Toon posts:

Vragen m.b.t. samenstellen/upgraden nieuwe pc

Pagina: 1
Acties:
  • 105 views

Verwijderd

Topicstarter
Beste mede tweakers,

Ik twijfel al een hele tijd over om mijn huidige systeem een upgrade te geven, echter weet ik niet welke ik het beste kan kiezen. Laat ik eerst even vertellen wat ik op dit moment heb, en eventueel zou willen upgraden:
  • mobo: Asus P5B Plus Vista Edition*
  • cpu: Intel C2D E6600 @ 2.4 GHz
  • mem: 4x 1GB DDR2-800 Kingston geheugen
  • graka: XFX Geforce 6800GT
  • psu: 750W voeding, waar ik zo het merk niet van weet :+
*(staat niet in de pricewatch, en ook niet op de NL site van Asus, wel op de ENG gedeelte van de Asus site)

Nu overweeg ik het volgende. Na het lezen van veel revieuws, is mijn oog gevallen op de HD4870 van Ati, ik heb eigenlijk altijd nVidia gehad, en was vroeger "huiverig" om over te stappen naar Ati omdat nVidia mij altijd beviel, echter als ik de benschmarks zie is de HD4870 in verhouding (en in meer vlakken) "beter" en "sneller" als Ati. Ik twijfel nog tussen de HD4870 en de HD4870x2, maar dat is iets wat ik zelf moet overwegen, of het verschil van +/- €220, en +/- €410,- het waard is.

Als ik de specs bekijk van deze 2 kaarten, valt mij op, dat hiervoor een PCIe x16 2.0 interface nodig is, nu heb ik gezocht in mijn handleiding, en op de Asus site (link) echter staat hier niet bij of ik de oudere 1.0 (of 1.1) versie heb, of de nieuwe 2.0, er vanuitgaande, er staat niets bij, dus het is de oude, lijkt me dan het meest voor de hand liggen.

Als dat het geval is, is het verstandiger om mijn mobo ook een upgrade te geven, zodat de volledige snelheid van de nieuwe video kaart benut kan worden. Als dit inderdaad verstandig is, zou het dan makkelijker, en beter gericht op de toekomst, om een socket 1366 moederbord aan te schaffen (voor de nieuwe Core i7) ook als dat gedaan word, moet ik ook overstappen op DDR3 geheugen. Als dat gedaan word komen de volgende koster er extra bij
  • Gigabyte GA-EX58-DS4 +/- €200,-
  • Intel Core i7 920 +/- €250,-
  • 2x 2x1GB Kingston PC3-10600 +/- €90,-
reden Gigabyte mobo: is de goedkoopste, zodat er een indicatie wat de extra kosten minimaal zijn
reden Core i7 920: is ook de goedkoopste, en de 2 duurdere zijn "minder bang for buck"
reden Kingston: is niet de goedkoopste, maar de levenslange garantie spreekt mij aan, en ik heb eigenlijk altijd kingston gehad, en bijna nooit problemen gehad (enkel 1 keer, toen 2 reepjes defect waren, maar netjes 2 nieuwe terug gekregen)

Als ik ervoor kies op niet naar de nieuwe socket over te stappen, heb ik de volgende kosten:
  • Asus P5Q +/- €120,-
  • Intel Core 2 Quad Q9550 +/- €290
reden Asus mobo: ik heb niet veel extra's nodig, en dit leek me een redelijk moederbord
reden C2Q 9550: ik render veel met 3Ds Max, en kan extra rekenkracht van een Quad-core zeker gebruiken
reden "geen geheugen": ik heb momenteel 4GB tot mijn beschikking, en zolang ik geen windows x64 ga gebruiken, zal nieuw/meer geheugen geen/nauwelijke effect hebben.

dus eigenlijk is de keus "makkelijk", als het financieel gezien word:
socket 775 gebruiken + HD4870 = €640,-
socket 775 gebruiken + HD4870x2 = €830,-
of
socket 1366 gebruiken + HD4870 = €760,-
socket 1366 gebruiken + HD4870x2 = €950,-

en ook met het zicht op de toekomst, is het handiger (en misschien ook beter) dat ik overstap op socket 1366, echter weet ik niet wat de prestatie winst is.

Nu heb ik net laten doorschemeren dat ik veel render met 3Ds max, en daardoor de rekenkracht redelijk goed kan gebruiken, maar ik zal ook even een lijst maken, met wat ik echt wil gaan doen:
  • 3Ds max renderen (veel CPU kracht)
  • Photoshop, flash, php/html programmeren(veel multitasken)
  • Video bewerken (veel CPU kracht, en veel geheugen)
  • Nieuwste games vloeiend kunnen spelen (veel GPU kracht)
  • Farcry 2
  • Crysis
  • Fallout 3
  • CoD 4 & 5
Ik heb een paar games getest, en ze draaien wel, maar op het allerlaagste, en ik zou zeer graag willen genieten van de mooie eye candy op redelijk hoge resolutie. Mijn monitor kan kan trouwens een maximale resolutie aan van 1600*1200.

Ook wil ik nog overstappen naar een RAID config met 4 Western Digital Raptor WD740ADFD 73GB, en twijfel nog tussen RAID 5 en 10. Dit is iets wat mogelijk is, en niet per direct nodig/vereist. Mijn huidige, en de 2 opties waar ik tussen twijfel ondersteunen bijde deze configuratie. Dus daar heb ik al rekening mee gehouden.

Wat niet belangrijk is in mijn ogen, is het lawaai dat de pc maakt als deze aanstaat, als het lawaai teveel word, zet ik gewoon de muziek wat harder :)

Nu moet ik al toegeven dat ik het goed vind dat je mijn hele verhaal hebt gelezen, en zal ik mijn preciese vraag stellen.

Als ik een nieuwe videokaart aanschaf, de HD4780 of de x2 versie, is het dan verstandig/vereist om een nieuw moederbord aan te schaffen, zoja, is het dan verstandig om over te gaan naar de nieuwe Core i7, of te blijven bij de huidige C2Q serie. Als een nieuw moederbord niet vereist is, ben ik eigenlijk ook bang dat mijn huidige CPU C2D E6600 de prestaties tijdens het gamen negatief beinvloed. Mijn budget ligt rond de €1000,- , dit houd echter niet in, dat ik ook het volledige budget wil gebruiken, maar een zo'n goed mogelijk prijs/kwaliteit verhuiding wil.

Als er iets niet duidelijk is, of wil je graag meer weten, laat gerust een bericht achter, en ik zal meer info geven.

Alvast bedankt.

edit2: ik lees net ook, dat dit soort topics niet meer zijn toegestaan? echter is er nog een ander gedeelte waar ik deze vraag wel kan stellen?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 12:53 . Reden: meer kleine fouten eruit gehaald ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:31
Ik vind het zonde, maar ik zal het topic toch echt moeten sluiten... Het voldoet simpelweg niet aan het beleid CSL Beleid. We kunnen nu eenmaal geen uitzonderingen maken, want dan valt de grens nergens te trekken.

Met behulp van www.tomshardware.com/charts kun je zien hoeveel beter een CPU of GPU presteerd, je kan ze direct naast je huidige CPU/GPU zetten in vele benchmarks.

En er is hoop, het CSL Beleid gaat op de schop en dat zal deze week gebeuren zoals het er nu uitziet. Vanaf dan is er in een [BBG Aanschaf] topic ook ruimte voor dit soort vragen. Die topics zijn er helaas nu nog niet.

Nogmaals, ik vind het zonde want dit is echt een voorbeeldtopic, maar uitzonderingen op het huidige beleid ga ik niet maken. Ik hoop dat je er uit komt met de benchmarks van tomshardware en anders heb je volgende week, binnen het beleid, wel de ruimte om geholpen te worden ;) . Succes!

Dit topic is gesloten.