Q9450 op 50C+, nieuwe koeling?

Pagina: 1
Acties:

• Hippe2k
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
heej all,

Ik heb een asus moederbord met dat six Engine programma.
echter ik moet hem op medium power save laten. anders slaat de pc na een tijdje uit.

ik heb met Everest de temperaturen gecontroleerd en geconcludeerd dat het waarschijnlijk de CPU us die te heet wordt. Ik zit momenteel alleen in Windows en ben een avi aan het het kijken en de CPU temperatuur van 3 core's ligt al boven de 50 de andere is 46 graden. Ik zie zelfs pieken van 55 graden.

Het is een Intel Quad core, heb geen idee wat de maximale temperatuur mag worden denk rond de 70 graden. maar vind 55 graden in zowat idel al best veel.

is er een koeler die jullie mij aanraden?? of hebben jullie een andere kijk hierop?

moederbord: Asus P5Q deluxe
Processor: Intel Quad Core Q9450 @ 2,66 Ghz

alvast bedankt voor jullie tijd

Hippe2k

Verwijderd

Als hij standaard al zo warm is, zou ik toch gaan kijken wat er precies mis is. Is je airflow in je kast wel goed. Is de koeler wel goed aangedrukt. Koel pasta vervangen zou je mee kunnen beginnen.

Gezien je niet overklokt zou ik een Freezer 7 pro of een Cooler Master Hyper TX2 nemen. Goedkoop en koelen goed.

• Hippe2k
harddisken kome niet boven de 25 graden werkgeheugen niet boven de 31 videokaart gpu is 43 grade.

dus denk dat de airflow toch wel redelijk goed is. echt alleen de cpu die warm wordt. geheugen ligt er strak langs en die blijft redelijk koud teminste ben nu 2 dage aan het kijken met everest en 31 grade is warmste wat ik heb gezien.

zal straks is kijken of ik nog wat koelpasta heb bedankt voor de tip.

welke temperatuur moet CPU hebben? als het goed is gegaan??

Verwijderd

Idle zon 30/35 graden onder load zon 50. Zeker omdat koelpasta vaak een tijdje moet 'kruipen' voor het de maximale warmte doorvoer kan hebben.

Niet te dik op smeren. Een rijs korrel, koeler er op en een beetje draaien(geen kracht zetten). Koeler er af en uit smeren op zowel de koeler als de cpu. Gebruik voor het uitsmeren een oud bank pasje oid. Dan kan de koeler er weer op.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 16:11 ]

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Ach, je processor kan 55 graden echt nog wel hebben. Moeilijk gaan ze vanaf 70 graden doen, soms nog wel eens hoger dan 70 graden.

Maar ik zou ook inderdaad je koelpasta verversen. Dat heb ik onlangs gedaan en hij was ineens 15 a 20 graden koeler.

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Hippe2k
oke zal ik zo ff proberen :) bedankt voor de tips

• Hippe2k
hoe betrouwbaar is het programma everest??

ik ben daar alle temperaturen mee aan het bekijken.
en was net een stresstest van hun aan het doen.
en de cpu temp werd na een tijdje 90 graden :| had de stress test toen uitgezet en 30 sec erna zat hij weer rond de 40.

CPU core voltage = 1.2 volt
CPUkoeler voltave = 2 volt.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:43

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Check het anders in de BIOS of download Speedfan, misschien dat die wat anders aangeven :)
offtopic:
Zou je misschien gebruik van de Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/images/icons/edit.gif kunnen maken? Topics kicken is namelijk niet de bedoeling

[ Voor 46% gewijzigd door Outerspace op 08-01-2009 16:56 ]

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Hippe2k
geven ook beide zo hoog aan, koelt wel redelijk snel af.
denk dat ik ff een nieuwe koeler ga bestellen en hoop dan dat ik er dan van af ben

• DM.Aram
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-12-2021

DM.Aram

DMTZ.i

Dit hoort hier.

Ik raad je de Arctic Cooling Freezer 7 Pro aan!

See you in another life, brother.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:32

Thandor

SilverStreak

Zoals hierboven gezegd wordt is het meer wat voor Cooling :). Zie ook de topics die daar al lopen en/of de GoT Search. Koeling is al vaker aan bod gekomen :). Ik pas ook even de titel aan naar 'Q9450 op 50C+, nieuwe koeling?'.

Overigens wil ik even benadrukken dat je PC hardware niet met het menselijk lichaam moet vergelijken. 55C is voor 'ons' te warm en trekken we graag onze vingers terug. Een processor vindt het echter geen probleem vermits de koeling van de 'die' naar het oppervlak (de heatspreader) maar goed 'uitgespreid' is. Dat laatste is echter het geval en dus hoef je je daar geen zorgen over te maken. Enfin, 55C is peanuts. Pas wanneer je constant aan de 70C zit kun je overwegen om de koeling te verbeteren :). Let hierbij overigens op dat koeling niet enkel 'CPU koeling' is. Airflow, die je kunt creëren met casefans, is ook heel belangrijk.

Om nog even door te gaan op de temperaturen: bepaalde videokaarten worden met gemak 90C of meer. Zelf heb ik kaarten gehad waarvan de GPU 115C+ bereikten en het simpelweg nog prima werkte. Nu varieert de maximum temp. per chip en hoe de koeling geregeld is. In jouw geval ligt de maximum temp. wat lager maar jouw processor zal echt niet doorbranden als deze 90C wordt. Omstreeks 70C is trouwens wat Intel als maximum beschouwd. Je kunt het beste zorgen dat je daar niet overheen gaat.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:44
Als je de stockkoeler hebt, moet je rond de max van 65 graden uitkomen op stressed...

Dat was bij mij het geval met de stockkoeler.
Als je voor een betere koeler wilt kijken, raad ik je aan om een thermalright ultra-120 extreme te halen of een ander soortgelijke koelblok. Veel koeling met redelijk weinig geluid :)

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Pagina: 1