Benzinetank helemaal leeg... en dan?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Stel... je rijdt op de snelweg en de auto slaat af. Je manoeuvreert de auto naar de vluchtstrook en probeert weer te starten. Werkt niet. Je ziet 't metertje voor de benzinetank op je dashboard wel heel laag staan en wat blijkt: de tank is volledig leeg.

Wat nu? Als je voor dat soort situaties een cherrycan met benzine bij je hebt en in de auto gooit, gaattie het dan gewoon weer doen? Lijkt me dat de leidingen dan eerst vol met lucht zitten en dat de motor dus gewoon niet start. Of werkt de brandstofpomp gewoon en duurt het wat langer voordat de motor start?

Ik vraag dit omdat ik graag wil weten hoe ver ik kan rijden op een tank, maar mijn benzinemetertje is niet al te betrouwbaar. Als de tank leeg raakt geeft het metertje aan dattie wel heel erg leeg is, maar heb ik nog steeds geen waarschuwingslampje gezien. Ook als ik ga tanken, tank ik meestal 35 liter (Honda Civic 1.4i uit 1999). Als ik de tankinhoud opzoek geeft die 45 liter aan. Betekent dus dat ik nog 10 liter extra kan verrijden wat een kilometer of 110/120 is.

Maar is een lege tank zelf gewoon op te lossen door er gewoon weer benzine in te gooien en te starten, of moet de wegenwacht me komen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:38

kraats

Ik rol

als het gewoon benzine is gaat het prima door er weer een paar liter in te gooien. Oude diesels moesten altijd helemaal ontlucht worden. Geen idee hoe dat met huidige diesels gaat. (Ik ben alleen diesels in oude trekkers gewend ;) )

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhr. banuyn
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-04-2021

dhr. banuyn

Dat gaan we doen...

Benzine geen probleem duurt alleen lang voor er weer brandstof vanuit de tank is gepompt. Oudere diesels mag je handmatig ontluchten.

Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamscape
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-05 12:21
Jerrycan.
Een cherrycan is voor kersjes. Als hij al zou bestaan :)

Overigens gaat het met benzine meestal wel goed inderdaad. Ik heb mijn oude diesel met defecte meter ooit helemaal leeg gereden en dat was inderdaad niet fijn. De pomp kon zichzelf ontluchten, dus het hoefde niet handmatig, maar toch was dat niet een heel handige klus. Het was een kwestie van 5 seconden starten, 10 seconden stil en opnieuw proberen. Dat heb ik zo een tijdje volgehouden en toen deed hij het weer.

[ Voor 81% gewijzigd door dreamscape op 08-01-2009 15:42 ]

Punctuality is the politeness of kings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 09:33
Je kunt je wel afvragen in hoeverre het verstandig is om een tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij oudere auto's kan de tank behoorlijk vervuild zijn. Wanneer je de tank helemaal leeg "zuigt" dan pomp je ook al deze vervuiling richting motor. Nu zal het gros van het vuil wel gefilterd worden door de brandstoffilter maar beter blijft het gewoon in de tank.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Nou, moderne diesels zijn ook met een handpompje te ontluchten. Het beste is dat je het met de hand doet en dan de motor te starten in plaats van de motor te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Niet online
Allright cool, thanks :) Eigenlijk wil ik gewoon weten of mijn waarschuwingslampje voor de benzine het nog doet (want die gewoon aanhouden) en hoe ver ik kan rijden op 1 tank met mijn zuinig-rijden-ambities.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Mafkees schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:33:
Allright cool, thanks :) Eigenlijk wil ik gewoon weten of mijn waarschuwingslampje voor de benzine het nog doet (want die gewoon aanhouden) en hoe ver ik kan rijden op 1 tank met mijn zuinig-rijden-ambities.
Je weet toch wat voor tank er in zit en hoeveel je kunt tanken bij een bepaalde stand van de benzinemeter ? Met die 2 kun je er best voor zorgen dat je door kunt rijden totdat je nog maar een paar liter in je tank hebt zitten. Op dat moment moet je waarschuwingslampje allang aan gegaan zijn en kun je ook kijken hoe ver je komt op 1 tank. Echt leeg rijden is iig niet zo verstandig omdat je dan een grote kans loopt daarna je brandstoffilter schoon te moeten maken of te vervangen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lucky-Shirt
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:54

Lucky-Shirt

Happy as a pig in shit

argro schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:41:
Je kunt je wel afvragen in hoeverre het verstandig is om een tank helemaal leeg te rijden. Zeker bij oudere auto's kan de tank behoorlijk vervuild zijn. Wanneer je de tank helemaal leeg "zuigt" dan pomp je ook al deze vervuiling richting motor. Nu zal het gros van het vuil wel gefilterd worden door de brandstoffilter maar beter blijft het gewoon in de tank.
Maar je aanzuigpunt zit toch op het laagste punt in de tank? Dat lijkt mij ook de plek waar al het vuil zit, dat zuig je dus sowieso wel op. Lege tank of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Niet online
redwing schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:41:
[...]

Je weet toch wat voor tank er in zit en hoeveel je kunt tanken bij een bepaalde stand van de benzinemeter ? Met die 2 kun je er best voor zorgen dat je door kunt rijden totdat je nog maar een paar liter in je tank hebt zitten. Op dat moment moet je waarschuwingslampje allang aan gegaan zijn en kun je ook kijken hoe ver je komt op 1 tank. Echt leeg rijden is iig niet zo verstandig omdat je dan een grote kans loopt daarna je brandstoffilter schoon te moeten maken of te vervangen.
Da's heb probleem. Dat kan ik niet weten, want de stand van de benzinemeter is niet consistent. De eerste 100-150 kilometer geeft dat ding aan dat de tank gewoon nagenoeg vol zit. Het flottertje in de tank werkt dus ook niet altijd goed. Misschien ook een keer tijd voor een goeie beurt die hele auto :P Hij wil nu ook al niet starten met de kou :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jellabie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 23:34

Jellabie

wie laatst lacht..... is dom

Mafkees schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:06:
[...]

Da's heb probleem. Dat kan ik niet weten, want de stand van de benzinemeter is niet consistent. De eerste 100-150 kilometer geeft dat ding aan dat de tank gewoon nagenoeg vol zit. Het flottertje in de tank werkt dus ook niet altijd goed. Misschien ook een keer tijd voor een goeie beurt die hele auto :P Hij wil nu ook al niet starten met de kou :(
Dat is volgens mij eigen aan Honda, zover ik weet zijn de benzinebakken zo: \_/

Bij mij gaat het de eerste 100km ook zonder 1 streepje te zakken, 200-250km en hij staat op het midden. En met de onderste helft mag ik blij zijn dat ik er 100km uithaal.

De Nederbelg !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
Weet niet of het bij deze auto ook zo is maar vaak gaat je pomp eventjes draaien op het moment dat je de auto op contact zet, dat een paar keer doen en als het goed is heb je weer druk.
Leegrijden is inderdaad geen goed plan aangezien je filter dan weleens verstopt wil raken, al kan het bij de meeste auto's geen kwaad om deze een keer te vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:04
Misschien ben ik een zeurpiet, maar: leegrijden is ook qua veiligheid niet verstandig.
Sowieso omdat je auto ineens langzamer gaat, de auto achter je moet maar net alert zijn. Stilstaan op de vluchtstrook brengt ook risico's met zich mee en langs de provinciale weg is ook niet prettig, lijkt mij.

Zou mij niet eens verbazen als er zelfs boetes voor uitgedeeld kunnen worden - al zou ik niet zo snel een wetsartikel daarvoor weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04:53
vanaalten schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:31:
Misschien ben ik een zeurpiet, maar: leegrijden is ook qua veiligheid niet verstandig.
Sowieso omdat je auto ineens langzamer gaat, de auto achter je moet maar net alert zijn. Stilstaan op de vluchtstrook brengt ook risico's met zich mee en langs de provinciale weg is ook niet prettig, lijkt mij.

Zou mij niet eens verbazen als er zelfs boetes voor uitgedeeld kunnen worden - al zou ik niet zo snel een wetsartikel daarvoor weten.
Het met opzet in gevaar brengen van je medemens. Maar die opzet is in dit geval moeilijk te bewijzen.

Is het niet dat moderne auto's er gewoon de brui aan geven als er gevaar is dat je lucht begint aan te zuigen ipv brandstof?

De ergste benzinemeters vindt je terug bij Ford Fiesta's. Als je lang hebt stilgestaan en het een beetje warm/koud is, dan heb je ineens een kwart tank meer (dat na 10min rijden verdwijnt). Als de naald juist in het rood komt, dan heb je nog meer dan een kwart tank. En hij is pas echt gevaarlijk leeg (20km) als de wijzer onder het rood komt.

Overigens heb ik wel mijn bedenkingen met dat 'leegrijden is slecht'. Als je rijdt, dan schudt de benzine in je tank toch wel wat heen en weer. Volgens mij zit er in de gemiddelde benzinetank niet veel vuiligheid.

[ Voor 8% gewijzigd door jvvv op 08-01-2009 19:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 19:22

Edmin

Crew Council

get on my horse!

en hoe ver ik kan rijden op 1 tank met mijn zuinig-rijden-ambities.
Je weet dat stilstaan langs de snelweg wegens brandstoftekort je een boete kan kosten? Dit i.v.m. het creeren van een mogelijk gevaarlijke situatie die je had kunnen voorkomen. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafkees
  • Niet online
Edmin schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:41:
[...]

Je weet dat stilstaan langs de snelweg wegens brandstoftekort je een boete kan kosten? Dit i.v.m. het creeren van een mogelijk gevaarlijke situatie die je had kunnen voorkomen. O-)
Dat klopt idd, en terecht. Maar als m'n waarschuwingslampje gaat branden ben ik blij en gooi ik 'm gewoon weer vol... en als die het niet doet geef ik de auto de schuld :*)

[ Voor 3% gewijzigd door Mafkees op 08-01-2009 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 01-06 09:33
Om te weten hoever je kunt rijden op 1 tank kan je toch ook je verbruik bepalen en dat vermenigvuldigen met de inhoud van de tank volgens specificaties?
jvvv schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:35:
[...]

Het met opzet in gevaar brengen van je medemens. Maar die opzet is in dit geval moeilijk te bewijzen.
Volgens mij kan het je inderdaad een boete opleveren. Wanneer je met een lege tank langs de weg komt te staan is er hoe dan ook sprake van onzorgvuldigheid. Als bestuurder van een auto word je namelijk geacht te weten hoe en wanneer je moet tanken.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Lucky-Shirt schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:19:
[...]

Maar je aanzuigpunt zit toch op het laagste punt in de tank? Dat lijkt mij ook de plek waar al het vuil zit, dat zuig je dus sowieso wel op. Lege tank of niet.
+1 scherp

en gelijk. vuil in de tank is gewoon borrelpraat. vriend van me werkte op een grote autosloperij en heeft heel wat tanks van binnen gezien (recycling) hij zag zelden tot nooit vuile tanks, zelfs niet bij 15-20 jarige wrakken.
de benzine en diesels zijn in Nederland gelukkig redelijk schoon waardoor eventueel kleine vervuiling gewoon wordt opgezogen door de pomp en niet onderin de tank blijft liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:00
[...]

Is het niet dat moderne auto's er gewoon de brui aan geven als er gevaar is dat je lucht begint aan te zuigen ipv brandstof?
In Duitsland krijg je iig een boete als je met lege tank aan de snelweg komt te staan.
Ik weet niet hoe modern die diesels moeten zijn voor het de brui eraan geven, maar toen ik laatst de brandstofslang van mijn Peugeot 206 1.4HDI uit 2004 heb vervangen, zat het hele systeem vol met lucht. Je kunt met een opvoerpompje de brandstof oppompen, maar dat werkte niet echt lekker. Uiteindelijk maar gewoon doorgestart.
Ik heb diezelfde week nog bij optrekken vanuit lage toeren gehad dat de motor inhield en dan ineens alle kracht naarbuiten gooide. Blijkbaar heeft er nog flink wat lucht in het brandstofsysteem gezeten, en dat krijg je er niet snel uit. Pas na een kilometer of 500 doet de auto weer normaal zoals het hoort, maar afslaan heeft ie nooit gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 00:54

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik dacht bij mijn eerste auto ook dat er een lampje in zat. NOT :)

En bij diesels moet je altijd met de hand de diesel oppompen, anders gaat je brandstofpomp slijten, als ie pompt zonder de smering van de diesel.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-06 13:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Als ik de tank van mijn auto helemaal leeg rij zou ik nog zo'n 2km door kunnen rijden. ;)

Verder is helemaal leegrijden inderdaad niet erg goed; alle troep die zich onder in de tank opgehoopt heeft wordt dan richting de motor gepompt. Als je het toch wil doen, doe het dan vlak voor een beurt waarbij het brandstoffilter vervangen wordt zodat je daarna weer een schone lei hebt.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:40

Goverman

not loaded

Voor een overtreding is opzet niet vereist. Ofwel: gevaar veroorzaken = gevaar veroorzaken (opzet of niet) en daarvoor kun je beboet worden. Dit is overigens art. 5 WVW 1994.

Een ander aanknopingspunt is het onnodig gebruik maken van de vluchtstrook. Bij een lege brandstoftank kun je gaan discussiëren of dat het geval is, maar uit jurisprudentie blijkt genoegzaam dat er hier geen enkel probleem ontstaat omtrent het uitdelen van een bekeuring: de zogeheten "culpa in causa" gaat dan op. Dit betekent "dat je jezelf (willens en wetens) in de situatie hebt gebracht waarin...". Dat stukje "willens en wetens" valt weer keurig in te vullen met de term "redelijkerwijs": van een bestuurder mag verwacht worden dat hij ervan op de hoogte is hoeveel brandstof er in de tank zit (zeker als het je eigen auto is). Ook met een defecte brandstofmeter is dit goed bij te houden (verbruik in km/l x kilometers = aantal verbruikte liters).

Mocht je gaan piepen over je kapotte brandstofmeter dan kan de politie overigens nog moeilijker doen: met een defect aan je auto mag je niet gaan rijden. En aangezien een brandstofmeter een verplicht onderdeel is, kun je nagaan hoe de redenering verder loopt... (iets met keuringen, kentekenbewijzen en RDW enzo...)

Ofwel: beter opletten en niet meer met een lege tank de vluchtstrook bezoeken. Levensgevaarlijk, dom en strafbaar...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meneer aard
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:59

Meneer aard

Porsche rulez!

Je kunt immers wel met een lege tank komen te staan door een lek of iets dergelijks ;)

Is opzich geen probleem je tank leegrijden..Alleen kan het zijn dat ie wat grut mee opgezogen heeft wat mogelijk in het filter terrecht is gekomen. Wat hierboven ergens al staat ff paar keer op contact zetten zodat ie ff wat druk bouwt (pomp loopt dan ff paar seconden iedere keer).

Bij diesel valt het wel mee tegenwoordig..Veelal is automatisch ontlucht als je nog zo`n oude diesel heb (zeker met vr auto`s) moet je letterlijk gaan sleutelen..Dat stelt ook niet veel voor maar je moet het wel doen.

Als de wereld vergaat; Ja dan zijn alle mussen dood:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 01-04 20:57
jullie zijnje kennelijk niet bewust van het kleine plastick filtertje wat onderaan de pomp zit?
wat zorgt dat vuil wat de pomp kan beschadigen er niet in kan komen.

En het overige vuil word wel gefilterd door het brandstof filter.
Wat erger is, de pomp heeft geen koeling meer, en kan vast lopen.

Er komt echt geen vuil uit de tank naar de motor hoor.
Daarvoor zitten er genoeg filters tussen enzo. :D

Bij een benzine:
Peut er in, keer op contact.
benzine stroomt, en je kan starten.

Bij oude diesel:
Peut er in, onluchten met het ontluchtings pompje.
en dan proberen te starten (heel kort, anders beschadig je de pomp)
doet hij het niet, nogmaals pompen.
en dan weer starten.

Bij nieuwe diesel:
auto op contact (15 sec) van contact, op contact (15 sec) van contact
dat een keer of 5, en dan proberen te starten.

En in alle gevallen:
Een tankstation vinden als die het weer doet :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

Goverman schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:50:
En aangezien een brandstofmeter een verplicht onderdeel is
Heb je daar een bron van?? Mijn auto heeft namelijk geen brandstofmeter en toch kom ik wel gewoon door de APK. 't is wel een oldtimer, dus de kans is aanwezig dat het alleen voor auto's van na een bepaald jaartal is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
kraats schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:20:
[...]
Heb je daar een bron van?? Mijn auto heeft namelijk geen brandstofmeter en toch kom ik wel gewoon door de APK. 't is wel een oldtimer, dus de kans is aanwezig dat het alleen voor auto's van na een bepaald jaartal is.
heb ik idd ook nog niet eerder van gehoord hoor :+

Ik zal mijn baas eens smsen voor de grap
:P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goverman
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 30-05 20:40

Goverman

not loaded

^^ dan is dat het... Wil je het weten? Check het "Voertuigenreglement" en de vele bijlages. (en nee: ik heb geen zin om die nu te gaan doorspitten ;))

Nieuwe zaken die verplicht worden op een auto worden altijd verplicht vanaf een bepaalde datum. Auto's die na die datum een eerste kentekenbewijs krijgen, moeten die dingen hebben.

Bijv.
1-1-1993: katalysator
1-1-1997: mistachterlicht en 3e remlicht

De benzinemeter zal hier ook onder vallen...

Als alles op jou afkomt, zit jij op de verkeerde baan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

hhmm.. ik heb één en ander doorgelopen en het niet terug kunnen vinden. Beter nog, alle verwijzingen op het grote wijze internet melden dat het inderdaad géén APK-punt is. Mocht je een linkje hebben dat anders bewijst, graag :)

[ Voor 36% gewijzigd door kraats op 08-01-2009 22:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Het lijkt me ook inderdaad niet dat de benzinemeter een APK-punt is, of zelfs echt verplicht op een auto. Het heeft namelijk niets met de veiligheid te maken. De distributieriem is bijvoorbeeld ook geen keuringspunt en het is ook niet wettelijk verplicht om die op tijd te vervangen; een lege tank of een kapotte distributieriem zorgen namelijk niet direct voor een veiligheidsrisico.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Er zijn wel meer punten die geen APK keuringspunt zijn. Achteruitrijdverlichting bijvoorbeeld. Maar dan nog, een APK keuring is een momentopname en zegt helemaal niks over de veiligheid van de auto. Als je remmen nu goed werken, maar zo weinig over hebben dat ze over twee weken tot een maand vervangen moeten worden, wordt zo'n auto gewoon goedgekeurd.

Verder vraag ik me af of het onze overheid wat kan schelen of je auto wel of niet veilig de weg opgaat. Ze hebben vorig jaar besloten dat benzineauto's om de 2 jaar gekeurd moeten worden, ook al zijn ze 15 jaar oud. Een 15 jaar oude auto wil je juist elk jaar laten keuren. Er zijn genoeg mensen die alleen hun auto onderhouden met APK en kleine beurtjes. Als je dan bij de APK een twijfelachtig kogeltje hebt die je nog niet mag afkeuren, betekent dat gewoon dat zo iemand 2 jaar lang met speling in de stuurdelen rondrijdt.
Verder is de APK voor sommige onderdelen zoals schokdempers een wassen neus. Al rijd je met fietspompen rond, als die dingen het nog een beetje doen en niet lek zijn, is het niet eens een aantekening op je APK papiertje. Bij mijn vorige auto was dit het geval. De eerste keuring "kon er mee door", maar ik hoorde de monteur al morren, bij de 2e keuring is er niet over gepraat en bij de 3e keuring bij een andere garage kreeg ik complimenten toen ik behalve met 2 nieuwe achterbanden ook met 2 nieuwe schokdempers achter aan kwam zetten bij de herkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

_JGC_ schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:15:
Er zijn wel meer punten die geen APK keuringspunt zijn. Achteruitrijdverlichting bijvoorbeeld. Maar dan nog, een APK keuring is een momentopname en zegt helemaal niks over de veiligheid van de auto. Als je remmen nu goed werken, maar zo weinig over hebben dat ze over twee weken tot een maand vervangen moeten worden, wordt zo'n auto gewoon goedgekeurd.
In Frankrijk bij de APK (die om de 2 jaar is) worden daarom ook zaken aangegeven die niet direct afkeurpunten zijn maar waar wel aandacht aan besteed moet worden. Bijvoorbeeld een versleten bandenprofiel wat nog maar net door de wettelijke beugel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Dat staat hier ook gewoon op dat formulier, maar veel mensen lezen dat formulier gewoon niet, of zijn na 2 maand al vergeten dat hun banden of remschijven bijna op waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
M'n pa heeft nog wel eens 250 gulden moeten betalen omdat hij zonder benzine op de vluchtstrook stond :P

Eigen schuld vond de politie, genoeg benzine stations aan de A20 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:43
Ik heb dit 2 maanden geleden meegemaakt. Reed lekker 140 op de linkerbaan toen mijn motor uitviel. Benzinemeter gaf al een tijdje aan dat hij leeg was maar ik dacht dat ik nog even kon.

Afijn in zijn vrij uitgerold richting vluchtstrook en daar trof ik het geluk dat ruim 200 meter verderop de afslag naar een Shell benzinepomp begon. Auto daarheen gerold, getankt (40,80 liter in een 42 liter tank volgens boekje). Auto gestart en weer verder gereden.

Tot op heden (paar duizend kilometer verder met de auto) geen problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
@TS, je zou een probleem ook echt kunnen oplossen door je meter te vervangen (al weet je niet of het aan de vlotter in de tank ligt). Misschien is die meter standaard al niet helemaal lekker, maar dat kan je zo uitvinden via een Civic forum, daar kan je dan ook vragen hoe andere mensen ermee omgaan (als het standaard zo raar is).

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij is het vrij standaard dat je benzinemeter de eerste pakweg 100km aangeeft dat de tank vol zit. Ik heb dat nog bij geen enkele auto anders gezien. Als de meter echt op leeg staat gaat je reservelampje pas aan, wat betekent dat je nog een liter of 5-8 (geen idee eigenlijk, 't is nog behoorlijk wat) hebt om een tankstation te vinden. Ik tank zelf standaard bij 1/4, maar mijn collega rijdt nog minstens 2 dagen door als de wijzer op 0/4 staat :X Ik heb het met hem al een paar keer meegemaakt dat het reservelampje aanging en we nog naar huis reden. Achja, zijn auto, zijn boete als de politie hem daarvoor wil bekeuren.

Ik zou het in ieder geval heel stom vinden als je stilvalt op de snelweg. De afstand tussen benzinestations is in Nederland eigenlijk altijd kleiner dan de afstand die je op de reservecapaciteit van je tank kunt rijden. Dan rijd je IMO bewust door.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

Grrrrrene schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:01:
Volgens mij is het vrij standaard dat je benzinemeter de eerste pakweg 100km aangeeft dat de tank vol zit. Ik heb dat nog bij geen enkele auto anders gezien. Als de meter echt op leeg staat gaat je reservelampje pas aan, wat betekent dat je nog een liter of 5-8 (geen idee eigenlijk, 't is nog behoorlijk wat) hebt om een tankstation te vinden. Ik tank zelf standaard bij 1/4, maar mijn collega rijdt nog minstens 2 dagen door als de wijzer op 0/4 staat :X Ik heb het met hem al een paar keer meegemaakt dat het reservelampje aanging en we nog naar huis reden. Achja, zijn auto, zijn boete als de politie hem daarvoor wil bekeuren.

Ik zou het in ieder geval heel stom vinden als je stilvalt op de snelweg. De afstand tussen benzinestations is in Nederland eigenlijk altijd kleiner dan de afstand die je op de reservecapaciteit van je tank kunt rijden. Dan rijd je IMO bewust door.
Ik ook altijd. Bij reserve heb je nog 5 tot 8 liter, das bij normaal verbruik minimaal 50 km. Dan ga ik toch al niet lopen tanken 8)7

Ik zou wel graag een bron zien van de mensen die zeggen dat je een bon kan krijgen voor zonder benzine komen staan.

Dat is in de UK zo maar ik kan me niet voor de geest halen dat dat hier in Nederland ook het geval is.

[ Voor 72% gewijzigd door 911GT2 op 09-01-2009 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:40
Mafkees schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:06:
[...]

Da's heb probleem. Dat kan ik niet weten, want de stand van de benzinemeter is niet consistent. De eerste 100-150 kilometer geeft dat ding aan dat de tank gewoon nagenoeg vol zit.
Da's normaal :) Ik ken iig geen auto die anders is. Verder neem ik aan dat als je meter op b.v. 1/4 staat dat je wel ongeveer weet hoeveel liter er nog in zit. Andere mogelijkheid is gewoon je tank volgooien, een heel eind gaan rijden en daarna bij dezelfde pomp weer vol te gooien. Deel de afstand door de liters en aangezien je weet wat je tankinhoud is weet je ook hoe ver je max kunt rijden.
G-PHREAK schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:09:
[...]
en gelijk. vuil in de tank is gewoon borrelpraat. vriend van me werkte op een grote autosloperij en heeft heel wat tanks van binnen gezien (recycling) hij zag zelden tot nooit vuile tanks, zelfs niet bij 15-20 jarige wrakken.
Het is ook echt niet zo dat je in de tank zelf een hoop vuil tegen zult komen. Alleen tijdens het rijden kwijr je wel dat de hele kleine deeltjes bovenop de benzine drijven. Als het goed is verdwijnt dit vuil ook langzaam uit je tank, het probleem is alleen dat als er plotseling 'veel' van dit vuil tegelijk in je benzinefilter terecht komt (wat er kan gebeuren als je je tank leeg rijd) deze verstopt kan raken waardoor je auto slecht gaat rijden. Echt iets slopen doe je dan niet, maar je zult wel de filters een keer moeten verschonen/vervangen.
Verstandig om 'm express leeg te rijden is het dus iig niet.
[...]
De ergste benzinemeters vindt je terug bij Ford Fiesta's.
Geldt iig ook voor de escort, vorige die ik had was pas leeg als de wijzer onder het absolute minimum kwam (eerst een rood streepje die aangaf dat ie leeg was, daaronder een wit streepje en pas daaronder was ie echt leeg)

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Grrrrrene schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:01:

Mijn Prius heeft een 45 liter tank waarvan 5 liter reserve is. Dus als je 40 liter opgereden hebt gaat de waarschuwing aan, terwijl je op 5 liter nog zo'n 100km kan rijden... Plus nog twee kilometer elektrisch als je tank echt leeg raakt...

Meestal wacht ik dus ook tot hij de waarschuwing geeft voordat ik ga tanken, want in 100km kan je best een tankstation vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:07
[...]Is het niet dat moderne auto's er gewoon de brui aan geven als er gevaar is dat je lucht begint aan te zuigen ipv brandstof?
Bij hele moderne diesels is dat wel het geval, vaak gaat de motor al stotteren als er nog minder dan 1 a 2 liter in de tank zit. Dit stotteren wordt veroorzaakt door de computer en is om het volledig leeg rijden te voorkomen.

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 911GT2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-11-2023

911GT2

en blazen maar!

SnowDude schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:57:
[...]
Bij hele moderne diesels is dat wel het geval, vaak gaat de motor al stotteren als er nog minder dan 1 a 2 liter in de tank zit. Dit stotteren wordt veroorzaakt door de computer en is om het volledig leeg rijden te voorkomen.
Daar kun je gewoon doorheen rijden ben ik al achter gekomen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
even een schopje,

vandaag even mijn baas gevraagd (apk keurmeester)

en dat een benzine meter een verplicht apk punt is is dus echt bullshit :P

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:29

Onbekend

...

MexxT schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:47:
even een schopje,

vandaag even mijn baas gevraagd (apk keurmeester)

en dat een benzine meter een verplicht apk punt is is dus echt bullshit :P
Voertuigtechnische eisen van het RDW:
http://www.rdw.nl/NR/rdon...9D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf

Er wordt niet op brandstofmeter gecontroleerd bij een apk.
(Op sommige (Meeste?!?) Porsches zitten ook geen brandstofmeter ingebouwd.)

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MexxT
Onbekend schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 19:59:
[...]

Voertuigtechnische eisen van het RDW:
http://www.rdw.nl/NR/rdon...9D27B47AC/0/2_B_0821b.pdf

Er wordt niet op brandstofmeter gecontroleerd bij een apk.
(Op sommige (Meeste?!?) Porsches zitten ook geen brandstofmeter ingebouwd.)
lol de nieuwe wel hoor :+

Audi S3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevy454
  • Niet online
Clithopias schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 18:24:
Weet niet of het bij deze auto ook zo is maar vaak gaat je pomp eventjes draaien op het moment dat je de auto op contact zet, dat een paar keer doen en als het goed is heb je weer druk.
Leegrijden is inderdaad geen goed plan aangezien je filter dan weleens verstopt wil raken, al kan het bij de meeste auto's geen kwaad om deze een keer te vervangen.
Daar dient de filter uiteindelijk ook voor. En de filter moet altijd tweejaarlijks vervangen worden ivm het water.
911GT2 schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:59:
Daar kun je gewoon doorheen rijden ben ik al achter gekomen })
Dat klopt, totdat de pomp zonder smering valt. Dan weet je ook weer waarom 0.001mm speling zo heel weinig is.
Lolhozer schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:32:
Ik dacht bij mijn eerste auto ook dat er een lampje in zat. NOT :)

En bij diesels moet je altijd met de hand de diesel oppompen, anders gaat je brandstofpomp slijten, als ie pompt zonder de smering van de diesel.
Enkel bij Lucas dieselpompen zover ik weet.

[ Voor 36% gewijzigd door Chevy454 op 10-01-2009 11:46 ]

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145259

Lucky-Shirt schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:19:
[...]

zit een grof filter op de aanzuigleiding in de tank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
redwing schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:49:
[...]
Geldt iig ook voor de escort, vorige die ik had was pas leeg als de wijzer onder het absolute minimum kwam (eerst een rood streepje die aangaf dat ie leeg was, daaronder een wit streepje en pas daaronder was ie echt leeg)
Mijn Golf III was niet anders. Eerst een rood vlak, dan een wit streepje, en dan een spijker. Pas als ie echt helemaal op die spijker ligt is het echt tijd om te gaan tanken.

Heb een keer gehad dat ik met zonnebril reed en dacht nog een stukje afstand tussen spijker en naald te zien. Toen ik op mijn werk kwam en de zonnebril afdeed terwijl de motor nog liep, zag ik pas dat ie er echt tegenaan lag. Ik heb toen ook maar meteen getankt bij het tankstation om de hoek. Weet niet hoeveel er toen nog inzat, aangezien ik absoluut geen fan van dat tankstation ben (2x een volle tank weggehaald waarna mijn auto steeds inhield, daar tank je in het vervolg dus alleen bij noodgevallen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 94768

Bij mijn Opel Corsa heb ik hem al eens helemaal leeg gereden. Toen heb ik gewoon een jerrycan met 10 liter benzine erin gedaan en weer gestart. Na 2x starten deed hij weer perfect, niet inhouden helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-06 12:57
Kun je niet in een boekje nazoeken of er een waarschuwingslampje in zit en bij welk niveau deze gaat branden ? :)

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:33

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het waarschuwingslampje is 1 van de lampjes die gaan branden als je de auto op contact zet (net als oliedruk, temperatuur, handrem, etc). Gaat er niks branden, dan is of je lampje kapot, of hij zit er domweg niet in.
Ik heb het zelf nog nooit aangedurft om door te rijden tot het lampje gaat branden. Ik heb afgelopen weekend wel een poging gedaan, maar ik had nog 100km (geschat) en dinsdag moet ik met de auto een langer stuk rijden en wil in niet moeten tanken.

Voor zover ik weet kan je overigens wel beboet worden onder art. 5. Je brengt namelijk willens en wetens je zelf en het overige verkeer in gevaar. In Nederland zijn er namelijk meer dan genoeg mogelijkheden om te tanken binnen de over het algemeen 50km die nog kan rijden als het lampje gaat branden. In Duitsland kan het gebeuren dat je binnen die afstand niet meer kunt tanken, en ben je daarom verplicht om een jerrycan met benzine bij je te hebben. Kom je stil te staan zonder benzine en je hebt deze jerrycan niet, dan krijg je gegarandeerd een boete.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ik rij elke week op de reserve, omdat ik samen met mijn broertje de auto deel. Ik gooi altijd benzine erin, ik weet de afstanden en het aantal liters wat nodig is. Anders gebruik ik altijd navi, probleem is dan de tank altijd leeg is maargoed, benzinestations genoeg...helemaal leeg is ie nog nooit geweest maar lampje heeft vaak gebrand :)

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-06 08:44
Kun je niet beter gewoon voltanken tot de benzinepomp automatisch afslaat, dagteller op nul zetten, lekker gaan rijden en bij de volgende tankbeurt weer tanken tot de pomp automatisch afslaat. Aantal liters en aantal kilometers noteren en je weet precies het verbruik. Als je ook de totale tankinhoud weet kun je de totale actieradius eventueel ook wel uitrekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Ja dat zou kunnen als mijn broertje aanspreekbaar is, nogal een pubertje en tegen de draad in. Hij moet hem eigenlijk nog voltanken want dat was de afspraak. Vol terug, is er nooit van gekomen dus tegenwoordig gaat het zo. Beetje jammer maarja nu aan gewent...gaat al twee jaar zo. Rijdt ie mijn benzine teminste niet op en ik rij altijd dezelfde afstanden. Kan hem verder niet pushen ofzo, want hij betaald 5/8ste en ik 3/8ste van alle kosten dus...ik rij super goedkoop en hou het liever zo :)
De verdeling is zo omdat hij hem gebruikt voor werk ( overdag ) en ik heb de auto 's-avonds en in het weekend omdat ik student ben en nog OV heb.

[ Voor 12% gewijzigd door NeoMe op 12-01-2009 11:13 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:59

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Op mijn motorfiets zit ook geen brandstofmeter en die heb ik ook al 2 keer leeg gereden. Dan is het echter een kwestie van kraantje omzetten en op de reserve naar de pomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Laatst online: 27-05 10:35

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Zelf een keer meegemaakt dat ik toch echt van mening was dat ik nog wel verder op 1 tank kon rijden; hij hield regelmatig een beetje in...en viel later uit..weer kunnen starten en later echt uit...

Maat gebeld; 20 liter erin gegooid en kon weer rijden...nu heb ik _altijd_ 20 liter in een jerrican bij me ;)

Starten duurt wel ffe trouwens als die leeg is, benzine moet door de hele leiding heen, en in de carbs (bij moderne auto's met injectie zal dat sneller gaan)

nog even op de vraag "en dan" dan valt je moter gewoon echt uit en word het erg stil in je auto ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ghostrider op 12-01-2009 17:22 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmderonde
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-05 16:41
ik rij altijd door tot het reservelampje gaat branden.
Vaak gaat het lampje branden als ik op weg naar m'n werk of klant ( nieuwegein - amsterdam) en ik tank dan altijd pas weer als ik thuis ben.
Mijn Bravo rijd 1 op 16 en reservelampje gaat branden bij 8 tot 10 liter. dit is dus nog tussen de 128 en 160km. geen reden tot paniek dus :)
Tanken is iets wat je zo weinig mogelijk moet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ghostrider schreef op maandag 12 januari 2009 @ 11:36:
...nu heb ik _altijd_ 20 liter in een jerrican bij me ;)
Ik hoop dat dat dus een grapje is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

20 liter is ook wel erg veel.. ik heb er wel altijd eentje bij me van 5 liter.. behalve in mijn oldtimer waar ik LPG rij.. die heeft nog de benzinetank zelf als reserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ik zie trouwens ook niet in waarom je in NL een jerrycan in je auto zou willen hebben? De afstanden hier zijn niet zo enorm zijn tussen de tankstations (je moet wel flink je best doen wil je stil komen te staan zonder benzine, ook al gaat je lampje branden als je net een tankstation voorbij rijd). En ik zou zeker niet zo'n vlambaar (explosief?) iets willen hebben i.v.m. mogelijke ongelukken.
Want ik gok dat je het in de achterbak hebt? Wordt je keihard van achteren aangereden heb je de kans dat de boel meteen in de fik vliegt, en dat op zeer korte afstand van je tank. Gezellig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraats

kraats

Ik rol

tja.. één keer zonder benzine langs de kant van de weg gestaan, omdat ik de meter van m'n toen nieuwe auto nog moest leren kennen :/ Toen meteen jerrycan gekocht en slechts één keer (in frankrijk) moeten gebruiken. Ik heb 'm nu vooral om zeker te weten dat ik in geval van nood altijd zonder naar een tankstation te moeten met de auto naar alle belangrijke familie kan rijden.
En over dat aanrijden: als ik zo een inschatting maak is het echt geen enorm groot risico. Een kunststof jerrycan die goed vaststaat scheurt niet zo snel en dan nog vliegt benzine niet zo snel in brand bij een aanrijding. Alleen met de juiste ontstekingsbronnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

GreenSky schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:03:
[...]

Ik hoop dat dat dus een grapje is?
Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/2iie3r9.jpg

zo vreemd is dat toch niet, gewoon ex-millitaire jerrican. Goed voor ~80km :)

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastiaanN
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
deepbass909 schreef op maandag 12 januari 2009 @ 10:58:
Het waarschuwingslampje is 1 van de lampjes die gaan branden als je de auto op contact zet (net als oliedruk, temperatuur, handrem, etc). Gaat er niks branden, dan is of je lampje kapot, of hij zit er domweg niet in.
Ik heb het zelf nog nooit aangedurft om door te rijden tot het lampje gaat branden. Ik heb afgelopen weekend wel een poging gedaan, maar ik had nog 100km (geschat) en dinsdag moet ik met de auto een langer stuk rijden en wil in niet moeten tanken.
Dat bewuste lampje blijft bij mijn Mazda uit '93 gewoon uit als ik hem op contact zet, olie druk lampje e.d. gaat dan wel branden. En het lampje doet het wel.. als de tank bijna leeg is gaat die wel branden.

Strava | :-( + ┌(^0^)┘= :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ghostrider schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 15:37:
[...]

zo vreemd is dat toch niet, gewoon ex-millitaire jerrican. Goed voor ~80km :)
80km op 20 liter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Je zegt altijd 20 liter in een jerrycan bij je te hebben, vandaar dat ik het vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostrider

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

GreenSky schreef op dinsdag 13 januari 2009 @ 16:38:
[...]

Je zegt altijd 20 liter in een jerrycan bij je te hebben, vandaar dat ik het vraag.
Ja, sinds ik zonder heb komen te staan heb ik _altijd_ 20 liter bij me, heel handig als ik offroad vast zit of ergens om moet rijden e.d. Die stalen Jerrican is anders gas/lucht dicht dus in principe veilig :)

Maar bij een personenwagen is 5 a 10 liter wel voldoende om het volgende tankstation te bereiken neem ik aan.

Asus Zenbook i7 256gb

Pagina: 1