• hhoekstra
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 09:15
Hallo,

Voor een school opdracht moeten wij 3 servers opzetten met daarin een mail server. Nu lopen we op een paar dingetjes vast ik zal eerst even vertellen wat we momenteel hebben:

Alle servers Windows 2003

1 domain met Jongsma.local
1 Child domain met harlingen.jongsma.local
1 Child domain met grou.jongsma.local

Dit werkt ook allemaal goed. Nu heb ik exchange 2003 op jongsma.local geinstalleerd alles werkt hier goed op kan bij OWA komen en hij maakt mail adressen aan wanneer ik een user toevoeg.

Nu komt dus het probleem ditzelfde wil ik ook op de server van harlingen en grou. Nu denk ik zelf dat daar geen aparte server voor hoeft te installeren (maar kan het mis hebben)

we hebben geprobeerd om gewoon Exchange system management tools te installeren op harlingen. Als we dan een user toevoegen vind hij wel de server maar bij het vakje "mailbox store" kan ik niks selecteren !

Er zal vast wel iets met de rechten zijn of het kan helemaal niet maar weet iemand wat ik precies fout doe ?

Harm

• RolandZ
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 20-05-2019
Ik neem aan dat je in je subdomains ook je exchange domainpreps hebt gedraaid? Die zijn nl. wel verplicht voor ieder subdomein waarin je Exchange objecten gaat aanmaken.

Fabricati Diem, PVNC

• hhoekstra
RolandZ schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:13:
Ik neem aan dat je in je subdomains ook je exchange domainpreps hebt gedraaid? Die zijn nl. wel verplicht voor ieder subdomein waarin je Exchange objecten gaat aanmaken.
Ja forestprep is niet nodig toch ?

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2025
hhoekstra schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:21:
[...]

Ja forestprep is niet nodig toch ?
Nee. Domainprep moet per domein gedaan worden. Forestprep draai je maar 1 keer.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Bovendien zul je per domein nog een RUS in moeten stellen. (recipient update service).

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hhoekstra
Ok ligt nu weer helemaal in de soep :P

Ik ga even terug naar een snapshot maar voordat ik dat doe wil ik jullie vragen of ik het goed doe:

1. Ik installeer windows 2003 en maak een domain aan middels dcpromo
2. DHCP enz configureren

dan

3. setup /forestprep
4. setup /domainprep
5. Exchange 2003 installeren

6. Checken of exchange werkt

7. domain toevoegen als child domain. op die server dhcp installeren enz.. + dns naar server 1
8. exchange domainprep en zoals hierboven staat die RUS instellen

is dit ongeveer de goede volgorde :O het is net of ik ergens rechten vergeet maar ik weet niet welke.

wat me net nog binnen schiet is dit wel mogelijk met standaard ? moet ik niet enterprice gebruiken

Ik hoor het graag

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Stappenplan klopt. :) (afgezien van het feit dat DHCP niet vereist is voor je child-domain)

Enterprise versie van Exchange is niet nodig. Deze heeft enkel ondersteuning voor meer Storage Groups/Datastores en clustering tov de Standar Edition.

[ Voor 166% gewijzigd door Question Mark op 08-01-2009 19:21 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

• hhoekstra
Question Mark schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:19:
Stappenplan klopt. :) (afgezien van het feit dat DHCP niet vereist is voor je child-domain)

Enterprise versie van Exchange is niet nodig. Deze heeft enkel ondersteuning voor meer Storage Groups/Datastores en clustering tov de Standar Edition.
Ik ben trouwens nog 1 ding vergeten te zeggen :O we werken middels VPN openVPN dit zal waarschijnlijk de bottleneck wel zijn.

• hhoekstra
Ok ;-) heb het gevonden :P heeft even geduurd maar ben er toch uitgekomen:

In Exchange systes manager, rightclick the organization, delegate control
and then delegate exchange view admin rights to the child domain admins.

Was dus wel de rechten maar wist niet dat het daar stond :( maar ben er uitgekomen. :D

Verwijderd

Moet ook gewoon kunnnen met een (admin) account in "jongsma.local". Nu lijkt het net of je eerst moet delegaten voordat je iemand een mailbox kan geven in een subdomain.. en dat is nou net niet waar.
Wat je nu gedaan heb is de (domain?) admins van het subdomain Exchange view only rechten geven. Niks mis mee opzich natuurlijk :)
Pagina: 1