Toon posts:

Asus P5KPL-VM met 1066 GHz RAM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Een vraag, puur uit interesse, waarop Google me talloze nietszeggende antwoorden geeft.

Een Asus P5KPL-VM main board met een Q6600. Ik kocht 2 gepaarde RAM plankjes, Kingston KHX8500AD2K2/4G. Volgens het etiket zou dat DDR2-1066 MHz RAM moeten zijn.

De BIOS (laatste versie, AMI 0409) op auto-detect gezet. Hij meldt dat het 800 MHz geheugen is. Als ik de RAM snelheid in de BIOS op 1067 MHz zet dan start hij niet meer op.

Volgens CPU-Z is het PC2-6400 geheugen, terwijl op het etiket PC2-8500 staat:
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/vz80fd.jpg

Zoeken op Google levert de (niet onderbouwde) suggestie dat de fabrikant gewoon uitgezochte PC-6400 exemplaren levert en die PC-8500 noemt. Je schiet er dan niets mee op omdat de SPD nog steeds zegt dan het PC-6400 is. De BIOS weigert dan om de hogere snelheid in te stellen. Mijn vraag is: klopt dit, en was het gewoon dom van me om te verwachten dat de BIOS sneller geheugen zou zien? Had ik moeten/kunnen weten dat de extra snelheid uitsluitend via overclocken benut kan worden?

Verder kan het me weinig schelen, want het geheugen werkt prima. Overigens was de verzegeling intact, dus de leverancier valt niets te verwijten. Daarom denk ik niet dat het zinvol is om ermee terug te gaan naar de winkel.

Mede door de tegenstrijdige verhalen op Google ben ik maar aan het overclocken gegaan, ondanks dat de P5KPL-VM berucht is om zijn slechte overklokbaarheid.

Ik heb de geheugen timings zo strak mogelijk gezet:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/9um5qr.jpg

En de CPU (eigenlijk FSB?) clock zo snel mogelijk (333 MHz). Het eindresultaat is dit:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/b4dsvk.jpg

Een Q6600 op 3 GHz en strakke memory timings is volgens mij toch niet slecht, zeker op een P5KPL-VM, waar niets aan in te stellen valt qua memory/cpu voltage etc. De core temps lopen met Prime95 op tot max. 52 C. Idle temps zijn 30-34 C.

Wat is jullie opinie? Mag ik tevreden zijn, of heb ik teveel geld weggesmeten aan het (best wel dure) geheugen?

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-01 08:33

Dima_2005

T.net-verslaafde

Je mag tevreden zijn, maar het ding is je hebt een Asus en je kan niet manueel je DRAM:CPU divider instellen waardoor je inderdaad snelheid bent verloren, maar wel spijtig van je geld want zo veel snelheid ben je niet gewonnnen door je RAM....

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Ik heb dezelfde moederbord/cpu. Ook 1066 ddr2 gekocht en wordt ook bij mij herkend als 800. Het moederbord kan 1066 blijkbaar niet aan.

Offtopic: Heb je die q6600 zover geclocked met een boxed koeler?

Verwijderd

Topicstarter
Haaspaas schreef op zondag 18 januari 2009 @ 14:52:
Ik heb dezelfde moederbord/cpu. Ook 1066 ddr2 gekocht en wordt ook bij mij herkend als 800. Het moederbord kan 1066 blijkbaar niet aan.

Offtopic: Heb je die q6600 zover geclocked met een boxed koeler?
Nee, ik heb de boxed cooler vervangen door een Scythe. Type ben ik vergeten, zo'n grote aluminium kubus met heath pipes en een ventilator. Werkt prima.

Ontopic: ik denk niet dat het 800/1066 probleem oplosbaar is. Zoals het SPD scherm van CPU-Z laat zien zegt het geheugen zelf dat het PC-6400 is, niet PC-8500. Foutje van Kingston, denk ik. Voor mij is dat verder no problemo.

Iedereen bedankt voor de reacties.

• Haaspaas
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Boekjes van asus zeggen dat p5kpl-vm 667 en 800 ondersteunt. Everest bevestigd dat g31(chipset op p5kpl-vm) alleen 667 en 800 kan gebruiken.

Het ligt dus niet aan kingston, maar aan het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Haaspaas schreef op zondag 18 januari 2009 @ 22:12:
Boekjes van asus zeggen dat p5kpl-vm 667 en 800 ondersteunt. Everest bevestigd dat g31(chipset op p5kpl-vm) alleen 667 en 800 kan gebruiken.

Het ligt dus niet aan kingston, maar aan het moederbord.
Toch merkwaardig dan dat de BIOS van de P5KPL-VM drie opties voor de geheugensnelheid biedt: 667, 800 en 1067 MHz. Als domme gebruiker (ik dus) ga je dan al gauw denken dat zo'n optie wel zal werken. Maar als ik de 1067 optie kies dan start hij niet meer op en moet ik de CMOS resetten. Ik had natuurlijk moeten weten dat ik eerst gedegen onderzoek had moeten doen alvorens de sprookjes te geloven die zo'n BIOS je voorspiegelt. 8)7

• kiddyl
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik heb dit moederbord ook gehad en de ram deviders zijn erg vervelend. Om te overklokken heb je snel geheugen nodig. Ik had toen zelfs Crucial Ballistix stickjes er in zitten omdat mijn ram meer dan 500MHz moest draaien bij een bepaalde overklok. Zo te zien draait jou ram nu op 500MHz wat je niet altijd zult halen met minder geheugen. Ik durf bijna te zeggen dat je de overklok niet zal halen met minder geheugen met dit moederbord.

Wat CPU-Z meldt over de SPD waardes klopt helemaal. Dit zijn de timings waarop het geheugen in elk systeem kan opstarten met de standaard 1.8V. Om hoger te halen met strakke timings is meer volt nodig en dat moet je zelf instellen. Dit is met elk overklok geheugen het geval om compatibiliteits problemen te voorkomen.

PV: 27kWp | WP: Adlar Aurora II 6kw

Verwijderd

Topicstarter
Het is me na wat experimenteren uiteindelijk toch gelukt om mijn geheugen op 1067 MHz op mijn P5KPL-VM mobo te laten lopen. Het probleem was dat je in de BIOS wel de geheugensnelheid op 1067 MHz kan zetten, maar dat de BIOS dan toch de 800 MHz timings gebruikt die het geheugen rapporteert. Die zijn voor 1067 MHz te strak en de zaak start niet meer op. Eerst alle timings zo los mogelijk gezet en de BIOS snelheid op 1067, en dan 1 voor 1 kijken wat er strakker kon.

Nadeel is dat ik niet meer kan overclocken, dus de CPU draait op de standaard snelheid van 2.40 GHz. Sneller gaat niet meer. Op dit mobo kan je namelijk geen core- of memory voltages instellen. Voordeel is dat ik nu een 1:2 memory divider heb, wat volgens mij gunstiger is dan de 2:3 die ik vroeger had. Ondanks dat de FSB lager staat (266 i.p.v. 333) en de CPU op 2.40 GHz loopt i.p.v. 3.00, heb ik toch het gevoel dat hij sneller en soepeler loopt dan met de overclockte CPU. Waarschijnlijk omdat de DRAM frequency nu 533 MHz is i.p.v. 499. In ieder geval loopt hij nu stabiel op Prime95.

Hopelijk hebben mede-P5KPL-VM slachtoffers hier iets aan. Met veel geduld valt er wel wat snelheid uit te persen. Gelukkig heb ik mijn CMOS reset jumper via een schakelaartje naar buiten gevoerd. Anders is het niet te doen. ;)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/bg17m.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2yn1on7.jpg

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
ik denk dat je systeem op 333x9 met 500 mhz geheugen sneller is dan 266x9 met 533 geheugen, de timings die je op 533 gebruikt moeten ook werken op 500, aangezien dit minder belastend is, daarbij, een overklok van 2400 naar 3000 MHz is zeker de moeite waard! ga maar eens benchmarks draaien op de verschillende instellingen

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Pagina: 1