Microsoft Server 2003 OEM CALs combineren?

Pagina: 1
Acties:

• fraggertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Ik heb de volgende vraag;

Wanneer ik een netwerk heb met 3 servers, waarop allemaal Microsoft Server 2003 OEM Standaard incl. 5 CAL's staat en 1 van de servers de domaincontroller is, mag ik dan de losse CALs optellen zodat ik er in totaal 15 beschikbaar heb?

Of zijn de OEM CAL's servergebonden en moet ik voor de domaincontroller 10 extra OEM CALs kopen om aan dezelfde 15 stuks te komen?

Alvast bedankt.

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
een CAL is een CAL alleen zijn er verschillen tussen de verschillende server versies.
Alleen kun je bij server 2003 niet minder dan 5 CAL's instellen geloof ik. Wat is precies je plan?
een CAL is namelijk per server. dus als je 3 servers hebt moet als je bijv 10 CALS nodig hebt totaal 30 CALs hebben....

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Een CAL is helemaal niet per server? :)

• THEsmiley
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 09-10-2025
De vraag is denk ik of het een Device- of User CAL betreft? Maar zoals ik het in ieder geval altijd begrepen heb is dat CALs te combineren zijn zolang ze voor hetzelfde product zijn, het is namelijk ook mogelijk om ze bij te kopen ;)

you think you know it all, until you need help

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Nee hoor, je mag gewoon 15 users laten connecten met je dc :)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Sterker nog, je zou van zelfs een 2x5 en 1x5 verdeling kunnen maken wat betreft User en Device CALS. Je moet alleen vooraf kiezen hoe je het verdeelt. (dus even op papier zetten, zodat als er ooit gecontroleerd wordt, je aan kunt geven hoe je dat bedoelt had).

[ Voor 0% gewijzigd door mbaltus op 08-01-2009 16:28 . Reden: typo ]

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• fraggertje
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22-05-2024
Bedankt voor jullie antwoorden.

Dit bevestigt wat ik al dacht.

Of het device of users CAL's zijn is hier niet relevant aangezien je bij CAL's die bijgeleverd zijn bij het OS nog kunt kiezen of je user of device wilt gebruiken.

Het ging mij meer om het begrip OEM. OEM betekent normaal gekoppeld aan de fysieke hardware. Maar in het geval van de CAL's mag je dus de bijgeleverde OEM CAL's van de andere servers optellen en gebruiken voor de server die de functie van domaincontroller uitvoert. (zogezegd verschuif je dus 2x 5 OEM CAL's naar de domaincontroller zodat je er 15 totaal hebt)

Mijn dank is groot.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-02 13:24
Een CAL is niet gekoppeld aan een DC. Een CAL is een Client licentie voor het benaderen van server(s). Ze worden dus ook niet verschoven, je hebt er gewoon zoveel nodig als je devices/users hebt (afhankelijk van waarvoor je kiest).

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
mbaltus schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 17:17:
Een CAL is niet gekoppeld aan een DC. Een CAL is een Client licentie voor het benaderen van server(s). Ze worden dus ook niet verschoven, je hebt er gewoon zoveel nodig als je devices/users hebt (afhankelijk van waarvoor je kiest).
Second that, 5 ingebouwde zijn het enige wat je hebt. Optellen per server gaat niet op.

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• pennenlikker
sanfranjake schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 19:09:
[...]

Second that, 5 ingebouwde zijn het enige wat je hebt. Optellen per server gaat niet op.
Huh? Bij mijn weten kun je die gewoon optellen. Per user cal's gelden voor de clients niet voor welke server toch? Per server cal's zijn wel zo ingesteld, maar dacht altijd dat er per user cal's bij zaten :S
Het enige nadeel hier is dat je dan je geen access meer kan hebben op de andere servers waarvoor je een licentie hebt, lekker zonde van je licentie's dus :)

Lijkt me ook lekker nutteloos, bijvoorbeeld je hebt een oude server met w2k3 en die gaat eruit je besteld een nieuwe met weer w2k3 dan zou je je al betaalde cal's weer opnieuw moeten kopen.
Het zou goed kunnen met de MS geldwolfen :P, maar als het zo is dan moet ik nog even 5 cal's gaan bestellen morgen ... O-)

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• Razwer
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
pennenlikker schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:58:
[...]

Huh? Bij mijn weten kun je die gewoon optellen. Per user cal's gelden voor de clients niet voor welke server toch? Per server cal's zijn wel zo ingesteld, maar dacht altijd dat er per user cal's bij zaten :S
Het enige nadeel hier is dat je dan je geen access meer kan hebben op de andere servers waarvoor je een licentie hebt, lekker zonde van je licentie's dus :)

Lijkt me ook lekker nutteloos, bijvoorbeeld je hebt een oude server met w2k3 en die gaat eruit je besteld een nieuwe met weer w2k3 dan zou je je al betaalde cal's weer opnieuw moeten kopen.
Het zou goed kunnen met de MS geldwolfen :P, maar als het zo is dan moet ik nog even 5 cal's gaan bestellen morgen ... O-)
http://www.microsoft.com/resources/sam/lic_cal.mspx

http://www.microsoft.com/...icensing/caloverview.mspx

http://www.microsoft.com/...uy/licensing/pricing.mspx

je 5 CALs die je krijgt bij je OEM pack zijn CALs die je zelf mag kiezen. User of Device.
Kies je device, zit je goed met 15 users. Koop je CALs er bij moet je vantevoren kiezen.

Newton's 3rd law of motion. Amateur moraalridder.

• pennenlikker
Razwer schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:56:
[...]

http://www.microsoft.com/resources/sam/lic_cal.mspx

http://www.microsoft.com/...icensing/caloverview.mspx

http://www.microsoft.com/...uy/licensing/pricing.mspx

je 5 CALs die je krijgt bij je OEM pack zijn CALs die je zelf mag kiezen. User of Device.
Kies je device, zit je goed met 15 users. Koop je CALs er bij moet je vantevoren kiezen.
Ik weet wat cal's zijn, en hoe ze werken maar er word in geen van jou linkjes iets verteld over de bijgeleverde cal's.

Pagina: 1