3ware 9650se in raid 5 blijft degraden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eekhoorn12
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Beste tweakers,

een vriend van mij heeft een erg irritant probleem, laat ik beginnen met het systeem:

Proc: Intel Core 2 Quad,OEM, Q9450, Socket 775
Mobo: MSI P7N Diamond,Retail
Raid Controller: 3ware 9650SE Sata
HD's: 3xSamsung SpinPoint F1,7200RPM, SATA II, 32MB, 750GB
RAM: OCZ OCZ2T800C44GK,4096MB, 800MHz, DDR2, PC6400, 2x

nu het probleem, de 3 spinpoints staan in een raid 5. toen hij het geinstalleerd had hing het systeem nogal van tijd tot tijd en raakte degraded, 1 HD maakte een klikkend geluid also die hing. Affijn HD verwisseld met dezelfde (deze HD zat in port 2) en d8 daarmee het probleem opgelost te hebben.

Maar het systeem bleef degraden na telkens te rebuilden tot vista x64 op een dag gewoon niet meer opstarte. Dan maar een fresh install van vista gedaan enigste probleem was dat de raid nog aan het rebuilden was en het super traag ging. Maar ja uiteindelijk gelukt en mijn bestanden waren er nog. uiteindelijk alles geupdate en geinstalleerd en alles deed het wel.

Maar na een reboot gelijk toen vista opstarten bleef het systeem hangen en gaf die drive time outs op datzelfde poort dat ik net vervangen heb. Dus een nieuwe HD geeft weer dezelfde fout alleen zonder klikkend geluid. telkens na een reboot bleef ie degraden en hij wou ook niet meer rebuilden sinds telkens als vista werd opgestart ie een drive time out geeft op poort 2 en gelijk degrade. nu kon ie trouwens wel gewoon door blijven werken met die degraded systeem.

Uiteindelijk een dag later is vista weer corrupt geraakt en dus niks mogelijk, weer opieuw aan het installeren maar ja dan kan precies hetzelfde probleem op komen en kan vista zich weer corrupteren

uiteindelijk had ik tussenin de HD op poort 2 op poort 3 gezet maar dat verhielp niks.

Iemand dus enig idee wat het kan zijn want wij zijn radeloos, overal ook gezocht maar nergens een goeie oplossing gevonden.

alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14-09 21:49

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Zoek eens op Samsung F1 en RAID, je zult dan genoeg topics tegenkomen met problemen. De F1 serie van Samsung geeft namelijk relatief veel problemen wanneer zij in een RAID set worden gebruikt. In iedergeval is het aan te raden om NCQ uit te schakelen op de hardeschijven.

Kijk ook eens het ervaringen topic over de F1 serie door, hier wordt dit onderwerp ook in behandeld. Er schijnen voor bepaalde series uit de F1 hardeschijven andere firmware beschikbaar te zijn. Let op als je hier meebezig gaat dat niet alle firmware geschikt is voor elke hardeschijf binnen dezelfde serie.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

_Dune_ schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 13:43:
Zoek eens op Samsung F1 en RAID, je zult dan genoeg topics tegenkomen met problemen. De F1 serie van Samsung geeft namelijk relatief veel problemen wanneer zij in een RAID set worden gebruikt. In iedergeval is het aan te raden om NCQ uit te schakelen op de hardeschijven.

Kijk ook eens het ervaringen topic over de F1 serie door, hier wordt dit onderwerp ook in behandeld. Er schijnen voor bepaalde series uit de F1 hardeschijven andere firmware beschikbaar te zijn. Let op als je hier meebezig gaat dat niet alle firmware geschikt is voor elke hardeschijf binnen dezelfde serie.
Ik kan mijn ogen nog amper open houden dus vraag ik wanhopig doch krachtig zou je mij aub een linkje kunnen bezorgen _Dune_ waar ik wat kan lezen over die firmware voor bepaalde F1 schijven.
Ik ben nu na bijna een jaar regelmatig degraded raid onderhand wanhopig en dus zelfs bereid om mij te verdiepen in firmware updates voor de schijven..

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 02:38:
Ik kan mijn ogen nog amper open houden dus vraag ik wanhopig doch krachtig zou je mij aub een linkje kunnen bezorgen _Dune_ waar ik wat kan lezen over die firmware voor bepaalde F1 schijven.
Ik ben nu na bijna een jaar regelmatig degraded raid onderhand wanhopig en dus zelfs bereid om mij te verdiepen in firmware updates voor de schijven..
Zie de GoT zoekfunctie, dan zie je bijvoorbeeld 3x750GB RAID5 blijft uit elkaar vallen/degrading en [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! :) .

[ Voor 7% gewijzigd door gambieter op 30-09-2009 02:43 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op woensdag 30 september 2009 @ 02:47:
:/ Wat een "humor" om bijna 3 uur 's nachts
Heb je die eerste link wel bekeken? Daar bespreken ze het probleem en de firmware, en geven aan dat die niet zomaar online staat.

offtopic:
Het is hier pas bijna 2 uur 's nachts ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dankjewel Gambieter uiteindelijk heb je mij wel uitstekend geholpen ..
Heb hier: [HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er! firmware updates gedownload voor mijn Samsung F1 disks en voorlopig ziet het eruit dat mijn Samsung schrijven eindelijk deugdelijk samenwerken met de ICH9R Intel (Matrix) raid setup in mijn systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Graviton12
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 23-05 12:53
Das ook de reden waarom ik iets meer betaalde voor de "RAID family" Samsung F1's om RAID op te zetten.
Die zijn ervoor gemaakt en draaien al hele tijd zonder ook maar 1 hickup.
Zou nooit standaard schijven gebruiken om dit te draaien.
Pagina: 1