Toon posts:

Backup advies/ideeën

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Ik ben van plan mijn computer eens wat beter uit te rusten voor het maken van backups. Op het moment gebruik ik Areca om backups van documents & settings en wat andere mappen te maken. Hiermee bescherm ik mijn belangrijkste bestanden maar bij een crash moet ik wel heel Windows + applicaties + veel instellingen weer installeren en dit wil ik liever niet.

Op het moment heb ik 3 schijven in mijn computer:
163 GB pata
320 GB sata
750 GB sata

Omdat ik op het moment ruimte tekort heb wil ik ook extra ruimte toevoegen en eventueel de 2 oudste eruit halen omdat ze veel geluid maken. Ik zat te denken aan de Samsung Spinpoint F1 van 1 TB. Hier koop ik dus 2 van (1 voor back-up) en nog een extra 750 GB voor backup.

Ik heb zelf 3 opties bedacht en wil hier graag jullie mening, ervaringen en advies over.

Raid 1
Voordelen:
-de back-up is altijd up to date
-geen tijd nodig voor het maken van back-ups

Nadelen:
-als een virus iets sloopt of alles van mijn HDD verwijderd zal de raid controller dit uiteraard ook doen bij de 2e HDD
-geen enkele ervaring met raid
-constant aangesloten en draaiende, dus grotere kans op falen

Wekelijkse kloon
Voordelen:
-niet constant aangesloten dus minder kans op falen

Nadelen:
-klonen duurt lang, stel dat de schijf 90 MB/s over kan zetten dan duurt de volledige 1 TB al zo'n 3 uur. Mogelijk is het klonen geoptimaliseerd en kopieert hij alleen gewijzigde bestanden?
-maximaal een week 'achterstand'

Combinatie
Gezien ik de ene schijf vooral zal gebruiken voor films/series is het minder belangrijk als deze een week data kwijt raakt. Ik kan de Windows schijf dus raid 1 aansluiten en de massa opslag klonen.
Voordelen:
-sneller dan klonen van beide schijven
-Windows gedeelte is altijd up to date

Nadelen:
-virus probleem
-klonen duurt alsnog lang

Kortom: wat vinden jullie hiervan en hoe back-uppen jullie?

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-01 14:31
Je zou 1 TB in een externe behuizing kunnen stoppen. En dan niet clonen, maar syncen. Ik gebruik daar zelf SyncBack voor, de gratis versie voldoet prima.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 20:34

DefLite

Why so serious?

Raid 1 is geen backup. Ik zou zelf eerder een flinke hardeschijf nemen zoals mocean al aangeeft.
Wat je ook kan doen is bijv een NAS kopen/bouwen en daarin raid 5 draaien en die laten syncen met je PC dit is al een stuk veiliger.

[ Voor 45% gewijzigd door DefLite op 08-01-2009 17:47 ]

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:10
Nog even een tip,

Had laatst een voeding(antec) die de geest gaf, deze heeft een flinke piekspanning over o.a. de USB gejaagd. Die mensen gebruikten een usb harddisk als backup medium. Helaas is de harde schijf in de usb behuizing onherstelbaar beschadigt. Het enige wat misschien zou helpen is de printplaat vervangen.

Ook een RAID1 setup die in diezelfde computer ging helemaal kapot door die piekspanning. Mijn tip disconnect die backup disk als je hem niet gebruikt of gebruik een tapedrive als backup.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12:19
Nog een tip dus:
neem drie gelijke disken uit de zelfde serie, dan kan je de printplaat overzetten mocht die stuk gaan!

gewaarwordingshorizon

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

En neem geen Samsungs. Die dingen geven zoveel problemen met RAID. Seagate zou ik momenteel ook even vermijden met de bugs die ze momenteel hebben. Zou eerder voor WD of Hitachi gaan, die vallen tenminste niet spontaan uit RAID arrays.

Verder is RAID geen backup, het is redundancy. Wil je backuppen, zorg dan voor een backup die op een ander medium zit in een ander systeem, mogelijk op een andere locatie. Wat de schijfindeling is ligt voor een deel aan jezelf, wat je fijn vind om mee te werken.

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-12-2025

shades

huh ?

mocean schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:42:
Je zou 1 TB in een externe behuizing kunnen stoppen. En dan niet clonen, maar syncen. Ik gebruik daar zelf SyncBack voor, de gratis versie voldoet prima.
Ga ik ook doen.. een mybook home heeft esata. Dat is sneller dan usb en er zit backup software bij. Weet alleen niet welke en of het goed is.. Maar 1TB voor documents, fotos en wat programmeer/pinnacle projectjes lijkt me voldoende. Is syncback van 2brightsparks ?

oh - klonen kan 's nachts - ik heb wel eens synctoy van msoft gebruikt. dat werk wel aardig maar is volgens mij niet echt geschikt als backupoplossing

[ Voor 15% gewijzigd door shades op 09-01-2009 13:51 ]

https://k1600gt.nl

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Raid 1 is leuk indien 1 schijf defect gaat dan kun je deze wisselen en doorgaan.
Raid 1 is geen backup, virus en stroom stoot gaat hij toch defect.

Clonen lijkt me niet nuttig, doe een backup waar alleen wat gewijzigd is, wordt gebackup.

• Lampie01
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-02 21:21
Misschien niet de slimste en een beetje offtopic.Het wordt vaak vergeten: zet een keer in de zoveel tijd eens een backup terug om te kijken of..... je zal niet de eerste zijn.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Ik back-up via het netwerk naar mn server, en vanaf daar naar een DAT72 drive. Dat is echter alleen toereikend voor foto's/kleine video en documenten, niet om een hele TB disk te backuppen.
Vergeet niet dat een backup of RAID oplossing deze nadelen heeft :

- Bij brand heb je niets (ik heb een tape in een koffer met belangrijke documenten die we in het geval van brand meenemen)
- Bij diefstal van je PC heb je niets meer
- Bij het overlijden van je voeding kún je alles kwijt zijn door piekspanning op al je HDD's

Ik zou dus sowieso een netwerkoplossing doen, dus via het netwerk 's nachts laten syncen naar een server.

• kwiebus
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:09
Terw_Dan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:17:
En neem geen Samsungs. Die dingen geven zoveel problemen met RAID.
Ik was zelf van plan om een paar Samsung SpinPoint F1R schijven te kopen aangezien deze geschikt voor RAID zouden moeten zijn. Bedankt voor de tip om geen Samsungs te nemen.

Verwijderd

Wellicht wat offtopic, maar zie hier een hoop mogelijke drama's bij piekspanning. Is het niet een idee voor iedereen (die toch geld uit aan het geven is bij een dergelijke oplossing) om ook een UPS aan te schaffen. Veel mensen zien dit als accu bij een mogelijke stroomstoring om de boel netjes down te brengen, maar een UPS zorgt natuurlijk ook voor een constante spanning op je spullen en voorkomt dus piekspanning.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 10:59:
Wellicht wat offtopic, maar zie hier een hoop mogelijke drama's bij piekspanning. Is het niet een idee voor iedereen (die toch geld uit aan het geven is bij een dergelijke oplossing) om ook een UPS aan te schaffen. Veel mensen zien dit als accu bij een mogelijke stroomstoring om de boel netjes down te brengen, maar een UPS zorgt natuurlijk ook voor een constante spanning op je spullen en voorkomt dus piekspanning.
Niet als je voeding besluit dood te gaan. Voor externe factoren op je energienet kan het een stabiele factor zijn, maar natuurlijk niet voor de voeding van een PC zelf. Als deze dus sterft, kan deze in een split second veel hardware meetrekken zijn val in.

Verwijderd

Exorcist schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 11:57:
[...]

Niet als je voeding besluit dood te gaan. Voor externe factoren op je energienet kan het een stabiele factor zijn, maar natuurlijk niet voor de voeding van een PC zelf. Als deze dus sterft, kan deze in een split second veel hardware meetrekken zijn val in.
Het enige wat je wellicht daar nog aan kan doen is via een e.o.a. tooltje je voeding monitoren. Lijkt me niet dat een voeding van de ene op de andere seconde heel raar gaat doen. Met een monitoring ervan lijkt me dat je de nodige trickers kan zetten?!

Ben zelf een NAS in RAID1 aan het zetten momenteel en denk nog na over backup oplossing. Volg deze topic dus met interesse en heb er weer een "zorg" bij met de voeding(en) achter de UPS. Thanks Exorcist ;)

...we dwalen af. Back on topic!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom een backup van je windows installatie? Het is toch wel aan te raden die om de zoveel tijd te vervangen en tenzij je elke maand een backup installeerd is het lang niet zo handig lijkt me. Gewoon zorgen dat je van alle programma's die je installeerd een installer bewaart op je externe hardeschijf naast je data backup en dan kan je binnen een paar uur windows opnieuw klaar hebben.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden en tips. Gezien RAID dus geen backups is laat ik dit helemaal vallen, de voordelen wegen niet bepaald op. Ik ga voor een externe HD van 1 TB waar mijn Windows installatie met gemak op past. Ik neem aan dat Ghost of Acronis True Image differentiële images kan maken van complete partities zodat ik het eventueel ook van meerdere weken terug kan zetten?

@Tsurany: ik wil graag een complete backup van mijn Windows installatie zodat ik deze gemakkelijk in 1 keer terug kan zetten zonder het risico te lopen een instellingen of bestand te missen. Als ik mijn start menu zo openklap zie ik zo al 140 programma's waarvan ik geen zin heb om het met de hand opnieuw te installeren.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18:10
Verwijderd schreef op zaterdag 10 januari 2009 @ 12:07:
[...]

Het enige wat je wellicht daar nog aan kan doen is via een e.o.a. tooltje je voeding monitoren. Lijkt me niet dat een voeding van de ene op de andere seconde heel raar gaat doen. Met een monitoring ervan lijkt me dat je de nodige trickers kan zetten?!

Ben zelf een NAS in RAID1 aan het zetten momenteel en denk nog na over backup oplossing. Volg deze topic dus met interesse en heb er weer een "zorg" bij met de voeding(en) achter de UPS. Thanks Exorcist ;)

...we dwalen af. Back on topic!
Deze voeding was een Antec die standaard met de Sonata 2 kast wordt geleverd. Ongeveer 5 pc's geleverd in 3 maanden tijd met deze kast. Na 2 jaar zijn 3 voedingen binnen 2 maand kapot gegaan. De overige 2 uit voorzorg maar vervangen. 1 iemand was lucky die had geen schade door de kapotte voeding. De andere 2 zijn op de processor/geheugen/optische drive na helemaal verwoest.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Verwijderd

Ik gebruik tegenwoordig DPM2007. Deze repliceert de data naar een 1TB disk met een retentie van 14 dagen (instelbaar). Werkt erg goed moet ik zeggen. Full backups gaan dmv snapshots. Eigenlijk 1 lange incremental dus.

Ik heb vrede met deze manier van online backuppen. Het is net wat je zelf wil. Raid is dan wel geen backup, maar als jij je films zo veilig genoeg vind.. prima dan toch?
Ik maak bijvoorbeeld alleen backups van mijn mail, foto's en profielen. Servers, Films en software backup ik niet. Een geklapt OS deploy ik gewoon opnieuw, films download ik wel weer :)

• ZodiacQ
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-01-2025
Ik ben ook aan het uitzien naar de beste (ultieme) backup mogelijkheid. Maar wil alles zelf doen, dus geen internet backup service voor mij.

Ik was van plan om het volgende te doen:

De data zal vooral vanaf een laptop-schijf naar RAID gekopieerd worden.

1. Data in RAID10 of RAID5 ben ik nog niet uit
2. Backup via externe HD
3. Backup via DVD-R/+R

Nu heb ik nog enkele vraagjes:
1. wat is volgens jullie het beste qua programma's. Ik werk liever met Linux dan met Windows. Dus ik zoek enkele goede backup, sync en image programma's onder linux. moet met ext3,ext4,nfs omkunnen.

2. Zijn incrementele backups beter? Hou rekening mee met het feit dat het schijven van 1Gb is, en zo een backup kan lang duren. Heeft dit ook effect op de levensduur (veel meer schrijven)? Wat is jullie zicht hierop?

3. Wat als een backup-HD vol zit, hoe zit het met de betrouwbaarheid van deze schijf? Een HD is een magnetische opslagmethode, moet ik schrik hebben dat als deze lang zonder spanning zit niet meer betrouwbaar wordt?

4. Moet ik rekening houden met eventuele error-rates ofzo?

5. Wat stellen jullie voor als interval voor backups? Wekelijks?
Ik ga de backup schijven niet constant aan de RAID-server hangen, omdat hij bij bliksem e.d. dan mssn toast is. En wat voor de DVD+R backup?

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je één keer hebt meegemaakt dat een harde schijf het van het ene op het andere moment compleet begeeft dan ben je vanaf dat moment voorgoed overtuigd van de wenselijkheid van een RAID-1 systeem. Mij is dat eind 2005 overkomen. Ik had al sinds 2000 moederborden gekocht met ingebouwde RAID controllers omdat ik het interessant begon te vinden maar had door allerlei omstandigheden nog niet de stap genomen om OS schijven in RAID te zetten. Ik had toen al wel op een ander systeem 2 van dezelfde schijven als degene die stuk ging in RAID-1 voor data staan maar die heb ik toen juist weer ontmanteld in een poging door wisselen van de PCB de defecte schijf weer te kunnen benaderen hetgeen helaas niet werkte. Ik weet nu ondertussen ook waarom dat waarschijnlijk niet werkte.

Het overgrote deel van de inhoud van die schijf wat nog wel in back-ups en op andere systemen aanwezig maar er is toch heel irritant een stukje data verloren gegaan dat nog niet elders in back-up of op een ander systeem in duplicaat bestond. Vergeet niet dat Murphy's Law altijd van toepassing blijft.

Omdat ik ook de tijd dat je dan met je systeem uit de lucht bent zo langzamerhand, gezien de intensiteit waarmee je tegenwoordig je computer gebruikt, onacceptabel vindt heb ik toen dan ook acuut 2 Hitachi 80GB schijven gehaald en die op dat moederbord, dat dus wel een RAID controller had, in RAID-1 gezet en me op dat moment ook voorgenomen dat ik nooit meer een nieuw systeem zou bouwen zonder op zijn minst de redundancy van een RAID-1 array.

Ook al heb je een up to date back-up van je hele schijf liggen zul je toch meestal eerst een nieuwe schijf moeten kopen voordat je die back-up weer terug kunt zetten. Afhankelijk of je om de hoek van een PC boer woont of dat je die via een webshop betrekt kan dat redelijk kort tot redelijk lang duren. Voor de geringe prijs van een hedendaagse harde schijf vind ik dat de 'verzekering' die je koopt tegen dat uit de lucht zijn van je systeem en de instant back-up die, alhoewel die geen 100% bescherming biedt en je nog steeds back-ups van je belangrijke data moet maken, toch heel prettig is. Tegen datacorruptie vanuit software of defecte andere hardware beschermt het natuurlijk niet en daarom blijven back-ups noodzakelijk maar ik denk dat de kans op down-time en dataverlies met RAID-1 toch zeer aanzienlijk gereduceerd wordt.

Een ander systeem dat veel minder uren maakt heeft nog tot december met een enkele 250GB schijf gewerkt omdat pogingen om die al minstens anderhalf jaar eerder ook in RAID-1 te zetten problemen gaf maar die heb ik toen ook vervangen door 2 WD 640GB Black schijven nu ook in RAID-1. De 80GB array heb ik een paar weken geleden door de wens naar meer opslagcapaciteit en het toch al flinke aantal bedrijfsuren van die oude schijven ook vervangen door 2 WD 640GB Green schijven. Alhoewel die Hitachi schijven nog redelijk (niet hinderlijk) hoorbaar hun werk deden zijn die WD schijven onhoorbaar en meer dan snel genoeg. Met hun veel hogere datadichtheid t.o.v. die 80GB schijven zullen ze die ongetwijfeld gepasseerd hebben in performance. Die Greens waren slechts 55 euri per stuk en dat was als ik me het goed herinner ook bij benadering wat ik ruim 3 jaar geleden voor die 80GB schijfjes kwijt was. De toch vrij geringe kosten van die extra schijf heb ik graag over voor de bescherming die het biedt. Voor mij is RAID-1 in de tegenwoordige tijd 'de norm'. Ik vind persoonlijk dat ik wel gek zou zijn als ik het niet zou doen.

De sweet spot voor prijs/GB zal op het ogenblik afhankelijk van de schijf zo bij de 640GB liggen of evt. al bij 1TB. Als ik jou was zou ik er daar dus twee van in RAID-1 zetten. Afhankelijk van je performance eisen zou ik ook zeker 5400 RPM schijven zoals die WD Green overwegen. Ik vind dat een zinvolle ontwikkeling. Omdat je voor je OS en applicaties maar een deel van die capaciteit nodig hebt zal een fors deel daarvan al voor data gebruikt worden die dus al meteen ook al de RAID-1 bescherming heeft. Dan kun je de oude schijven in externe behuizingen stoppen en gebruiken voor back-up van je OS/Apps en data. Die kunnen dan meestentijds uit staan wat hun resterende levensduur zal verlengen en beschermt tegen 'elektrische calamiteiten'.

8)
Pagina: 1