Router laat geen internet door?

Pagina: 1
Acties:

• beun.net
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09-03-2021
Hallo allen...

Bij mij in de kast staat een Linksys WRT54GS (versie 6) router. De geïnstalleerde firmware is de allerlaatste versie (1.52.5)

Gister, "out of the blue" gaf de Linksys spontaan geen internet meer door. Het lokale netwerk (zowel via WiFi als bekabeld) is wel gewoon beschikbaar.

De verbinding naar internet zelf is aanwezig. Een UTP tussen het kabelmodem van UPC en een laptop geeft direct een internetverbinding op de laptop .
De UTP van het kabelmodem naar de Linksys, en de laptop ook aan de Linksys... Geen internet.

Bij een directe verbinding tussen de laptop en het UPC kabelmodem geeft ipconfig/all correcte netwerkinformatie weer.
Op het moment dat het UPC kabelmodem is verbonden met de Linksys, is op de statuspagina van de Linksys dezelfde netwerkinformatie zichtbaar.

Alles wijst er dus op dat een verbinding met internet aanwezig is, en zelfs wordt herkend door de Linksys, maar op de een of andere manier is die verbinding met internet niet beschikbaar via de Linksys.

Uiteraard heb ik e.e.a. meerdere malen losgekoppeld, opnieuw opgestart e.d... Zonder resultaat.

Vóór dit probleem heeft het geheel zeker anderhalf jaar zonder enig probleem gewerkt.

Ik weet het niet meer...
Iemand wellicht een suggestie? :)

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Dit ligt vrijwel zeker aan de instellingen in je Linksys. Als ik jou was zou ik die na lopen en vooral op zaken als NAT en NAPT te letten.

Ook zou ik even controleren wat de IP-instellingen op mijn eigen PC zijn. (ipconfig in een dosprompt).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• nielsl
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 24-02 18:43
wacht even, begrijp ik het nou goed, bekabeld heb je wel internet, draadloos heb je geen internet? klopt dat?

• beun.net
nielsl schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 08:44:
wacht even, begrijp ik het nou goed, bekabeld heb je wel internet, draadloos heb je geen internet? klopt dat?
Het lokale netwerk is via de Linksys gewoon beschikbaar. Dus via zowel WiFi als een UTP-kabel kan ik het lokale netwerk (en dus ook de andere machines in het netwerk) zien, maar er is géén internetverbinding.

Een internetverbinding is op dit moment alleen tot stand te brengen door een willekeurige computer los te trekken uit de Linksys, en deze direct aan het kabelmodem te hangen. De Linksys laat dus geen internet door.

• beun.net
kalizec schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 00:18:
Dit ligt vrijwel zeker aan de instellingen in je Linksys. Als ik jou was zou ik die na lopen en vooral op zaken als NAT en NAPT te letten.
Okay. Maar het zou wel raar zijn dat die instellingen "spontaan" zijn aangepast?
Ook zou ik even controleren wat de IP-instellingen op mijn eigen PC zijn. (ipconfig in een dosprompt).
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat op de verschillende machines in het netwerk opeens de netwerkinstellingen collectief zijn gewijzigd, toch?

Heeft er iemand ervaring met spontaan gewijzigde instellingen op een Linksys?

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Ik denk dat je router DEF. is.
Ik zou even in de router kijken of je daar een nieuw ip kan renewen van UPC.
En anders is je Router DEF.

• nielsl
of, als er wel iemand op je router heeft zitten rommelen, een firewall issue. mogelijk blocked die alles, maar dat gebeurt niet out of the blue

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik zou gewoon de router even hard resetten, dan wordt alles weer helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen en moet je de router opnieuw configureren.

Dit doe je door eerst alle UTP kabels los te trekken en dan het reset knopje achterop de Linkys meer dan 5 seconden ingedrukt te houden. Vervolgens haal je het UPC kabelmodem even 30 seconden van de stroom. Daarna sluit je de UTP kabel naar het UPC modem weer aan en ook een UTP kabel naar een pc / laptop. Die zet je op automatisch een ip en DNS adres verkrijgen en dan zou je internet moeten hebben.

Als dit werkt dan kun je de router verder configureren (wireless etc).

• TPbasMIE
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 08:22
Het klinkt inderdaad alsof je router DEF is.

Wat je nog zou kunnen proberen is de router volledig te resetten, en opnieuw instellen. Maar het is wel vreemd dat hij het ineende niet meer doet. Ik heb dit alleen gehad met routers die langere tijd zonder stroom gestaan hebben.

Kom ook eens op het Division Brabant Forum <BR>

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:29

The Third Man

The Third Jellyfish

Maar je generaliseert wel het probleem als 'er is geen internetverbinding meer'... Wordt er totaal niks meer doorgegeven? Dus ping 80.85.129.25 bijvoorbeeld werkt ook niet? En is je draadloze netwerk soms niet of slecht beveiligd waardoor iemand anders in de instellingen heeft kunnen prutsen?

• beun.net
allure schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:11:
Ik denk dat je router DEF. is.
Ik zou even in de router kijken of je daar een nieuw ip kan renewen van UPC.
En anders is je Router DEF.
DEF? :$
Als in default?

IP renewen heb ik al meermalen gedaan. Maakt niets uit.
ik222 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 09:19:
Ik zou gewoon de router even hard resetten, dan wordt alles weer helemaal teruggezet naar fabrieksinstellingen en moet je de router opnieuw configureren.

Dit doe je door eerst alle UTP kabels los te trekken en dan het reset knopje achterop de Linkys meer dan 5 seconden ingedrukt te houden. Vervolgens haal je het UPC kabelmodem even 30 seconden van de stroom. Daarna sluit je de UTP kabel naar het UPC modem weer aan en ook een UTP kabel naar een pc / laptop. Die zet je op automatisch een ip en DNS adres verkrijgen en dan zou je internet moeten hebben.

Als dit werkt dan kun je de router verder configureren (wireless etc).
Hard resetten... Als het even kan wil ik dat graag voorkomen, qua settings enzo.
Lekkere Kwal schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 11:37:
Maar je generaliseert wel het probleem als 'er is geen internetverbinding meer'... Wordt er totaal niks meer doorgegeven? Dus ping 80.85.129.25 bijvoorbeeld werkt ook niet? En is je draadloze netwerk soms niet of slecht beveiligd waardoor iemand anders in de instellingen heeft kunnen prutsen?
Pingen vanaf de Linksys werkt. Google.nl kon ik bijv. gewoon pingen.
Maar op een computer aangesloten op de Linksys kan ik Google niet pingen.
Het draadloze netwerk is okay beveiligd.

[ Voor 75% gewijzigd door beun.net op 08-01-2009 20:27 ]

• ik222
  • Niet online
Eerder DEF als in DEFect ;)

Maar heb je hem nu al teruggezet naar fabriekinstellingen?

• beun.net
ik222 schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:25:
Eerder DEF als in DEFect ;)

Maar heb je hem nu al teruggezet naar fabriekinstellingen?
Nee. Nog niet. Hoop nog op een briljante ingeving van een tweakert :)

Verwijderd

Factory reset lijkt me meer dan logisch voordat je een topic opent :')

• beun.net
Verwijderd schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:31:
Factory reset lijkt me meer dan logisch voordat je een topic opent :')
Niet dus. Het hele idee van dit topic is om te kijken of er iets te fixen is vóórdat ik een reset doe.

• allure
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20:11

allure

Titaan fase 2/3

Het gaat niet verder stuk als je m reset :? het is een poging waard om het ding weer te reanimeren...

• Japie Gijs
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-12-2025
beun.net schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:24:
Pingen vanaf de Linksys werkt. Google.nl kon ik bijv. gewoon pingen.
Maar op een computer aangesloten op de Linksys kan ik Google niet pingen.
Het draadloze netwerk is okay beveiligd.
Pingen van het ip adres van bijv. www.google.nl werkt ook niet?
Je ziet ook niets raars tussen je firewall rules of ergens daar in de buurt op je router?

• nielsl
kzou hem toch maar eens hard resetten, je wlan settings heb je als het goed is ergens op papier staan, die kun je dus vrij makkelijk weer opnieuw invoeren. Je nat tabel, maak even een printscreen en met 5 minuten overtikken is die ook weer intact.

Met een reset naar factory defaults heb je naar mijn mening vrij weinig te verliezen, als het routertje het dan nog niet doen kun je er vrij goed van uit gaan dat er iets kapot is, als ie het wel doet zat het ergens in je settings en moet je vervolgens als het goed is een kwartiertje configureren, nu zit je al uren zonder internet op je router

• beun.net
nielsl schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 21:35:
kzou hem toch maar eens hard resetten, je wlan settings heb je als het goed is ergens op papier staan, die kun je dus vrij makkelijk weer opnieuw invoeren. Je nat tabel, maak even een printscreen en met 5 minuten overtikken is die ook weer intact.

Met een reset naar factory defaults heb je naar mijn mening vrij weinig te verliezen, als het routertje het dan nog niet doen kun je er vrij goed van uit gaan dat er iets kapot is, als ie het wel doet zat het ergens in je settings en moet je vervolgens als het goed is een kwartiertje configureren, nu zit je al uren zonder internet op je router
Hm... Dat is wel een heel goed argument d:)b

- Screencaps gemaakt van elke Linksys-routerpagina.
- Router reset to factory defaults.
- Alles 1-op-1 overgenomen uit de screencaps.

Vervolgens blijkt alles weer te werken? 8)7

Buitengewoon vreemd. Niks veranderd... Alles weer ingevoerd zoals het al was, en tóch doet 'ie het nú wel, en voor de reset niet. Als iemand daar een verklaring voor heeft houd ik mij aanbevolen.

Dank in ieder geval aan allen die hebben geholpen!

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

beun.net schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 20:33:
[...]

Niet dus. Het hele idee van dit topic is om te kijken of er iets te fixen is vóórdat ik een reset doe.
Waarom zelf moeite doen als een ander het voor je oplost? ;)

• ik222
  • Niet online
beun.net schreef op donderdag 08 januari 2009 @ 23:17:
[...]

Hm... Dat is wel een heel goed argument d:)b

- Screencaps gemaakt van elke Linksys-routerpagina.
- Router reset to factory defaults.
- Alles 1-op-1 overgenomen uit de screencaps.

Vervolgens blijkt alles weer te werken? 8)7

Buitengewoon vreemd. Niks veranderd... Alles weer ingevoerd zoals het al was, en tóch doet 'ie het nú wel, en voor de reset niet. Als iemand daar een verklaring voor heeft houd ik mij aanbevolen.

Dank in ieder geval aan allen die hebben geholpen!
Het is in ieder geval niet de eerste keer dat zo'n hard reset het probleem oplost dus daarom ook dat meerdere mensen al aangaven dat eerst te proberen ;)

Echt een verklaring is er niet voor maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat ik niets aan mijn router had veranderd maar dat internet niet meer werkte, ook niet na een powercycle. Hard resetten heeft vervolgens wel geholpen. En daarop zat toen zelfs nog geen WIFI dus ik wist zeker dat niemand in de settings had gerommeld.
Pagina: 1