Toon posts:

Laptop aanschaf geschikt voor solidworks

Pagina: 1
Acties:
  • 1.012 views

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen,
Ik heb de hoop dat iemand op dit forum mij goed kan adviseren, ik kom er zelf namelijk niet meer uit. (..iets met door de bomen het bos niet meer zien).

Het gaat om het volgende.
Ik wil een nieuwe laptop aanschaffen voor thuisgebruik (geen desktop i.v.m. ruimtegebrek in mijn huis).

De laptop zal gebruikt worden voor tekstverwerken, internetten, presentaties maken en af en toe wat gamen. Tot zover niets spannends.

Ik wil echter ook solidworks 2008 erop zetten en daar af en toe mee tekenen. Solidworks is een vrij zwaar 3D teken programma. Dit vereist dus een goede grafische kaart.

Verder wil ik er autocad 2008 opzetten, voor 2D tekenwerk. Dit vereist ook een vrij goede grafische kaart.

Ik heb een budget van rond de 800 euro en ben zodoende gaan informeren
bij mycom, computerland, dynabyte en mediamarkt. Dan krijg ik allerlei verschillende merken om m’n oren bijvoorbeeld ACER, Samsung, Sony, HP, Packard Bell.
Deze laptops hebben allemaal een intel dual core processor of AMD vergelijkbaar en 4 GB werkgeheugen (DDR2 of DDR3 whatever that may be) en een opslagcapaciteit van circa 320 GB. So far so good.

Kijk ik dan naar de grafische kaarten dan zitten er in sommige laptops shared video kaarten. Dit werd mij niet aangeraden.

Ander hebben bijvoorbeeld een ATI Radeon 3450 HD of een Nvidia Geforce 9600M GS.
Ik heb nu onderstaande laptop van acer in mijn hoofd om aan te schaffen. Ik koop er dan ook 2 jaar aanvullende acer garantie bij voor 39,-
Alleen lees ik toch wel veel slechte verhalen over ACER op internetfora.

Dus ik hoop dat iemand mij kan adviseren welke laptop ik het beste kan aanschaffen met een budget tot 800 ,- En of ik er goed aan doe om onderstaande ACER Aspire aan te schaffen of toch beter voor een ander merk kan gaan.
Ik wil de laptop kopen via central point (online webwinkel). Is dit raadzaam?

http://notebooks-laptops....43/aspire-7730g-584g32mn/

Audio
Audiosysteem High Definition Audio
Ingebouwde microfoon
Ingebouwde subwoofer
Aantal ingebouwde luidsprekers 2
Beeldscherm
Beeldscherm... 17 "
Helderheid 220 cd/m²
Resolutie 1440 x 900 pixels
Beeldformaat 16:10
Beeldscherm WXGA+ TFT LCD
Aantal kleuren 16.7 M
Beeldscherm... rise/fall 8 ms
Besturingssysteem/software
Gebundelde software Acer Empowering Technology (Acer eAudio, ePower, eDataSecurity, eRecovery, eSettings Management), Acer Arcade™ Deluxe featuring Cinema, Album, Music, Acer HomeMedia, Acer Crystal Eye, Acer GridVista™, Acer Launch Manager, Acer GameZone, Adobe® Reader®, NT
Inclusief OS Windows Vista Home Premium Edition
Beveiliging
Bevestiging... voor kabelslot Kensington
BIOS wachtwoord
Camera
Ingebouwde camera
Totale cameraresol... (megapixels) 0.3 MP
Energie
Batterijtec... Lithium-Ion
Aantal cellen in de batterij 6 pcs
Geheugen
Compatibele geheugenkaa... SD/MMC/MS/MS Pro/xD
Geheugenlayout 2 x 2048 MB
Intern geheugen 4096 MB
Intern geheugentype DDR2 SDRAM
Maximum intern geheugen 4 GB
Gewicht en omvang
Diepte 297 mm
Gewicht 3800 g
Breedte 402 mm
Netwerk
Modemtype ITU V.92
Bluetooth
Draadloze technologie IEEE 802.11a/b/g/n
Modemsnelheid 56 Kbit/s
Intern modem
Wake-on-LAN
Wake-on-Ring
Netwerkfunc... Gigabit Ethernet
Optische drive
Soort optische drive DVD±RW DL
Processor
Front-side bus processor 800 MHz
Processor Intel Core 2 Duo T5800
Processor
Processor-k... 2000 MHz
Geïnstalle... processorcache 2 MB
Processorfa... Intel Core 2 Duo
Schijf
Harde schijf-inte... SATA
Rotatiesnel... 5400 RPM
Technische details
Soort PC
Aanwijsappa... Touchpad
Aantal HDMI-poorten 1
Height (rear) 43.9 mm
Height (front) 41 mm
Het aantal geïnstalle... harde schrijven 1
Totale opslagcapac... 320 GB
Dedicated video memory 512 MB
Verbindingsmogelijkheden
Modem (RJ-11) poort 1
CardBus PCMCIA slot(en) 0
Infrarood datapoort
Microfoon, line-in ingang
Aantal IEEE 1394-/Firew... 0
SmartCard slot
TV aansluiting
Geïntegreerde kaartlezer
DVI poort
Parallelle poort(en) 0
Port replicator
Luidspreker/ koptelefoon/ line-out uitgang 1
VGA (D-Sub)poor... 1
TV in poort
Aansluiting voor netstroomad...
PS/2 poort(en) 0
USB 2.0 poort(en) 4
S/PDIF uitgang
CardBus PCMCIA slot type
Aantal Ethernet LAN (RJ-45)-poo... 1
Seriële poort(en) 0
ExpressCard slot
Videogeheugen
Grafische adapter NVIDIA GeForce 9600M GS
Maximum geheugen grafische adapter 1280 MB

Bedankt alvast voor jullie hulp!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:19
[NBBG] Basis Notebook - december 2008

Hier staat alle info die je zoekt, eventueel nog in het midrange topic...

Denk eerst na welke schermgrootte je wilt en zoek daarna een notebook met een fatsoenlijke videokaart binnen je budget.

[ Voor 17% gewijzigd door Makkelijk op 08-01-2009 10:06 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Misschien ga je er ten onrechte uit dat de grafische kaart het belangrijkste onderdeel moet zijn van de laptop.

Heb je de specificaties van beide pakketten die je noemt al eens bekeken?
Of gebruikers ervaringen met de pakketten opgezicht en hun advies bekeken wat eisen aan de computer betreft?

Bij een tekenpakket lijkt me de grafische kaart helemaal niet het belangrijkste aspect, maar vooral de geheugengrootte en eventueel processor van de laptop.
Bij 3D-software idem, maar dan ligt de nadruk vooral op processorkracht, en uiteraard (afhankelijk van het pakket) ook wel op de grafische kaart, maar wellicht in mindere mate.

Dus: ervaringen uit de praktijk zijn het meest zinvol, en die vind je echt niet bij een verkoper van een gemiddelde elektronika-zaak, maar op techsites, weblogs en forums.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties en de link. Er wordt voornamelijk door bedrijven gewerkt met solidworks, en de laptops die dan worden aangeraden zijn vaak van de dell precision serie (m70, m90). Hierin zit een nvidia quadro fx serie kaart.
Op de solidworks site hebben ze wel een lijst met graphics cards die ze getest hebben. Dit zijn echter voornamelijk Nvidia kaarten uit de Quadro FX serie, die kom ik helemaal niet tegen in de laptops die worden aangeboden voor de consument. Hoe weet ik als noobie dan welke kaart ik moet hebben voor solidworks?
Qua werkgeheugen en processor moeten volgens de system requirements van solidworks de bovenstaande acer wel voldoen.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 10:17 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Er staat echter ook als eis "A certified OpenGL workstation graphics card and driver". Dus een on-board VGA-kaart moet aan deze eis voldoen. Ik mag aannemen dat dit is na te gaan.

En jawel: zie bijvoorbeeld: Wikipedia: Comparison of Nvidia graphics processing units

Zie ook:
http://www.google.nl/sear...00M+GS+and+opengl&spell=1

[ Voor 49% gewijzigd door Guardian Angel op 08-01-2009 10:29 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
Super Guardian Angel!
Als ik het goed begrijp vergelijk ik dus gewoon de specs van een door solidworks geteste en goed bevonden quadro fx kaart met die van nvidia 9600 m gs die bijvoorbeeld in de acer aspire zit? En dan weet ik of de kaart geschikt is voor het programma?

En of ik een acer, toshibam, HP of iets anders het beste kan kopen haal ik dan uit het topic waarvan een link wordt gegeven hierboven?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2009 10:48 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Tsja, dit is gewoon spul dat zelf prima uit te zoeken is in principe. Feit is dat men Quadro kaarten aanraadt omdat deze echt op het scherm weergeven wat je moet zien. Alleen deze zijn dus veel te duur, denk aan laptops die bij 1600 euro beginnen. Voor jou dus geen optie blijkbaar.

Ik denk dat je met solidworks vooral baad hebt bij een hoge resolutie zodat je alles goed kan zien. Daarnaast, zoals gezegd een sloot geheugen en een goede processor. Kijk eens in [NBBG] Notebook Best Buy Guide Overzicht. De laptops in de Workstation klasse zijn de genen die hier voor bedoelt zijn, maar dus te duur. Ik denk dat je het beste in de Allround klasse kan kijken. Daar was nog een user die soldiworks wil gaan draaien. OOk de Notebook Buy Guide (in het topic hierboven) kan je helpen met de aanschaf. Staar je niet dood op het geheugen, voor 30 euro heb je al een 4GB kitje in huis die je zo kan vervangen. Let dus vooral op de CPU en de resolutie.

Op de post van Guardian Angel, alle videokaarten werken wel op zich. Alleen een Quadro is gewoon het allerbeste, maar te hoog gegrepen. Pak bij voorkeur een dedicated kaart. Ook hier staat wel info over de prestaties in de genoemde Notebook Buy Guide.

In de NBBG (ik raad je aan de Allround klasse te pakken) kun je om advies vragen. Omdat in het verleden de CSL overstroomd werd met "wat moet ik kopen"-vragen is een los topic niet meer toegestaan. Ik sluit hem daarom ook.

[ Voor 9% gewijzigd door GENETX op 08-01-2009 10:52 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.