op het moment gebruik ik Areca om backups van documents & settings en wat andere mappen te maken. Hiermee bescherm ik mijn belangrijkste bestanden maar bij een crash moet ik wel heel Windows + applicaties + veel instellingen weer installeren en dit wil ik liever niet.
Op het moment heb ik 3 schijven in mijn computer:
163 GB pata
320 GB sata
750 GB sata
Omdat ik op het moment ruimte tekort heb wil ik ook extra ruimte toevoegen en eventueel de 2 oudste eruit halen omdat ze veel geluid maken. Ik zat te denken aan de Samsung Spinpoint F1 van 1 TB. Hier koop ik dus 2 van (1 voor back-up) en nog een extra 750 GB voor backup.
Ik heb zelf 3 opties bedacht en wil hier graag jullie mening, ervaringen en advies over.
Raid 1
Voordelen:
-de back-up is altijd up to date
-geen tijd nodig voor het maken van back-ups
Nadelen:
-als een virus iets sloopt of alles van mijn HDD verwijderd zal de raid controller dit uiteraard ook doen bij de 2e HDD
-geen enkele ervaring met raid
-constant aangesloten en draaiende, dus grotere kans op falen
Wekelijkse kloon
Voordelen:
-niet constant aangesloten dus minder kans op falen
Nadelen:
-klonen duurt lang, stel dat de schijf 90 MB/s over kan zetten dan duurt de volledige 1 TB al zo'n 3 uur. Mogelijk is het klonen geoptimaliseerd en kopieert hij alleen gewijzigde bestanden?
-maximaal een week 'achterstand'
Combinatie
Gezien ik de ene schijf vooral zal gebruiken voor films/series is het minder belangrijk als deze een week data kwijt raakt. Ik kan de Windows schijf dus raid 1 aansluiten en de massa opslag klonen.
Voordelen:
-sneller dan klonen van beide schijven
-Windows gedeelte is altijd up to date
Nadelen:
-virus probleem
-klonen duurt alsnog lang
Kortom: wat vinden jullie hiervan en hoe back-uppen jullie?