Toon posts:

LG HDTV aansluiten op MBP (late 2008)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumleden,

Ik heb nu al een tijdje mijn prachtige Macbook Pro Aluminum, schitterend apparaat. Dit is het 15 inch model uit oktober en ideaal om mee te nemen en op te werken. Behalve als ik bezig ben met bewerkingsprogramma is het scherm te klein! En ook om er films op te kijken vind ik het 15 inch schermpje veel te klein. Daarom ben ik op zoek naar een mooi scherm. Ik zat te denken aan het volgende scherm (de reviews zijn er goed)

pricewatch: LG 32LG3000

Deze LCD TV heeft de volgende uitgangen zowel achter als aan de zijkant:
Aansluitingen achterop (o.a.):
- 2x HDMI v1.3 aansluiting (1x DVI)
- 2x SCART aansluiting
- Component (Y,Pb,Pr) input + Audio
- RGB in (D-Sub 15pin) - PC aansluiting

Aansluitingen aan zijkant (o.a):
- PCMCIA (CI) aansluiting (o.a. DVB-T middels CAM module)
- AV in
- 1 x HDMI v1.3 aansluiting

Oké en dan komt nu mijn vraag. Is er de mogelijk om mijn MBP aan te sluiten op de LCD TV? En welke kabels heb ik hiervoor nodig? Hoe groot is de kans dat als ik straks de 'goede' kabels dan nog geen beeld heb en eigenlijk voor niks de kabels heb gekocht? Ik hoop dat het mogelijk is en wil eerst zekerheid voordat ik zomaar een nieuwe LCD TV koop!
Alvast bedankt voor jullie tips en hulp.

• Maximus
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:25

Maximus

There is no substitute

De resolutie van dat scherm is 1377 * 768, Dat is qua resolutie kleiner als dat gene dat je op je MBP hebt (1440 * 900). Je kunt, als je een TV wilt gebruiken, beter kijken naar een 32" FullHD tv. Hieruit krijg je dezelfde aansluitingen maar daar is de resolutie veel hoger van (1920 * 1080).

Zo heb ik kort geleden de Samsung LE32A552 gekocht (+/- 600 euro). Dat is een 32" full hd TV. Daar heb je, naar mijn mening, meer aan. Hoewel ik een TV niet als monitor voor mijn Mac zou willen gebruiken. Echter is dat persoonlijk ;)

Je hebt een displayport op de MBP zitten. Deze kun je omvormen naar DVI. Als ik jou was zou ik dat doen en vervolgens de DVI aansluiting op de TV doen. Je kunt dan een 3,5mm jack naar tulp (rood en wit) gebruiken voor de audio. Vaak zit er bij TV's een optie dat je geluid + dvi kunt doen.

[ Voor 23% gewijzigd door Maximus op 08-01-2009 14:12 ]

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

Verwijderd

Displayport kan je omzetten naar DVI (HDMI = DVI + geluid), maar uit je displayport komt alleen beeld.

Gezien je TV HDMI én DVI heeft kan je zelf kiezen welke je gebruikt. Ik zou lekker DVI nemen, dus een Displayport naar DVI adapter kopen.

Je kan een kabel van een derde partij kopen of bij Apple zelf.

• ThePupD
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 25-12-2020

ThePupD

Standing Tall And Talented

Ik heb zelf mijn nieuwe mbp aangesloten op mijn 37 inch full hd samsung. Werkt perfect, alelen zou echt niet te gebruiken zijn als monitor scherm. Voor films kijken is het perfect maar het werkt gewoon niet als monitor... vind ik tenminste.
Maarja het kan dus...:)

Verwijderd

volgensmij heb je een minidvi naar dvi adapter nodig om een bruikbare dvi poort op je macbook te krijgen (of zit er al een full size DVI aansluiting op?) en dan een dvi>hdmi kabel en je bent er.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 14:10:
volgensmij heb je een minidvi naar dvi adapter nodig om een bruikbare dvi poort op je macbook te krijgen (of zit er al een full size DVI aansluiting op?) en dan een dvi>hdmi kabel en je bent er.
Late 2008 = unibody = DisplayPort != mini-DVI aansluiting.

Verwijderd

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de snelle reacties. Dus als ik het goed begrijp heb ik de volgende kabels nodig:

http://store.apple.com/nl/product/MB570Z/A?mco=MTIxODk3Mw

En:

http://store.apple.com/nl...I3ODY5Mg&p=1&s=topSellers

Voor het geluid heb ik ook nog een kabel nodig. Is dat deze?

http://macmiep.nl/cursusimages/12xtulp-minijack.jpg

Thanx

Verwijderd

Één en drie kloppen. Twee kan, hoeft niet aangezien je TV een DVI ingang heeft.

Zijn trouwens ingangen, geen uitgangen op je tv. ;)

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03-2025
Ik denk dat de ingang op de LG wel degelijk hdmi-formaat heeft, maar dat zou ik even checken als je de TV hebt. Het kan iig wel.

Verwijderd

Topicstarter
Als je bij deze link (productreview: LG 32LG3000 review door Diabolical) even naar beneden scrollt zie je alle ingangen die op de tv zitten. Hopelijk weten jullie nu precies welke kabels ik nodig heb. Als ik het zo aan zie kom ik er alleen met deze kabel niet (http://store.apple.com/nl/product/MB570Z/A?mco=MTIxODk3Mw)
Die kabel is ook veel te kort en daarom wil ik hem verlengen! Kan dat met deze kabel (http://store.apple.com/nl...I3ODY5Mg&p=1&s=topSellers) of ook niet? En heb ik dan wel of geen geluid..
Sorry voor alle vragen maar ik wil gewoon zekerheid en weten waar ik aan toe ben voordat ik iets koop!

• m_a_rnix
Er zijn ook dvi-->hdmi kabels. Je hoeft dit trouwens allemaal niet bij de apple shop te kopen, is waarschijnlijk goedkoper bij de computer/electronicaboer om de hoek. Dus wat ik je aanraadt:
mini-displayport --> dvi verloop
dvi --> hdmi kabel

Qua audio, als je je computer op de televisie wil aansluiten:
mini-jack (male) --> mini-jack (male) kabel kopen.

Verwijderd

Topicstarter
Ja die MiniDisplayPort - DVI moet ik sowieso wel bij Apple kopen omdat je die haast nergens anders kan krijgen. De DVI - HDMI kabel kan je wel overal ergens anders krijgen. Het probleem is dat ik niet of de MiniDisplayPort - DVI een 'male of female' is als jullie mij begrijpen? Volgens mij een female omdat ik op de Apple site er niets zie uitsteken.
Ik kan dus nu wel concluderend zeggen dat ik het volgende gewoon nodig heb:

Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter € 29,00 (http://store.apple.com/nl...MTY1NDA3Ng&mco=MjI3ODU2OQ)

DVI-HDMI kabel €7,90 (http://www.alternate.nl/h...-_DVI_kabel%2F-1055793%2F)

Mini-jack - Cinch kabel € 3,90 (heb ik nog liggen en die kabel die Verbal_Kint zei ook)

Verwijderd

Ik heb de 32LG3000 en de unibody macbook en ik kan bevestigen dat het aansluiten met een Mini DisplayPort-naar-DVI-adapter en dan een dvi-hdmi kabel, waarbij beide kanten mannelijk zijn, prima gaat. Let wel: de DVI ingang aan de achterkant is geen letterlijke fysieke DVI ingang, maar gewoon één van de HDMI ingangen die er speciaal voor bedoeld is om een dvi-hdmi kabel op aan te sluiten.
Eenmaal aangesloten schakelt OS X meteen over naar de juiste resolutie en heb je wat mij betreft prachtig beeld.

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:01

Shrien

frequent snoozer

Ik heb mijn Macbook 13" WHITE ook aan mijn 37" FULL HD LG tv gehangen, films zijn echt fantastisch inderdaad. Maar zoals meer gezegd in dit topic, werken erop is een stuk minder handig.

Ik zou als ik jou was echt gaan denken aan een 24" monitor of iets dergelijks. Werkt stukken lekkerder.

Verwijderd

Topicstarter
Harstikke bedankt Kerelvent! Toppie:) Maar het maakt dus niet uit in welke HDMI je de kabel stopt als het gaat om kwaliteit? Of pakt die hem alleen maar in de DVI-HDMI ingang?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 16:47:
Harstikke bedankt Kerelvent! Toppie:) Maar het maakt dus niet uit in welke HDMI je de kabel stopt als het gaat om kwaliteit? Of pakt die hem alleen maar in de DVI-HDMI ingang?
nooit geprobeerd eigenlijk, er zitten 2 hdmi achter en één aan de zijkant, die ene achter was al bezet door mijn ps3 dus heb ik gewoon die eronder gebruikt, maar ik zal eens proberen wat het resultaat is.

Verwijderd

Check ook eens of je TV wel 1080p aan zal kunnen als je enkel via DVI gaat. Ik heb mijn MBP Unibody op men Sony KDLW4000 aangesloten en die pakt maar 720p :/ Nuja, nog ff wachten en dan koop ik zo een display port -> HDMI kabeltje. Anyway, werken op de TV is super handig! Maar dat verlicht keybord op de MBP mis ik anders wel :D Voor de rest is het echt lekker chillen op zo een LCD werken!

Verwijderd

Topicstarter
Het is gelukt! Tenminste nog niet op de LG HDTV maar bij ons in de kamer thuis staat een Samsung HD Ready TV (weet uit me hoofd niet welk type). Het aansluiten etc. gaat allemaal perfect alleen krijg ik het beeld niet volledig op de tv te zien. Het lijkt wel alsof het met de resolutie heeft te maken maar begrijp er niks van. Ik mis dus een deel van mijn dock en de bovenbalk. Heel vreemd.. Weet iemand waar dit aan kan liggen?
Ik ga trouwens niet meer voor de LG tv maar voor het volgende scherm:

pricewatch: Samsung Syncmaster T240HD

Zelf vind ik dat een schitterend scherm waar ik alles mee kan doen :*)

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-02 18:56

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Dat kan je op de TV zelf aanpassen. Gewoon even met de instellingen van je TV spelen :)

Launching containers into space

Verwijderd

Topicstarter
Dat heb ik ook al geprobeerd, weinig resultaat! Vanavond nog maar een keer proberen dan..

• amahusu
  • Laatst online: 06-02 16:30

amahusu

taking over the world!

als je je lcd als extern scherm wilt gebruiken icm je macbook en je wilt fullscreen beeld op je lcd als primair scherm dan heb je een tooltje nodig dat custom resoluties toelaat op je macbook. Op die manier kan je als res. bijvoorbeeld 1366x768 (oid, iig de HD-ready resolutie) instellen en dus het volledige scherm benutten zonder zwarte randen ofzo.

ik kan nu ff niet op de naam van het tooltje komen, zal het vanavond als ik thuis ben even opzoeken

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

• Henry Tower
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-02 21:04
amahusu schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 16:28:
als je je lcd als extern scherm wilt gebruiken icm je macbook en je wilt fullscreen beeld op je lcd als primair scherm dan heb je een tooltje nodig dat custom resoluties toelaat op je macbook. Op die manier kan je als res. bijvoorbeeld 1366x768 (oid, iig de HD-ready resolutie) instellen en dus het volledige scherm benutten zonder zwarte randen ofzo.

ik kan nu ff niet op de naam van het tooltje komen, zal het vanavond als ik thuis ben even opzoeken
SwitchresX?

System 1: Q6600 Asus P5N-E Geforce 8800 GTS 4 GB Ram 640 GB || System 2: imac early 2010 i7 2.93Ghz 4GB 27inch || mobile: macbook early 2007 2GHz 2GB/320GB * Sony P200 * Nokia 6230i/Nokia 6500/Nokia E52

• r0b
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-02 10:57

r0b

Verwijderd schreef op woensdag 14 januari 2009 @ 11:20:
Dat heb ik ook al geprobeerd, weinig resultaat! Vanavond nog maar een keer proberen dan..
Scherm wel in mirror-mode ingesteld? :)
Even rondneuzen in de display settings (evt via de finder bar), anders heb je alleen een extended desktop op je LCD TV voorzover ik weet. Kan het helaas nu even niet nakijken.
* r0b gebruikt het regelmatig met z'n Samsung 40A557

Goede keus voor die Samsung; daar krijg je geen spijt van. :)
1920x1200 op 24" is heerlijk! :)

[ Voor 3% gewijzigd door r0b op 14-01-2009 17:42 ]

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Always Outnumbered, Never Outgunned // Some people feel the rain, others just get wet

Verwijderd

Topicstarter
Ja scherm staat in synchrone weergave. Ik heb ook al in de display settings zitten zoeken en ook met SwitchresX aan het werk gegaan maar begrijp hier niks van dus heb daar niet veel veranderd. Toch krijg ik het scherm gewoon niet goed, echt zo raar! Deze tv heb ik: http://www.kieskeurig.nl/.../le32r72b/prijzen/254651/
Ik hoop niet dat het straks met mijn Samsung T240HD ook zo is want dan zou ik flink balen!

• amahusu

amahusu

taking over the world!

Met SwitchresX kan je precies doen wat jij wilt, dus ik zou toch dat tooltje eens verder uitpluizen. Het is overigens vrij simpel: voeg een custom resolutie toe in switchresx (in jouw geval dus 1366x768), start je macbook opnieuw op en je kunt dan bij je beeldscherminstellingen de net toegevoegde resolutie kiezen.

En anders is er zat te vinden op internet hoe je het programmaatje moet gebruiken. Bij mij werkt het ook gewoon, dus bij jou zou het ook moeten werken ;)

Verwijderd

Topicstarter
Oke dan gaan we daar nog even mee spelen vanavond, ben benieuwd en laat het natuurlijk horen als het gelukt is. Het probleem is dat het programma SwitchresX een trail is van 10 dagen. Beetje jammer dat weer.. Hoe kan ik dat oplossen als de 10 dagen straks voorbij zijn?

• amahusu

amahusu

taking over the world!

SwitchResX is distributed as shareware, and registration is 14 €.
This means you can try the program without any limitation for a period of 10 days:
The distributed version is identical to the registered version.

After this 10-day period, if you want to continue to use it, you should register.
The preferences that you defined won't be loaded or saved any more until you enter the code that you'll be given after registration.

You can use the unregistered version to see if you find SwitchResX useful.
When you register, the old preferences that you defined will be loaded again, and no annoying message will be displayed any more.
dus je kan het gewoon blijven gebruiken alleen worden de reso's niet opgeslagen (en je krijgt een venster oid bij het opstarten/afsluiten). Of je kan het ook gewoon registreren/kopen voor 14 euro :)

• m_a_rnix
Je hebt ook een tooltje op die site om alleen resoluties aan te passen. Dat is gratis en doet waarschijnlijk genoeg voor je. Staat in de FAQ..

Verwijderd

Topicstarter
Dan bedoel je waarschijnlijk gewoon alleen het 'Control Panel'.
http://www.madrau.com/html/SRX/DL.shtml
Wat ik heb nu op mijn MAC heb staan is de Universal installer!
Pagina: 1