Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
Ik heb een nieuwe MacBook met 4GB aan geheugen. Onder Mac OS geeft ie ook aan dat er 4GB in zit maar als ik Boot Camp gebruik (Windows XP 32-bit) krijg ik in System Properties te zien dat er 2.72GB aan RAM te gebruiken is. Diagnostische programma's geven aan dat er fysiek 4GB aan geheugen in zit en ik heb altijd gedacht dat 32-bit Windows tot 3.2GB kan addresseren. Waarom is het dan zo dat ik maar 2.72GB kan gebruiken?

Ik wil geen 64-bit Windows gebruiken vanwege de instabiliteit. De /PAE switch staat gewoon aan en ik gok dat dit te maken heeft met de EFI. Op Google en GoT kan ik echter niks vinden over dit probleem.

Dit is ook niet het "bekende" 4GB probleem (dat 1 reepje wel werkt maar 2 niet) want ik heb de MacBook op de site van Apple gekocht en daar gekozen voor hun geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 19-03 21:48
Wildshot, maar heeft het een onboard vga die extra geheugen opslobbert? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

dat heeft iets te maken met het alloceren van geheugen voor pci sloten en meer van die dingen...

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-01 11:21
thijszor schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 01:08:
Wildshot, maar heeft het een onboard vga die extra geheugen opslobbert? :)
Ongelovelijk, ik ben zo gefocused op eventuele issues met de EFI, iets met Boot Camp, en het feit dat er Windows op een MacBook zit dat ik de integrated graphics gewoon over het hoofd heb gezien. 8)7

Dit zal het dus wel zijn. Ik speel amper spelletjes dus ik moet even kijken hoe ik die 512 MB van die GeForce 9400M kan terugbrengen. Ik krijg alleen een runtime error zodra ik de nvidia control panel wil opstarten. Even verder zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08:48
nfm schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 01:22:
[...]

Ongelovelijk, ik ben zo gefocused op eventuele issues met de EFI, iets met Boot Camp, en het feit dat er Windows op een MacBook zit dat ik de integrated graphics gewoon over het hoofd heb gezien. 8)7

Dit zal het dus wel zijn. Ik speel amper spelletjes dus ik moet even kijken hoe ik die 512 MB van die GeForce 9400M kan terugbrengen. Ik krijg alleen een runtime error zodra ik de nvidia control panel wil opstarten. Even verder zoeken...
denk eerder dat je het moet zoeken in EFI ('bios')

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeepH
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-09 14:13

HeepH

Dope Rapper

ja dat geheugen moet je terugschroeven in de bios.

maarrrr je zou dat geheugen ook kwijt moeten zijn in je mac os (x). tenzij osx vanuit het os de opdracht kan geven meer of minder videogeheugen te reserveren (dat weet ik niet zo goed ben ik niet met macs)

http://specs.tweak.to/16495

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Heephstan schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 01:56:
ja dat geheugen moet je terugschroeven in de bios.

maarrrr je zou dat geheugen ook kwijt moeten zijn in je mac os (x). tenzij osx vanuit het os de opdracht kan geven meer of minder videogeheugen te reserveren (dat weet ik niet zo goed ben ik niet met macs)
Gaat niet in een Mac, hij kan ook gewoon een 64-bit OS installeren in de plaats van moeilijk te doen.

Of even better, hij koopt een Mac, gebruik dan ook Mac OS ipv Windows. (tenzij dat het occasioneel is).

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-07 21:54
Snake schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 02:12:
[...]

Gaat niet in een Mac, hij kan ook gewoon een 64-bit OS installeren in de plaats van moeilijk te doen.

Of even better, hij koopt een Mac, gebruik dan ook Mac OS ipv Windows. (tenzij dat het occasioneel is).
Alsof je een mac niet mag kopen puur voor de laptop zelf ongeacht wat voor besturings systeem (beetje elitair gebrabbel imo).

Anywayz, Windows en OSX geven allebei aan dat het gewoon deidcated geheugen is, terwijl het volgens de specs niet zo is dus dat zal het denk ik niet zijn.

Ik zelf zou gewoon voor de 64bit gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 16:35

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Onder Windows wordt altijd de Geforce 9600M gebruikt, dus je bent het geheugen van de 9400M niet kwijt, maar die 512 MB aan je 9600M moeten ook geadresseerd worden he. ;) (Of je het nu gebruikt of niet.) Dat je veel geheugen kwijt bent is dus logisch.
Daarnaast snap ik niet wat er zo onstabiel is aan Windows 64-bit. Installeer dan Vista 64-bit, dat is minstens zo stabiel als de 32-bit versie.

[ Voor 4% gewijzigd door --MeAngry-- op 08-01-2009 15:18 ]

Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
--MeAngry-- schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:18:
Onder Windows wordt altijd de Geforce 9600M gebruikt, dus je bent het geheugen van de 9400M niet kwijt, maar die 512 MB aan je 9600M moeten ook geadresseerd worden he. ;) (Of je het nu gebruikt of niet.) Dat je veel geheugen kwijt bent is dus logisch.
Daarnaast snap ik niet wat er zo onstabiel is aan Windows 64-bit. Installeer dan Vista 64-bit, dat is minstens zo stabiel als de 32-bit versie.
Het grappige alleen is dat Vista en OSX nix adresseren, Je ziet gewoon als het goed is het maximale geheugen omdat de driver van Nvidia bijvoorbeeld bij de 9400m het geheugen gewoon als 256mb dedicated geheugen ziet. Apart systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markofnikoff
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20-09 22:03

Markofnikoff

What is the speed of the dark?

Sn0wblind schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:24:
[...]

Het grappige alleen is dat Vista en OSX nix adresseren, Je ziet gewoon als het goed is het maximale geheugen omdat de driver van Nvidia bijvoorbeeld bij de 9400m het geheugen gewoon als 256mb dedicated geheugen ziet. Apart systeem
Dat komt ook door de vitual machine, windows ziet alleen wat de VM hem laat zien......

Helaas heeft de post onder mij gelijk ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Markofnikoff op 08-01-2009 17:46 ]

- Zooi - www.stefanjacobs.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sn0wblind
Markofnikoff schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:59:
[...]

Dat komt ook door de vitual machine, windows ziet alleen wat de VM hem laat zien......
er word geen VM gebruikt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

--MeAngry-- schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 15:18:
Het gaat om een MacBook, dus niet de Pro :)
Ik heb zelf ook de 32-bits Vista geïnstalleerd op mijn MacBook, momenteel nog met 2GB geheugen, maar binnenkort met 4GB. De 64-bits versie van Vista wordt niet officieel ondersteund op de MacBook, dat wil zeggen dat de drivers voor de Apple-specifieke hardware niet automatisch geïnstalleerd kunnen worden.
Omdat ik zelf niet moeilijk wilde doen met vage gemodificeerde of onofficiële drivers, heb ik ook Vista 32-bits gekozen, jammer van het ongebruikte geheugen, maar dat mis ik niet echt bij de applicaties die ik onder Windows gebruik.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Icekiller2k6 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 01:23:
[...]

denk eerder dat je het moet zoeken in EFI ('bios')
De EFI-firmware van een Mac heeft geen configuratieinterface zoals een BIOS dat wel heeft...
Pagina: 1